Η Frida Kahlo «ήρθε» στο MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, από τις 3 Οκτωβρίου 2025 έως τις 4 Ιανουαρίου 2026. Στο πλαίσιο, λοιπόν, της διδασκαλίας του κεφαλαίου «Θαυμάζοντας το ωραίο» στο μάθημα της Φιλοσοφίας στη Β΄ Λυκείου, οι μαθητές και οι μαθήτριες των τριών τμημάτων του σχολείου μας (εκτός από όσους και όσες βρίσκονταν σε εκπαιδευτική εκδρομή στη Γαλλία), επισκέφθηκαν στις 17 Δεκεμβρίου 2025 την έκθεση (διοργάνωση του Μουσείου Frida Kahlo και του Μουσείου Diego Rivera-Anahuacalli) «Frida Kahlo-Her Photos», που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα.

IMG 57908d314ded71e4d75e9e24869a05a5 V

Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων που προηγήθηκαν της επίσκεψης αυτής, οι μαθητές και οι μαθήτριες ασχολήθηκαν με πίνακες ζωγραφικής της Frida Kahlo και, παράλληλα, επιχείρησαν να απαντήσουν στα παρακάτω ερωτήματα:

  • Η τέχνη είναι μίμηση ή αναπαράσταση της φύσης και της ζωής;
  • Η τέχνη είναι αποκάλυψη μιας βαθύτερης πραγματικότητας;
  • Η τέχνη είναι έκφραση των συναισθημάτων του δημιουργού;
  • Η τέχνη είναι ελεύθερο παιχνίδι της φαντασίας;
  • Η τέχνη κάνει αναφορά στον ίδιο τον εαυτό της;

«Δεν είμαι άρρωστη. Είμαι τσακισμένη. Αλλά χαίρομαι που ζω, όσο μπορώ να ζωγραφίζω.»

«Θεωρούν ότι ανήκω στους σουρεαλιστές, αλλά δεν είναι έτσι. Δε ζωγράφισα ποτέ όνειρα. Ζωγράφιζα τη δική μου πραγματικότητα.»

 

Καθώς, λοιπόν, στην έκθεση, παρουσιάστηκαν 241 αδημοσίευτες φωτογραφίες από το προσωπικό αρχείο της καλλιτέχνιδας στην Casa Azul, αντιπροσωπευτικές διαφορετικών περιόδων στη ζωή της διεθνώς αναγνωρισμένης καλλιτέχνιδας από το Μεξικό, αποκαλυπτικές, ταυτόχρονα, πτυχών του προσωπικού κόσμου της, στους μαθητές και τις μαθήτριες δόθηκε η ευκαιρία να προβληματιστούν και για τα εξής:

  • Ένα καλλιτεχνικό πορτρέτο και η φωτογραφία ενός ανθρώπου είναι κάτι εντελώς διαφορετικό;
  • Πόσο ελεύθερη και δημιουργική μπορεί να είναι και η ίδια η φωτογραφική αποτύπωση ενός ανθρώπινου προσώπου;

 

Επιπλέον, μέσα από δραστηριότητες παρατήρησης, αφήγησης και δημιουργίας, οι μαθητές και οι μαθήτριες κλήθηκαν να ανακαλύψουν πτυχές της ζωής της καλλιτέχνιδας και να τις συνδέσουν με δικά τους βιώματα. Ήρθαν, δηλαδή, σε επαφή με τον κόσμο της Frida Kahlo μέσα από τη φωτογραφία, όχι μόνο ως ιστορικό τεκμήριο, αλλά και ως φορέα μνήμης, συναισθημάτων και ταυτότητας.

 

Έτσι, λοιπόν, το φωτογραφικό αρχείο, που αποκαλυπτικό μιας πιο προσωπικής και οικείας πλευρά της καλλιτέχνιδας, σε σχέση με τις εκθέσεις, που επικεντρώνονται αποκλειστικά στη ζωγραφική της, πρόσφερε στους μαθητές και τις μαθήτριες μια μοναδική ευκαιρία να κατανοήσουν πώς η φωτογραφία μπορεί να μετατραπεί σε γλώσσα ταυτότητας και έμπνευσης και πώς η τέχνη της φωτογραφίας συμβάλλει στην αισθητική καλλιέργεια και παιδεία μας!

 

Συνοδοί εκπαιδευτικοί ήταν η Διευθύντρια του Λυκείου, Αικατερίνη Τουσίμη (χημικός μηχανικός), η διδάσκουσα του μαθήματος, Ανδρομάχη Τζιότζιου (φιλόλογος), και οι καθηγήτριες Βικτωρία Δρόσου (βιολόγος) και Χαριτωμένη Παπανικολάου (φιλόλογος).

 

IMG 2f5a9f66252c05fda80133e5f1688dde VIMG 633b551f7f0bf6114ded2ffafe349b6c VIMG 830e1a1fa0a8411bdabea4c64500f9d8 V