Εργαστήριο: Η συνύπαρξη
Άξονες: Συνύπαρξη, ανήκειν, διαφορετικότητα
Στόχος: Η κατανόηση της έννοιας της συνύπαρξης και την αποδοχή οποιασδήποτε διαφορετικότητας, σε οποιοδήποτε πλαίσιο.
Ε. Για να ζούμε μαζί
Στόχος: Η κατανόηση ότι η συνύπαρξη στηρίζεται στον σεβασμό του άλλου και την ανοχή⋅ ότι η συνεργασία έχει πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα.
ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ:
Στο πλαίσιο μιας πολυπολιτισμικής κοινωνίας οι μαθητές και οι μαθήτριες πρέπει να αποκτήσουν το έθος του σεβασμού όλων των ανθρώπων, χωρίς διακρίσεις. Είναι πραγματικά σημαντικό να δημιουργήσουμε στις σχολικές τάξεις αλλά και έξω από αυτές μια κουλτούρα σεβασμού και να βοηθήσουμε τους μαθητές και τις μαθήτριες να καταλάβουν ότι δεν σκέφτονται όλοι οι άνθρωποι με τον ίδιο τρόπο, ότι κάθε άνθρωπος φέρει τις δικές του πολιτισμικές αναφορές και προσλαμβάνουσες, ότι δεν υπάρχουν ανώτεροι και κατώτεροι πολιτισμοί, αλλά διαφορετικοί πολιτισμοί.
Περιγραφή δραστηριότητας: Στη δραστηριότητα αυτή τα παιδιά καλούνται να κατασκευάσουν μια μεγάλη πολυκατοικία με τα σπίτια κολλημένα το ένα στο άλλο. Σε κάθε διαμέρισμα τοποθετούμε έναν ήρωα παραμυθιού ή έναν υπερήρωα ή ένα πρόσωπο από τη μυθολογία τον οποίο έχουν επιλέξει τα παιδιά. Καταγράφουμε τις ιδιαιτερότητες κάθε ενοίκου, βάσει των χαρακτηριστικών τους. Τα παιδιά σκέφτονται όλα όσα θα μπορούσαν να αποτελέσουν αιτίες σύγκρουσης ανάμεσά τους.
Βήμα 1: Φτιάξαμε με μια μεγάλη χαρτόκουτα μια πολυκατοικία για να χωρέσουν να μείνουν μέσα οι εφτά ένοικοι που επέλεξαν τα παιδιά μετά από συζήτηση.
Καταγράψαμε σε ένα χαρτί Α3 τους ήρωες και έπειτα σε ένα άλλο τα προβλήματα που ίσως δημιουργηθούν στην πολυκατοικία από τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους.
Οι ήρωες που επέλεξαν ήταν οι:
- ο Superman,
- Η Ολέτ
- Η γοργόνα,
- η Μπαλαρίνα,
- τα 7 κατσικάκια
- οι Ιππότες
- και ο Spriderman
Σαν προέκταση, φτιάξαμε ένα φύλλο εργασίας που τα παιδιά ζωγράφισαν τον ήρωα που θα ήθελαν να μείνει στην πολυκατοικία και με τη βοήθειά μου καταγράψαμε το πρόβλημα που ίσως δημιουργήσει στην πολυκατοικία.
Βήμα 2: Έπειτα, αρχίσαμε με τα παιδιά να φτιάχνουμε το σπίτι του κάθε ένοικου. Τι πρέπει να έχει μέσα για να ταιριάζει στον ήρωά μας; Τι χρώμα να είναι οι τοίχοι; Σε ποιόν όροφο πρέπει να μείνει; Τί στοιχεία να υπάρχουν στο σπίτι για να αρέσουν στον ένοικο; Μετά λοιπόν από συζήτηση αρχίσαμε να διακοσμούμε την χαρτόκουτα –πολυκατοικία. Τα παιδιά ζωγράφισαν τους ένοικους κ έπειτα άρχισαν να βάζουν στοιχεία στο δωμάτιο του κάθε ένοικου (πχ. Στον spiderman ιστούς αράχνης και κόκκινους τοίχους, στη γοργόνα μπλε της θάλασσας στους τοίχους και μια βαρκούλα κτλ)
Βήμα 3: Αφού ολοκληρώσαμε την πολυκατοικία και φτιάξαμε τους ενοικούς της, συζητήσαμε για το τι συμβαίνει στην πραγματικότητα σε μια πολυκατοικία. Πώς καταφέρνουν άνθρωποι διαφορετικοί μεταξύ τους να συνυπάρχουν; Καταγράψαμε τις εμπειρίες των παιδιών και οι απόψεις τους ήταν εκπληκτικές. Κατάλαβαν ακριβώς τους στόχους που είχαμε θέσει για την αποδοχή της διαφορετικότητας και της ομαλής συνύπαρξης. Μερικές από τις απαντήσεις τους είναι οι εξής:
-Να προσπαθεί να μην ενοχλεί ο ένας τον άλλον και να τον σέβεται.
-Αν υπάρχει πρόβλημα το συζητάνε , το λύνουν και ζητάμε συγγνώμη όπως κάνουμε κ μεις με το «χαλί της ειρήνης».
-Κάποιος είναι υπεύθυνος για να τους ηρεμεί αν μαλώνουν όλοι μαζί (ο οποίος έχει και μια σφυρίχτρα σαν διαιτητής) κτλ.
Φυσικά δεν γνώριζαν την λέξη «διαχειριστής» καθώς τα περισσότερα παιδιά μένουν στο χωριό αλλά το νόημα της ομαλής συνύπαρξης το κατανόησαν πλήρως.
Έτσι αποφασίσαμε και στη δικιά μας πολυκατοικία να ορίσουμε έναν διαχειριστή σε περίπτωση προβλημάτων. Τα παιδιά διάλεξαν την Ολέτ καθώς μένει στον πάνω πάνω όροφο και μπορεί να βλέπει τα πάντα!
Στη συνέχεια, παίξαμε σαν κουκλοθέατρο τις φιγούρες των ηρώων και αναπαραστούσαμε τυχόν προβλήματα που μπορεί να δημιουργούν οι ένοικοι και με το διάλογο προσπαθούσαν τα παιδιά να λύσουν τις διαφορές τους. Αν δεν τα κατάφερναν καλούσαν την διαχειρίστρια Ολέτ!
Βήμα 4: Σαν προέκταση του προγράμματος ακούσαμε το τραγούδι του Χρήστου Θηβαίου «Παραμύθι»
Το αναλύσαμε και είδαμε πόσο σημαντικό είναι που είμαστε όλοι ξεχωριστοί και διαφορετικοί!
Τα παιδιά, από όταν «στήναμε» την πολυκατοικία , θέλανε να εντάξουμε κάπως και τον κακό λύκο. Έτσι λοιπόν, σκεφτήκαμε μια δύσκολη κατάσταση που ίσως αντιμετωπίσουν οι ένοικοι της πολυκατοικίας.
Κ αν ερχόταν μια μέρα ο Κακός λύκος έξω από την πόρτα; Τι θα μπορούσαμε να κάνουμε για να μην φάει τους ένοικους; Θα πρέπει να βρουν όλοι οι γείτονες μια λύση από κοινού.
Δημιουργήσαμε έτσι ένα παραμύθι όπου κάθε κάτοικος θα συνεισφέρει στη λύση του προβλήματος με τις ιδιαίτερες ιδιότητές του. Απαραίτητη προυπόθεση, να βρέθει μια θέση για όλους.
Τι θα πούνε λοιπόν στον λύκο οι ένοικοι; Πώς θα τον αποτρέψουν από το να τους φάει;
Μήπως η λύση δεν είναι να τον διώξουν;
Δείτε λοιπόν τη λύση των παιδιών στο παρακάτω παραμύθι!
Τέλος, δραματοποιήσαμε με τα παιδιά το παραμύθι που δημιουργήσαμε.
Βρήκαμε στολές, αποφασίσαμε με τον τροχό των ονομάτων ποιός θα κάνει ποιον ρόλο για να είναι δίκαιο, βρήκαμε τις θέσεις μας και ξεκινήσαμε την παράσταση!
Τα παιδιά ενθουσιάστηκαν και στη συνέχεια συνέχισαν το θεατρικό παιχνίδι και στις γωνιές!
Προέκταση:
Τα παιδιά σε ομάδες, σκέφτονται ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζουν τα ίδια στο σχολείο τους. Επικεντρώνονται στα προβλήματα της σχολικής αυλής και σε φύλλα εργασίας και ερωτηματολόγια καταγράφουν τα προβλήματα !
Κατέγραψαν σε πίνακες τα αποτελέσματ΄ά τους και πρότειναν ιδέες υλοποίησης !
Έγραψαν γραμμα στο δήμαρχο και όλες οι προτάσεις τους καταγράφηκαν σε μία ομαδική εργασία προς ενημέρωση όλων των εμπλεκόμενων στο σχέδιο εργασίας!
Το έργο Ενεργώ ως Πολίτης υλοποιείται στο πλαίσιο του προγράμματος Active citizens fund, με φορέα υλοποίησης το Ίδρυμα Λαμπράκη και εταίρο το Κοινωφελές Ίδρυμα Αθανάσιος Κ. Λασκαρίδης.
Το πρόγραμμα Active citizens fund, ύψους € 13,5 εκ., χρηματοδοτείται από την Ισλανδία, το Λιχτενστάιν και τη Νορβηγία και είναι μέρος του χρηματοδοτικού μηχανισμού του Ευρωπαϊκού Οικονομικού Χώρου (ΕΟΧ) περιόδου 2014 – 2021, γνωστού ως EEA Grants. Το πρόγραμμα στοχεύει στην ενδυνάμωση και την ενίσχυση της βιωσιμότητας της κοινωνίας των πολιτών και στην ανάδειξη του ρόλου της στην προαγωγή των δημοκρατικών διαδικασιών, στην ενίσχυση της συμμετοχής των πολιτών στα κοινά και στην προάσπιση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Τη διαχείριση της επιχορήγησης του προγράμματος Active citizens fund για την Ελλάδα έχουν αναλάβει από κοινού το Ίδρυμα Μποδοσάκη και το SolidarityNow. Διαβάστε περισσότερα
εδώ: www.activecitizensfund.gr
Συνύπαρξη : Για να ζούμε μαζί από Νηπιαγωγείο Κεντριού διατίθεται με άδεια χρήσης Creative Commons -Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Παρόμοια Διανομή4.0.