4ο Εργαστήριο Δεξιοτήτων
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΦΡΟΝΤΙΖΩ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
Ανακύκλωση
1ο Τμήμα/Πρωινή Ζώνη
Το 3ο τρίμηνο μάθησης γνωστικών αντικειμένων αποτελεί στάδιο κατά το οποίο το παιδί έχει αναπτύξει επαρκώς την κριτική του σκέψη και ικανότητα έτσι ώστε, να είναι σε θέση να στοχάζεται και να αξιολογεί κριτικά & δημιουργικά ένα πρόβλημα του περιβάλλοντος μέσα στο οποίο ζει και αναπτύσσεται, διερευνώντας την λύση του! Στα πλαίσια δράσεων της αειφόρου ανάπτυξης επιλέχθηκε η διδακτική προσέγγιση της ανακύκλωσης με απώτερο στόχο την διαμόρφωση κατάλληλων στάσεων & δεξιοτήτων στα παιδιά σχετικά με τα περιβαλλοντικά ζητήματα. Η οικοδόμηση της γνώσης επιτυγχάνεται μέσα από την έρευνα/ παρατήρηση, τα σχετικά συμπεράσματα που προκύπτουν και η λύση του προβλήματος που εφαρμόζεται!
Αναλυτικότερα:
Α’ Μέρος 1ου Σταδίου: Εντοπισμός του Προβλήματος Εντός Σχολικής Τάξης
Στην ολομέλεια, παρουσιάστηκε εποπτικό υλικό με εικόνες σκουπιδιών, χαλασμένων και λερωμένων κάδων ανακύκλωσης και μη.
Εικόνα 1: Εποπτικό Υλικό με το Πρόβλημα του Περιβάλλοντος μας
Πρωτίστως, τα παιδιά εντόπισαν το πρόβλημα: σκουπίδια παντού! Ακολούθησε καταγραφή των ιδεών τους σχετικά επί του θέματος:
- Με τα σκουπίδια θα βρωμίσει η Γη μας και θα αρρωστήσουμε
- Υπάρχουν σκουπίδια στα δάση
- Τα ζωάκια και τα φυτά θα πεθάνουν γιατί το χώμα είναι βρώμικο από τα πολλά σκουπίδια
- Στις θάλασσες όταν πετάμε τα σκουπίδια τα ψάρια & οι χελώνες θα πεθάνουν
- Οι δρόμοι είναι γεμάτοι σκουπίδια και μυρίζουν άσχημα
- Δεν θα μπορούμε να αναπνεύσουμε και θα πρέπει να φοράμε συνέχεια μάσκα
Εικόνα 2: Εννοιολογικός χάρτης καταγραφής των πρότερων ιδεών των παιδιών
Β’ Μέρος 1ου Σταδίου: Εντοπισμός του Προβλήματος Εκτός Σχολικής Τάξης
Όλη η ομάδα της τάξης βγαίνει για περίπατο γύρω από το Σχολείο με σκοπό τον εντοπισμό του προβλήματος σε πραγματικές συνθήκες. Κάνουμε έρευνα και παρατήρηση σχετικά με τα απορρίμματα γύρω από το Σχολείο μας, τα οποία μας οδηγούν σε κάποια συμπεράσματα: «λανθάνουσα συμπεριφορά του ανθρώπου προς το περιβάλλον που ζει».
Εικόνες 3-6: Έρευνα/Παρατήρηση των πραγματικών συνθηκών
2ο Στάδιο: Διερεύνηση της Πραγματικότητας
Η ομάδα μας κατά τον μικρό μας περίπατο γύρω από το Σχολείο παρατήρησε με προσοχή την κατάσταση του περιβάλλοντος που μας περιβάλλει. Με χαρά διαπιστώσαμε ότι το Σχολείο μας είναι εξοπλισμένο με τους ειδικούς κάδους ανακύκλωσης (χαρτιού, πλαστικού & γυαλιού) καθώς και με το κάδο απορριμμάτων. Ωστόσο, κατά την διάρκεια του περιπάτου με μεγάλη μας λύπη εντοπίσαμε «σκουπίδια» πεταμένα κάτω στον δρόμο ή και στο χώμα, πραγματικές συνθήκες που φωτογραφίσαμε για περαιτέρω συζήτηση εντός σχολικής τάξης.
Εικόνα 7: Οι κάδοι Ανακύκλωσης Του Σχολείου Μας
Σε δεύτερο χρόνο, εκτυπώσαμε τις φωτογραφίες και ακολούθησε συζήτηση επί του θέματος. Όλα τα παιδιά εντόπισαν το «πρόβλημα»! Πεταμένα απορρίμματα κάτω και όχι στους ειδικούς κάδους! Όλοι μαζί διακρίναμε την λανθασμένη συμπεριφορά του ανθρώπου, μία συμπεριφορά που καταστρέφει το περιβάλλον μας, την Γη πάνω στην οποία ζούμε.
Εικόνα 8: Στάδια Οικοδόμησης της Γνώσης
Προς ολοκλήρωση της δράσης αποφασίσαμε να κάνουμε μία αφίσα η οποία θα παρουσιάζει την ορθή ανθρώπινη συμπεριφορά σχετικά με την προστασία του περιβάλλοντος.
Εκτέλεση Δράσης
Χωριστήκαμε σε 3 ομάδες των 4 ατόμων. Η κάθε ομάδα ανέλαβε διαφορετικό ρόλο: η 1η έπρεπε να ζωγραφίσει την Γη μας, η 2η ομάδα τους κάδους ανακύκλωσης, η 3η τον κάδο απορριμμάτων & κομποστοποίησης και διάφορα υλικά ανακυκλώσιμα και μη (π.χ.: πλαστικό μπουκάλι, μπανανόφλουδες, γυάλινο ποτήρι , εφημερίδα)… Όλες οι δημιουργίες των παιδιών με την τεχνική του κολλάζ αποτέλεσαν την σύνθεση της αφισέτας στην οποία και δόθηκε ο τίτλος «Πρόσεξε τί πετάς, ανακύκλωσε με εμάς»!
Εικόνα 9-12: Ομαδο-συνεργατική Κατασκευή Αφισέτας Ανακύκλωσης
Α’ Μέρος 3ου Σταδίου: Λύσεις του Προβλήματος Εντός Σχολικής Τάξης
Η τάξη μας γεμίζει «σκουπίδια». Πρόκειται για διάφορα αντικείμενα, είτε χαρτιά βρώμικα και τσαλακωμένα, είτε για χαλασμένους μαρκαδόρους, είτε για παιχνίδια…Τα παιδιά κοιτούν προσεκτικά και παρατηρούν την παρούσα κατάσταση η οποία δεν τους αρέσει. Προτείνεται η λύση να τα μαζέψουμε όλοι μαζί βοηθώντας ο ένας τον άλλον και να πετάξουμε στον κάδο όσα δεν χρειαζόμαστε, όσα δηλαδή τα απορρίπτουμε (σκουπίδια=απορρίμματα) και όσα δεν τα απορρίπτουμε και μπορούμε να τα χρησιμοποιήσουμε ξανά όπως για παράδειγμα ένα παιχνίδι, το επανατοποθετούμε σωστά στη θέση του.
Εικόνες 13-16: Λύση Προβλήματος _ Μαζεύω και πετώ_ Φυλάσσω και χρησιμοποιώ ξανά
Β’ Μέρος 3ου Σταδίου: Λύσεις του Προβλήματος Εκτός Σχολικής Τάξης
Η ομάδα βγαίνει και πάλι εκτός σχολικής τάξης (περίπατος γύρω από το Σχολείο), με σκοπό τον εντοπισμό των κάδων ανακύκλωσης & απορριμμάτων για να ¨πετάξουμε» τα ανακυκλώσιμα υλικά που έχουμε συλλέξει.
Εικόνες 17-21: Ανακυκλώνω υλικά στους σωστούς κάδους
4ο Στάδιο: Σε Ποιον Κόσμο Επιλέγω να Ζήσω;
Στην ολομέλεια προβάλλονται εικόνες με δύο κόσμους αντίθετους. Ο ένας είναι βρώμικος με πάρα πολλά σκουπίδια πεταμένα παντού, βρώμικη ατμόσφαιρα, μολυσμένος αέρας καταστάσεις που οδηγούν σε μη υγιεινή ζωή. Εν αντιθέσει, ο άλλος κόσμος είναι πεντακάθαρος, η φύση είναι καταπράσινη, οι δρόμοι της πόλης γεμάτους κάδους σκουπιδιών, ανακύκλωσης & κομποστοποίησης, όλες συνθήκες υγιεινής ζωής.
Εικόνες 22& 23: Βρώμικος κόσμος με σκουπίδια vs Καθαρός κόσμος με κάδους ανακύκλωσης
Τα παιδιά μας άραγε σε ποιον κόσμο επιλέγουν να ζουν;
Εκτέλεση Δράσης:
Τα παιδιά διακρίνονται σε δύο ομάδες, η μία εκπροσωπεί τον βρώμικο κόσμο και η άλλη το καθαρό περιβάλλον. Το κάθε παιδί της ομάδας στην οποία ανήκει αποτυπώνει τη σκέψη του μέσω του ιχνογραφήματος για έναν βρώμικο κόσμο γεμάτο σκουπίδια και ακαθαρσίες και ένα καθαρό κόσμο με πράσινο περιβάλλον. Εν συνεχεία, ομαδοποιούμε τα έργα μας σε δύο κατηγορίες: α) πράσινο χαρτόνι=καθαρό περιβάλλον και β)κόκκινο χαρτόνι=βρώμικο περιβάλλον. Τέλος, κατόπιν συζητήσεως ψηφίζουμε και επιλέγουμε τον κόσμο της αρεσκείας μας. Η συζήτηση μας ολοκληρώθηκε με ομόφωνη απόφαση για ένα καθαρό κόσμο όπου όλοι οι άνθρωποι, τα φυτά και όλα τα ζώα της Γης θα είναι υγιή.
Εικόνες 24-30: Βρώμικος & Καθαρός Κόσμος
5ο Στάδιο: Μάθηση μέσα από το παιχνίδι
Παρουσιάζονται στην ολομέλεια 4 κάδοι ανακύκλωσης:
- Κόκκινος κάδος για αλουμίνιο
- Μπλε κάδος για πλαστικό
- Κίτρινος κάδος για γυαλί
- Πράσινος κάδος για απορρίμματα
Εικόνα 31: Κουτιά/Κάδοι Ανακύκλωσης
Και ποικίλα υλικά που έχουν φέρει τα παιδιά από το σπίτι τους καθώς και υλικά που έχουν εντοπίσει μέσα στην τάξη μας. Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες βάφοντας μία καρδούλα στο χεράκι τους με το αντίστοιχο χρώμα του κάδου που θα εκπροσωπήσουν (π.χ.: κίτρινη καρδούλα-κίτρινος κάδος γυαλιού). Το κάθε παιδί της ομάδας επιλέγει διαφορετικό υλικό κάθε φορά και το τοποθετεί στον σωστό κάδο. Όλα τα παιδιά συμμετέχουν εκ περιτροπής και όταν κάποιο λανθάνει τότε τα υπόλοιπα της ομάδας του, βοηθούν στην επιλογή του σωστού κάδου.
Εικόνες 32-36: Ομαδοποίηση Ανακυκλώσιμων Υλικών
Χρήσιμη Συμβουλή: Σε περιπτώσεις αμφιβολίας περί αλουμινένιων υλικών , χρησιμοποιήσαμε τον μαγνήτη προς διαπίστωση του αλουμινίου! Όταν ο μαγνήτης εφάπτεται τότε το υλικό είναι αλουμινένιο. Ακολουθούν ενδεικτικά παραδείγματα προβληματισμού σχετικά με υλικά εντός σχολικής τάξης:
Εικόνες 37-39: Μαγνήτης & Αλουμινένια Υλικά
- Ανακάλυψη του σήματος ανακύκλωσης
Κατά την χρονική περίοδο του δεκατιανού ζητείται από τα παιδιά να εντοπίσουν το σήμα ανακύκλωσης στα προϊόντα του πρωινού τους.
Εικόνες 40 & 41: Εντοπισμός του σήματος ανακύκλωσης
Αντίστοιχα ψηφιακά παιχνίδια μπορείτε να εκτελέσετε και στις παρακάτω εφαρμογές:
- Ταξινόμηση: Ανακυκλώσιμα Υλικά ανά Ομάδα
- Αναγραμματισμός: Ανακύκλωση
- Βρες τα Ζευγάρια των Ανακυκλώσιμων Υλικών
Αντίστοιχα παιχνίδια επί χάρτου
Κατά την ελεύθερη απασχόληση των παιδιών (π.χ.: μετά το δεκατιανό), τα παιδιά απασχολούνται δημιουργικά με ποικίλα παζλ επί χάρτου σχετικά με ην θεματική ενότητα της ανακύκλωσης.
Εικόνες 42 & 43: Παιχνίδια Ανακύκλωσης επί Χάρτου
6ο Στάδιο: Αποτύπωση Πραγματικότητας
Τα παιδιά καλούνται να αξιοποιήσουν τα ανακυκλώσιμα υλικά που έχουν φέρει από το σπίτι τους για την κατασκευή μακέτας με περιεχόμενο: η πόλη μας έτσι όπως θα θέλαμε να είναι. Κατόπιν συζητήσεως, τα παιδιά στην ολομέλεια αποφάσισαν να δημιουργήσουν μία παιδική χαρά, το Σχολείο μας και μία ανακυκλώσιμη βιώσιμη πόλη.
Εκτέλεση Δράσης
Σε ομάδες, τα παιδιά έβαψαν διάφορα χάρτινα κουτιά για τον μετασχηματισμό τους σε σπίτια, σχολείο, εκκλησία και μαγαζιά. Αξιοποιήσαμε πλαστικά μπουκάλια, καπάκια για την δημιουργία αυτοκινήτων και ποικίλα ανακυκλώσιμα υλικά για την προσαρμογή τους στα δεδομένα που χρειαζόμασταν δημιουργίας των τριών μακετών βιώσιμης ανακυκλώσιμης πόλης.
Εικόνες 44- 49: Μακέτες Βιώσιμης Ανακυκλώσιμης Πόλης
7ο Στάδιο: Εκπαιδευτική Ρομποτική/Beebot
Το εργαστήριο ολοκληρώνεται με την ρομποτική. Συγκεκριμένα, τα παιδιά χωρίζονται σε ζευγάρια με το ένα να αποτελεί το ρομπότ και το άλλο τον προγραμματιστή. Επιλέγεται ένας προορισμός τη πίστας της ανακύκλωσης (π.χ.: ο κόκκινος κάδος) και το ζευγάρι συνεργάζεται με σκοπό την εύρεση και εκτέλεση των σωστών κινήσεων-εντολών-βημάτων έτσι ώστε να φτάσει η μελισσσούλα/beebot στον σωστό προορισμό!
Εικόνες 50-53: Beebot & Πίστα Ανακύκλωσης
Ολοήμερη Ζώνη
Δραστηριότητα 1: «Ο Κύριος Μπεν η Μου και τα Σκουπίδια»
Διαβάσαμε στην τάξη την ιστορία του κυρίου Μπεν, ένα παραμύθι με θέμα την ανακύκλωση και την κομποστοποίηση και τη χρησιμότητά της στον άνθρωπο και τη φύση. Έπειτα, τα παιδιά ζωγράφισαν σε χαρτί τι τους εντυπωσίασε περισσότερο από τη συγκεκριμένη ιστορία.
Δραστηριότητα 2: Παιχνίδι με ανακυκλώσιμα υλικά
Τα παιδιά χωρίστηκαν αρχικά σε δύο ομάδες. Κάθε ομάδα είχε από ένα στεφάνι με τη φωτογραφία του μπλε κάδου (κατάλληλος για πλαστικό, χαρτί, αλουμίνιο, γυαλί). Στο κέντρο της τάξης, ανάμεσα στις δύο ομάδες υπήρχαν διασκορπισμένα διάφορα «σκουπίδια» από καθαρά, ανακυκλώσιμα υλικά. Κάθε φορά καλούνταν ένας παίκτης- τρια από κάθε ομάδα να εντοπίσει και να τοποθετήσει ένα «σκουπίδι» από το υλικό που έβλεπε γραμμένο στην καρτέλα, την οποία σήκωνε η νηπιαγωγός. Οι καρτέλες έγραφαν τα τέσσερα παραπάνω υλικά που μπαίνουν στον μπλε κάδο, με το πρώτο γράμμα της κάθε λέξης μαρκαρισμένο με άλλο χρώμα, έτσι ώστε να αναγνωρίζεται η λέξη ευκολότερα από τα παιδιά. Νικήτρια ήταν η ομάδα, η οποία θα μάζευε τα περισσότερα σωστά «σκουπίδια» στον κάδο- στεφάνι της. Ένα παιχνίδι που συνδυάζει ομαδικότητα, συνεργασία, νέες γνώσεις για την ανακύκλωση, εξάσκηση στη φωνολογική επίγνωση και φυσικά διασκέδαση!
Δραστηριότητα 3: Επιτραπέζιο παιχνίδι για το διαχωρισμό των ανακυκλώσιμων υλικών
Οι μικροί μαθητές μας χωρίστηκαν σε τρεις ομάδες. Κάθε ομάδα είχε ένα πιόνι διαφορετικού χρώματος και έριχνε το ζάρι. Ξεκινούσαν όλοι από την αφετηρία και προχωρούσαν ανάλογα με τα βήματα που τύχαιναν στο ζάρι Σκοπός του παιχνιδιού ήταν η κάθε ομάδα να προσπαθήσει να φτάσει πρώτη στο τέλος της διαδρομής, μαζεύοντας στο διάβα της τα ανακυκλώσιμα «σκουπίδια» που συναντούσε και ρίχνοντάς τα στον κατάλληλο κάδο. Τα παιδιά μέσα από ομαδο-συνεργατικό πνεύμα διασκέδασαν και κατανόησαν άλλον έναν τρόπο διαχωρισμού και κατηγοριοποίησης των ανακυκλώσιμων «σκουπιδιών», εξασκώντας παράλληλα απλές έννοιες αρίθμησης και καταμέτρησης.
Δραστηριότητα 4: Κατασκευή ρομπότ με ανακυκλώσιμα υλικά
Αρχικά, μαζεμένοι στην ολομέλεια παρατηρήσαμε διάφορα ανακυκλώσιμα «σκουπίδια» και συζητήσαμε τα υλικά από τα οποία, είναι φτιαγμένα. Έπειτα, χωριστήκαμε σε δύο ομάδες. Ένας εκπρόσωπος από κάθε ομάδα, με την καθοδήγηση των υπόλοιπων μελών, επέλεξε διάφορα από τα ανακυκλώσιμα υλικά και τα μετέφερε στα τραπεζάκια. Εκεί τα παιδιά μέσα σε ομαδο- συνεργατικό πνεύμα, κατασκεύασαν ρομπότ χρησιμοποιώντας κόλλα, κολλητική ταινία και φυσικά τη φαντασία τους. Οι δύο ομάδες παρουσίασαν στο τέλος τα ρομπότ τους, ονοματίζοντάς τα.
2ο Τμήμα
1) Ξεκινήσαμε το τέταρτο και τελευταίο εργαστήριο μας με θέμα την ανακύκλωση. Μαζευτήκαμε στη παρεούλα και διαβάσαμε το παραμύθι «Μα που πάνε τα μπαλόνια» της Κατρίνα Τσάνταλη. Ένα φανταστικό παραμύθι που μας κάνει να δούμε αλλιώς τα πράγματα. Τα μπαλόνια μας ταξιδεύουν στον ουρανό και είναι πανέμορφα, ωστόσο τι προκαλούν εκεί που πάνε; Τα παιδιά το άκουσαν με προσοχή και έπειτα συζητήσαμε για τις συνέπειες που είχε αυτό στο περιβάλλον και τα ζώα. Μιλήσαμε για την ανακύκλωση και δημιουργήσαμε την ιδεοθύελλα της ανακύκλωσης για να δούμε τι ακριβώς γνωρίζουμε για αυτήν μέχρι στιγμής.
Στην ολομέλεια παρακολουθήσαμε με τη βοήθεια του προτζέκτορα βίντεο για τον «Πέρι το περιβάλλον» και τη καλύτερη του φίλη την «Άννα την ανακύκλωση». Με το τέλος του βίντεο αναφερθήκαμε στα υλικά που μπορούμε να ανακυκλώσουμε και αυτά που δε μπορούμε και γιατί. Φυσικά στη τάξη μας είχαμε ανακυκλώσιμα υλικά και μη έτσι ώστε να μπορέσουν τα παιδιά να τα επεξεργαστούν. Τα έπιασαν με τα χεράκια τους, παρατήρησαν το σήμα της ανακύκλωσης, έμαθαν το σωστό τρόπο με τον οποίο πετάμε στην ανακύκλωση κάποια συσκευασία και φυσικά μιλήσαμε για τα μη ανακυκλώσιμα υλικά. Το οπτικό υλικό που προβλήθηκε στα παιδιά μέσω καρτών τα βοήθησε ώστε να κατηγοριοποιήσουν τα υλικά.
Έπειτα παίξαμε με τους φίλους μας το παιχνίδι «βάλτο στη θέση του». Το κάθε παιδί έπρεπε να τοποθετήσει μια κάρτα μέσα στο σωστό κάδο. Μάλιστα το διασκέδασαν καθώς υπήρχε και η τρύπα και κάπως έτσι ένοιωθαν σαν να ανακυκλώνουν στα αλήθεια.
Ακούσαμε το τραγούδι «ανακύκλωση το λένε» και μάθαμε να το τραγουδάμε. Έπειτα παίξαμε μνήμη με ανακυκλώσιμα και μη υλικά.
Ακολούθησε φύλλο εργασίας από το ολοήμερο πρόγραμμα σε μορφή αξιολόγησης της προηγούμενης δράσης μας. Τα παιδιά έπρεπε να κατατάξουν τα απορρίμματα σε ανακυκλώσιμα και μη ανακυκλώσιμα. Ζωγραφίζουν, κόβουν, κολλούν και μαθαίνουν τις κατηγορίες.
2) Στην παρέα μας σήμερα ήρθε ο ξεχωριστός κύριος Μπλέκας (ο μπλε κάδος της ανακύκλωσης) και μας είπε τι του αρέσει να ανακυκλώνει μέσα του και τι όχι.
Παρακολουθήσαμε βίντεο από την Δεδισα για να δούμε τον τρόπο περισυλλογής, ανακύκλωσης ή και απόρριψης των απορριμμάτων. Είδαμε το μηχάνημα που πιέζει τα απορρίμματα (και την ονομασία του) έτσι ώστε να καταλαμβάνουν όσο το δυνατόν λιγότερο χώρο. Ακούσαμε για τη σπουδαιότητα της ανακύκλωσης και μάθαμε το πόσο χρόνο παίρνει σε κάθε υλικό να αποσυντεθεί. Είδαμε όλους τους κάδους και έγινε κατανοητό πως οι κάδοι ανά χωριό, πόλη και χώρα μπορεί να έχουν άλλο χρώμα. Έτσι, εστιάσαμε τη προσοχή μας στις ετικέτες που είναι τοποθετημένες πάνω τους για να είμαστε σίγουροι, αλλά και στα προϊόντα που απεικονίζουν αυτές ως παράδειγμα για τα ανακυκλώσιμα απορρίμματα και σε ποιο κάδο μπορούμε να βάλουμε μέσα.
Για την πίεση των απορριμμάτων κάναμε και ένα σύντομο όμως πολύ κατανοητό παράδειγμα με ένα μπουκάλι νερού. Ζωγραφίσαμε το περίγραμμα ενός μικρού μπουκαλιού νερού και ακριβώς δίπλα το περίγραμμα ενός ίδιου αλλά αυτή τη φορά πιεσμένου. Έγινε πλέον ξεκάθαρο στα παιδιά ότι το πιεσμένο μπουκάλι καταλαμβάνει πολύ λιγότερο χώρο στο κάδο. Το συμπέρασμα των παιδιών ήταν πως αποτελεί μια σωστή τακτική το να πιέζουμε τα σκουπίδια μας πριν τα απορρίψουμε καθώς μειώνουμε αισθητά των όγκο που αυτά καταλαμβάνουν.
Ώρα για παιχνίδι.. Μετά το διάλλειμα μας, μια γάτα βρέθηκε στην τάξη και έσκισε τις σακούλες που είχαμε τα σκουπιδάκια μας. Τα απορρίμματα τώρα βρισκόντουσαν παντού μέσα στη τάξη και φυσικά είχαν μπερδευτεί. Μα πώς θα ανακυκλώσουμε όταν όλα είναι αχταρμάς; Τα παιδιά είχαν σαν αποστολή να χρησιμοποιήσουν τα τραπέζια της αίθουσας μας και να τα ξεχωρίσουν. Σε κάθε τραπέζι βρισκόταν μια ταμπέλα με τη σήμανση πλαστικό, αλουμίνιο, γυαλί, χαρτί και μη ανακυκλώσιμα απορρίμματα και τα παιδιά έπρεπε να αναγνωρίσουν τη κατηγορία και να αντιστοιχίσουν την «πινακίδα» με το σωστό απόρριμμα.
3) Μετά τη τραγουδιστή καλημέρα μας τα παιδιά ζήτησαν παιχνίδι όπως το χτεσινό. Οπότε παίξαμεεεε….
Με τη βοήθεια μιας κλεψύδρας τα παιδιά υπολόγιζαν τον χρόνο. Η ολομέλεια χωρίστηκε σε δύο ομάδες. Ένα παιδί από κάθε ομάδα σηκωνόταν και έψαχνε να βρει το είδος του απορρίμματος που απεικονίζονταν στο ζάρι. Όποια ομάδα έφερνε πρώτη τα σωστά απορρίμματα στη σωστή θέση κέρδιζε ένα πόντο για την ομάδα της. Αυτή τη φορά όμως το παιχνίδι έγινε λιγάκι πιο δύσκολο. Έπρεπε να μας φέρουν πράγματα μέσα από τη τάξη. Π.χ. στα μη ανακυκλώσιμα ένα παιδί μας έφερε ένα παιχνίδι ( κάποια παιχνίδια φυσικά δεν ανακυκλώνονται). Όταν ρωτήθηκε το γιατί μας είπε πως δεν είδε πάνω το σήμα της ανακύκλωσης. Φυσικά έγινε αφόρμηση να συζητήσουμε ξανά για τα υλικά καθώς σε μερικά πιο περίεργα πράγματα τα παιδιά κάπως μπερδευόντουσαν.
Μετά το παιχνίδι προσπαθήσαμε να δούμε ένα ένα τα γράμματα της λέξης ανακύκλωσης. Έπειτα τα χωρίσαμε και τα παιδιά κλήθηκαν να ανασυνθέσουν την λέξη.
Στα πλαίσια του ολοήμερου προγράμματος μοιράστηκαν στα παιδιά διάφορα ανακυκλώσιμα υλικά με σκοπό την επεξεργασία τους και τη δημιουργία ενός ομαδικού έργου τέχνης. Να φτιάξουμε την κυρία Ανακύκλωση. Κάναμε μαλλιά από εφημερίδα, ρούχα από περιοδικά, τα μάτια της ήταν καπάκια από μπουκάλια και για παπούτσια χρησιμοποιήσαμε αλουμινόχαρτο. Έγραψαν πάνω στο χαρτί το όνομα της και ύστερα την πήραμε αγκαλιά για μια ομαδική φωτογραφία που έφερε σε όλους πολλά χαμόγελα.
4) Άραγε οι άνθρωποι φροντίζουν για τη δική τους ευζωία αλλά και για τα ζώα; Στο προτζέκτορα προβάλαμε από τη σελίδα του Αρχέλων φωτογραφίες με χελώνες που είναι παγιδευμένες σε δίχτυα ή που έχουν καταναλώσει δικά μας σκουπίδια νομίζοντας πως είναι ψαράκια και έπειτα είδαμε και άλλες φωτογραφίες από ζώα που έχουν επηρεαστεί. Ξεκίνησε λοιπόν η συζήτηση της καλής και της κακής πρακτικής σε θέματα περιβαλλοντικά η οποία συνοδευόταν με πλούσιο οπτικό υλικό. Είπαμε ότι μια καλή πρακτική επιφέρει κάτι ωφέλιμο ενώ μια κακή πρακτική επιφέρει κάτι ζημιογόνο.
Παρουσιάστηκαν κάρτες που απεικόνιζαν και τις δυο περιπτώσεις και τα παιδιά έπρεπε να κατηγοριοποιήσουν ανάλογα με το τι θεωρούσαν σωστό. Η κακή πρακτική έφερε ένα κόκκινο χεράκι που έδειχνε δυσφορία ενώ η καλή πρακτική ένα πράσινο χεράκι που σημαίνει ευφορία. Τα παιδιά τοποθετούσαν τις ταμπέλες πάνω από τις εικονιζόμενες κάρτες και επιχειρηματολογούσαν για την επιλογή τους.
Τέλος, τα παιδιά κλήθηκαν να περάσουν στα τραπεζάκια της τάξης και να συμπληρώσουν το φύλλο εργασίας που συμβάδιζε με το διδακτικό αντικείμενο της ημέρας και λειτούργησε σαν αξιολόγηση της σημερινής διδακτικής μας. Κυκλώνω το σωστό ή το λάθος και γράφω όπως μπορώ τη λέξη ναι ή όχι. Για τα προνήπια μας δόθηκε η εναλλακτική της χαρούμενης ή της λυπημένης φατσούλας.
Στη συνέχεια αποφασίσαμε να γίνουμε «καθαριστές» της θάλασσας και να μπορέσουμε να αλιεύσουμε τα απορρίμματα έτσι ώστε να σώσουμε την υποθαλάσσια ζωή. Ένα μπλε πανί σαν θάλασσα και απορρίμματα που είχαν πάνω τους μαγνήτες βοήθησαν στο να είναι αυτό εφικτό. Δυο καλάμια μαγνητικά- ένα για κάθε ομάδα παιδιών και το παιχνίδι αρχίζει. Οι κανόνες είναι απλοί. Ένας από κάθε ομάδα ψαρεύει ένα σκουπίδι από τη θάλασσα κάθε φορά. Μόλις το τοποθετήσει στο καλάθι κάθεται στο παγκάκι και δίνει τη σκυτάλη- στη περίπτωση μας καλάμι στον επόμενο συμμαθητή. Όταν όλα τα σκουπίδια αλιευθούν τότε τα μετράμε και βλέπουμε την νικήτρια ομάδα. Παίρνουμε βέβαια όλοι βραβείο συμμετοχής σφραγίδα «μπράβο» για τη συμμετοχή μας στη καθαριότητα του βυθού.
Στο ολοήμερο πρόγραμμα διαβάστηκε το παραμύθι «Μια θάλασσα σκουπίδια» και άρεσε πολύ στα παιδιά.
5) Σήμερα αναφερθήκαμε στην μετατροπή- επαναχρησιμοποίηση των προϊόντων. Τα συλλεγμένα ανακυκλώσιμα από το εργοστάσιο παίρνουν τον δικό τους δρόμο για την επαναχρησιμοποίηση τους με σκοπό την μείωση του αποτυπώματος τους στο οικοσύστημα μας. Έτσι, τα ρούχα που δεν φοράμε πια ίσως γίνουν μια τσάντα, ή το μπουκάλι που πίνουμε νερό ίσως γίνει τάπερ φαγητού. Ανακύκλωση μείωση και επαναχρησιμοποίηση είναι το μαγικό τρίπτυχο που βοηθά με ενεργό τρόπο στη διάσωση του πλανήτη.
Με αφορμή την επερχόμενη γιορτή της μητέρας αποφασίσαμε να επαναχρησιμοποιήσουμε τις εφημερίδες της τάξης μας και να κάνουμε ένα υπέροχο στολίδι για να διακοσμήσει την ευχετήρια κάρτα-κορνίζα που θα χαρίζαμε στη μαμά μας. Η διαδικασία αποδείχτηκε αρκετά χρονοβόρα αλλά τους άρεσε πολύ. Τα παιδιά έκατσαν στα τραπεζάκια τους και με το ψαλιδάκι τους τεμάχισαν τις εφημερίδες σε όσο το δυνατόν πιο μικρά κομματάκια μπορούσαν. Όταν αυτό τελείωσε τις βάλαμε σε μπολ και ρίξαμε μέσα ζεστό νερό. Σειρά είχε το μούλιασμα και μετά το «πλάσιμο» για να λιώσει η εφημερίδα και να γίνει χαρτοπολτός. Το αφήσαμε όλη μέρα και την επομένη το σουρώσαμε, του βάλαμε χρώμα και χαρτόκολλα. Έπειτα με ένα πλάστη «ανοίξαμε φύλλο χαρτιού» και του δώσαμε σχήμα με ένα κουπάτ ζαχαροπλαστικής σε σχήμα καρδιάς. Εφόσον στέγνωσε το κολλήσαμε στις κάρτες που δημιουργήσαμε για τις μανούλες. Τα παιδιά ανυπομονούσαν να δουν το αποτέλεσμα και εντυπωσιάστηκαν με το γεγονός ότι από εφημερίδα φτιάξαμε κάτι τόσο όμορφο.
Επίσης, στα πλαίσια της επαναχρησιμοποίησης των απορριμμάτων μαζέψαμε καπάκια από μπουκάλια νερού και φτιάξαμε μια τρίλιζα για την τάξη μας την οποία τα παιδιά παίζουν στις ελεύθερες δραστηριότητες μας.
6) Ξεκινήσαμε τη μέρα μας μαθαίνοντας για τον τρόπο με τον οποίο τα οργανικά μας απορρίμματα μπορούν να γίνουν επωφελή για το περιβάλλον. Η κομποστοποίηση δεν ήταν εντελώς άγνωστη λέξη για πολλά παιδιά ωστόσο δεν ήξεραν πως γίνεται ακριβώς και σε τι μετατρέπετε αυτή η ύλη. Μιλήσαμε λοιπόν για τα τρόφιμα που απομένουν, για τις φλούδες από τα φρούτα, για το κατακάθι από το καφέ, το φακελάκι του τσαγιού και για το βιοδιασπώμενο χαρτί μα και για τόσα άλλα που επί χρόνια βάζουμε στο κάδο σκουπιδιών ενώ τώρα δειλά δειλά έχει γίνει πιο διαδεδομένο στη πόλη μας. Όλα αυτά μετατρέπονται σε οργανικό λίπασμα και βοηθάμε έτσι τα δέντρα και τα φυτά να μεγαλώσουν και να παράγουν περισσότερους καρπούς ενώ ταυτόχρονα μειώνουμε τον μεγάλο όγκο των απορριμμάτων μας.
Παίξαμε ένα παιχνίδι κατανόησης στην ολομέλεια. Είχαμε μπροστά μας δυο κάδους. Έναν κάδο ανακύκλωσης και ένα κάδο απορριμμάτων. Έπρεπε ένα ένα παιδί να κολλήσει από μια εικόνα πάνω στο σωστό κάδο. Από τα απορρίμματα που κολλήσαμε στον συμβατικό κάδο μας παρατηρήσαμε ποια από αυτά μπορούμε να κομποστοποιήσουμε και ποια όχι.
Σειρά είχε να το κάνουμε και ατομικά. Κάθε παιδί πήρε ένα φύλλο εργασίας και κατευθύνθηκε στη θέση του ώστε να κόψει και να κολλήσει το κάθε ένα στη σωστή κατηγορία.
Στη συνέχεια παίξαμε με τα παιδιά ένα παιχνίδι κατανόησης. Δυο παράλληλες γραμμές από χαρτοταινία τοποθετήθηκαν στο πάτωμα της τάξης. Η μια γραμμή είχε μπροστά το σήμα της ανακύκλωσης και η άλλη τον κάδο κομποστοποίησης. Μπροστά από τις γραμμές παρουσίαζα κάρτες στα παιδιά που απεικόνιζαν ένα είδος απορρίμματος και το ονομάτιζα. Αν ήταν προς κομποστοποίηση έπρεπε να πηδήξουν στη διπλανή γραμμή. Αν ήταν ανακυκλώσιμο έπρεπε να κάνουν ένα επιτόπιο άλμα. Όποιος έκανε λάθος έβγαινε από τη γραμμή και όποιος έμενε στο τέλος ήταν ο νικητής.
Στα πλαίσια του ολοήμερου προγράμματος έγινε ανάγνωση του παραμυθιού «Η τελευταία πίτα με φύκια» στην ολομέλεια και ακολούθησε συζήτηση για τη μόλυνση του περιβάλλοντος και συγκεκριμένα των θαλασσών. Σειρά είχε ζωγραφική σχετικά με το παραμύθι με όποιο σημείο άρεσε περισσότερο στο κάθε παιδί. Στο τέλος όλα τα παιδιά παρουσίασαν τα έργα τους στους συμμαθητές και τοποθετήθηκαν στο ταμπλό της τάξης.
7) Σήμερα η μέρα ξεκίνησε με τη δημιουργία του Μπλέκα για να μας βοηθήσει να ανακυκλώνουμε στη τάξη μας. Βάψαμε γαλάζια μια μεγάλη κούτα και τη στολίσαμε με διάφορα ανακυκλώσιμα υλικά. Της κάναμε ματάκια και στόμα και φυσικά μια τρύπα κάτω από το καπέλο για να μπορούμε να απορρίπτουμε τα ανακυκλώσιμα μας. Κολλήσαμε πάνω στο κάδο ένα αντικείμενο από κάθε κατηγορία υλικών που ανακυκλώνονται έτσι ώστε να ξέρουμε τι μπορούμε να βάλουμε μέσα και τι όχι. Ο κάδος είναι έτοιμος και φυσικά χρησιμοποιείται σε καθημερινή βάση από τα παιδιά.
Ακολούθησαν δυο παιχνίδια στο διαδικτυακό χώρο wordwall. Το πρώτο έπρεπε να εντοπίσουμε το αρχικό γράμμα από την κάθε εικόνα που μας παρουσιαζόταν και το δεύτερο ήταν με ανακυκλώσιμα απορρίμματα ή μη.
Τα παιδιά επιθυμούσαν κινητικό παιχνίδι και έτσι ξεκινήσαμε μια σκυταλοδρομία παρατήρησης και ταχύτητας. Δυο στεφάνια, δυο κατηγορίες, χαρτί και πλαστικό. Αντίστοιχα η ομάδα ένα είναι οι χάρτινοι και η ομάδα 2 οι πλαστικοί. Απλώσαμε ανακυκλώσιμα από όλες τις κατηγορίες στο πάτωμα της τάξης μας για να είναι λιγάκι πιο δύσκολο και δυο παιδιά ( ένα από κάθε ομάδα) έπρεπε να ψάξει στη τάξη να βρει το ανακυκλώσιμο που αντιστοιχεί στην ομάδα του και να το φέρει γρήγορα στο στεφάνι και να καθίσει στη θέση του. Σειρά τώρα έχει το επόμενο παιδί μέχρι να τελειώσει ο χρόνος των 5 λεπτών με τη βοήθεια της κλεψύδρας μας.
Στα πλαίσια του ολοήμερου προγράμματος τα παιδιά έβαψαν 4 κουτιά και με τη βοήθεια της κ. Μαρίας τα ονομάτισαν αντίστοιχα. Κάδος για χαρτί, αλουμίνιο κ.ο.κ. Έπειτα στο φύλλο εργασίας που τους δόθηκε έπρεπε να ζωγραφίσουν τα αντικείμενα, να τα κόψουν και το κάθε παιδί να απορρίψει στο σωστό κάδο τα απορρίμματα του.
8) Η μελισσούλα της ανακύκλωσης ήρθε σήμερα στη τάξη μας και θέλει να δει αν μάθαμε πώς να ανακυκλώνουμε. Τα παιδιά είναι ενθουσιασμένα κάθε φορά που την βλέπουν να ξεπροβάλει και έτσι το ενδιαφέρον τους είναι αμείωτο. Με τη σειρά του το κάθε παιδί διαλέγει ένα ανακυκλώσιμο από το ταμπλό της ανακύκλωσης και πρέπει να προγραμματίσει με τέτοιο τρόπο το ρομποτάκι ώστε να το κατευθύνει στο σωστό κάδο ανακύκλωσης. Τα πήγαν περίφημα όλα τα παιδιά.
Μετά το προαυλισμό μας παίξαμε ένα παιχνίδι αντιστοίχισης. Όλων των ειδών οι κάδοι ήταν στο τραπέζι μας. Το κάθε παιδί έριχνε το ζάρι του που ήταν φτιαγμένο ειδικά για το συγκεκριμένο παιχνίδι, με πλευρές από διαφορετικής κατηγορίας είδη απορριμμάτων (χαρτί, πλαστικό, μη ανακυκλώσιμα κτλ.) και αντιστοιχούσε το αποτέλεσμα του ζαριού με το σωστό κάδο.
Ακολούθησε άσκηση μαθηματικών στην ολομέλεια υπό την μορφή πάζλ. Έπρεπε να συνθέσουν τόσο την εικόνα όσο και τους αριθμούς από το 1 έως το 5 για να έχουμε ολοκληρωμένο αποτέλεσμα
Τα παιδιά υπόγραψαν στο τέλος το βραβείο τους ως γνώστες της ανακύκλωσης και βοηθοί στη διάσωση του περιβάλλοντος και έγινε απονομή στο χώρο της ολομέλειας.
Τέλος
Πρόσφατα σχόλια