Αρχική » BLOG » Εξ αποστάσεως εκπαίδευση δεν είναι η τηλεδιάσκεψη (μόνο)

Εξ αποστάσεως εκπαίδευση δεν είναι η τηλεδιάσκεψη (μόνο)

Αυτό το διάστημα γίνεται ένα εκπαιδευτικό βήμα. Το #MenoumeSpiti γίνεται ευκαιρία για το σχολείο να στραφεί στην εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση. Οι μαθητές πρέπει να κρατηθούν κοντά στην εκπαιδευτική διαδικασία και να επικοινωνήσουν (ειδικά τα μικρότερα παιδιά που δεν καλύπτουν το κενό με τα κοινωνικά δίκτυα όπως τα μεγαλύτερα). Ακολουθούν κάποιοι προβληματισμοί:

1. Είναι η εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση, μόνο η τηλεδιάσκεψη;

Δίνεται έμφαση στη συζήτηση στο σύγχρονο κομμάτι της τηλεδιάσκεψης, μάλιστα με εργαλεία παρουσίασης και συνεργασίας. Θέλουμε δηλαδή να αντικαταστήσουμε το 7ώρο στο σχολείο με ένα 7ώρο online? Εκτός από τα ιατρικά και τηλεπικοινωνιακά θέματα που προκύπτουν, η απογοήτευση και η παραίτηση θα είναι μάλλον μεγαλύτερη από την δια ζώσης.

Δεν είναι ο σκοπός να αντικαταστήσουμε την σύγχρονη δια ζώσης εκπαίδευση με σύγχρονη online.

Η αποδοτική συνταγή στην εξ αποστάσεως μάθηση είναι το blended learning, δηλαδή ο συνδυασμός ασύγχρονης και σύγχρονης εκπαίδευσης που περιλαμβάνει και την τηλεδιάσκεψη, σημαντική για την επαφή και παρακίνηση από τον εκπαιδευτή.

Για αμεσότητα της ζωντανής εικόνας, είναι ασύγχρονη εξ’αποστάσεως μάθηση η μετάδοση από την εκπαιδευτική τηλεόραση ή μέσω ιστοτόπου βιντεοσκοπημένων πρότυπων παραδόσεων ανά μάθημα από έμπειρους καθηγητές. Επίσης ασύγχρονη είναι παράδοση εργασιών από τους μαθητές σε ένα LMS (εκπαιδευτικές πλατφόρμες όπως το moodle) που αποδεικνύει την ενασχόληση τους με την ύλη. Σύγχρονη μάθηση είναι και η επίλυση αποριών των μαθητών με live chat.

Ο κατάλληλος συνδυασμός εξαρτάται από το μάθημα, τον εκπαιδευτή, τους συμμετέχοντες και τα διαθέσιμα μέσα. Είναι έργο του εκπαιδευτή να βρει την ισορροπία.. Το υπουργείο έθεσε βατούς στόχους (σύνδεση του μαθητή με την εκπαιδευτική διαδικασία) μιλώντας για αυτονομία της σχολικής μονάδας και αφήνει τον χώρο στους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές να βρουν τον ρυθμό.

2. Μιλάμε με τους ίδιους όρους για κάθε βαθμίδα; Είναι ίδιες οι ανάγκες του Δημοτικού και του Λυκείου;

Είναι δυνατή η εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση στο Δημοτικό; H ύπαρξη πολλών H-τάξεων Δημοτικού δείχνει πως είναι. Η σχέση και η επαφή με τον δάσκαλο είναι πιο εδραιωμένη και η  ζωντανή επαφή θα μπορούσε να καλύπτει το κενό της επικοινωνίας με την ομάδα, ενώ είναι ευκαιρία ψυχολογικής στήριξης και καθοδήγησης των μαθητών που βιώνουν φόβο. Η έμφαση όμως στο Δημοτικό είναι στην Ασύγχρονη.

3. Υπάρχει η τηλεπικοινωνιακή υποδομή που θα υποστηρίξει μαζική τηλεδιάσκεψη;

Αυτό είναι ένα ερώτημα τηλεπικοινωνιακό, όχι πληροφορικής, και λογικά οι αρμόδιοι έχουν τους κατάλληλους συνομιλητές. Από τα λεγόμενα του υπουργείου, φαίνεται ότι θα χρησιμοποιηθεί πλατφόρμα τηλεδιασκέψεων της cisco (webex).  Είναι θέμα η διαχείριση του φόρτου από το δίκτυο. Είναι δύσκολο, σε ώρες αιχμής 8:00- 2:00, να βρεθούν 100 χιλιάδες μαθητές σε ζωντανή σύνδεση,  σε ένα ήδη επιβαρυμένο δίκτυο από την στροφή επίσης της επαγγελματικής επικοινωνίας σε ανάλογες λύσεις.

Είναι συνεπώς σημαντικό το θέμα της οργάνωσης και της ανάλυσης προτεραιοτήτων από τους υπεύθυνους σε συνεργασία με τους τηλεποικοινωνιακούς παρόχους και τους παρόχους webconference. Είναι πιθανό να πρέπει να χωριστεί η χώρα σε διαμερίσματα, ανάλογα με τα τηλεπικοινωνιακών exchanges, να χρησιμοποιηθούν περισσότεροι από ένας πάροχοι webconference και να αξιοποιηθούν ώρες χαμηλότερης κίνησης όπως οι απογευματινές.

4. Ποιον ρόλο έχουν οι γονείς σε μια ουσιαστικά κατ’ οίκον διδασκαλία;

Η διδασκαλία μεταφέρεται στο σπίτι και αρκετοί γονείς είναι περισσότερη ώρα με το παιδί τους. Μπορεί το σχολείο να τους αξιοποιήσει και να τους συντονίσει στο έργο της διδασκαλίας; Ο ρόλος των γονέων πρέπει να είναι βοηθητικός, υποστηρικτικός. Ένα σπίτι μπορεί να έχει περισσότερους από έναν μαθητές, πιθανώς  να έχουν εξ αποστάσεως μάθημα σε σχολείο, φροντιστήριο ξένων γλωσσών, φροντιστήριο εκπαίδευσης και ίσως στην κιθάρα. Υπάρχουν προκλήσεις που αφορούν τον διαθέσιμο χώρο, χρόνο και εξοπλισμό. Οι γονείς πρέπει να βρουν τις ισορροπίες κάθε σπιτιού οπότε πρέπει να εμπλακούν στη διαδικασία.

5. Ποια θα είναι η στάση των εκπαιδευτικών στην αλλαγή;

Οι εκπαιδευτικοί έχουν συναίσθηση του λειτουργήματος και αγάπη για τους μαθητές τους. Θέλουν να συνεχίσουν να προσφέρουν εκπαίδευση και το μήνυμα μαζί με όλους τους εργαζόμενους, σε κάθε πόστο, ότι η ζωή συνεχίζεται,  με ομαδικότητα και συνεργασία. Πριν συντονίσουν τους μαθητές τους όμως θα πρέπει να συντονιστούν μεταξύ τους, με διαρκή επικοινωνία, σύγχρονη και ασύγχρονη ώστε να εξοικειωθούν γρήγορα στα νέα εργαλεία. Η τηλεδιάσκεψη θα μπορούσε να αξιοποιηθεί στο μέλλον για τις συνελεύσεις του συλλόγου διδασκόντων όπως και τα μέσα ανταλλαγής μηνυμάτων και ομαδοκεντρικής εργασίας.

Είναι επίσης μια ευκαιρία να ξανασχεδιαστεί η προσέγγιση του μαθήματος της Πληροφορικής και των ΤΠΕ, όπως επίσης και η υποστήριξη των θεμάτων πληροφορικής στο σχολείο που αντί ενισχυθεί, υποβαθμίστηκε με ενέργειες όπως η κατάργηση των Κέντρων Πληροφορικής και Νέων Τεχνολογιών (ΚΕΠΛΗΝΕΤ).

Θα ήταν χρήσιμο να διαχειριστούμε ακόμη και την αποτυχία με τρόπο που θα οδηγήσει στη βελτίωση και όχι στην παραίτηση.

Ένα ενδιαφέρον βίντεο που μιλά για τα χαρακτηριστικά και την ισορροπία ασύγχρονης και σύγχρονης εκπαίδευσης.

 

 

 

Άνοιγμα μενού
Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση