LMS (Learning Management System) είναι μια πλατφόρμα που στηρίζεται στην Τεχνολογία της Πληροφορίας και Επικοινωνίας που υποστηρίζει την διαδικτυακή (εξ αποστάσεως) μαθησιακή διαδικασία (ασύγχρονη ή σύγχρονη). Με απλά λόγια, υλοποιεί μια ψηφιακή τάξη, όπου η φυσική παρουσία του μαθητή και του εκπαιδευτή δεν είναι απαραίτητη, ενώ η πρόσβαση σε αυτήν μπορεί να γίνει στον χρόνο που επιλέγει ο εκπαιδευόμενος.
Η βασική ανάγκη ενός εκπαιδευτικού για την δημιουργία ενός μαθήματος καλύπτεται αυτή τη στιγμή από την υπηρεσία elearning του Πανελλήνιου Σχολικού δικτύου που στηρίζεται στην πλατφόρμα μάθησης Moodle και είναι διαθέσιμη εδώ: e-learning.sch.gr. Επίσης, είναι διαθέσιμη είναι και η υπηρεσία e-learning από του Ακαδημαϊκό Διαδίκτυο εδώ: eclass.gunet.gr που στηρίζεται στη πλατφόρμα OpenEclass.Το πλεονέκτημα για έναν εκπαιδευτή, αν επιλέξει τις παραπάνω πλατφόρμες, είναι ότι αναπτύσσει ανεξάρτητα το υλικό του και ανεξάρτητα από τον σχολικό οργανισμό που υπηρετεί τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή. Επίσης, η υποστήριξη γίνεται από εξειδικευμένες υπηρεσίες που εγγυώνται την απρόσκοπτη λειτουργία της σχολικής τάξης.
Στη περίπτωση ενός εκπαιδευτικού οργανισμού που επιθυμεί να υλοποιήσει ένα σύστημα LMS και να το προσαρμόσει στις ανάγκες του, τότε πρέπει να εγκαταστήσει το LMS σε έναν εξυπηρετητή (server) ενώ απαιτείται και η χρήση βάσης δεδομένων. Στη περίπτωση των δημόσιων σχολείων, θεωρώ ότι είναι σχεδόν ανέφικτο να ακολουθηθεί αυτή η λύση γιατί ο απαραίτητος χρόνος και η εξειδίκευση που απαιτείται για την διαχείριση του LMS δημιουργεί δυσκολίες στην εύρεση διαχειριστή. Η λύση είναι μάλλον πιο ενδεδειγμένη για πιο μεγάλες ή σύνθετες δομές όπως ΤΕΙ, ΑΕΙ, ΙΕΚ.
Συνήθως οι πανεπιστημιακές σχολές διαθέτουν εξειδικευμένα τμήματα υποστήριξης εφαρμογών και χρηστών πληροφορικής οπότε η χρήση συστημάτων LMS θεωρείται δεδομένη εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Στη περίπτωση των ΙΕΚ, δεν είναι πάντα διαθέσιμη ηλεκτρονική υποστήριξη, οπότε υπάρχει ένα ρίσκο σε σχέση με την συνεχή και αδιάλειπτη λειτουργία του συστήματος.
Οι επιλογές που πρέπει να γίνουν αφορούν τα θέματα: 1) Επιλογή Εξυπηρετητή, 2) Πλατφόρμα εκπαίδευσης, 3) Συμβατότητα έκδοσης (κυρίως αν επιλεγεί το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο – ΠΣΔ)
Επιλογή Εξυπηρετητή: Ο κύριος λόγος να επιλεγεί το ΠΣΔ είναι το κόστος χρήσης ενός domain και της φιλοξενίας ενός server. Κατά τα άλλα το ΠΣΔ στερείται πολλά εργαλεία που διευκολύνουν την εγκατάσταση και την συντήρηση του LMS, ενώ η παρεχόμενη υποστήριξη μέσω helpdesk.sch.gr είναι εξαιρετικά αργή.
Στη συνέχεια θεωρούμε ότι η επιλογή μας είναι το ΠΣΔ.
Λόγω του ότι δεν υποστηρίζει το ΠΣΔ, κάποιον upload manager, ούτε είναι δυνατή η εκτέλεση εντολών όπως το extract (unzip), τα αρχεία εγκατάστασης πρέπει να μεταφερθούν μέσω ενός ftp client, στο χώρο του λογαριασμού στο στο σχολικό δίκτυο. Για το σκοπό αυτό χρειάζεται να είναι διαθέσιμα το όνομα και ο κωδικός χρήστη και η διεύθυνση (domain) του ιστοχώρου (Από πίνακα ελέγχου mysch).
O ftp client που προτείνει το σχολικό δίκτου είναι ο FileZilla, στο άρθρο: http://www.sch.gr/1551-filezilla . Δεν μπόρεσα να κάνω τη δουλειά μου αποδοτικά. Χρησιμοποίησα αντ’ αυτού το WinSCP (διαθέσιμο εδώ: https://winscp.net/eng/download.php).
Πλατφόρμα Εκπαίδευσης: Για λόγους συμβατότητας, η επιλογή έγινε μεταξύ των δύο ανοικτά διαθέσιμων συστημάτων, δηλαδή τη Moodle και την OpenEclass. Προτιμήθηκε η Moodle γιατί δεν υπήρχαν αναλυτικές οδηγίες εγκατάστασης και αντιμετώπισης προβλημάτων εγκατάστασης για την OpenEclass. Στη περίπτωση της OpenEclass είναι απαραίτητη η τοποθέτηση αρχείου .htaccess με την εντολή AddHandler php56 .php, στο φάκελο εγκατάστασης του LMS όπως περιγράφεται στο άρθρο: http://www.sch.gr/2622-php
Για κάποιο λόγο δεν ήταν δυνατό να ολοκληρωθεί η εγκατάσταση του Openeclass, που έβγαζε μήνυμα λάθους μετά την τελευταία οθόνη εισαγωγής δεδομένων.
Έκδοση Λογισμικού: H έκδοση Moodle που μπορεί να εγκατασταθεί χωρίς παραμετροποίηση στο ΠΣΔ είναι η 3.2.6+ (Ιαν 18), διαθέσιμη: https://download.moodle.org/releases/security/. H έκδοση αυτή θα συντηρείται σε θέματα ασφαλείας μέχρι τον Μάϊο του 2018. Η τρέχουσα έκδοση 3.4 απλά υποστηρίζει fullutf-8. Η διαφοροποιήσεις αφορούν απλές εντολές superuser στη βάση δεδομένων, που μπορεί να εκτελέσει το helpdesk. Δυστυχώς, ο χρόνος απόκρισης τους δεν μου άφησε περιθώρια αναμονής.
Για τη ρύθμιση της αποστολής email, ίσως χρειαστεί να συμβουλευτείτε το άρθρο: http://www.sch.gr/1737-php
Καλό θα ήταν επίσης να μετονομάσετε τον φάκελο των αρχείων εγκατάστασης του LMS με τον τρόπο που θέλετε να εμφανίζεται στη διεύθυνση του ιστοχώρου. Πχ αν ο φάκελος εγκατάστασης είναι eclass, τότε το domain που θα είναι διαθέσιμο το LMS θα είναι: mydomain.com/eclass/.
Πριν την εγκατάσταση, θα πρέπει να έχετε δημιουργήσει από τον πίνακα ελέγχου του mysch (sch.gr) τη βάση δεδομένων (Μysql, ο τύπος της είναι MariaDb) και να γνωρίζετε το όνομα, τον χρήστη και τον κωδικό πρόσβασης σε αυτήν. Αν έχετε δημιουργήσει ήδη μια βάση για άλλη εφαρμογή στον ίδιο λογαριασμό (πχ. δυναμική ιστοσελίδα joomla, wordpress) τότε καλύτερα να δημιουργήσετε μια καινούρια βάση έτσι ώστε να είναι ευκολότερη η λήψη αντιγράφων ασφαλείας (δυστυχώς δεν γίνεται αυτοματοποιημένα από το ΠΣΔ).