2ο ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΠΛΑΤΑΝΙΑ-ΜΑΛΕΜΕ

Το Νηπιαγωγείο της καρδιάς μας…

“Οι Αστροναύτες του Διαστήματος”

Απρ 202512

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ

ΔΗΜΙΟΥΡΓΩ ΚΑΙ ΚΑΙΝΟΤΟΜΩ – ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΣΚΕΨΗ & ΠΡΩΤΟΒΟΥΛΙΑ

Υπό-θεματική: STEM & Eκπαιδευτική Ρομποτική

S.T. (R). E. (A). M. = Science. Technology. Reading. Engineering. Art. Mathematics.

To 3o Εργαστήριο Δεξιοτήτων (STEAM & Εκπαιδευτική Ρομποτική- Beebot), περιλαμβάνει τους άξονες των Φυσικών Επιστημών, των Τεχνολογιών Πληροφορίας & Επικοινωνίας (Τ.Π.Ε.), της Ανάγνωσης, της Μηχανικής, των Τεχνών και των Μαθηματικών. Ο θεματικός άξονας της Ανάγνωσης και της Τέχνης λειτουργούν εμβόλιμα, για εμπλουτισμό και ενίσχυση των υπόλοιπων βασικών αξόνων της stem & της ρομποτικής.

Παρακάτω ακολουθούν οι δράσεις για κάθε άξονα ξεχωριστά που πραγματοποιήθηκαν εντός σχολικής τάξης με πρωταγωνιστές τα παιδιά, ως «αστροναύτες του ηλιακού συστήματος»!

1ο Τμήμα/Πρωινή Ζώνη

Science & Technology: Φυσικές Επιστήμες & Τεχνολογία

Βρισκόμαστε στην ολομέλεια («παρεούλα») και στο ηλεκτρονικό μας ταχυδρομείο έρχεται ένα ηχογραφημένο μήνυμα: κάντε κλικ στον σύνδεσμο για να το ακούσετε Vokiavatar για τα παιδιά. Είναι ο Spaceman, ο αστροναύτης που θέλει να μας βάλει αποστολή για το ηλιακό μας σύστημα.IMG 95337bfdb34b4657418960130e4bad20 V

Εικόνα 1: Άβαταρ (avatar) Αστροναύτη

Ακούμε το ηχογραφημένο μήνυμα στον βίντεο-προβολέα μας. Πρόκειται για γρίφο του οποίου η απάντηση (πλανήτες) κρύβεται μέσα στα κέντρα μάθησης («γωνιές») της τάξης μας. Ο spaceman έκρυψε τα γράμματα- φωνές που συνθέτουν την λέξη «πλανήτες» και ζητά από τα παιδιά να παίξουν «το κυνήγι του χαμένου θησαυρού». Τα παιδιά σε συνεργασία μεταξύ τους ψάχνουν στις γωνιές, βρίσκουν τα γράμματα που αποτελούν την απάντηση του γρίφου, επιστρέφουν στην ολομέλεια και δρουν από κοινού έτσι ώστε να σχηματίσουν σωστά την λέξη «πλανήτες». Εν συνεχεία, καταγράφουμε τις ιδέες των παιδιών σχετικά με το ηλιακό σύστημα:

  • Τί γνωρίζουν για τους πλανήτες;
  • Ξέρουν τους αστροναύτες και τους πυραύλους;

IMG 20250318 074519

Εικόνα 2: Οι πρότερες γνώσεις των παιδιών για το ηλιακό σύστημα

Ακολουθούν διαδραστικά βίντεο με το ηλιακό σύστημα ως αφετηρία των πληροφοριών σχετικά με τους πλανήτες και τα χαρακτηριστικά τους. Η διάδραση πραγματοποιείται με την ενεργό εμπλοκή των παιδιών! Συγκεκριμένα, σε τακτά χρονικά διαστήματα το βίντεο κάνει παύσεις στις οποίες έχουμε διαμορφώσει ερωτήσεις (πολλαπλής επιλογής) όπου τα παιδιά καλούνται να απαντήσουν.

  • Κάντε κλικ στους παρακάτω συνδέσμους και καλή επιτυχία:

Διαδραστικό βίντεο1: Το ηλιακό σύστημα

Διαδραστικό βίντεο 2: Τα χαρακτηριστικά των πλανητών

IMG 2b7ce6a095836f2a73922167fc581e1c V IMG 0d7836e5720c6638722cff2bb66e9b8d V

Εικόνες 3 & 4: Διαδραστικές Εφαρμογές

Μαθηματικά & Φυσικές Επιστήμες

Εν συνεχεία, ακολουθούν δράσεις σε ομάδες με διαφορετική αποστολή. Αναλυτικότερα,  σε όλες τις ομάδες δίνονται καρτέλες με τους πλανήτες. Η κάθε ομάδα έχει από μία αποστολή. Η 1η ομάδα, θα πρέπει να σειροθετήσει τους πλανήτες αναλόγως το μέγεθος τους από τον μικρότερο προς τον μεγαλύτερο. Η 2η ομάδα, αναλαμβάνει την σειροθέτηση των πλανητών αναλόγως την απόσταση τους από τον Ήλιο, με αφετηρία τον πλανήτη που βρίσκεται πιο κοντά προς αυτόν.  Η 3η ομάδα θα πρέπει να ομαδοποιήσει τους πλανήτες στους εσωτερικούς (Ερμής, Γη, Αφροδίτη, Άρης) και τέλος, η 4η ομάδα στους εξωτερικούς (Δίας, Ποσειδώνας, Ουρανός, Κρόνος).

IMG 20250318 100741 IMG 20250318 100813 IMG 861b8d1e99cc1879c6a17f348f133c5d V IMG 94f7c3118d4cba13ab2d1d63cbe03906 V IMG 20250318 100825 IMG 20250318 102326

Εικόνες 5-10: Ομαδοποιήσεις των πλανητών με τα βασικά χαρακτηριστικά τους

Τεχνολογία & Μαθηματικά

Κατ’ επέκταση της προηγούμενης δραστηριότητας τα παιδιά καλούνται μέσω διαδραστικών εφαρμογών, να ομαδοποιήσουν, να σειροθετήσουν τους πλανήτες με βάση τα κύρια χαρακτηριστικά τους. Στον βίντεο-προβολέα, όλα τα παιδιά εκ περιτροπής, βρίσκουν τις «λύσεις» σε ποικίλες διαδραστικές εφαρμογές.   Μπορείτε να «παίξετε» με τις εφαρμογές στους παρακάτω συνδέσμους:

IMG ef82abbd8d5c80e1bceeab9747c89368 V IMG 9d3c11cde660bb51ebf8cdcbd1bd5780 V

Εικόνες 11 & 12: Διαδραστικές Εφαρμογές

Αντίστοιχα παιχνίδια δράσης με θέμα το Ηλιακό Σύστημα (σειροθέτηση, παζλ, ζεύγη πλανητών, γραφή των ονομάτων των πλανητών κ.α.) έγιναν και επί χάρτου ως ¨ελεύθερη¨ δημιουργική απασχόληση των παιδιών.

IMG 20250319 113159 IMG 05bfa3b037e873d98d82601ee2664a6d V IMG 5d81534814da09457df478f648f60b05 V IMG 0753644ec6170aac71e1a7957d72c48b V IMG da90472718c86c399af03986531a996e V  IMG ee528ee3005d9e47b1f5b057b44e3f1d V  IMG b5d750185a4c2c94a5bbfec2b1429685 V IMG 2490720c56fbe4c77ecd1e4920d86ff4 V

Εικόνες 13- 20: Παιχνίδια επί χάρτου με το Ηλιακό μας Σύστημα

Φυσικές Επιστήμες, Ανάγνωση & Μαθηματικά

Πλανήτες και Ελληνική Μυθολογία

Στην ολομέλεια, παρουσιάζεται εποπτικό υλικό των Θεών του Ολύμπου. Τα παιδιά αντιλαμβάνονται ότι πλανήτες και Θεοί έχουν τα ίδια ονόματα! Το κάθε παιδί εκ περιτροπής καλείται να «διαβάσει» τις φωνούλες του ονόματος του εκάστοτε πλανήτη και να βρει τον αντίστοιχο θεό του Ολύμπου με το ίδιο όνομα:

π.χ.: Πλανήτης Δίας – Θεός Δίας, Πλανήτης Αφροδίτη- Θεά Αφροδίτη κτλ.

IMG 20250326 092353 IMG 20250326 092805 IMG 20250326 093114 IMG acd841b5948f510289ba067847393597 V IMG 4555aba14bae3c7a38d99ebf400a183c V

Εικόνες 21- 25: Αντιστοίχιση των Ονομάτων των Πλανητών με τους Θεούς του Ολύμπου

Φυσικές Επιστήμες & Ανάγνωση Βιβλίου

Ο Αχιλλέας μας, “διαβάζει” το βιβλίο των πλανητών που μας έφερε από το σπίτι του.

IMG 20250401 103111

Εικόνα 26: Ανάγνωση Βιβλίου

Φυσικές Επιστήμες, Τέχνη & Μηχανική

Προσεγγίσαμε τον θεματικό άξονα της Μηχανικής με την δημιουργία τεσσάρων (4) μακετών του Ηλιακού Συστήματος. Πρωτίστως τα παιδιά χωρίζονται σε τρεις (3) ομάδες των τεσσάρων ατόμων και σε μία (1) ομάδα των πέντε ατόμων. Η κάθε ομάδα καλείται να φτιάξει μία μακέτα του ηλιακού συστήματος με διαφορετικά υλικά. Αρχικά, δίνεται σε κάθε ομάδα από ένα μεγάλο μέρος χαρτόκουτας που αποτελεί την βάση της μακέτας και τα οποία πρέπει να βαφτούν με μαύρο χρώμα και λευκές πιτσιλιές προς προσομοίωση του Διαστήματος.  Εν συνεχεία, η πρώτη ομάδα καλείται να χρησιμοποιήσει σφαίρες από φελιζόλ και τέμπερες με τις οποίες θα βάψει τους πλανήτες. Η δεύτερη ομάδα, καλείται να χρησιμοποιήσει πηλό για να δημιουργήσει τους πλανήτες και τέμπερα για να τους ζωγραφίσει. Η τρίτη ομάδα, θα χρησιμοποιήσει πλαστελίνη διαφόρων χρωμάτων για την δημιουργία των πλανητών. Η τέταρτη ομάδα θα χρησιμοποιήσει μεταλλιζέ τύπους χαρτιού και με την τεχνική του κολλάζ θα συνθέσει το ηλιακό σύστημα. Η κάθε ομάδα δεν θα πρέπει να παραλείψει και την δημιουργία του Ήλιου. Η δράση ολοκληρώνεται με την αντιγραφή των ονομάτων των πλανητών και με το όνομα του κάθε παιδιού στην αντίστοιχη μακέτα της ομάδας του.

IMG 20250326 115353 IMG 20250326 115358 IMG 20250327 094614 IMG 20250327 095451 IMG 20250327 095511 IMG 20250327 095714 IMG 20250327 095748 IMG 20250327 124515 IMG 20250327 124539 IMG 20250327 124551 IMG 20250327 124556

Εικόνες 27-37: Οι Μακέτες- Έργα Ηλιακών Συστημάτων των παιδιών

Φυσικές Επιστήμες, Ρομποτική Beebot & Μαθηματικά

Η χρήση εργαλείων της ρομποτικής εκπαίδευσης, όπως είναι η «μελισσούλα» Bee-Bot, διαμορφώνει ένα πιο ευχάριστο και ενδιαφέρον μαθησιακό πλαίσιο. Τα παιδιά μαθαίνουν να μετρούν, να υπολογίζουν, να αντιλαμβάνονται χωρικές έννοιες (π.χ.: μπροστά- πίσω/ αριστερά -δεξιά), να δοκιμάζουν εντολές-κώδικες-βήματα και μέσω της αποτυχίας να βρίσκουν την σωστή λύση ενός προβλήματος. Όλα αυτά τα μαθαίνουν «παίζοντας»! Για την αποτελεσματικότερη προσέγγιση και κατανόηση της ρομποτικής πρωτίστως γίνεται με τα ίδια τα παιδιά αξιοποιώντας το σώμα τους. Σε δεύτερο χρόνο γίνεται ηλεκτρονικά στην αντίστοιχη πλατφόρμα προσομοίωσης της Beebot  και στο τέλος στις πίστες με την «μελισσούλα» ρομπότ.

  • Στην ολομέλεια, τα παιδιά διακρίνονται σε ζευγάρια και συγκεκριμένα, ο ένας έχει τον ρόλο του ρομπότ και ο άλλος τον ρόλο του προγραμματιστή. Στο πάτωμα έχει σχηματιστεί πλέγμα τετραγώνων με ταινία κολλητική προς προσομοίωση της πίστας της Beebot. Το κάθε παιδί-ρομπότ θέτει ένα «πρόβλημα»: διαλέγει έναν πλανήτη ή έναν θεό της Ελληνικής Μυθολογίας και το τοποθετεί σ ένα τετράγωνο της αρεσκείας του. Ο προγραμματιστής-ζευγάρι του, καλείται να βρει και να επιλέξει πρώτα την διαδρομή που θα ακολουθήσει για να οδηγηθεί στον προορισμό του. Εν συνεχεία, χρησιμοποιεί τα βελάκια που αποτελούν τα βήματα της διαδρομής του, μετρά και υπολογίζει τις κινήσεις – εντολές του. Τέλος, το παιδί-ρομπότ εκτελεί τις εντολές του προγραμματιστή του περπατώντας τα βήματα που του υπέδειξε και φτάνοντας στον τελικό προορισμό που είχε τεθεί αρχικά. Σε περίπτωση λάθους, μηδενίζεται ο «κώδικας» των εντολών και το παιδί-προγραμματιστής καλείται να βρει και να υποδείξει από την αρχή τις σωστές εντολές στο παιδί ρομπότ.

IMG 20250328 095841 IMG 20250328 101108 IMG 20250328 101251 IMG 20250328 101259 IMG 20250328 101557 IMG 20250328 101819 IMG 20250328 101839 IMG 97127c4776f5aa670dd3f2d07bcfc99e V

Εικόνες 38-45: Προσομοίωση Εκπαιδευτικής Ρομποτικής

  • Πλατφόρμα Beebot

Στην ακόλουθη πλατφόρμα της Beebot:

Πίστες της Beebot,  όλα τα παιδιά μέσω του βιντεοπροβολέα κάνουν πρακτική εξάσκηση  της ρομποτικής. Επιλέγεται μια πίστα, δίνεται μία εντολή από την εκπαιδευτικό ή από ένα παιδί και καλούνται να επιλέξουν τα σωστά βελάκια-κινήσεις για να φτάσουν στον σωστό προορισμό.

IMG 20250401 110119

Εικόνα 46: Ενδεικτική πίστα της Beebot στην πλατφόρμα προσομοίωσης

  • Πίστα Ηλιακού Συστήματος & Ελληνικής Μυθολογίας

Παρουσιάζονται δύο πίστες ρομποτικής: α) Το Ηλιακό Σύστημα & β) Η Ελληνική Μυθολογία. Το κάθε παιδί καλείται να πραγματοποιήσει μία διαδρομή που θα την υποδείξει ένας φίλος του (π.χ.: βρες μία διαδρομή για να φτάσεις στον πλανήτη Άρη και στον Θεό Δία). Με εργαλείο την  «μελισσούλα» μετρά και υπολογίζει τα βήματα-κινήσεις που θα πρέπει να κάνει για να φτάσει στον προορισμός του, δηλαδή να φτάσει στον πλανήτη και στο Θεό που κάθε φορά επιθυμεί.

IMG 20250331 114414 IMG 20250331 114546 IMG 20250331 114815 IMG 20250331 114951 IMG 20250331 115424 IMG 20250401 095259 IMG 20250401 095739 IMG 2d73916cd1f6fe9cc5ac3803a9327543 V IMG 8ba442393c067ade07c29c2726f1dd88 V IMG 842199a7000f3705c16015f04261021d V

Εικόνες 47- 56: Η Beebot/Εκπαιδευτική Ρομποτική

Φυσικές Επιστήμες & Γλώσσα

Στην ολομέλεια, ολοκληρώνεται ο εννοιολογικός μας χάρτης του Ηλιακού Συστήματος. Η εκπαιδευτικός σε ρόλο γραμματέα καταγράφει όλα όσα έμαθαν τα παιδιά κατά την υλοποίηση του Εργαστηρίου Δεξιοτήτων. Το κάθε παιδί καταθέτει  τουλάχιστον μία ιδέα γνώσης που απέκτησε κατά την διεξαγωγή του εν λόγω Εργαστηρίου Δεξιοτήτων.

IMG 20250401 093818

Εικόνα 57: Εννοιολογικός Χάρτης Μεταγνώσεων των Παιδιών

Φυσικές Επιστήμες & Τέχνη

Δημιουργία διπλώματος του αστροναύτη.

Τα παιδιά σε μαύρο χαρτόνι κόβουν και κολλούν τα αστροναυτικά τους κράνη. Η εκπαιδευτικός, εκτυπώνει φωτογραφίες των προσώπων τους και τα παιδιά με την τεχνική του κολλάζ, τις κόβουν και τις κολλούν μέσα στο αστροναυτικό τους κράνος.

IMG 20250401 093719 IMG 20250401 094042 IMG 5c40f5139557e6c22631cf5e78ac4fb2 V IMG 2407cac5807f551f6c39ea4d9fcbdcb6 V IMG 20250401 121334

Εικόνες 58-62: Οι αστροναύτες μας

  • Στον ελεύθερο σας χρόνο «παίξτε» πατώντας στους συνδέσμους που αξιοποιήσαμε, αρέσει πολύ στα παιδιά!!!

Ολοήμερη Ζώνη

1η Δραστηριότητα: Βιωματικό παιχνίδι- Ανακαλύπτοντας τους πλανήτες

Ξεκινήσαμε να ξεδιπλώνουμε τις γνώσεις μας, αλλά και να ανακαλύπτουμε νέες γνώσεις για το ηλιακό μας σύστημα, μέσα από ένα βιωματικό παιχνίδι. Τα παιδιά είτε ατομικά, είτε σε ομαδούλες των δυο «ταξίδεψαν στο διάστημα» ως μικροί αστροναύτες με σκοπό να ανακαλύψουν τους πλανήτες, τον ήλιο και τη Σελήνη, τυπωμένους και απλωμένους μέσα στην τάξη. Έπειτα, αφού εξηγήσαμε τη θέση του κάθε πλανήτη στο ηλιακό σύστημα, κάθε παιδί ή ομαδούλα έλαβε το ρόλο του πλανήτη που ανακάλυψε και ξεκίνησε να γυρνά περπατώντας στην ανάλογη θέση του πλανήτη του, γύρω από την ομαδούλα του ήλιου. Σκοπός του ομαδικού αυτού παιχνιδιού, είναι να κατανοήσουν τα παιδιά με βιωματικό τρόπο τη θέση των πλανητών, αλλά και την αέναη κίνηση του ηλιακού μας συστήματος.

IMG 7505 IMG 7507 IMG 7509

2η Δραστηριότητα: Ανάγνωση μικρής εγκυκλοπαίδειας για τους πλανήτες και χρωματική παρατήρηση αυτών

Ξεφυλλίσαμε και διαβάσαμε πληροφορίες για κάθε πλανήτη ξεχωριστά. Ανακαλύψαμε νέες γνώσεις που μας εντυπωσίασαν. Έπειτα παρατηρήσαμε τα χρώματα των πλανητών και τους βάψαμε αναλόγως στην ολομέλεια.

IMG 7511 IMG 7514 IMG 7515

3η Δραστηριότητα: ομαδική κατασκευή- αναπαράσταση του ηλιακού συστήματος σε χαρτόνι

Σε συνέχεια της δραστηριότητας 2, στην περιοχή της ολομέλειας κολλήσαμε τον ήλιο, τους πλανήτες και τη Σελήνη μαζί με τις ονομασίες τους, στη σωστή τροχιά του καθενός μέσα στο μαύρο χαρτόνι. Στολίσαμε με λαμπερά αστέρια και glitter. Ολοκληρώσαμε την ομαδική μας κατασκευή κολλώντας ένα διαστημόπλοιο να πετάει ανάμεσα από τα ουράνια σώματα.

IMG 7518 IMG 7519 IMG 7520 IMG 7521

4η Δραστηριότητα: Στα πλαίσια του εργαστηρίου, μιλήσαμε και μάθαμε για τους αστροναύτες και τα διαστημόπλοια, την έλλειψη βαρύτητας στο διάστημα και τη σημασία της για τη ζωή μας στη γη. Έπειτα, κατασκευάσαμε τα δικά μας διαστημικά κράνη, ώστε να γίνουμε κι εμείς μικροί αστροναύτες

IMG 7585 IMG 7586

5η Δραστηριότητα: Επιπροσθέτως, παρατηρήσαμε, θαυμάσαμε και ακούσαμε για το ξεχωριστό διαστημικό φαινόμενο που ονομάζεται «Σέλας», σε ένα σύντομο εκπαιδευτικό βίντεο με τίτλο «Έργια, η περιέργεια. Το Σέλας». Εντυπωσιασμένοι από τις ξεχωριστές εικόνες που δίνει το φαινόμενο αυτό σε χώρες του βόρειου πόλου, αποφασίσαμε να το αποτυπώσουμε με το δικό μας τρόπο σε χαρτόνι. Για το σκοπό αυτό χρησιμοποιήσαμε κυρομπογιές και κιμωλίες, καθώς και τη βοήθεια της αφής από τα χεράκια μας.

IMG 7603 IMG 7600 IMG 7599 IMG 7594 IMG 7595 IMG 7597

IMG 7601

2o Τμήμα

Εργαστήριο « το ηλιακό μας σύστημα».

  1. Συζήτηση στην ολομέλεια.

Παρουσιάστηκε στα παιδιά η υδρόγειος σφαίρα- η Γη μας και με αφόρμηση αυτή ξεκίνησε η συζήτηση για τους πλανήτες και το ηλιακό μας σύστημα. Τα παιδιά έδειξαν εξ αρχής μεγάλο ενδιαφέρον. Παρουσιάστηκε οπτικό υλικό και είπαμε λίγα λόγια για κάθε ένα πλανήτη, για τον ήλιο, το γαλαξία και για τον τρόπο που ο άνθρωπος κατάφερε να πάει στο διάστημα, σε κάποιον άλλο πλανήτη πέρα από τη Γη. Ακολούθησε φύλλο εργασίας σχετικά με τον αστροναύτη και τον εξοπλισμό τους.

DSC01701 DSC01717 DSC01718

2 Τραγούδι- Ψυχοκινητική αγωγή.

Το τραγούδι «Ο ήλιος» του Γιώργου Χατζηπιερή, άνοιξε χαρούμενα τη μέρα μας. Το ακούσαμε, και μάθαμε τις κινήσεις για κάθε φρασούλα του.

Στη συνέχεια τα παιδιά παρακολούθησαν το εκπαιδευτικό βίντεο «Διάστημα & ηλιακό σύστημα» (από: picou picou. ) και διαβάσαμε το παραμύθι «με μια κουβέρτα στο.. διάστημα» της Χριστίνας Κωνσταντουδάκη.

Ακολούθησε φύλλο εργασίας με τους πλανήτες και τις ονομασίες τους. Τα παιδιά κλήθηκαν να αποδώσουν στους πλανήτες τα σωστά χρώματα βάση του οπτικού υλικού που ήταν αναρτημένο στο πίνακα μας και να αντιγράψουν όπως μπορούν τις ονομασίες τους.

DSC01707 DSC01711 DSC01721 DSC01722

3 ομαδική εργασία « το ηλιακό μας σύστημα»

Τα παιδιά ξεκίνησαν να κόβουν πλανήτες, αστέρια, γαλαξίες και αστεροειδής με σκοπό να κάνουμε ένα έργο τέχνης να στολίσει τη τάξη μας. Κάθε παιδί έκοψε και κόλλησε στο κάνσον στη σωστή θέση το πλανήτη και όλα τα υπόλοιπα,  καθώς και έγραψε την ονομασία του σε ένα χαρτί ως λεζάντα. Στο τέλος κόσμησε τη τάξη μας αλλά και συμπλήρωσε το οπτικό μας υλικό.

Η δεύτερη μας δράση ήταν φυσικά πιο χαλαρή για να προσφέρει στα παιδιά τη δυνατότητα να χαλαρώσουν μετά το διάλειμμα και να ανασυγκροτήσουν τις δυνάμεις τους. Φύλλο εργασίας λοιπόν, να ζωγραφίσουν όπως έχουν στο μυαλό τους το διάστημα.

DSC01770 DSC01771 DSC01747 eikona Viber 2025 04 08 22 10 48 370

  1. Σειροθέτηση και αριθμητική

Απλώσαμε τις εικόνες των πλανητών στο πάτωμα στην ολομέλεια μας και τα παιδιά ένα ένα κλήθηκαν να βάλουν σε σωστή σειρά τους πλανήτες. Η απόφασή τους είχε να κάνει με τα όσα μάθαμε τις προηγούμενες μέρες αναφορικά με την απόσταση των πλανητών από τον ήλιο. Έτσι, π.χ. πρώτος είναι ο Ερμής και τελευταίος ο Ποσειδώνας. Εφόσον ολοκληρώσαμε τη σειροθέτηση των πλανητών είχε έρθει η ώρα για παιχνίδι. Δόθηκαν στα παιδιά πάζλ από τους πλανήτες και τώρα έπρεπε να τα ενώσουν, να δουν ποιος πλανήτης είναι και αφού τον ονομάσουν να τον τοποθετήσουν ακριβώς κάτω από τον όμοιο του. Φυσικά, ακολούθησε πάζλ διαβαθμισμένης δυσκολίας. Τώρα τα παιδιά έπρεπε να ενώσουν τα κομμάτια του παζλ αλλά στο τέλος πρέπει να υπάρχει σωστή αλληλουχία αριθμών από το 1-5. Με την ίδια λογική το τοποθετούσαν κάτω από τον όμοιο του.

Μεταφερθήκαμε στα τραπεζάκια μας και συμπληρώσαμε ένα φύλλο εργασίας με στόχο την εξάσκηση μας στο μέτρημα.

Ακολούθησε παιχνίδι μνήμης και έντασης της προσοχής των παιδιών στην εκπαιδευτική πλατφόρμα wordwall. Κάθε παιδί έπρεπε να διαλέξει δυο αριθμούς. Αν πετύχαινε ζευγάρι κέρδιζε ένα πόντο. Φυσικά όπως ήταν αναμενόμενο τα παιδιά ενθουσιάστηκαν. Μάλιστα εντύπωση έκανε πως τα παιδιά ζητωκραύγαζαν σε όποιο παιδάκι πετύχαινε ζεύγος σαν να το είχαν βρεί οι ίδιοι, με αγάπη και υποστήριξη.

DSC01759 DSC01762 DSC01784 DSC01790 DSC01883 DSC01884 DSC01885

5 Οι 8 φάσεις της Σελήνης.

Στην ολομέλεια διαβάστηκε το βιβλίο «εξερευνώ το διάστημα», έγινε συζήτηση πάνω σε αυτό και έπειτα παρουσιάστηκε το βίντεο «Τροχιά του φεγγαριού» (από Paxxi).

Συζητήσαμε για τον ήλιο που ως αστέρι είναι αυτόφωτο σώμα και εξηγήσαμε τι σημαίνει η λέξη αυτή, μιλήσαμε για το φεγγάρι/ Σελήνη και τη τροχιά του ως δορυφόρος της γης. Αναφερθήκαμε στη Σελήνη, πως δεν είναι όπως τον ήλιο αυτόφωτο και το φως του το κρατάει μέσα του από τον ήλιο και μας το δίνει τη νύχτα. Για να το καταλάβουν αυτό τα παιδιά τοποθετήσαμε πέτρες που φωσφορίζουν σε ένα μπόλ έξω από τη τάξη μας. Και εφόσον πέρασε ένα εύλογο χρονικό διάστημα κάναμε με τις χούφτες μας σκοτάδι και παρατηρήσαμε τις πετρούλες αυτές. Ξαφνικά εκεί που έμοιαζαν σκοτεινές άρχισαν να λάμπουν.

Έπειτα, αναφερθήκαμε αναλυτικά στις 8 φάσεις της Σελήνης και ξεκινήσαμε μια νέα ομαδική δράση στα τραπεζάκια μας. Χρησιμοποιήσαμε πιάτα μιας χρήσης για να αποτυπώσουμε την όψη της Σελήνης ανάλογα με τη θέση της γης και του Ήλιου. Τα χρώματα που επέλεξαν τα παιδιά ήταν το γκρι και το ασημί. Τέλος, μπόλικο γκλίτερ και πούλιες πλαισίωσαν τη Σελήνη σε όλες τις φάσεις της.  Το αποτέλεσμα ήταν καταπληκτικό και τα παιδιά φάνηκαν να κατάλαβαν με ποιο τρόπο αλλάζει όψη το φεγγάρι ( πανσέληνος, ημισέληνος κτλ.)

DSC01852 DSC01857 eikona Viber 2025 04 08 22 40 02 237

6 Ψυχοκινητική αγωγή.

Ακούσαμε και τραγουδήσαμε το τραγούδι «του κόσμου οι γειτονιά, πλανήτες έχει 9». Μιλήσαμε για τον ένατο πλανήτη τον Πλούτωνα που πλέον ως νάνος πλανήτης δεν κατέχει θέση μέσα στους υπόλοιπους 8, και αλλάξαμε το τραγουδάκι μας σε «του κόσμου το χωριό πλανήτες έχει 8». Κάθε παιδί θα κάνει ένα πλανήτη και όταν ακούει το όνομα του στο τραγούδι τότε θα πρέπει να κάνει αργή περιστροφή γύρω από τον εαυτό του.

Στη συνέχεια παρουσιάσαμε στα παιδιά τον προτζέκτορα αστροναύτη που δημιουργεί τα αστέρια, και τους γαλαξίες καθώς και το βόριο σέλας. Χρώματα που αλλάζουν, αστέρια που τρεμοπαίζουν και διαστημική κίνηση. Η αίθουσα μας είναι όμως πολύ φωτεινή για να μπορέσουν να φανούν τα φώτα του, έτσι χωρίς να χαθεί χρόνος βγάλαμε από το μπαουλάκι τα υφάσματα της τάξης μας και δημιουργήσαμε το δικό μας «πλανητάριο». Τα παιδιά μπήκαν στο εσωτερικό του και μπόρεσαν να απολαύσουν το θέαμα αυτό, συνοδείας διαστημικών ήχων από το στερεοφωνικό μας.

DSC01777 DSC01838 eikona Viber 2025 04 08 21 47 29 105

7 Καδράκια από πηλό- εξάσκηση λεπτής κινητικότητας και φαντασίας.

Τη σημερινή μέρα ξεκινήσαμε με πηλό. Τα παιδιά μάλαξαν με τα χεράκια τους το πηλό και του έδωσαν σχήμα. Σκοπός τους ήταν να φτιάξουν ένα δικό τους πλανήτη μοναδικό και να του δώσουν ένα όνομα. Εφόσον στέγνωσαν, τα έβαψαν με τα πινέλα τους, τα στόλισαν με χρυσόσκονη και τους βάλαμε κρεμαστράκι. Τα έργα τέχνης ταξίδεψαν σαν καδράκι σπίτι για να στολίσουν το δωμάτιο τους.

Στη συνέχεια διαβάσαμε το βιβλίο «ο άνθρωπος στο φεγγάρι» και επεξεργαστήκαμε τα νοήματα του στην ολομέλεια μας. Μάθαμε το πως οι αστροναύτες ταξιδεύουν στο φεγγάρι και μιλήσαμε φυσικά για τις δυσκολίες της έλλειψης της βαρύτητας, καθώς τα παιδιά είχαν πολύ ιδανικά στο μυαλό τους τη λέξη αιώρηση άρχισαν να αντιλαμβάνονται πως κάτι που μοιάζει τόσο ωραίο και ιδανικό όπως το να «πετάς» κρύβει δυσκολίες μέσα του.

DSC01861 DSC01862 DSC01878

8 Κατασκευή μόμπιλε

Μοιράσαμε στα παιδιά μπάλες από φελιζόλ σε διάφορα μεγέθη και έπρεπε κάθε παιδί να αποτυπώσει με το καλύτερο δυνατό τρόπο τον πλανήτη που του έτυχε. Μόλις στέγνωσαν, τα διακοσμήσαμε, τα περάσαμε σε κλωστή και τα κρεμάσαμε στη χειροποίητη κατασκευή μας για να στολίσει τη τάξη μας.

Έπειτα, συγκεντρωθήκαμε στη παρεούλα μας για να παίξουμε το παιχνίδι της ΑΒ. Με τη σειρά λέγαμε τα γράμματα  και τα παιδιά με χεράκι έλεγαν λέξεις που ξεκινούν από το συγκεκριμένο γράμμα και σχετίζονται με το ηλιακό μας σύστημα.

Τέλος, παίξαμε το παιχνίδι των ερωταπαντήσεων στο wordwall. Μας παρουσιάζονταν στο προτζέκτορα ερωτήσεις σχετικές με το ηλιακό μας σύστημα και τα παιδιά με τη σειρά τους έπρεπε να μας δώσουν την απάντηση που τους φαινόταν σωστή. Μέσω της διασκέδασης έρχεται η κατανόηση.

DSC01880 DSC01882 DSC01874 DSC01875 DSC01864 DSC01871

9 Η μέλισσα ρομπότ ταξιδεύει στο διάστημα.

Εφόσον επεξεργαστήκαμε το ρομπότ και τον τρόπο χρήσης του μεταφερθήκαμε στα τραπεζάκια για να κάνουμε το δικό μας γύρω του διαστήματος. Τα παιδιά ξεκίνησαν από την αφετηρία δίνοντας εντολή στη μέλισσα να κατευθυνθεί προς ένα πλανήτη. Όταν η μέλισσα έφτανε στο προορισμό της το παιδί έπρεπε να μας ονοματίσει το πλανήτη στον οποίο βρισκόταν η μέλισσα. Κάναμε πολλές φορές ο κάθε δρομολόγιο σε κάποιο πλανήτη γιατί τα ενθουσίασε η δράση και φυσικά η μέλισσα θα μας επισκεφθεί ξανά στο μέλλον.

Στον προαύλιο χώρο συγκεντρωθήκαμε σε ένα κύκλο και με τη χρήση μπάλας παίξαμε ένα όμορφο παιχνίδι. Η εκπαιδευτικός έκανε ερωτήσεις στα παιδιά και όποιος ήξερε την απάντηση σήκωνε χεράκι. Αν η απάντηση ήταν σωστή έπαιρνε τη μπάλα και έκανε εκείνο ερώτηση. Με πολλή συγκέντρωση τα παιδιά αγωνιούσαν για την επόμενη ερώτηση.

Με την επιστροφή στην αίθουσα τα παιδιά επιθυμούσαν κάτι χαλαρό έτσι δόθηκε φύλλο εργασίας με ζωγραφική και εντοπισμό των κρυμμένων αντικειμένων. Στην εργασία πίσω από τη κεντρική εικόνα ήταν κρυμμένα μερικά αντικείμενα. Έπρεπε τα παιδιά να τα βρουν, να τα κυκλώσουν και φυσικά να χρωματίσουν όπως επιθυμούν την υπόλοιπη εργασία.

DSC01888 DSC01892 eikona Viber 2025 04 08 21 46 54 680 ΤDSC01876

Τέλος

από κάτω από: Εργαστήρια Δεξιοτήτων| | Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο “Οι Αστροναύτες του Διαστήματος”    

Τα σχόλια είναι κλειστά.

Πρόσφατα σχόλια



Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων