Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση

Καταναλωτισμός στις μέρες μας

Σίγουρα αρκετοί αν όχι οι περισσότεροι έχουν κανει “ Shopping Therapy “ όταν νιώθουν πιεσμένοι , αγχωμένοι ή απλά έχουν τα λεφτά και θέλουν να τα ξοδέψουν… Αυτό ονομάζεται «ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΙΣΜΟΣ» … Όταν σας ¨τρώει ¨ το πορτοφόλι σας να ξοδέψτε τότε είστε και επίσημα σωστοί καταναλωτές σύμφωνα με το καταναλωτικό πρότυπο της Αμερικής . Ο καταναλωτισμός είναι όρος που χρησιμοποιείται για να περιγράψει την τάση της εξίσωσης της προσωπικής ευτυχίας με την απόκτηση υλικών αγαθών και την κατανάλωση. Χρονολογείται από τους πρώτους ανθρώπινους πολιτισμούς. Παρόλο που ο καταναλωτισμός συνήθως συνδέεται με τον καπιταλισμό και τον Δυτικό κόσμο, είναι πολυπολιτισμικός και μη γεωγραφικός, όπως φαίνεται σήμερα π.χ. στο Τόκιο, τη Σινγκαπούρη, το Χονγκ Κονγκ, την Ταϊπέι, το Τελ Αβίβ και το Ντουμπάι. Αν και ο καταναλωτισμός δεν είναι καινούργιο φαινόμενο, επεκτάθηκε κυρίως τον 20ό αιώνα και ιδιαίτερα τις τελευταίες δεκαετίες. Η Ελλάδα αν και λιγότερο ανεπτυγμένη σε σχέση με άλλες χώρες πριν από λίγα χρόνια είχε κατακτήσει την 20η θέση στη λίστα των χώρων με την περισσότερη κατανάλωση! O καταναλωτισμός αναφέρεται στην τάση των ανθρώπων να ταυτίζονται έντονα με τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που καταναλώνουν, ιδίως με προϊόντα που είναι γνωστές μάρκες και εμφανή σύμβολα κοινωνικού στάτους, π.χ. ένα ακριβό αυτοκίνητο, ακριβά κοσμήματα. Οι πολλές πολυτέλειες και τα αχρείαστα καταναλωτικά αγαθά είναι κοινωνικά σύμβολα που επιτρέπουν στους ανθρώπους να αναγνωρίζουν άτομα παρόμοιας νοοτροπίας μέσω της κατανάλωσης και επίδειξης σχετικών προϊόντων. Γιατί όμως οι ανθρωποι είμαστε τόσο καταναλωτικοί ; Γιατί ενώ έχουμε παραπάνω από τα βασικά αγαθά που χρειαζόμαστε επιδιώκουμε και άλλα ; Σύμφωνα με έρευνες σημαντικό ρολό παίζουν τα ΜΜΕ . Όλες αυτές οι τόσο ειδυλλιακά πλασμένες εικόνες των προϊόντων κάνουν τους καταναλωτές να πείθονται για τη χρησιμότητα τους . Ας μην ξεχνάμε πως τα Μεσα Μαζικής Ενημέρωσης είναι μια από τις μεγαλύτερες δυνάμεις στις μέρες μας . Γιαυτο άλλωστε και οι διαφημίσεις χρυσοπληρώνονται από τους διαφημιζομένους . Σίγουρα όμως και η νοοτροπία ευθύνεται κατά πολύ για την αύξηση της υπερκατανάλωσης. Οι γονείς που θέλουν άλλωστε το καλύτερο για τα παιδιά τους τους διδάσκουν άθελα τους πώς να είναι «σωστοί καταναλωτές » και όχι πώς να οργανώνουν τις αγορές τους με βάση τις ανάγκες τους .

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ τι  συνέπειες προκαλεί ο καθένας ατομικά και όλοι μαζί με την αγορά κάτι άχρηστου ; Ο πλανήτης είναι πλουσιότερος, καταναλώνει περισσότερο, παχαίνει. Xρειαζόμαστε ακόμη έναν πλανήτη σαν αυτόν για να καλύψουμε τις ανάγκες μας, σύμφωνα με την έρευνα του World Watch Ιnstitute Καταναλώνουμε αλόγιστα αγαθά και υπηρεσίες χωρίς καμία φροντίδα περί αειφορίας, με αποτέλεσμα τα φυσικά αποθέματα να τελειώνουν. Παρ’ όλα αυτά, οι άνθρωποι δεν είναι πιο ευτυχείς και το περιβάλλον ασφυκτιά κάτω από τις πιέσεις. H μελέτη αναγνωρίζει και περιγράφει μία νέα παγκόσμια τάξη – αυτή των καταναλωτών, η οποία απειλεί σοβαρά το περιβάλλον. Την αποτελούν 1,7 δισεκατομμύρια άνθρωποι (ένα τέταρτο και πλέον του παγκόσμιου πληθυσμού), οι οποίοι μοιράζονται λίγο έως πολύ τις ίδιες διατροφικές και καταναλωτικές συνήθειες, τις ίδιες ανάγκες στη διασκέδαση, τις μετακινήσεις, τον τρόπο ζωής. Είναι συμπεριφορές που μέχρι πρότινος χαρακτηρίζονταν ως δυτικές, που τον περασμένο αιώνα υιοθετούσαν μόνο πολίτες του «αναπτυγμένου κόσμου»: η Ευρώπη, η Βόρειος Αμερική και η Ιαπωνία. Τώρα περνούν και στις αναπτυσσόμενες χώρες, με ταχύτατο ρυθμό. Αν όλοι οι κάτοικοι της Γης ζούσαν όπως οι Αμερικανοί, θα χρειαζόντουσαν 5,4 πλανήτες για να ικανοποιήσουν τις ανάγκες τους. Ακολουθώντας τον τρόπο ζωής στη Βρετανία θα αρκούσαν 3,1 πλανήτες ενώ ο τρόπος ζωής στη Γερμανία απαιτεί 2,5 πλανήτες. Οι δέκα χώρες με το υψηλότερο αποτύπωμα είναι οι εξής:Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Κατάρ, Δανία, Βέλγιο, ΗΠΑ, Εσθονία, Καναδάς, Αυστραλία, Κουβέιτ και Ιρλανδία. Οι 31 χώρες του ΟΟΣΑ (Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης) ευθύνονται για το 40% του «κακού» παγκόσμιου αποτυπώματος.

Κάποιες χώρες όμως έχουν αναπτύξει καταναλωτική συνείδηση έχοντας σκοπό να ανατρέψουν τα δεδομένα! Να τι μπορείς να κάνεις και εσύ ώστε να βοηθήσεις τον πλανήτη και την οικονομία της οικογένειας σου :

· Γράψε μια λίστα!

Το πιο σημαντικό πράγμα που πρέπει να κάνεις , προτού βγεις στα μαγαζιά , είναι να σκεφτείς τι έχεις ανάγκη και να τα γράψεις σε μια λίστα ετσι ώστε όταν βρεθείς μπροστά σε δεκάδες φορτωμένες βιτρίνες να μην τα χάσεις !

· Βάλε όριο!

Μπορεί να ακούγεται τετριμμένο αλλά είναι σημαντικό! Υπολόγισε πόσα χρήματα θέλεις ( ή μπορεις ) να ξοδέψεις και κανόνισε τις αγορές σου αναλόγως !

· Ταΐστε τον κουμπάρα σας!

«Φασόλι το φασόλι γεμίζει το σακούλι » έλεγαν οι γιαγιάδες μας και είχαν δίκιο . Φροντίστε μια φορά την εβδομάδα να αποταμιεύετε ένα μικρό πόσο που στην ουσία δεν το έχετε ανάγκη . Σας φαίνετε αστείο , αλλά σκεφτείτε ότι σε ένα χρόνο θα έχετε μαζεψει –από το πουθενά – πάνω από 100 ευρώ !

· Lunch box!

· Αρχίστε να εκτιμάτε το κολατσιό από το σπίτι . Έτσι τα χρήματα που θα χρησιμοποιούσατε για να αγοράσετε το πρωινό θα προορίζονται για πιο σημαντικές χρήσεις .

· Τετράδιο των εξόδων!

Κρατήστε σημειώσεις για το κάθε ευρώ που ξοδεύετε ! Στο τέλος του μήνα βγάλτε το σύνολο . Έτσι θα μπορέσετε να εντοπίσετε καλύτερα τα λάθη σας !

· Έρευνα αγοράς

Ανακαλύψτε τις πραγματικές ευκαιρίες .

Σε τέτοιες εποχές που ανάμεσα μας περιφέρεται η κρίση, που χιλιάδες έχουν μείνει άνεργοι, που εκκατομύρια οικογένειες ζουν κάτω από το όριο της φτώχιας οι καταναλωτές έχουν περιορίσει κάποια έξοδα. Ίσως και αυτή η κρίση να μας μάθει πώς να αποκτήσουμε καταναλωτική συνείδηση και να μην πέφτουμε θύματα των μεγάλων εταιριών! Παρόλα αυτά ακόμη υπάρχουν άνθρωποι που ανεπηρέαστοι συνεχίζουν να καταναλώνουν αλόγιστα! Ή απλά σκεφτείτε πως σε άλλες χώρες αυτή τη στιγμη ένα παιδι πεθαίνει από πείνα, δεν είναι τρομερή αδικία εμείς να πάσχουμε από παχυσαρκία; Μπορεί και να ήρθε η στιγμή να αναθεωρήσουμε!

Δεν υπάρχουν σχόλια.