
Ο σύλλογος διδασκόντων του νηπιαγωγείου Κεντριού αποφάσισε :
Τη συμμετοχή του Νηπιαγωγείου Κεντριού στην εφαρμογή των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων κατά το σχολικό έτος 2022 -2023 και συντάσσει το Ετήσιο Σχέδιο Δράσης της Σχολικής Μονάδας ως εξής:
Το όραμα του Νηπιαγωγείου μας βασίζεται στην Καινοτομία που διέπει όλες τις δραστηριότητες που υλοποιούμε. Βασικό χαρακτηριστικό είναι η Επικοινωνία όλων των εμπλεκόμενων φορέων (εκπαιδευτικοί, μαθητές, γονείς, κοινωνία ). Χρησιμοποιώντας καινοτόμες πρακτικές , Νέες Τεχνολογίες και Ρομποτική συμβαδίζουμε με την εποχή αναζητώντας συνεχώς τη γνώση για να ανταπεξέλθουμε στις απαιτήσεις του σύγχρονου κόσμου. Οι εκπαιδευτικοί ανταλλάσσουν απόψεις για τις μεθόδους και καινούργιες Ιδέες έτσι ώστε να αναπτύξουν την επαγγελματική τους εξέλιξη. (Κ.Ε.Ν.Τ.Ρ.Ι). Με στόχο την πραγματοποίηση δράσεων, αξιολόγηση / αποτίμηση των προγραμμάτων που θα πραγματοποιηθούν στα πλαίσια των 4 θεματικών κύκλων των εργαστηρίων δεξιοτήτων, θα επιδιωχθεί να καλλιεργηθούν δεξιότητες νου, μάθησης, ζωής, επιστήμης και Τεχνολογίας. ΟΙ ΓΕΝΙΚΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΙ του Σχεδίου Δράσης, που επιλέχθηκαν με βάση την ανάλυση αναγκών των μαθητών και της σχολικής μονάδας για το σύνολο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων των τάξεων/τμημάτων, το σχολικό έτος 2022-2023, αφορούν:
- Οι μαθητές να κατανοήσουν τα χαρακτηριστικά της μάθησης μέσα από τον προβληματισμό.
- Να κατανοήσουν τις έννοιες της ατομικής και συλλογικής ευθύνης.
- Να καλλιεργήσουν δεξιοτήτων ενσυναίσθησης, κατανόησης και διαχείρισης του λάθους
- Να εξοικειωθούν με μεθόδους διερευνητικής μάθησης και την καλλιέργεια της κριτικής σκέψης.
- Να καλλιεργήσουν την κριτικής τους σκέψης και την αναλυτική τους ικανότητα
- Να εξασκηθούν στον αλγοριθμικό τρόπο σκέψης,
- Η προώθηση της αλληλεγγύης και του εθελοντισμού.
- Η ανάπτυξη οικολογικής συνείδησης και την υιοθέτηση αειφόρων πρακτικών.
- Η προώθηση ενός υγιούς ψηφιακού γραμματισμού και ορθής χρήσης του διαδικτύου.
- Το άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία με τη συνεργασία και αλληλεπίδραση με φορείς και δομές σε πεδία κοινού ενδιαφέροντος.
Τα πλεονεκτήματα του σχολείου μας θα παίξουν καθοριστικό ρόλο στη σωστή εφαρμογή των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων.
- Η μεγάλη εμπειρία σε ευρωπαϊκά και καινοτόμα προγράμματα
- Η καλή και ουσιώδη συνεργασία του Συλλόγου διδασκόντων
- Η διάθεση των εκπαιδευτικών και ανταπόκριση σε προκλήσεις εκπαιδευτικές και καινοτόμες πρακτικές.
- Η καλή συνεργασία με τους γονείς, το σύλλογο γονέων και το δήμο
- Η καλή υλικοτεχνική υποδομή του σχολείου
- Η καλή φήμη του σχολείου στην τοπική κοινωνία.
Αποφασίζεται ότι η συντονιστική ομάδα αποτελείται από τους:
1.Παπουτσάκη Καλλιόπη
2.Χατζηδημητρίου Γεωργία
Αποφασίζεται ότι θα συμμετέχουν όλοι οι εκπαιδευτικοί του σχολείου. Θα υπάρχει συνεργασία, αλλά ο καθένας θα προσαρμόζει τις δραστηριότητες στις ανάγκες της τάξης του και στις προσωπικές του ιδιαίτερες δεξιότητες. Και τα δύο τμήματα θα ακολουθήσουν κοινά εργαστήρια δεξιοτήτων.
Θα αναπτύξουμε συνεργασία με τη Διεύθυνση Π.Ε., με τη Συντονίστρια Εκπαιδευτικού έργου, με τους γονείς και το Σχολικό Συμβούλιο, με φορείς και ειδικούς Επιστήμονες της τοπικής και ευρύτερης κοινωνίας με το Δήμο Ιεράπετρας, το Κπε Ιεράπετρας, τη WWF Ελλάς, το ίδρυμα Λαμπράκη, το Δημοτικό σχολείου Κεντριού και το Πολιτιστικό Σύλλογο Κεντριού.
Η διάχυση του έργου θα γίνεται από το ιστολόγιο του σχολείου, από προσωπικές ιστοσελίδες των εκπαιδευτικών, από τα μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης και τοπικά μέσα μαζικής ενημέρωσης.
Οι γονείς θα ενημερώνονται για το πρόγραμμα και την εξέλιξή του και θα επιδιώκεται η εμπλοκή και η συνεργασία τους.
Θα γίνεται συστηματική αξιολόγηση από εκπαιδευτικούς και μαθητές και θα δημιουργηθούν ατομικοί φάκελοι με τις εργασίες των παιδιών ανά θεματικό κύκλο. Επίσης θα εφαρμοστεί διαμορφωτική αξιολόγηση κατά την οποία θα γίνουν παρεμβάσεις και αλλαγές όπου και όποτε κριθεί αναγκαίο. Όλες οι δράσεις ως επίκεντρο θα έχουν το παιχνίδι για να ενισχύουν την αυτενέργεια, την αυτονομία και να κάνουν ευχάριστη τη διαδικασία της μάθησης.
Στο πλαίσιο μιας σύγχρονης συμπεριληπτικής παιδαγωγικής προσέγγισης θα εφαρμοστούν διδακτικές μέθοδοι και καλές πρακτικές ώστε όλα τα παιδιά να μετέχουν ενεργά και να επωφελούνται από τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων αξιοποιώντας το ατομικό πολιτισμικό κεφάλαιο κάθε μαθητή/μαθήτριας και δίνοντας έμφαση στις κλήσεις και τα ενδιαφέροντά τους. Επίσης προβλέπονται κατάλληλες προσαρμογές και διαφοροποιήσεις για τις μαθήτριες και τους μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, αναπηρία, γλωσσικές ή πολιτισμικές διαφορές ή άλλες δυσκολίες.
Προγραμματισμός σχεδίων δράσης τμημάτων ανά θεματικό κύκλο:
Αποφασίσαμε ότι όλα τα τμήματα θα αναπτύξουν τα ίδια σχέδια δράσης προσαρμοσμένα στις δικές τους ανάγκες.
1ος θεματικός κύκλος: «Ζω καλύτερα – Ευ Ζην» – Υποθεματική : Ψυχική υγεία «Κάθε αλλαγή μια φωτεινή αρχή!
Α΄Τμήμα και Β’ τμήμα :
Μικρές ηλιαχτίδες ενδυνάμωσης και φροντίδας μέσα από το … παράθυρο!» για την κοινωνικο-συναισθηματική υποστήριξη και ενδυνάμωση μαθητών πρώιμης παιδικής και πρωτοσχολικής ηλικίας σε περιόδους αλλαγών. Βασίζεται την καλλιέργεια δεξιοτήτων του 21ου αιώνα (4cs) και δεξιοτήτων ζωής και του νου, με έμφαση στην ενίσχυση της ψυχικής ανθεκτικότητας.
Μιας και αναφέρεται στην ομαλή μετάβαση και προσαρμογή στις αλλαγές που επιφέρει η πρώτη φοίτηση κρίνεται ότι η υλοποίησή του πρέπει να γίνει στην εκκίνηση της σχολικής χρονιάς . Οι Δεξιότητες στόχευσης του προγράμματος θα είναι :
Δεξιότητες διαμεσολάβησης και κοινωνικής ενσυναίσθησης, Δεξιότητες της κοινωνικής ζωής και οι Ρουτίνες σκέψης και αναστοχασμός:
- [Δες] See, [Σκέψου]Think, [Αναρωτήσου] Wonder
- [Χρώμα] Color, [Σύμβολο] Symbol, [Εικόνα] Image
- Φαντάσου εάν /Imagine if”: «Με ποιον τρόπο μπορεί κάτι να γίνει πιο αποτελεσματικό/ χρήσιμο/όμορφο;»
- Σκέψου, Μοιράσου τις σκέψεις σου με κάποιον άλλο /Think, Pair, Share
- Νόμιζα … Τώρα Νομίζω … /I used to think… Now, I think…
Διάρκεια: Οκτώβριος – Νοέμβριος.
2ος θεματικός κύκλος: Φροντίζω το Περιβάλλον – Υποθεματική : Αειφόρος ανάπτυξη, Κλιματική αλλαγή, Οικολογική συνείδηση, Παγκόσμια και τοπική κληρονομιά
Α΄Τμήμα και Β’ τμήμα :
.Το «Καλάθι του Πικνίκ – WWF Ελλάς» για τη διαμόρφωση μιας προτίμησης για βιώσιμη και υγιεινή διατροφή. Στοχεύει στην Καλλιέργεια θετικών στάσεων, κατάκτηση της γνώσης με βιωματικό τρόπο, ανάδειξη της προσωπικότητας κάθε παιδιού, σύνδεση και συνεργασία με οικογένεια. Δεξιότητες Ζωής: Aυτομέριμνα, Προγραμματισμός-Παραγωγικότητα, Πρωτοβουλία
Χρονική διάρκεια: Δεκέμβριος – Ιανουάριος.
3ος θεματικός κύκλος: «Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη» – Υποθεματική: «Ανθρώπινα δικαιώματα Εθελοντισμός διαμεσολάβηση
Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, διαφορετικότητα.»
Α΄τμήμα και Β’ τμήμα :
«ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΝΕΡΓΩ ΩΣ ΠΟΛΙΤΗΣ – Ενδιαφέρομαι, γνωρίζω, συμμετέχω, δρω: Διαμορφώνοντας την ιδιότητα του δημοκρατικού πολίτη»
Το πρόγραμμα υλοποιείται μέσα από ένα σύνολο δραστηριοτήτων που έχουν ταξινομηθεί σε έξι θεματικές ενότητες:
- Η ταυτότητα
- Η συνύπαρξη
- Ενεργός πολίτης, το παιδί πολίτης
- Κανόνες και δίκαιο
- Τι στ’ αλήθεια συμβαίνει;
- Ας κάνουμε κάτι, τοπικά και παγκόσμια
Οι δραστηριότητες θέτουν ερωτήματα για προβληματισμό και ανάπτυξη επιχειρημάτων και οδηγούν στον σχεδιασμό δράσεων και μικρών οργανωμένων παρεμβάσεων. Όλες υποστηρίζουν την καλλιέργεια δεξιοτήτων του ενεργού πολίτη.
Χρονική διάρκεια: Φεβρουάριος – Μάρτιος
4ος θεματικός κύκλος: «Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη» – Υποθεματική: STEM/STEAM -Ρομποτική»
Α΄Τμήμα και Β’ τμήμα : «STE(Α)M και Εκπαιδευτική Ρομποτική μέσα από τον κύκλο του Νερού και την Υδροδυναμική». Στοχευόμενες δεξιότητες: Δεξιότητες της τεχνολογίας και της επιστήμης, Δεξιότητες Μοντελισμού και Προσομοίωσης, Πληροφορικός γραμματισμός, Τεχνολογικός γραμματισμός.
Στόχοι του εν λόγω προγράμματος είναι τα παιδιά, να κατανοήσουν τα χαρακτηριστικά της μάθησης μέσα από τον προβληματισμό, να σχεδιάσουν και να αναπτύξουν ένα πρόγραμμα, να εξασκηθούν στον αλγοριθμικό τρόπο σκέψης, να αναπτύξουν δεξιότητες προσανατολισμού και μέτρησης αποστάσεων και να αναζητήσουν λύσεις σε καθημερινά προβλήματα, όπως ο κύκλος του νερού και η υδροδυναμική.
Χρονική διάρκεια: Απρίλιος Μάιος
Η διάρκεια των Εργαστηρίων σε κάθε θεματικό κύκλο θα είναι 7 εβδομάδες (5 έως 7 εργαστήρια) διάρκειας 2 έως 3 ωρών το κάθε Εργαστήριο.
Εργαστήρια δεξιοτήτων για το 2022-2023 από Νηπιαγωγείο Κεντριού διατίθεται με άδεια χρήσης Creative Commons -Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Παρόμοια Διανομή4.0.