Θεματικές Ενότητες Φθινοπώρου
Αγαπητοί μας γονείς…
Ως αφετηρία των θεματικών ενοτήτων για το τρέχον σχολικό έτος δεν θα μπορούσε να ήταν άλλη από την εκμάθηση του ονόματός μας. Η διδακτική προσέγγιση του ονόματος πραγματοποιήθηκε διαθεματικά, καλλιεργώντας δηλαδή όλα τα γνωστικά αντικείμενα μάθησης της Προσχολικής ηλικίας.
1η Θεματική Ενότητα: Το όνομα μου
23/09/24 – 27/09/25
1o τμήμα
- Γλώσσα: αναγνωρίζω την πρώτη φωνούλα του ονόματός μου. Στα πλαίσια της φωνολογικής επίγνωσης εντοπίσαμε το αρχικό φώνημα του ονόματός μας, δηλαδή το πρώτο μας γράμμα.
Εικόνα 1: Εντοπίζω το αρχικό μου φώνημα
- Γλώσσα & Μαθηματικά: Ομαδοποίηση αρχικού φωνήματος του ονόματός μου με την αντίστοιχη φωνούλα- γράμμα. Με βάση το πρώτο φώνημα του ονόματος ομαδοποιήσαμε τα ονόματα των παιδιών με βάση τα αρχικά τους φωνήματα (π.χ.: Α-Αχιλλέας, Ε- Ευαγγελία, Σ,- Στέλλα, Ν- Νίκολας, Κ- Κατερίνα, Γ- Γιάννης, Θ- Θρασύβουλος, Μ- Μανώλης κ.τ.λ.).
Εικόνα 2: Ομαδοποίηση αρχικού φωνήματος
- Γλώσσα: αναγραμματισμός – Κάθε παιδί πήρε ένα ποτηράκι με το όνομα του. Μέσα στο ποτηράκι βρίσκονται ανακατεμένες οι φωνούλες- τα γράμματα του ονόματός του και το παιδί καλείται να τις ξεμπερδέψει βάζοντας τις φωνούλες- γράμματα στην σωστή σειρά έτσι ώστε να σχηματιστεί το όνομα του. Μπροστά σε κάθε ποτήρι βρίσκεται ολογράφως το όνομα του κάθε παιδιού, καρτέλα που λειτουργεί ως σημείο αναφορά εκτέλεσης της δράσης.
Εικόνα 3: Βάζω σε σειρά τις φωνούλες του ονόματός μου
Εικόνα 4 & 5: Αναγραμματισμός
- Εικαστικά: Η αρχική φωνή- γράμμα, σχηματίστηκε με πλαστελίνη καλλιεργώντας την λεπτή κινητικότητα με τα δάχτυλα των παιδιών και ολοκληρώθηκε με την γραφή του υπόλοιπου ονόματος.
Εικόνες 6 & 7: Κατασκευή αρχικού φωνήματος με πλαστελίνη και γραφή υπόλοιπου ονόματος
- Εικαστικά: Κατ’ επέκταση της προηγούμενης δράσης το αρχικό φώνημα του εκάστοτε ονόματος των παιδιών κατασκευάστηκε με την τεχνική του κολάζ (zentagle art).
Εικόνα 8, 9 & 10: Τεχνική κολάζ (σχηματίζω το αρχικό μου φώνημα)
- Μαθηματικά: Αντιστοίχιση – Σκέφτομαι και βρίσκω: Τα παιδιά αντιστοίχισαν το αρχικό φώνημα του ονόματός τους με μία άλλη λέξη που ξεκινά από την ίδια φωνούλα- γράμμα (π.χ. Αγάπη- Αεροπλάνο, Κατερίνα-Κίτρινο κ.α.).
Εικόνες 11: Αντιστοίχιση αρχικού φωνήματος με άλλες λέξεις που αρχίζουν από την ίδια φωνούλα
- Γλώσσα & Μαθηματικά: μετρήσαμε τις φωνούλες -γράμματα του ονόματός μας και το γράψαμε, συγκρίνοντας παράλληλα την ποσότητα δηλαδή: ποιο όνομα είναι το μεγαλύτερο και ποιο το μικρότερο. Τα αποτελέσματα ανέδειξαν τον Θρασύβουλο με 11 φωνούλες-γράμματα ως το μεγαλύτερο όνομα της τάξης μας και της κυρίας Βίκυς το μικρότερο με 4 φωνούλες-γράμματα)
Εικόνες 12, 13, 14 & 15: Γράφω, μετρώ & συγκρίνω τα γράμματα του ονόματός μου
- Γλώσσα & Κίνηση: Σε κάθε φώνημα- γράμμα τα παιδιά εκτελούσαν και μία κίνηση (π.χ. στην φωνούλα Α τα παιδιά έπρεπε να χτυπήσουν τα χεράκι τους στα γόνατα, στην φωνούλα Ε να χτυπήσουν παλαμάκια κ.α.).
Εικόνα 16: Χτυπώ τα χέρια μου στα γόνατα όταν ακούω το γράμμα Αα
- Γλώσσα & Τεχνολογίες Πληροφοριών & Επικοινωνιών (Τ.Π.Ε.): Στον προτζέκτορα εκτελέστηκαν διαδραστικά ψηφιακές εφαρμογές συμπλήρωσης του εκάστοτε ονόματος των παιδιών. Η παλιά παραδοσιακή «κρεμάλα» ζωντάνεψε! Μπορείτε να τις βρείτε κάνοντας κλικ στους παρακάτω συνδέσμους:
Α) Βρίσκω λέξεις από το αρχικό φώνημα του ονόματός μου
- ΑΑΑΑΑΑΑαααααα όπως Αγάπη, Αχιλλέας, Αθηνά, Αντζελίνα
- ΓΓΓΓΓΓΓΓγγγγγγγγ όπως Γιάννης & Γιώργος
- ΕΕΕΕεεεεεεεεε όπως Ευαγγελία
- ΘΘΘΘΘθθθθθθθθ όπως Θρασύβουλος
- ΙΙΙΙΙΙΙιιιιιιιιιιιιι όπως Ιωάννα
- ΚΚΚΚΚΚκκκκκκκ όπως Κατερίνα
- ΜΜΜΜΜΜμμμμμμμμμ όπως Μανώλης & Μιχάλης
- ΝΝΝΝΝννννννννν όπως Νίκολας
- ΣΣΣΣσσσσςςς όπως Στέλιος, Στέλλα & Σάρα
- ΤΤΤΤΤΤΤτττττττττ όπως Τζίνα
- ΧΧΧΧΧΧχχχχχχχχ όπως Χρήστος
Εικόνες 17 & 18: Διαδραστικές Εφαρμογές
- Γλώσσα, Μαθηματικά & Κίνηση: Κατάτμηση λέξεων- συλλαβές Τα παιδιά καλούνται χτυπώντας παλαμάκια και κάνοντας χοροπηδηχτά βήματα να μετρήσουν τις συλλαβές- κομμάτια του ονόματος τους (π.χ.: Χρήστος: Χρή—στος, Αγάπη: Α- γά- πη, δλδ 2 συλλαβές, δλδ δύο βήματα & αντίστοιχα 3 συλλαβές, 3 βήματα κ.ο.κ.)
Εικόνες 19 & 20: Μετρώ και χοροπηδώ τόσα βήματα όσα οι συλλαβές του ονόματος μου
2o τμήμα
Μουσική
Η εβδομάδα μας ξεκίνησε με πολλά χαμόγελα και τραγούδια. Την ημέρα μας άνοιξε το τραγούδι «Εγώ είμαι εγώ» το οποίο χορέψαμε όλοι μαζί πριν καθίσουμε στην παρεούλα μας. Έπειτα, το τραγουδήσαμε και μάθαμε τους στίχους.
Γλώσσα και Μαθηματικά: κατάτμηση λέξεων και συλλαβών
Συζητήσαμε για τη μοναδικότητα του κάθε ένα από εμάς, ακόμα και αν για παράδειγμα έχουμε ίδιο όνομα. Ακολούθησε παιχνίδι γνωριμίας. Σκοπός του παιχνιδιού ήταν η ανάπτυξη της οικειότητας μεταξύ των παιδιών και η σύνδεση τους μέσω παιχνιδιού. Έπειτα πήραμε το ταμπούρλο μας και προσπαθήσαμε να μάθουμε την έννοια της κατάτμησης λέξεων-συλλαβών με μουσική. Κυκλικά κάθε παιδί χτυπούσε το ταμπούρλο σε κάθε συλλαβή που έχει το όνομα του, π.χ. Μα- νώ- λης και τα υπόλοιπα παιδιά έπρεπε να είναι συγκεντρωμένα ώστε να μετρήσουν τα χτυπήματα ( τρία παλαμάκια).
Εικαστικά (εικόνα 1&2):
Παρουσιάστηκαν στον πίνακα δείγματα Zentangle Art, δομημένα μοτίβα δηλαδή σαν μωσαικά που χαρακτηρίζονται ως απρογραμμάτιστη τέχνη και κάθε παιδί κλήθηκε να φτιάξει το αρχικό γράμμα του ονόματος του με πολλά χρώματα και δημιουργικότητα ώστε να είναι μοναδικό.
Eικόνα 1: zentagle art
Εικόνα 2: Ολοκλήρωση Δράσης zentagle art
Γλώσσα (εικόνα 3&4)
Στην συνέχεια χρησιμοποιήσαμε χαρτί του μέτρου και μαρκαδόρους και κάναμε εξάσκηση το αρχικό μας γράμμα- φωνή. Αφού το γράψαμε όπως μπορούσε το κάθε παιδί μάθαμε τη φωνούλα του. Π.χ. Φφφφ όπως Φίλιππος.
Εικόνα 3&4: Γράφω το αρχικό μου φώνημα
Γλώσσα (εικόνα 5,6,7 &8)
Σε ένα πιάτο με χρωματισμένο ρύζι που θύμιζε τρούφα στα παιδιά κλήθηκαν να διαγράψουν με το δάχτυλο τους το πρώτο και κεφαλαίο γράμμα από το όνομα τους
Εικόνες 5,6,7 & 8: Γράφω το αρχικό μου φώνημα διαφορετικά
Εικαστικά (εικόνα 10,11,12 &13)
Σε χαρτί κάνσον κάθε παιδί χρησιμοποίησε πλαστελίνη και με τη τεχνική του κολάζ κλήθηκε να κατασκευάσει το αρχικό του γράμμα με την τεχνική Zentangle art, και έγινε κάδρο για να στολίσει το σπίτι τους.
Εικόνες 10,11,12 & 13: Φτιάχνω το αρχικό μου φώνημα με πλαστελίνη
Αισθητηριακό παιχνίδι αναγνώρισης φωνημάτων- Γλώσσα- Μαθηματικά (εικόνα 14&15)
Φτιάξαμε με τα παιδιά oobleck, μια μορφή πλαστελίνης που έχει διττές ιδιότητες (στερεό και υγρό). Στην συνέχεια, μιλήσαμε και εξηγήσαμε τί ακριβώς επηρεάζει το υλικό και αλλάζει σύσταση. Έπειτα, παίξαμε με αυτό. Συγκεκριμένα, κάθε παιδί έβαλε το χεράκι του και επεξεργάστηκε το νέο υλικό, έγραψαν το όνομα τους και το είδαν να χάνετε, να σβήνετε χωρίς καμία παρέμβαση δική μας. Έπειτα η εκπαιδευτικός έκανε διάφορα γράμματα και έπρεπε τα παιδιά να αναγνωρίσουν το γράμμα-φώνημα και να το αντιστοιχήσουν με το αρχικό γράμμα του ονόματος κάποιου συμμαθητή τους.
Εικόνες 14&15: oobleck
Μαθηματικά: κατάτμηση λέξεων και αναγραμματισμός
Μοιράστηκε στα παιδιά η καρτέλα με το όνομα τους σαν σημείο αναφοράς, και κάθε παιδί συλλάβιζε το όνομα του παίζοντας παλαμάκια. Εφόσον μετρήσαμε πόσα παλαμάκια έχει το όνομά μας κόψαμε τη καρτέλα στις επιμέρους συλλαβές. Τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με την έννοια της κατάτμησης των λέξεων και σειρά είχε η επανασύνθεση τους. Τα “κομμένα” ονόματα μοιράστηκαν σε κάθε παιδί και έπειτα στόχος για κάθε παιδί ήταν να δημιουργήσει σωστά το όνομα του με την ίδια λογική που δημιουργούμε τα « παζλ».
Εικόνες 16,17 & 18: Συλλαβές & Αναγραμματισμός
Τέλος 1ης θεματικής Ενότητας
2η Θεματική Ενότητα: Χρώματα & Σχήματα
30/09-11/10
Τμήμα 1
« Πόσο πιο όμορφος γίνεται ο κόσμος μας όταν υπάρχουν χρώματα πέρα από το άσπρο και το μαύρο» !
¨ Τα χρώματα¨
Εικαστικά: Αρχικά, μέσω πινάκων εντοπίσαμε τα χρώματα! Τα διακρίναμε και τα αποτυπώσαμε συνθέτοντας την σαρανταποδαρούσα των χρωμάτων.
Εικόνες 1 & 2: Εντοπίζω, Διακρίνω & Αποτυπώνω τα χρώματα ενός πίνακα
Υποσημείωση: Ο πίνακας είναι δια χειρός της κας. Ιωάννας Καλογεράκης.
Εικαστικά: Εν συνεχεία, γνωρίσαμε τα βασικά χρώματα (μπλε, κόκκινο & κίτρινο), μέσω των οποίων μπορούμε να δημιουργήσουμε τα συμπληρωματικά (μωβ, πράσινο, πορτοκαλί), διακρίναμε τα θερμά (κόκκινο, κίτρινο) από τα ψυχρά (μπλε, πράσινο).
Μαθηματικά: Σ΄ ένα καλάθι βρίσκονται πολύχρωμα τουβλάκια και στο πάτωμα υπάρχουν πολύχρωμα χαρτιά Α4 με τα αντίστοιχα χρώματα. Τα παιδιά καλούνται να τα αντιστοιχίσουν, κάθε τουβλάκι στο σωστό χρώμα, έτσι ώστε να σχηματιστούν οι ομάδες των βασικών χρωμάτων (πλην του πράσινου).
Εικόνα 3: Ομαδοποίηση των χρωμάτων
Μίξεις
Εικαστικά: «Λερώσαμε» τα χέρια μας! Το κάθε χεράκι ήταν και το πινέλο μας! Βάλαμε χρώμα σ΄ ένα χέρι (π.χ.: κόκκινο) και στο άλλο χέρι-πινέλο βάλαμε ένα άλλο χρώμα (π.χ.: άσπρο) , μετά τα χεράκια- πινέλα ενώθηκαν και προέκυψε ένα τρίτο χρώμα (π.χ.: ροζ).
Τέλος, πειραματιστήκαμε με τις μίξεις των χρωμάτων και τις διαβαθμίσεις τους, δλδ όσο πιο πολύ άσπρο βάζουμε τόσο πιο ανοιχτό θα γίνει το χρώμα μας και όσο πιο πολύ χρώμα (π.χ. μπλε, κόκκινο), τόσο πιο σκούρο θα γίνει το χρώμα που φτιάχνουμε.
(άσπρο + κόκκινο = ροζ, μαύρο + άσπρο = γκρι, άσπρο + μπλε = γαλάζιο , άσπρο + πράσινο = λαχανί κτλ.).
Εικόνες 4-10: Μίξεις Χρωμάτων
Παιχνίδι Μνήμης
Μαθηματικά: Η εκπαιδευτικός βάζει σε τυχαία σειρά τα πολύχρωμα τουβλάκια, 4-5 στη σειρά. Το κάθε παιδί θα πρέπει να κοιτάξει προσεκτικά και να απομνημονεύσει την διάταξη των χρωμάτων. Τα πολύχρωμα τουβλάκια κρύβονται είτε μ’ ένα κουτί παπουτσιών είτε με ένα χρωματιστό Α4. Το παιδί καλείται να συνθέσει τα πολύχρωμα τουβλάκια επιδιώκοντας την σωστής σειρά τους που παρουσιάστηκε πρότερα από την εκπαιδευτικό, Κάθε φορά, η εκπαιδευτικός αλλάζει την διάταξη των χρωμάτων για κάθε παιδί, αυξάνοντας με αυτό τον τρόπο τον βαθμό δυσκολίας. Τέλος, η δράση επεκτείνεται και σε ζευγάρια. Συγκεκριμένα, δύο παιδιά καλούνται να συνεργαστούν και να συναποφασίσουν, ανασύροντας από την μνήμη τους την σωστή διάταξη των χρωμάτων που τους προβλήθηκε.
Εικόνες 11-15: Παιχνίδι Μνήμης
Φυσική Αγωγή & Μαθηματικά: Στην τάξη έχουν τοποθετηθεί διάσπαρτα πολύχρωμα τουβλάκια. Τα παιδιά χωρίζονται σε τέσσερις (4) ομάδες, τόσες όσα και τα χρώματα από τα τουβλάκια (κίτρινο, κόκκινο, πράσινο & μπλε). Η εκπαιδευτικός στην «παρεούλα» έχει τέσσερις (4) σακούλες, τόσες όσες και οι ομάδες των παιδιών. Τα παιδιά θα πρέπει μέχρι να τελειώσει ένα μουσικό κομμάτι να τριγυρίσουν σε όλη την τάξη, να εντοπίσουν τα τουβλάκια με το χρώμα της ομάδας τους και να τα βάλουν μέσα στην αντίστοιχη σακούλα.
Εικόνες 16 & 17: Βρίσκω το σωστό χρωματιστό τουβλάκι
Πειράματα
Φυσικές Επιστήμες: Εκτελέσαμε το 1ο πείραμα των μίξεων των χρωμάτων. Χρησιμοποιήσαμε 9 πλαστικά ποτηράκια με νερό μέχρι την μέση κ ΜΟΝΟ τα τρία βασικά χρώματα (κόκκινο, κίτρινο, μπλε). Βάλαμε σ΄ ένα ποτηράκι κόκκινο χρώμα και στο άλλο κίτρινο. Μέσα σε κάθε ποτήρι βάλαμε χαρτί κουζίνας , αξιοποιώντας την απορροφητική του ιδιότητα και σ΄ ένα τρίτο ποτηράκι είχε μόνο νερό και ένα κομμάτι χαρτί κουζίνας. Ο χρόνος και το χαρτί έκανε τα «μαγικά» του και την επόμενη μέρα το τρίτο ποτηράκι με νερό είχε γίνει πορτοκαλί. Την ίδια διαδικασία ακολουθήσαμε και για τις άλλες δύο μίξεις (κόκκινο & μπλε = μωβ, μπλε & κίτρινο= πράσινο).

Εικόνες 18-21: Πείραμα Μίξεων Χρωμάτων
Φυσικές Επιστήμες: Εκτελέσαμε το 2ο πείραμα μίξεων των χρωμάτων με πλαστικά μπουκάλια, νερό και κομμάτια γκοφρέ χαρτί. Τα παιδιά χωρίστηκαν σε δύο ομάδες, την κόκκινη και την μπλε. Η κόκκινη ομάδα έβαλε μέσα στο μπουκάλι με το νερό της ένα κομμάτι κόκκινο γκοφρέ χαρτί, η μπλε αντίστοιχα έβαλε ένα κομμάτι μπλε γκοφρέ χαρτί και το ανακίνησε με αποτέλεσμα το νερό να γίνει κόκκινο και μπλε αντίστοιχα. Στην συνέχεια, και οι δύο ομάδες πρόσθεσαν ένα κομμάτι κίτρινο γκοφρέ με αποτέλεσμα το μπλε νερό να γίνει πράσινο και το κόκκινο πορτοκαλί. Το πείραμα ολοκληρώθηκε βάζοντας χρυσόσκονη μέσα στο κάθε μπουκάλι, δίνοντας μια πιο χαρούμενη- χρωματιστή νότα!
Εικόνες 22-24: Τα χρώματα μέσα στα μπουκάλια
¨Ο Ιστός της Φιλίας¨
Εικαστικά: Το κάθε παιδί έβαψε ένα ρολό χαρτί με το χρώμα της αρεσκείας , το κολλήσαμε σ΄ ένα λευκό χαρτόνι και σχηματίσαμε κεφάλι και ποδαράκια δίνοντας του την μορφή μας. Κάτω από το κάθε ρολό γράφτηκε το αντίστοιχο όνομα του κάθε παιδιού και όλοι μαζί πλέξαμε τον ιστό της φιλίας μας.
Εικόνες 25 – 28: ¨Ο Ιστός της Φιλίας μας¨
Φυσική Αγωγή: Στην «παρεούλα» μας τοποθετούνται δύο μαύρα χαρτόνια με χρωματιστούς κύκλους. Η εκπαιδευτικός κάθε φορά που σηκώνει το ταμπελάκι ενός χρώματος (π.χ.: κίτρινο), δύο παιδιά καλούνται να βάλουν τα ποδαράκια τους πάνω στον αντίστοιχο κίτρινο κύκλο. Η διαδικασία επαναλαμβάνεται με άλλο χρώμα (π.χ.: μπλε) και ολοκληρώνεται με την ανάπτυξη κριτικής σκέψης των παιδιών ψάχνοντας και βρίσκοντας τον σωστό χρώμα που προκύπτει από τον συνδυασμό των δύο προηγούμενων χρωμάτων , έτσι ώστε τα δύο άλλα παιδιά να βάλουν τα ποδαράκια τους στο σωστό χρώμα (δλδ: πράσινο, αφού κίτρινο & μπλε= πράσινο).
Εικόνες 29-31: Βάζω τα πόδια μου στο σωστό χρώμα
Διαβαθμίσεις Χρωμάτων
Εικαστικά & Μαθηματικά: Διακρίναμε τα χρώματα σε θερμά (κόκκινο, κίτρινο, πορτοκαλί) και ψυχρά (μπλε, πράσινο, μωβ). Μάθαμε να τα ξεχωρίσουμε ως τα χρώματα της φωτιάς και του πάγου. Τα εντοπίσαμε στα ρούχα μας και διακρίναμε ότι υπάρχουν και οι διαβαθμίσεις των χρωμάτων. Διακρίναμε ότι άλλος φορούσε πιο σκούρο μπλε παντελόνι, πιο ανοιχτή πράσινη μπλούζα κ.ο.κ. Επιλέξαμε να τα βάλουμε στην σωστή σειρά ξεκινώντας από το πιο σκούρο χρώμα ρούχο και καταλήγοντας στο πιο ανοιχτό.
Εικόνες 32-35: Διαβαθμίσεις Χρωμάτων
Γνωριμία με τα Σχήματα
Μαθηματικά: Γνωρίσαμε τα τέσσερα (4) βασικά γεωμετρικά σχήματα (τρίγωνο, τετράγωνο, κύκλος, ορθογώνιο). Εντοπίσαμε τις όποιες διαφορές και ομοιότητές τους, τα σχηματίσαμε με τα δαχτυλάκια μας, τα διακρίναμε μέσα στην τάξη μας , τα ομαδοποιήσαμε και εν τέλει με ψαλίδι και χρωματιστό χαρτί ΜΟΝΟΙ μας χωρίς περίγραμμα τα κόψαμε. Τα σχήματα που δημιουργήσαμε τα αξιοποιήσαμε φτιάχνοντας μία Σχηματοχώρα (όπως τον πίνακα του Πωλ Κλέε).
Εικόνες 36-40: Διάκριση, Ομαδοποίηση και Δημιουργία Σχηματοχώρας
Ζωγραφίζω όπως ο Βασίλι Καντίνσκι
Γνωρίσαμε τον Ρώσο καλλιτέχνη και την τεχνοτροπία του. Είδαμε κάποια από τα σημαντικότερα έργα του:
- Καθοριστικό Ροζ,
- Ομόκεντροι Κύκλοι,
- Αρκετοί Κύκλοι,
- Κύκλος μέσα σ’ έναν άλλο Κύκλο,
- Αφηρημένο,
- 13 τετράγωνα
Τα συζητήσαμε αναλύοντας πόσα πολλά και διαφορετικά σχήματα και με τί επιδέξιο τρόπο προβάλλονται στα έργα του.
Εικόνα 41: Έργα του Βασίλι Καντίνσκι
Το κάθε παιδί επέλεξε ένα από τα έργα του και προσπάθησε να γίνει ο ίδιο Βασίλι Καντίνσκι συνθέτοντας και δημιουργώντας το δικό του έργο.
Εικόνες 42-44: Ζωγραφίζω όπως ο ¨Βασίλι Καντίνσκι¨
Μαθηματικά (φύλλο εργασίας): Πάνω στου πίνακες τεχνοτροπίας των σχημάτων των Καντίνσκι και Πωλ Κλέε, τα παιδιά διακρίνουν, μετρούν τα σχήματα και γράφουν τον αντίστοιχο αριθμό.
Εικόνες 45-47: Μετρώ και γράφω τον σωστό αριθμό
Επιτραπέζιο Παιχνίδι
Μαθηματικά: Τα παιδιά χωρίζονται σε δύο ομάδες και ένας παίκτης κάθε φορά ρίχνει το ζάρι. Όταν πετύχουν στην διαδρομή τους κάποιο σχήμα, η ομάδα θα πρέπει να το αναγνωρίσει, να το ονομάσει και να το εντοπίσει μέσα στην τάξη μας. Όλα τα παιδιά παίζουν εκ περιτροπής τηρώντας και σεβόμενοι τους κανόνες του παιχνιδιού. Νικήτρια ομάδα αναδεικνύεται αυτή που φτάνει πρώτη στο ΤΕΡΜΑ!
Εικόνες 48-50: Επιτραπέζιο Παιχνίδι με τα Σχήματα
Αισθητηριακό Παιχνίδι
Νιώθω και μαντεύω το σωστό σχήμα: Τα παιδιά χωρίζονται σε δύο ομάδες. Στην πρώτη ομάδα και συγκεκριμένα στις πλάτες των παιδιών, βάζουμε χαρτί με κάποιο σχήμα. Η δεύτερη ομάδα παιδιών αναλαμβάνει να «ζωγραφίσει» με το δαχτυλάκι τους το σχήμα που βλέπουν στην πλάτη του εκάστοτε παιδιού. Το παιδί, με γνώμονα τις αισθήσεις του μαντεύει το σχήμα που βρίσκεται στην πλάτη του.
Εικόνες 51-53: Νιώθω & Βρίσκω το σχήμα
Τμήμα 2
Χρώματα
Γλώσσα – τεχνολογία
Με αφόρμηση το παραμύθι που προβλήθηκε στα παιδιά με τη βοήθεια του προτζέκτορα ( «το παραμύθι με τα χρώματα») ξεκίνησε η εβδομάδα μας που πραγματεύτηκε τα χρώματα. Παρακολουθήσαμε με προσοχή την αφήγηση και έπειτα συζητήσαμε με τα παιδιά για τα χρώματα.
Γλώσσα- Μαθηματικά (εξάσκηση της γραφής του ονόματος μας και της αριθμητικής μέσω της διαδικασίας της καταμέτρησης)
Σε ένα χαρτί κάνσον κόψαμε κύκλους από όλα τα χρώματα. Τα παιδιά κάθισαν στα τραπεζάκια και σε ένα χαρτί μικρό έπρεπε να γράψουν το όνομα τους ή να κάνουν ένα σχέδιο με το αγαπημένο τους χρώμα. Αυτή η ψηφοφορία είχε ως σκοπό να αποφανθούμε ποιο χρώμα είναι το αγαπημένο στην πλειοψηφία των παιδιών της τάξης. Όταν όλα τα παιδιά ολοκλήρωσαν οι ¨ψήφοι¨ διπλώθηκαν από τα ίδια τα παιδιά και μπήκαν σε ένα κουτί. Έπειτα, τυχαία ανοίγαμε ένα ένα τα χαρτάκια και τραβούσαμε για κάθε ψήφο μια γραμμή δίπλα στο αντίστοιχο χρώμα. Φάνηκαν να έχουν αγωνία και τους άρεσε πολύ η διαδικασία. Νικητήριο χρώμα ήταν το κόκκινο.
Πείραμα παρατήρησης
Σε ένα μεγάλο κάνσον δημιουργήσαμε τέσσερις επικαλυπτόμενους δίσκους. Χρησιμοποιήσαμε δυο χρώματα στις άκρες και κάναμε μαντεψιές για το τι θα δημιουργηθεί στη μέση αν αγγίξουν αυτά τα δύο χρώματα το ένα το άλλο. Έτσι, πειραματιστήκαμε και είδαμε ποια χρώματα αναμειγνύονται μεταξύ τους και τί χρώμα μας δίνει αυτό το αποτέλεσμα.
Γλώσσα- Εικαστικά
Δόθηκε στα παιδιά φύλλο εργασίας για το κίτρινο χρώμα με στόχο την εξάσκηση της γραφής μέσω προγραφικών δραστηριοτήτων (περνάω το μολύβι μου πάνω από τις διακεκομμένες κουκίδες ούτως ώστε να σχηματίσω τη λεξούλα «κίτρινο». Όξυνση της παρατηρητικότητας καθώς σε ένα πλαίσιο υπήρχαν πολλές λέξεις που ξεκινούσαν από το γράμμα Κκ και έπρεπε να κυκλώσουν μόνο όσες σχημάτιζαν την λέξη κίτρινο. Και τέλος, εικαστικά, καθώς από ένα πλήθος εικόνων έπρεπε να ζωγραφίσουν με κίτρινο χρώμα μόνο τα αντικείμενα που στην πραγματική ζωή είναι κίτρινα.
Μαθηματικά
Ζητήθηκε από τα παιδιά να αναφέρουν το χρώμα μπλούζας που φοράει το παιδί που κάθεται δίπλα τους. Όταν όλα τα παιδιά δοκίμασαν τις δυνατότητές τους παίξαμε το παιχνίδι με το ζάρι. Κάθε παιδί ρίχνει το ζάρι, αναγνωρίζει τον αριθμό και τον αντιστοιχεί με το χρώμα που βρίσκεται στη κάρτα οδηγιών. Τότε πρέπει να τρέξει και να φέρει στην ολομέλεια τόσα αντικείμενα όσα έτυχε στο ζάρι, ΑΛΛΑ στο χρώμα που αντιστοιχεί (π.χ. ο αριθμός ένα είναι το χρώμα κόκκινο, άρα χρειαζόμαστε ένα κόκκινο αντικείμενο).
Μουσική
Ακούσαμε και τραγουδήσαμε το τραγούδι «εφτά ποτάμια».
Μαθηματικά ( αντίληψη χρωμάτων, μοτίβων και αλληλουχίας)
Παίξαμε το παιχνίδι με τα πολύχρωμα κουπάκια. Δυο παιδιά κάθονται απέναντι και έχουν στη διάθεση τους από έξι ποτήρια διαφορετικού χρώματος. Παρουσιάζεται από την εκπαιδευτικό σε κάθε παιδί μια κάρτα με ένα συγκεκριμένο μοτίβο και το παιδί πρέπει να παρατηρήσει καλά τα χρώματα, τη σειρά τους και τη φορά με τα οποία είναι τοποθετημένα. Όταν καταφέρει και αντιγράψει πλήρως την δοσμένη κάρτα πατάει το κουδουνάκι που βρίσκεται ανάμεσα στα δύο παιδιά. Δεν υπάρχει φυσικά νικητής ή ηττημένος καθώς παίξαμε για να περάσουμε όμορφα και πολλές φορές, όλα τα παιδιά.
Εικαστικά-Μαθηματικά (Αναγνώριση χρωμάτων και κατηγοριοποίηση Εξάσκηση της λεπτής κινητικότητας)
Η καλλιτεχνική δραστηριότητα μας αφορούσε μια μέδουσα η οποία είχε 4 πλοκάμια. Σε κάθε πλοκάμι που ήταν φτιαγμένο από σπάγκο τα παιδιά έπρεπε να βάλουν μονάχα ένα χρώμα. Οπότε στο τέλος έπρεπε να έχουμε ένα κίτρινο, ένα πράσινο, ένα μπλε και ένα κόκκινο πλοκάμι. Βάλαμε τρελά ματάκια και σχεδιάσαμε το στόμα της όπως θέλαμε – χαρούμενο ή θλιμμένο κτλ. Έπειτα τα κρεμάσαμε στην «απλώστρα κατασκευών» μας. Τα παιδιά καταπιάστηκαν ιδιαιτέρως συγκεντρωμένα σε αυτή τη δραστηριότητα.
Μαθηματικά- άσκηση παρατηρητικότητας και αντιστοίχισης χρωμάτων
Η εκπαιδευτικός παρουσίασε στα παιδιά μια καρτέλα με διάφορα ενδύματα που το κοινό τους σημείο ήταν το χρώμα. Τα παιδιά έπρεπε ένα- ένα να αντιστοιχήσει με το μαρκαδόρο του το σωστό παντελόνι με το σωστό μπλουζάκι και να ονομάσει το χρώμα.
Γλώσσα- σύνθεση λέξεων
Η εκπαιδευτικός έδειξε στα παιδιά διάφορα χρώματα από χαρτί κάνσον και εκείνα έπρεπε να της πουν τι χρώμα είναι για να το σημειώσει. Έπειτα κόψαμε ένα ένα όλα τα φωνήματα της λέξης και τα παιδιά βλέποντας το πρωτότυπο έπρεπε να κάνουν ανασύνθεση της αρχικής λέξης.
Σχήματα
Σε συνέχεια της ενότητας των χρωμάτων ξεκινήσαμε τη σημερινή μας ημέρα με πίνακες ζωγραφικής του διάσημου ζωγράφου Kandinsky, ο οποίος χρησιμοποιούσε πολυχρωμία και γεωμετρικά σχήματα. Εφόσον αναφερθήκαμε στις πολύχρωμες εικόνες που μας έχει παρουσιάσει ο καλλιτέχνης παρατηρήσαμε τα σχήματα που δημιουργούσαν μοτίβα και ξεκινήσαμε το ταξίδι μας με τα γεωμετρικά σχήματα.
Εικαστικά- Μαθηματικά, επαφή με βασικά σχήματα ,αναγνώριση, ιδιότητες και σχηματισμός.
Έτσι και εμείς με τη σειρά μας σε χαρτί του μέτρου ζωγραφίσαμε το δικό μας πολύχρωμο πίνακα με βάση τα γεωμετρικά σχήματα. Επικεντρωθήκαμε στα βασικά σχήματα, κύκλος, τρίγωνο και τετράγωνο. Τέσσερα παιδιά ζωγράφιζαν ταυτόχρονα με το ρυθμό της μουσικής. Όταν η μουσική σταματούσε τα τέσσερα επόμενα παιδιά έπαιρναν τη σκυτάλη και συνέχιζαν το έργο, και αυτό γινόταν μέχρι να γεμίσει ο πίνακας μας που στο τέλος κόσμησε την τάξη μας. Σε συνέχεια αυτής της δράσης στο ολοήμερο πρόγραμμα μας βασισμένοι πάλι σε πίνακα του ίδιου καλλιτέχνη προχωρήσαμε σε χρωματισμό πετρών από τη θάλασσα.
Μαθηματικά- σύνθεση γεωμετρικού σχήματος και Γλώσσα- σύνθεση λέξεων
Σε γλωσσοπίεστρα σχημάτισε η εκπαιδευτικός τρία βασικά γεωμετρικά σχήματα και έγραψε το όνομά τους. Τα παιδιά με τη σειρά τους έπρεπε να ανασυνθέσουν τόσο το σχήμα ώστε να είναι σωστό όσο και τη λεξούλα ώστε να μας δίνει τη σωστή λέξη για το εικονιζόμενο σχήμα.
Παιχνίδι μαθηματικών, εξάσκηση αντιληπτική ικανότητας
Το παιχνίδι αυτό αποτελείται από τέσσερις καρτέλες που δημιουργούν μια εικόνα. Στην κάθε εικόνα υπάρχουν λευκά κενά από γεωμετρικά σχήματα και τα παιδιά πρέπει να βρουν το σχήμα που λείπει και να το τοποθετήσουν ακριβώς πάνω. Επίσης, πρέπει να είναι συγκεντρωμένα γιατί γύρω από τα σχήματα υπάρχει μια λεπτή έγχρωμη γραμμή που ορίζει ποιο θα είναι το ιδανικό χρώμα σχήματος που θα ολοκληρώσει την εικόνα (π.χ. κόκκινο τρίγωνο).
Εικαστικά- εξάσκηση λεπτής κινητικότητας και χρήσης υλικών
Στα παιδιά δόθηκε μια φωτοτυπία με ένα κύκλο. Έπρεπε να κάνουν μπαλάκια με γκοφρέ πολύχρωμο χαρτί και να τα κολλήσουν πάνω από τις διακεκομμένες γραμμές. Όσα παιδιά είχαν παραπάνω χρόνο επέλεξαν να συμπληρώσουν και το εσωτερικό του κύκλου.




Μαθηματικά- εξάσκηση λεπτής κινητικότητας & αντίληψης
Παιχνίδι που τόσο μας αρέσει. Τα παιδιά κοιτούν το σχέδιο της κάρτας που δίνεται από την εκπαιδευτικό και προσπαθούν όσο καλύτερα μπορούν να το ολοκληρώσουν. Θα πρέπει να είναι συγκεντρωμένα και να αντιληφθούν ποιο χρώμα ξυλάκι και κυκλάκι μπαίνει πού, για να είναι ολόιδιο το τελικό τους σχέδιο με την αρχική κάρτα. Αν και ήταν αρκετά δύσκολο το ζητούμενο γιατί υπήρχαν και χωρικές έννοιες που ακόμα δεν γνωρίζουν τόσο ( όπως πάνω κάτω και δεξιά αριστερά), τα πήγαν πολύ καλά.
Γλώσσα- Αφήγηση παραμυθιού, ένταση της προσοχής και εξάσκηση της κατανόησης.
Σήμερα ήρθε στη παρέα μας ένα καινούριο βιβλίο, «Η οικογένεια Τρίγωνου», που κατάφερε να μας καθηλώσει με την αστεία αφήγηση και την υπέροχη εικονογράφηση. Ακολούθησαν ερωτήσεις κατανόησης για τα γεωμετρικά σχήματα που παρουσιάστηκαν μέσα στην αφήγηση. Έπειτα τα παιδιά στον πίνακα ζωγράφισαν όποιο σχήμα από αυτά που άκουσαν τους άρεσε περισσότερο.
Εικαστικά
Έχοντας επιλέξει το σχήμα που αγαπάνε περισσότερο περνάνε στα τραπεζάκια δημιουργίας όπου τους μοιράζεται ένα μεγάλο κομμάτι πηλού ώστε το κάθε παιδί να το ζυμώσει και να πλάσει το σχήμα επιλογής του. Έπειτα τοποθετούμε το γεωμετρικό σχήμα πάνω σε ένα χαρτί, και το αφήνουμε να στεγνώσει ώστε την νέα εβδομάδα να το ζωγραφίσουμε όπως θέλουμε. Σκοπός είναι να γίνει κρεμαστό στολίδι και να διακοσμήσει το σπίτι μας.
Εικαστικά – εξάσκηση λεπτής κινητικότητας μέσω της χρήσης ψαλιδιού
Σήμερα κόβουμε πολύχρωμα μικρά χαρτάκια με σκοπό να τα κολλήσουμε και να γεμίσουμε το τετράγωνό μας. Πρέπει να προσέξουμε μόνο στο τέλος της εργασίας μας να παραμείνει τετράγωνο. Τα παιδιά λάτρεψαν αυτή τη δραστηριότητα γιατί ψαλίδι και κόλλα είναι για αυτά μαγικός συνδυασμός.
Ψυχοκινητικό δρώμενο
Η εκπαιδευτικός τοποθετεί τα παιδιά αντικριστά σε ζευγάρια και πρέπει να έχουν τα χέρια τους πίσω από τη πλάτη. Ανάμεσα στα παιδιά υπάρχουν τουβλάκια στο σχήμα του τετράγωνου σε διαφορετικά όμως χρώματα. Όση ώρα η εκπαιδευτικός χτυπάει το ταμπούρλο της τα παιδιά παραμένουν συγκεντρωμένα. Μόλις η μουσική παύσει ακολουθεί φωνητική εντολή από την εκπαιδευτικό π.χ. «πράσινο» και τότε τα παιδιά που έχουν μπροστά τους πράσινο τετράγωνο τουβλάκι πρέπει να αγωνιστούν σε ταχύτητα για το ποιος θα το πιάσει πρώτος. Βέβαια δεν υπάρχουν νικητές και ηττημένοι καθώς παίξαμε πολύ ώρα το παιχνίδι και δόθηκε σε όλα τα παιδιά η ευκαιρία.
Τάνγκραμ
Τα παιδιά ξεκίνησαν να ζωγραφίζουν ένα μεγάλο τετράγωνο που όμως αποτελούνταν από πιο μικρά τρίγωνα και τετράγωνα. Έπειτα τα παιδιά έκοψαν τα σχήματα σε κομμάτια και ενώνοντας τα δημιούργησαν καινούρια σχήματα και σχέδια όπως ζώα, άνθρωποι κτλ.
Τέλος 2ης Θεματικής Ενότητας
3η Θεματική Ενότητα: Το Φθινόπωρο
14-22/10/2024
Γλώσσα
Εκμάθηση αρχικού φωνήματος της λέξης Φθινόπωρο. Φ & φ Τα παιδιά καλούνται να ακούσουν πολύ καλά την φωνούλα του Φ,φ, να σκεφτούν και να βρουν άλλες λέξεις που ξεκινούν με την ίδια φωνή-γράμμα (π.χ.: φάλαινα, φως κ.α.). Έπειτα, θα πρέπει να εντοπίσουν το γράμμα Φ,Φ, και να το βάλουν σε κύκλο
Εικόνες 1-4: Εντοπίζω και κυκλώνω την φωνούλα-γράμμα Φφ
Εικαστικά & Γλώσσα
Τα παιδιά μόνα τους ζωγραφίζουν ένα δέντρο και γεμίζουν τα κλαδιά του με το γράμμα Φ,φ. Μελετούν προσεκτικά την φορά γραφής του συγκεκριμένου γράμματος, την εκτελούν με το δαχτυλάκι τους και εν τέλει, την γράφουν όπως μπορούν, στολίζοντας τα κλαδιά των δέντρων τους.
Εικόνες 5-7: Γράφω την φωνούλα- γράμμα Φ,φ
Εικαστικά
Συζητάμε για τα χαρακτηριστικά της εποχής του Φθινοπώρου. Τί δράσεις γίνονται την εποχή αυτή: (ανοίγουν τα σχολεία, τρύγος, σπορά, ελιές, τα φύλλα πέφτουν κ.α.). Εστιάζουμε για αρχή στα χρώματα της φύσης και στο πέσιμο των φύλλων. Διακρίνουμε τα χρώματα του Φθινοπώρου (κίτρινο, κόκκινο, πράσινο, καφέ & πορτοκαλί) και με τα «χρωματιστά» χεράκια μας φτιάχνουμε το δικό μας φθινοπωρινό δέντρο.
Εικόνες 8-10: Το Φθινοπωρινό μας Δέντρο
Γλώσσα
Δίνεται φύλλο εργασίας γραφής της λέξης ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ. Εφαρμόζεται διαφοροποιημένη προσέγγιση της δράσης. Αναλυτικότερα, τα νήπια καλούνται να κόψουν τα γράμματα -φωνές της λέξης και να τα κολλήσουν βάζοντας στην σειρά (αναγραμματισμός). Τα προνήπια καλούνται να αντιγράψουν την λέξη όπως μπορούν!
Εικόνα 11 & 12: Φύλλο εργασίας «ΦΘΙΝΟΠΩΡΟ»
Μαθηματικά & Εικαστικά
Ομαδοποίηση Φρούτων και Λαχανικών του Φθινοπώρου:
- Φρούτα: Πορτοκάλι, Ρόδι, Μήλο, Αχλάδι, Κυδώνι, Κολοκύθα κ.α.
- Λαχανικά: Μαρούλι, Κουνουπίδι, Μπρόκολο, Πράσο, Σπαράγγι κ.α.
Ακούγοντας την «ραπ των φθινοπωρινών φρούτων», πιάνουμε, μυρίζουμε και γευόμαστε τα φρούτα & τα λαχανικά του φθινοπώρου. Συγκρίνουμε τα φρούτα και τα λαχανικά μεταξύ τους, ποιο μυρίζει πιο ωραία, ποιο είναι πιο μαλακό- πιο σκληρό, πιο νόστιμο κ.τ.λ.
Εν συνεχεία, γράφουμε τα ονόματά τους , τα ζωγραφίζουμε και κάνουμε τα τυπώματα τους αξιοποιώντας τις φλούδες τους.
Εικόνες 13-19: Φρούτα & Λαχανικά του Φθινοπώρου
Εικαστικά
Με την τεχνική του ΚΟΛΑΖ, φτιάξαμε τα φθινοπωρινά φρούτα. Το κάθε παιδί επέλεξε ένα φρούτο της αρεσκείας του, επέλεξε το σωστό χρώμα πολύχρωμου χαρτιού γλασσέ και κόβοντας & κολλώντας έφτιαξε το φθινοπωρινό του φρούτο σαν ψηφιδωτό.
Εικόνες 20-23: Κολάζ Φρούτων
Αισθητηριακό Παιχνίδι
Κλείνουμε με μαντήλι τα μάτια των παιδιών. Χρησιμοποιώντας τις υπόλοιπες αισθήσεις (αφή, όσφρηση), τα παιδιά προσπαθούν να βρουν ποιο φρούτο και ποιο λαχανικό έπιασαν με το χαράκι τους.
Εικόνες 24-26: Βρίσκω ποιο φρούτο και ποιο λαχανικό είναι
Γευσιογνωσία
Όλοι μαζί τρώμε τα φρούτα & τα λαχανικά που φέραμε από το σπίτι μας. Το κάθε παιδί εκφράζει την προτίμηση του για κάθε φρούτο & λαχανικό. Νικητής των φρούτων αναδείχτηκε το ΜΗΛΟ & των λαχανικών το ΜΑΡΟΥΛΙ.
Εικόνες 27-29: Φρουτοσαλάτα & Λαχανοσαλάτα
Εικαστικά
Αξιοποιώντας τα μπρόκολα ως «σφραγίδες» φτιάξαμε το δικό μας πορτρέτο ενός φθινοπωρινού δέντρου. Το κάθε παιδί χρησιμοποίησε ένα κομμάτι μπρόκολο (που μοιάζει με δεντράκι), και το «βουτούσε» στα φθινοπωρινά χρώματα της αρεσκείας του δημιουργώντας τα τυπώματα του ως τα κλαδιά του δέντρου του.
Εικόνες 30-33: Σφραγίδες με μπρόκολο
Ανάγνωση Παραμυθιού
Στα πλαίσια της φιλαναγνωσίας και με αφορμή τα φρούτα του Φθινοπώρου, διαβάζουμε την ιστορία : «Το Δέντρο Που Έδινε» του Σελ Σιλβερσταϊν με πρωταγωνιστή μία μηλιά και ένα μικρό αγόρι.
Συζητήσαμε για την πλοκή της ιστορίας, τους πρωταγωνιστές μας, την σπουδαία φιλία τους, αν θα θέλαμε να αλλάξουμε κάτι στην ιστορία κ.α. Ολοκληρώσαμε την δράση μας με τα ιχνογραφήματα των παιδιών σχετικά με το τί τους άρεσε περισσότερο.
Εικόνες 34& 35: Ανάγνωση Παραμυθιού & Ιχνογράφημα Παιδιού
Εικαστικά
Καθώς ξεχωρίσαμε το σταφύλι για την νοστιμιά του και σε συνέχεια της αξιοποίησης της προηγούμενης ιστορίας που προάγει την ΦΙΛΙΑ, γίναμε «ρώγες» σταφυλιού και το κάθε παιδί ζωγράφισε μέσα σε αυτήν τον/την καλύτερη του/της φίλη. Κάποιοι ζωγράφισαν παραπάνω από έναν/ μία φίλο/η και μερικοί επέλεξαν να ζωγραφίσουν τα αδέρφια τους.
Εικόνα 36: «Είμαστε ΟΛΟΙ ΦΙΛΟΙ, γλυκό τσαμπί σταφύλι»
Τεχνολογίες Πληροφοριών & Επικοινωνίας (Τ.Π.Ε.)
Εκτελέστηκαν «χειρωνακτικά» διάφορες διαδραστικές εφαρμογές σχετικές με το θέμα μας, προάγοντας την καλλιέργεια εκμάθησης των φωνημάτων των φθινοπωρινών λέξεων & την ομαδοποίηση των φύλλων με βάση το μέγεθος τους. Μπορείτε να τις βρείτε κάνοντας κλικ στους παρακάτω συνδέσμους:
Αντιστοίχιση Φθινοπωρινών Εικόνων
Εικόνες 37-39: Διαδραστικές Εφαρμογές
QR CODES Φθινοπωρινών Φρούτων & Λαχανικών
«Διαβάζουμε» κώδικες με το κινητό της μαμάς ή του μπαμπά και ζωγραφίζουμε την εικόνα με το φθινοπωρινό φρούτο ή λαχανικό που μας έτυχε. Αρχικά, εξηγούμε στα παιδιά την λειτουργία του κώδικα: πίσω από μικρές μαύρες βούλες και παύλες ο άνθρωπος με την βοήθεια του υπολογιστή έχει κρύψει μια εικόνα η οποία θα αποκαλυφθεί ΜΟΝΟ με την σάρωση, δηλαδή το μάτι μας δεν μπορεί να την δει αλλά μπορεί το «μάτι» του κινητού μας (ο σαρωτής ). Χρησιμοποιούμε τον σαρωτή του κινητού μας με την καθοδήγηση των γονιών μας στο σπίτι και όποια εικόνα φθινοπωρινού φρούτου ή λαχανικού αποκαλυφθεί καλούμαστε να την ζωγραφίσουμε και να βρούμε πληροφορίες στο διαδίκτυο σχετικά με αυτήν (π.χ. ευεργετικές ιδιότητες πορτοκαλιού). Την επόμενη μέρα μοιραζόμαστε το «έργο» που ζωγραφίσαμε και τις πληροφορίες που συλλέξαμε με τους συμμαθητές μας, έτσι ώστε όλοι να μάθουμε για όλα τα φθινοπωρινά φρούτα και λαχανικά που σαρώθηκαν. Η δραστηριότητα ολοκληρώνεται γράφοντας οι μεγάλοι το όνομα του φρούτου & του λαχανικού ως λεζάντα (γράφουμε στην σειρά τις φωνές-γράμματα του φρούτου & του λαχανικού έτσι όπως το ακούμε με την υποστήριξη των εκπαιδευτικών) και αντιγράφοντας οι μικροί ως λεζάντα το όνομα του κάθε φρούτου ή λαχανικού (αντιγράφουμε το όνομα του φρούτου ή του λαχανικού μας συμβουλεύοντας τις καρτέλες τους που υπάρχουν στον πίνακα αναφοράς στην «παρεούλα» μας) .
- ΟΔΗΓΊΕΣ ΣΑΡΩΣΗΣ: Ανοίγουμε τον σαρωτή του κινητού μας (όλα τα κινητά έχουν), σαρώνουμε τον κώδικα και αυτόματα το κινητό, μας κατευθύνει σε μία επόμενη σελίδα όπου θα πρέπει να κάνουμε κλικ στο «Άνοιγμα στο Πρόγραμμα Περιήγησης». Τέλος, προβάλλεται η εικόνα με το Φθινοπωρινό Φρούτο ή λαχανικό.
Εικόνες40 & 41: Κωδικοί Με τα Φθινοπωρινά Φρούτα & Λαχανικά
Εικόνες 42 &43: Ιχνογράφηματα Παιδιών/Ιχνογράφημα Αποτελέσματος Σάρωσης & Συλλογής Πληροφοριών Με Τους Γονείς (ένα μήλο την ημέρα τον γιατρό τον κάνει πέρα)
Εικαστικά
Με διάφορα φύλλα διαφορετικού μεγέθους από την ίδια την φύση φτιάξαμε τον κύριο «Φθνιπωρούλη». Σκεφτήκαμε ότι για να δώσουμε ζωή στον κύριο «Φθινοπωρούλη», θα πρέπει να του δώσουμε ανθρώπινη μορφή στο μέτρο του εφικτού. Έτσι, με κλήρωση επιλέξαμε ένα παιδί, το οποίο και ξαπλώσαμε σε χαρτί του μέτρου για να δανειστούμε το περίγραμμα του σώματός του. Έπειτα, κολλήσαμε όλα τα φύλλα που είχαμε στην διάθεση μας (μικρά & μεγάλα), έτσι ώστε να « γεμίσουμε» το σώμα του. Το αποτέλεσμα ήταν άκρως εντυπωσιακό!
Εικόνες 43-46: Ο «Φθινοπωρούλης»
Μαθηματικά
Ομαδοποιούμε τα φύλα που απέμειναν από την προηγούμενη δράση με βάση το μέγεθος τους. Επισημαίνουμε το μαθηματικό σύμβολο < για μεγαλύτερο και μικρότερο διακρίνοντας ότι τα μεγαλύτερα φύλλα θα πρέπει να μπουν μέσα στο σύμβολο < , σαν να μπαίνουν μέσα στην «αγκαλιά» του . Αντίστοιχα, τα μικρότερα θα πρέπει να μπουν έξω από τη «αγκαλιά του συμβόλου < στην γωνία του. Ακολουθεί σχετικό φύλλο εργασίας: κόβω και κολλώ τα πορτοκάλια αναλόγως με το μέγεθος τους- από το μικρότερο στο μεγαλύτερο.
Εικόνες 47& 48: Ομαδοποίηση με βάση το μέγεθος
Εικόνα 49: Σειροθέτηση με βάση το μέγεθος
Μαθηματικά
Δόθηκαν μπερδεμένα κομμάτια μιας εικόνας με αρίθμηση από το 1-10, η σύνθεση των οποίων δημιουργεί μια φθινοπωρινή εικόνα (π.χ. καλάθι με τα φθινοπωρινά φρούτα). Τα παιδιά καλούνται να βάλουν στην σωστή σειρά τις εικόνες βρίσκοντας την σωστή αρίθμηση (1-10), έτσι ώστε να ολοκληρωθεί η εικόνα τους.
Εικόνες: 50& 51:Το Φθινοπωρινό Παζλ με τους αριθμούς
Αισθητηριακό Παιχνίδι-Λεπτή Κινητικότητα
Ακούγοντας το «Τραγούδι του Φθινοπώρου», τα παιδιά χρησιμοποιώντας ΜΟΝΟ ένα μανταλάκι ο καθένας και χωρίς να χρησιμοποιήσουν τα χεράκια τους δίνουν ένα φύλλο στον φίλος τους. Όλοι προσπαθούνε έτσι ώστε να μην πέσει κανένα φύλλο κάτω!
Εικόνες 52-56: Δίνω το φύλλο στον φίλο μου
2ο Τμήμα
Ξεκινήσαμε τη διδακτική ενότητα του φθινοπώρου κατά την οποία υπήρχαν πολλά να μάθουμε. Ποιοι είναι οι μήνες του, πότε είναι, ποια φρούτα και λαχανικά ανήκουν στα εποχικά του φθινοπώρου, τι συμβαίνει στη φύση και άλλα πολλά. Και έτσι ξεκινά το ταξίδι μας.
1 Μαθηματικά- απαρίθμηση και επιλογή σωστού
Τα παιδιά καλούνται να μετρήσουν τα φρούτα και τα λαχανικά. Έπειτα πρέπει να αναγνωρίσουν ανάμεσα σε τρείς αριθμούς το σωστό και να το κυκλώσουν.
2 Γλώσσα – σύνθεση λέξης
Μιας που μαθαίνουμε πληροφορίες σχετικά με την εποχή του φθινοπώρου δεν γίνεται να μην δούμε τη λέξη γραμμένη. Παρατηρούμε το μέγεθος της και έπειτα τα παιδιά με τη σειρά πρέπει να βάλουν ένα ένα τα γράμματα στη σωστή σειρά ώστε να γράφει «φθινόπωρο».
3 Μαθηματικά- παρατήρηση συνόλου και σύνθεση (πάζλ) με αύξουσα σειρά αριθμών
Τα παιδιά πρέπει να βάλουν σε σειρά τους αριθμούς από το 1 έως το 5 και το αποτέλεσμα να μας δίνει μια άρτια αριθμητική σειρά καθώς και μια ολοκληρωμένη εικόνα ενός φρούτου ή ενός λαχανικού του φθινοπώρου και το οποίο φυσικά πρέπει να ονοματίσουν.
4 Γλώσσα- εκμάθηση γραμμάτων
Ευκαιρίας δοθείσης ξεκινήσαμε να μάθουμε το «φ» του φθινοπώρου. Είδαμε πολλές λέξεις από το ίδιο γράμμα και παρατηρήσαμε στο παρουσιολόγιο της τάξης μας ονόματα που ξεκινούν από το κεφαλαίο γράμμα «Φ» καθώς και άλλα που το εμπερικλείουν μέσα τους. Οπότε σε πίνακα τα παιδιά ξεκίνησαν να κάνουν τις δικές τους προσπάθειες γραφής του γράμματος, όπως μπορούσαν. Αρχικά κεφαλαίο και έπειτα και μικρό.
5 Γλώσσα
Τα παιδιά έχοντας μεγάλο ενδιαφέρον για τις λέξεις που ξεκινούν από το γράμμα Φ,φ ήθελαν να μάθουν περισσότερες. Έτσι ξεκινήσαμε να κάνουμε μια καταγραφή σε χαρτί κάνσον όσες λέξεις μπορούσαν να σκεφτούν οι οποίες ξεκινούν με το συγκεκριμένο γράμμα.
6 Αφήγηση ιστορίας και εικαστικά (ομαδική εργασία)
Η εκπαιδευτικός της τάξης παρουσίασε μια φανταστική ιστορία για ένα κοριτσάκι που δεν είχε χρήματα για να αγοράσει ρούχα και κρύωνε. Καθώς έκανε τη βόλτα της στην εξοχή τα δέντρα φύσηξαν τα φύλλα τους και της έφτιαξαν μια υπέροχη φορεσιά για να τη προστατέψουν από το κρύο.
Έπειτα με τα φύλλα που είχαν φέρει παιδιά του τμήματος αποφασίσαμε να την φτιάξουμε και εμείς και να στολίσει την τάξη μας για όσο καιρό διαρκεί η εποχή του φθινοπώρου. Φύλλα, κόλλα και φαντασία και ορίστε το αποτέλεσμα
7 Γλώσσα και μαθηματικά.
Διπλές εικόνες από φρούτα και λαχανικά παρουσιάζονται στα παιδιά. Στην μια κάρτα υπάρχει π.χ. μια κολοκύθα και από κάτω είναι γραμμένο το όνομα της. Στην κάρτα με την ίδια εικόνα που υπάρχει μπροστά τους λείπει από κάτω η λεζάντα με το όνομα και τα παιδιά πρέπει να παρατηρήσουν τόσο την αντίστοιχη εικόνα αλλά συνάμα να αντιστοιχήσουν τη σωστή λέξη. Όταν γίνει το ζευγάρι το αποσύρουμε και στη θέση του μπαίνει καινούριο ζευγάρι ούτως ώστε να μην είναι πολύ εύκολο σαν άσκηση. Η συγκεκριμένη άσκηση οξύνει τη μνήμη, τη παρατηρητικότητα και βοηθάει τα παιδιά να αναγνωρίζουν τα γράμματα.
8 Παρασκευή- δοκιμή φρούτων και λαχανικών
Ζητήθηκαν φρούτα και λαχανικά του φθινοπώρου από τα παιδιά ώστε να τα παρουσιάσουμε στην ολομέλεια μας. Τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να πιάσουν, να επεξεργαστούν τα τρόφιμα αλλά και να τα μυρίσουν. Όμως πως θα μπορούσε να είναι ολοκληρωμένη η διαδικασία της μάθησης χωρίς τη δοκιμή;
Οι εκπαιδευτικοί της τάξης τηρώντας τους κανόνες υγιεινής ετοίμασαν μια υπέροχη «φρούτο- λαχανικό σαλάτα» και μοίρασαν στα παιδιά. Με όρεξη γεύτηκαν το αποτέλεσμα της διαδικασίας.
9 Εικαστικά – αποτύπωμα φρούτου
Με ένα μήλο και πολύ φαντασία φτιάξαμε το στολίδι του φθινοπώρου. Κόψαμε στη μέση το μήλο και κάθε παιδί το ακουμπούσε μέσα σε ένα πιάτο με κόκκινη μπογιά. Έπειτα σήκωνε και ακουμπούσε το αποτύπωμα αυτό πάνω σε ένα λευκό χαρτί κάνσον σε σχήμα βάζου. Φυσικά δε θα μπορούσαμε να παραλείψουμε τα φυλλαράκια των μήλων και έτσι με τα δαχτυλάκια τους και πράσινη μπογιά τα επιμελήθηκαν. Περάσαμε σχοινάκι, γράψαμε όνομα και ταξίδεψε σπίτι μας.
10 Εικαστικά (ομαδική εργασία)- γλώσσα
Σήμερα συζητήσαμε εκτενώς για το χρόνο που έχει τέσσερα παιδάκια (τις εποχές) και κάθε εποχή έχει τρείς γιούς, τους μήνες. Συγκεκριμένα εστιάσαμε στους τρείς μήνες του φθινοπώρου. Γράψαμε τους μήνες και τα παιδιά έμπλεξαν τη φαντασία τους και την δημιουργικότητα τους και ζωγράφισαν τους μήνες όπως τους φαντάστηκαν. Καθώς ήταν ομαδική εργασία άλλο παιδί έγραφε τη λεξούλα και έδινε τη σκυτάλη στο επόμενο παιδί που ξεκινούσε να σχεδιάζει μέχρι να φτάσει εκείνη η ώρα να αναλάβει ο επόμενος συμμαθητής. Το αποτέλεσμα ήταν φανταστικό.
11 Νέες τεχνολογίες
Στα παιδιά μοιράστηκαν φύλλα εργασίας για το σπίτι με σκοπό την εμπλοκή της οικογένειας σε αυτή τη δραστηριότητα. Οι γονείς έπρεπε να σκανάρουν το barcode και τα παιδιά να ανακαλύψουν ποιο φρούτο ή λαχανικό κρύβει από πίσω. Έπειτα, σε συνεργασία με τον γονέα που βοήθησε έπρεπε να κάνουν την ζωγραφιά του φρούτου ή του λαχανικού όπως μπορούσαν και να συλλέξουν και άλλες πληροφορίες εφόσον το επιθυμούσαν. Την επόμενη μέρα τα αποτελέσματα παρουσιάστηκαν στην ολομέλεια της τάξης και τα παιδιά έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον εφόσον είχαν ξοδέψει ποιοτικό χρόνο για να τα συλλέξουν. Ενδεικτικά παρουσιάζουμε κάποια:
Τέλος 3ης Θεματικής Ενότητας



















































































































































































































































Πρόσφατα σχόλια