Σχολικό Δίκτυο Δράσης “ΤΑΠΕΡΙΣΤΑΣ”

taperistas

Για τη σχολική χρονιά 2022-2023 το νηπιαγωγείο  μας αποφάσισε να
συμμετέχει στην δράση “ΤΑΠΕΡΙΣΤΑΣ” γιατί θεώρησε ό,τι τα αποτελέσματά
της θα είναι πολύ ουσιαστικά και εποικοδομητικά για τα παιδιά.
Συνεχώς τονίζουμε και επισημαίνουμε στα παιδιά πως το
δεκατιανό είναι από τα σημαντικά γεύματα της ημέρας, οπότε με τη
συγκεκριμένη δράση μας δόθηκε η ευκαιρία να το γνωρίσουμε στην
πράξη.

Η δράση “Ταπερίστας” απευθύνεται στους μαθητές και εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης όλων των Περιφερειακών Ενοτήτων της χώρας, θα έχει δηλαδή εθνική εμβέλεια και θα διαρκέσει από το τέλος Νοεμβρίου έως τις αρχές Μαΐου. Θα υλοποιηθεί σε τρεις φάσεις: Διερευνητική (Α Φάση), Εφαρμογής (Β Φάση) και Διάχυσης (Γ Φάση).

Κάθε φάση της Δράσης θα χαρακτηρίζεται από τις βιωματικές ατομικές ή ομαδικές δραστηριότητες, τη διάδραση μεταξύ των μελών της ομάδας αλλά και των μελών ομάδων διαφορετικών σχολείων και την ανατροφοδότηση. Η διάρκεια της κάθε φάσης θα αποφασίζεται από τον/την ή τους/τις εκπαιδευτικούς ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες, γνωστικές και άλλες, κάθε ομάδας. Είναι σημαντικό όμως η φάση της εφαρμογής και ανάπτυξης της καλής πρακτικής υιοθέτησης σπιτικού δεκατιανού σε σκεύος πολλών χρήσεων, να έχει μεγάλη διάρκεια με στόχο να γίνει τρόπος ζωής.

ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΔΡΑΣΗΣ

Το θέμα της Δράσης αφορά το σχολικό γεύμα των μαθητών (δεκατιανό), τον τρόπο προμήθειάς του, το σκεύος ή τη συσκευασία μεταφοράς του, την ποσότητα, ποιότητα και τη γεωγραφική εγγύτητα των υλικών, την επιλογή των κατάλληλων τροφίμων για τις ενεργειακές ανάγκες και την υγεία των μαθητών.

Συγκεκριμένα οι μαθητές θα κληθούν να:

Α ΄Φάση

  • διερευνήσουν, καταγράφοντας τις καθημερινές τους πρακτικές σχετικά με το σχολικό τους γεύμα, αν συνηθίζουν το σπιτικό δεκατιανό ή την προμήθειά του από κατάστημα ή από το κυλικείο του σχολείου τους, αν το μεταφέρουν σε σκεύος ή σε συσκευασία, πώς διαχειρίζονται το υλικό συσκευασίας του, ποιες τροφές προτιμούν
  • σημειώσουν τα αποτελέσματα της έρευνάς τους σε ένα συνεργατικό έγγραφο excel
  • βγάλουν συμπεράσματα για τις προσωπικές αλλά και ομαδικές συνήθειες σχετικά με το δεκατιανό
  • ερευνήσουν το περιβαλλοντικό όφελος από τη συνήθεια του σπιτικού δεκατιανού και τη χρήση σκευών πολλαπλών χρήσεων καθώς και από την επιλογή των τοπικών προϊόντων στο σχολικό τους γεύμα και όχι μόνο

Β ΄Φάση

Επίσης να:

  • παίρνουν σπιτικό σχολικό γεύμα
  • το ετοιμάζουν κατά προτίμηση οι ίδιοι ή με τη βοήθεια μελών της οικογένειάς τους
  • το μεταφέρουν σε σκεύη πολλαπλών χρήσεων τα οποία θα είναι κατάλληλα για την ασφαλή φύλαξη των γευμάτων και την υγεία των μαθητών
  • επιλέγουν κατά προτίμηση τοπικά, αν είναι εφικτό βιολογικά, προϊόντα
  • επιλέγουν σωστούς, διατροφικά, συνδυασμούς τροφίμων
  • ελέγχουν αν η ποσότητα της τροφής που προμηθεύονται καθημερινά είναι όση χρειάζονται
  • δημιουργήσουν και ενημερώνουν το προσωπικό, ηλεκτρονικό τους ημερολόγιο σχετικά με τις επιλογές τους, τις προτιμήσεις τους, τις δυσκολίες που πιθανόν συναντούν, λύσεις που βρήκαν στην πορεία της δράσης, φωτογραφίες των αγαπημένων τους γευμάτων
  • μοιράζονται, αν το επιθυμούν, στο Blog ή Padlet της Δράσης σημειώσεις ή φωτογραφίες από το ημερολόγιό τους
  • σχολιάζουν στο Blog ή στο Padlet , με ευγενικό τρόπο, επιλογές των άλλων μαθητών, δοκιμάζουν ό,τι θεωρούν ενδιαφέρον
  • συζητούν στην ομάδα τις επιλογές τους, παρουσιάζουν τις δυσκολίες τους, μοιράζονται επιτυχημένες πρακτικές, βοηθούν τους συμμαθητές τους.
  • καλέσουν τα καφέ (καταστήματα) που είναι κοντά στο σχολείο τους ή και το σχολικό κυλικείο να εφαρμόσουν τη χρήση ποτηριού πολλαπλών χρήσεων από τον πελάτη για το σερβίρισμα καφέ ή άλλου ροφήματος με κάποια έκπτωση στην τιμή
  • δημιουργήσουν ψηφιακά παιχνίδια επιβράβευσης στις σωστές επιλογές, σχετικά με το δεκατιανό

Γ Φάση

Τέλος να:

  • καταγράψουν εκ νέου τις καθημερινές τους συνήθειες για το σχολικό γεύμα
  • σημειώσουν τα αποτελέσματα της έρευνάς τους στο υπάρχον συνεργατικό έγγραφο excel
  • Συγκρίνουν τα δεδομένα της καταγραφής πριν και μετά την εφαρμογή της καλής πρακτικής και να βγάλουν ατομικά και ομαδικά συμπεράσματα
  • δημιουργήσουν αφίσα προβολής της Δράσης τους και διάχυσης της καλής πρακτικής που εφάρμοσαν
  • κοινοποιήσουν την αφίσα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης του σχολείου τους αλλά και στα υπόλοιπα συμμετέχοντα στη Δράση σχολεία, ΚΠΕ, Υπευθύνους Σχολικών Δραστηριοτήτων ή Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, στο Blog ή  Padlet της Δράσης
  • δημιουργήσουν ενημερωτικό φυλλάδιο για το σπιτικό δεκατιανό το οποίο μπορούν να αναρτήσουν στην ιστοσελίδα του σχολείου τους αλλά και στο Blog ή  Padlet της Δράσης
  • καλέσουν τους μαθητές του σχολείου τους να εφαρμόσουν την πρακτική “Ταπερίστας”
  • παρακινήσουν τα μέλη του οικογενειακού και φιλικού περιβάλλοντός τους να υιοθετήσουν την πρακτική “Ταπερίστας”
  • Να συνεχίσουν οι ίδιοι την πρακτική “Ταπερίστας” κάνοντάς την τρόπο ζωής

CC BY-NC-SA 4.0 Σχολικό Δίκτυο Δράσης “ΤΑΠΕΡΙΣΤΑΣ” από Νηπιαγωγείο Κεντριού διατίθεται με άδεια χρήσης Creative Commons -Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Παρόμοια Διανομή4.0.