Το Raspberry Pi πιστεύω ότι είναι ένα απαραίτητο εργαλείο για το σχολικό εργαστήριο πληροφορικής, καθοριστικό για τη διδασκαλία του μαθήματος, είτε ανεξάρτητα, είτε ως μέρος ενός πρότζεκτ ανάπτυξης προϊόντος τεχνολογίας. Εκτός από τη πλακέτα, χρειαζόμαστε πληκτρολόγιο και ποντίκι USB (νομίζω ότι τα ενσύρματα λειτουργούν ταχύτερα και μεγαλύτερη ακρίβεια) , έναν φορτιστή (οποιοσδήποτε φορτιστής mini usb κάνει – σε περίπτωση που η τροφοδοσία δεν είναι σταθερή ή ικανοποιητική, δεν θα γίνει φωτεινή η κόκκινη ένδειξη της τροφοδοσίας) και ένα καλώδιο hdmi για να συνδέσουμε μια οθόνη (αν έχουμε dvi είσοδο, χρησιμοποιούμε καλώδιο hdmi – dvi). Έχουμε τη δυνατότητα να συνδέσουμε utp (ενσύρματο καλώδιο δικτύου – νομίζω καλύτερα) , ενώ υποστηρίζεται και wifi (Pi 3, Model B). Μετά την σύνδεση των περιφερειακών. Επίσης απαραίτητη είναι η χρήση μιας κάρτας μνήμης SD, την οποία προετοιμάζουμε κατάλληλα όπως περιγράφεται εδώ.
https://www.raspberrypi.org/downloads/ .
Προσωπικά επέλεξα την έκδοη NOOBS, έκανα format την SD κάρτα και αφού αποσυμπίεσα το αρχείο που κατέβασα (1.1 Gb, αργεί λίγο) και το αντέγραψα στη βάση φακέλων της κάρτας (περιγράφονται αναλυτικά το Readme του φακέλου).
Αφού τοποθετήσουμε την κάρτα μνήμη, κατόπιν συνδέουμε την τροφοδοσία και η πλακέτα bootάρει αυτόματα.
Μετά από αυτό, το Raspberry είναι έτοιμο για χρήση ως υπολογιστής με λειτουργικό.
Για να μπορέσω να στήσω ηλεκτρονικές διατάξεις, προμηθεύτηκα το πακέτο της Sunfounder με τους αισθητήρες .
https://www.sunfounder.com/rpi2-sensorv2.html. (To διάστημα που έκανα την παραγγελία, ήταν outofstock οπότε προτίμησα το Amazon. )
Ίσως επίσης είναι πιο αξιόπιστο να ξεκινήσει κάποιος με το SENSE Hat που έχει ενσωματωμένους τους βασικούς αισθητήρες και ένα led matrix πάνω σε μια πλακέτα.
https://www.raspberrypi.org/products/sense-hat/ – Sense Hat, από τον Έλληνα αντιπρόσωπο.
To πακέτο της Sunfounder έχει βιβλίο με βασικές διατάξεις και οδηγίες και διαγράμματα, αλλά το διαθέσιμο υλικό online είναι πιο αναλυτικό και πλήρες. Χωρίς αυτό δεν μπόρεσα να τα καταφέρω.
Χρειάζεται ίσως να υπάρχει μια στοιχειώδης εμπειρία στη χρήση ψύκτρας και σύνδεση κυκλωμάτων σε αυτή (καλύπτεται νομίζω εύκολα) και τη χρήση της κονσόλας για το compilation και το τρέξιμο των προγραμμάτων στο Raspberry.
Ακολουθώντας τις παρακάτω οδηγίες για τη πρώτη άσκηση με το led (βλέποντας και το βιβλίο)
Τη δεύτερη άσκηση με το RGB led, τη πήρα από εδώ.
–>Sunfounder code repository for sensor Kit rev 2
Στη συνέχεια, αφού πειραματιστούμε με τη χρήση των βασικών αισθητήρων ή συσκευών, αρχίζουμε να τα συνδυάζουμε!
Τα προγράμματα είναι διαθέσιμα σε C και python. Για κάποιον συνεπώς που θα ήθελε να εξοικειωθεί με την python, ίσως είναι μια αρκετά καλή βιωματική μέθοδος να ξεκινήσει!
Το γενικό συμπέρασμα είναι ότι η πλακέτα, όπως και άλλες παρόμοιες, όπως το Arduino, είναι καταπληκτικά εργαλεία σε σχετικά λογικό κόστος και εστιάζουν στη πληροφορική. Νομίζω ότι πρέπει να μας προβληματίζει η έμφαση που έχει δωθεί στη διδασκαλία με τα Lego (μιλώ μόνο για mindstorms), που είναι ένα πανάκριβο “άθλημα”, χωρίς να αμφισβητώ τη σπουδαιότητα της.
Πληροφορίες σχετικά με τη χρήση του raspberry στη τάξη μπορείτε να βρείτε στον παρακάτω οδηγό:
https://www.raspberrypi.org/magpi-issues/MagPi-EduEdition02.pdf