Η περίοδος που διανύουμε με κλειστά τα σχολεία λόγω μέτρων προστασίας κορονοϊού, έχει δημιουργήσει την ανάγκη να καλυφθούν σε κάποιο βαθμό οι εκπαιδευτικές ανάγκες των μαθητών με εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση. Το σχολείο είναι η καθημερινότητα των μαθητών και πρέπει να βρει τρόπο να λειτουργεί, ακόμη και για καθαρά ψυχολογικούς λόγους, για να μετριάσει τον φόβο που αναγκαστικά εξαπλώνεται μαζί με τον ιό και βιώνεται (ίσως αθόρυβα) από τα παιδιά, δημιουργώντας γι’αυτά ένα είδος ενασχόλησης για κάποια ώρα την ημέρα, χωρίς να στοχεύει στην απόδοση.
Τα προβλήματα είναι δεδομένα και μπορεί ο καθένας να επικαλεστεί πολλούς λόγους για να μην προσπαθήσει, μαθητής ή εκπαιδευτικός. Πρέπει όμως να περιμένει κανείς να λειτουργήσει άμεσα και με επιτυχία μια τέτοια προσπάθεια τόσο εκτεταμένης κλίμακας e-learning;
Σίγουρα θα αναφερθεί η δυνατότητα πρόσβασης των νοικοκυριών στο διαδίκτυο. Πιθανώς να υπάρχουν μαθητές χωρίς διαδίκτυο στο σπίτι. Τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ δείχνουν 78% των νοικοκυριών με ευρυζωνική πρόσβαση το 2019. Πιθανώς το υπόλοιπο ποσοστό να μπορεί να καλυφθεί με FREE PASS Δεδομένων κινητής τηλεφωνίας για όλους τους μαθητές, στις εν λόγω εφαρμογές. Αλλά είναι λόγος απόρριψης το ποσοστό αδυναμίας; Βιώνουμε δηλαδή αντίστοιχα ποσοστά ισονομίας με τις ελλείψεις καθηγητών; Περιμένουν τα σχολεία να συμπληρωθούν όλα τα κενά για να ξεκινήσουν μαθήματα;
Ένα άλλο θέμα που θα μπορούσε να προκύψει, αφορά την διαθεσιμότητα εξοπλισμού, και θα μπορούσε να λυθεί με επιδότηση αγοράς tablet, με υποστήριξη κάρτας SIM. Θα ήταν δυνατό να αναζητηθούν και λύσεις χρονομίσθωσης (leasing) για να μετριαστεί το κόστος και να αφορά μαθητές με συγκεκριμένα κριτήρια. Πόσα χρόνια ακούγεται η αντικατάσταση του βιβλίου στο σχολείο (όχι και στο σπίτι) από το tablet; Γιατί να μην δοκιμάσουμε τώρα μέσα σε αυτήν την αναγκαστική συγκυρία;
Τα προβλήματα θα είναι πολλά, αλλά μέσα σε μια δυσκολία, θα έχουμε την ευκαιρία να αλλάξουμε τα δεδομένα της εκπαίδευσης και να εντάξουμε με φόρα, την εξ’ αποστάσεως εκπαίδευση, σύγχρονη και ασύγχρονη, επενδύοντας στο ορατό μέλλον της εκπαίδευσης και κατάρτισης.
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού Πληροφορικής σε αυτό το βήμα είναι κομβικός. Μπορεί να λειτουργήσει ως πολλαπλασιαστής, ως παράδειγμα, ως υποστηρικτής των συναδέρφων. Όταν η αποθήκη καίγεται, δεν ασχολείσαι με το ποιος φταίει για τη φωτιά, αλλά τρέχεις πρώτα να τη σβήσεις.
Είναι γνωστές οι θέσεις πολλών συναδέρφων για τη θέση του πληροφορικού στο σχολείο και την “υποβάθμιση” του σε τεχνικού υπολογιστών, δικτύων και helpdesk εφαρμογών γραφείου ή μόνιμη γραμματειακή υποστήριξη πιστοποιημένων στις ΤΠΕ διευθυντών. Αυτή τη στιγμή όμως πρέπει να βοηθήσουμε το σχολείο να λειτουργήσει. Έτσι λειτουργούν οι κοινωνίες. Όταν λίγοι ή περισσότεροι κάνουν το κάτι παραπάνω όταν οι συνθήκες το απαιτούν. Για να αντιλαμβανόμαστε τις αναλογίες, μικροί καθημερινοί ήρωες είναι οι άνθρωποι που εργάζονται στις αγορές τροφίμων, στα φαρμακεία, στα μέσα μεταφοράς, στις υπηρεσίες του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα που γίνονται συναλλαγές με το κοινό και στα κάθε είδους καταστήματα που υποστηρίζουν την καθημερινότητα. Ο Υπεύθυνος Εργαστηρίου θεωρείται Σύμβουλος Τεχνολογίας του σχολείου και πρέπει να στηρίξει τον ρόλο του, βοηθώντας όσους συναδέλφους χρειαστεί, αν μπορεί και όπως μπορεί. Πρέπει να επιμείνει και να υπομείνει γνωρίζοντας από την αρχή ότι θα δεχτεί την κριτική και όχι την αναγνώριση (έχουμε αρκετή εμπειρία πλέον για τέτοιες προσδοκίες).
Σε αυτήν την προσπάθεια, θα πρέπει να συμμετέχουν ενεργά και οι γονείς, διεξάγοντας κατά κάποιον τρόπο κατ΄οίκον διδασκαλία, όσοι μπορούν, όπως μπορούν. Αρκετοί από αυτούς παραμένουν επίσης στο σπίτι με τα παιδιά. Θα πρέπει να οργανωθούν πιθανώς σε ομάδες και να υποστηρίζονται από συμβούλους ή τους ίδιους τους δασκάλους και τους καθηγητές χρησιμοποιώντας επίσης σύγχρονη και ασύγχρονη επικοινωνία. Η θετική στάση τους θα κρίνει σε μεγάλο βαθμό και το αποτέλεσμα της προσπάθειας.
Καλή επιτυχία λοιπόν σε όλους και μακάρι σε μερικούς μήνες να είμαστε όλοι καλά, να έχει καταφέρει να ανταπεξέλθει το Σύστημα Υγείας, να έχουμε καταφέρει να κρατήσουμε χαμηλό το ποσοστό ανθρώπων που θα νοσήσουν, προστατεύοντας τις ομάδες υψηλού κινδύνου, και αν είναι δυνατό, να έχει σταθεί με κάθε τρόπο και το εκπαιδευτικό σύστημα έχοντας κάνει ένα πολύ μεγάλο βήμα αξιοποίησης και ενσωμάτωσης των τεχνολογιών.
Θα πρέπει να έχουμε επίσης κατά νου ότι η ιδιωτική εκπαίδευση έχει ήδη καλύψει το κενό και φροντιστήρια ξένων γλωσσών, μέσης εκπαίδευσης και ιδιωτικά σχολεία τρέχουν ήδη live streaming για τους μαθητές που απουσιάζουν. Η μετάβαση τους στην πλήρη σύγχρονη εξαποστάσεως εκπαίδευση ήταν άμεση και τα προγράμματα των μαθητών έχουν ήδη προσαρμοστεί.
Η πρόταση μου για γρήγορο συντονισμό είναι να τηρηθούν στο βαθμό που είναι αυτό δυνατό, το ορολόγιο πρόγραμμα αρχικά, και στην συνέχεια να γίνει ένα εξειδικευμένο πρόγραμμα με όσα μαθήματα διδάσκονται.
Η εκπαίδευση πρέπει να συνεχίσει. Πρέπει να κάνει τη δυσκολία, ευκαιρία. Για να βοηθήσει τα παιδιά να ξεπεράσουν το φόβο, να τα απασχολήσει αλλά και να δείξει στην κοινωνία ότι μπορεί να γίνουν μεγάλες αλλαγές σε τόσο μεγάλη κλίμακα, αν αυτό απαιτούν οι περιστάσεις.
Οι Τηλεδιασκέψεις (meeting.sch.gr) – Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (ΠΣΔ)
Η πλατφόρμα στηρίζεται στο λογισμικό BigBlueButton και Server που φιλοξενείται στο ΠΣΔ.
Πλεονέκτημα της εφαρμογής είναι μέσω του ΠΣΔ
και συμπεριλαμβάνεται στην γενικότερη συγκατάθεση χρήσης του που υπογράφουν οι γονείς στην αρχή της χρονιάς.
Για κάθε άλλο εργαλείο θα πρέπει να υπάρχει η έγγραφη συγκατάθεση γονέα/κηδεμόνα.
Μειονέκτημα είναι η χρήση flash που αποκλείει τις ios συσκευές.
Ακολουθείτε το σύνδεσμο για την εφαρμογή: https://meeting.sch.gr/
#Συνδέεστε με λογαριασμό ΠΣΔ (@sch.gr)
#Δημιουργείτε μια νέα τηλεδιάσκεψη (Μενού Δημιουργήστε)
#Επιλέγετε στα στοιχεία τηλεδιάσκεψης,
– Συμμετοχή – Με προσκλήσεις (Στην περίπτωση που επιλέξετε “Με έγκριση από τον εισηγητή”, η τηλεδιάσκεψη θα είναι ορατή και στο ημερολόγιο της εφαρμογής)
– Ώρα Έναρξης: (Πρέπει οπωσδήποτε να μπει ημερομηνία !)
– Θέσεις (Αριθμό που να καλύπτει τους συμμετέχοντες)
– και επιλέγουμε Καταχώρηση.
– Στην επόμενη οθόνη, (στη σελίδα της τηλεδιάσκεψης), επιλέγω το εικονίδιο Μελη και στην νέα οθόνη ¨”Νέα Πρόσκληση”
**επαναλαμβάνω αυτό το βήμα για όλους τους συμμετέχοντες.**
– ξεκινάτε τη διάσκεψη από το Έναρξη (στη σελίδα της τηλεδιάσκεψης) .
#Οι μαθητές λαμβάνουν e-mail πρόσκλησης που δημιουργείτε Εσείς.
– Πρέπει να κάνουν αποδοχή από το σχετικό link που περιλαμβάνεται
– και να ακολουθήσουν το link με το όνομα της τηλεδιάσκεψης για να συνδεθούν (επίσης περιλαμβάνεται).
Θα ήταν καλό να έχουν οι μαθητές λογαριασμό sch αλλά οκ είναι δυνατή η πρόσκληση και σε άλλο email (πχ gmail).
#Οδηγίες για την Εφαρμογή:
Υποστηρίζεται διαμοιρασμός οθόνης, ζωντανές σημείωσεις, chat.
Στην αρχική σελίδα της εφαρμογής υπάρχουν σύνδεσμοι οδηγιών.
Περισσότερα: https://bigbluebutton.org/html5/
#Οδηγίες για τον ΗΥ:
-Τρέχει σίγουρα από firefox (δε λειτουργησε σε chrome).
-Θα πρέπει να αποδεχθείτε την εκτέλεση flash πατώντας πάνω στο απαγορευτικό.
-Μόλις το επιτρέψετε, (ίσως χρειαστεί ανανέωση η σελίδα – f5) θα πατήσετε το κουμπί Εκτέλεση Adobe Flash + Αποδοχή
-Πρέπει να βεβαιωθείτε ότι επιτρέπεται για χρήση από εφαρμογές στα Windows10 για κάμερα και το μικρόφωνο
(ρυθμίσεις -> προστασία προσωπικων δεδομένων – μικρόφωνο – “Να επιτρέπεται στις εφαρμογές η πρόσβαση στο μικρόφωνο”)
-Καλό θα ήταν να τρέχει μέσω καλωδίου ethernet και όχι wifi.
Σε όλες τις παρακάτω εφαρμογές, για τη χρήση στην τάξη πρέπει να υπάρχει έγγραφη συγκατάθεση του γονέα/κηδεμόνα για την εγγραφή σε αυτές όπου καλό θα ήταν να αναγράφεται και το email των μαθητών που θα χρησιμοποιηθεί για την εγγραφή. Για το γυμνάσιο και τους μαθητές κάτω των 15 ετών, πιθανώς να μην καλύπτει ούτε η συναίνεση γονέα για τη χρήση τους, με την έννοια ότι αποτελούν πλατφόρμες δικτύωσης.
Με τις παραπάνω προϋποθέσεις, για συστήματα απλής επικοινωνίας videoκλήσης και βασικού διαμοιρασμού οθόνης θα μπορούσατε να αξιοποιήσετε τις εφαρμογές:
Skype, στην δωρεάν έκδοση (όχι δηλαδή στην skype business) συμμετέχουν θεωρητικά μέχρι 50 άτομα, πρακτικά για τα δικά μας δίκτυα και αποδεκτή ποιότητα, ίσως 5-10.
Google Hangouts (με όριο τα 25 άτομα και ορατά στη βάση της οθόνης των 10 πιο δραστήριων ατόμων).
Messenger, με όριο τα 50 άτομα και ορατά στη βάση της οθόνης των 6 πιο δραστήριων ατόμων).
Κατά την άποψη μου, οι παραπάνω αφορούν μαθητές Λυκείου, είναι μεγάλο πλεονέκτημα ότι είναι δυνατή η χρήση τους σε κινητό τηλέφωνο, αλλά κατά την άποψη μου,
η ποιότητα επικοινωνίας είναι αμφίβολη για ομάδες μεγαλύτερες των 5 ατόμων.
Για συστήματα ολοκληρωμένης διαχείρισης, θα μπορούσατε να αξιοποιήσετε τα παρακάτω εργαλεία:
Webex (Cisco), σε free έκδοση, με δυνατότητα recording, τηλεφωνικών κλησεων, firefox extension, mobile app, online και desktop εφαρμογή, περιβάλλον σε Αγγλική Γλώσσα. (Επιλογή Συντάκτη)
Microsoft Teams, για εκπαιδευτικά ιδρύματα, με Ελληνικό περιβάλλον, 1Τ Cloud και την online έκδοση Οffice, online και desktop εφαρμογή.(Επιλογή Συντάκτη)
Άλλες εφαρμογές τηλεδιάσκεψης είναι:
Ζoom για μέχρι 40′ διασκέψεις στο free plan.
Bigbluebutton demo, χωρίς αποθήκευση των συνεδριών, αν και η εμπειρία χρήσης έδειξε πολύ αργές συνδέσεις και συχνές αποσυνδέσεις, πιθανώς λόγω του φόρτου της κρίσης πανδημίας.
Adobe Connect, με 3 μήνες δωρεάν demo και μέχρι 25 συμμετέχοντες.