Ευρωπαϊκή διάκριση του ΓΕΛ Ελεούσας

Ευρωπαϊκή Ετικέτα Ποιότητας
Ευρωπαϊκή Ετικέτα Ποιότητας

Είμαστε στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσουμε ότι το σχολείο μας βραβεύτηκε με εθνική και ευρωπαϊκή ετικέτα ποιότητας για το eTwinning έργο που υλοποίησε κατά το σχολικό έτσος 2012 -2013.

Παραθέτουμε απόσπασμα από το μήνυμα που λάβαμε από την ευρωπαική επιτροπή αξιολόγησης των έργων (eTwinning team): “Συγχαρητήρια! Το σχολείο σας βραβεύθηκε με την Ευρωπαϊκή Ετικέτα Ποιότητας για την τελειότητα της εργασίας σας στο έργο eTwinning “LET’S BE TOGETHER-Three generations in our family“. Αυτό σημαίνει πως η εργασία σας, η εργασία των μαθητών και του σχολείου σας έχει αναγνωριστεί στο  υψηλότερο Ευρωπαϊκό επίπεδο. Σαν αποτέλεσμα, θα λάβετε ένα πιστοποιητικό το οποίο μπορείτε να επισυνάψετε στην ιστοσελίδα σας και να το εκθέσετε σε μία περίοπτη θέση στο σχολείο σας. Επίσης, το έργο σας θα εμφανιστεί σε έναν ειδικό χώρο της Ευρωπαϊκής Διαδικτυακής Πύλης στο www.etwinning.net. Για μία ακόμη φορά, συγχαρητήρια για αυτό το μοναδικό επίτευγμα….”

Θερμά συγχαρητήρια σε όλους τους μαθητές που συμμετείχαν και στους εκπαιδευτικούς Θεμελή Ιωάννη – ΠΕ06 και Τσιάμη Φωτεινή – ΠΕ19 που καθοδήγησαν και συντόνισαν την υλοποίηση του έργου. Σε εκδήλωση που θα διοργανώσει το σχολείο μας θα γίνει σύντομη παρουσίαση του έργου και απονομή σχετικών βεβαιώσεων διάκρισης στους συμμετέχοντες μαθητές.

τα φύλα στη λογοτεχνία

2ο σενάριο

 Ο έρωτας και το φύλο στη λογοτεχνία

 κατάλογος

Οι άγγελοι τραγουδάνε. Και οι ερωτευμένοι

επίσης […]. Και η θάλασσα είναι απέραντη,

 τα πουλιά μυριάδες, οι ψυχές όσες και οι

 συνδυασμοί που μπορούν να γεννήσουν

 οι ήχοι και τα λόγια, όταν ο έρωτας

 και το όνειρο συμβασιλεύουν».
(Οδ. Ελύτης, Τα ρω του έρωτα)

 

 Εξεταζόμενα κείμενα:

Ερωτόκριτος  (16ος-17ος αι. Κρητική λογοτεχνία Χαρακτηριστικά Κρητικής λογοτεχνίας , θεωρία)

 Έρωτος αποτελέσματα   (σ. 169 -17ος-18ος αι. Νεοελληνικός  Διαφωτισμός)

 Μονόλογος ευαισθήτου (σ.340-  19ος αι. Ρομαντική σχολή Αθηνών)

  Παράλληλα κείμενα:

 Αντιγόνη  του Σοφοκλή

 Αντιγόνη του Ζαν Ανούιγ

 Κοντά σου της Μαρίας Πολυδούρη

 

1η ώρα στην τάξη:

 Εντάσσουμε τα εξεταζόμενα κείμενα στην εποχή τους, εξετάζουμε το κοινωνικοϊστορικό πλαίσιο που τα γέννησε και αναζητούμε γενικά χαρακτηριστικά της λογοτεχνικής παραγωγής στις συγκεκριμένες περιόδους.

 

2η ώρα στην τάξη:

 Διαβάζουμε (σελ. 102) συνοπτικά την ιστορία του Ερωτόκριτου και  καταδεικνύουμε δύο βασικά θέματα : α) ο έρωτας ως ψυχοκίνητρο και β) ο ηρωισμός του νέου ως μέσο, σύμφωνα με το ιπποτικό πνεύμα, που θα οδηγήσει στο ευχάριστο τέλος.

 Διαβάζουμε  (και ακούμε) το παρακάτω απόσπασμα από τον Ερωτόκριτο

 ερωτEPΩTOKPITOΣ (ακούστε εδώ 77 καλλιτέχνες να αποδίδουν τον ερωτόκριτο)

Λέγει της ο Pωτόκριτος· “Ήκουσες τα μαντάτα,
που ο Kύρης σου μ’ εξόρισε σ’ τση ξενιτιάς τη στράτα;
K’ εφάνη του κ’ εσφάγηκεν ο-γι’ αφορμή εδική μου,        1355
σαν ήμαθε την προξενιάν, που’κουσε του Γονή μου.
K’ έτοιας λογής εμάνισε, τόσο βαρύ του φάνη,
κι ο Kύρης μου απ’ την πρίκαν του λογιάζω ν’ αποθάνει.
Tέσσερεις μέρες μοναχάς μου’δωκε ν’ ανιμένω,
κι απόκει να ξενιτευτώ, πολλά μακρά να πηαίνω.        1360
Kαι πώς να σ’ αποχωριστώ, και πώς να σου μακρύνω,
και πώς να ζήσω δίχως σου στο χωρισμόν εκείνο;
Eσίμωσε το τέλος μου, μάθεις το θες, Kερά μου,
στα ξένα πως μ’ εθάψασι, κ’ εκεί’ν’ τα κόκκαλά μου.
Kατέχω το κι ο Kύρης σου γλήγορα σε παντρεύγει,        1365
Pηγόπουλο, Aφεντόπουλο, σαν είσαι συ, γυρεύγει.
Kι ουδέ μπορείς ν’ αντισταθείς, σα θέλουν οι Γονείς σου
νικούν την-ε τη γνώμη σου, κι αλλάσσει η όρεξή σου.

“Mιά χάρη, Aφέντρα, σου ζητώ, κ’ εκείνη θέλω μόνο,
και μετά κείνη ολόχαρος τη ζήση μου τελειώνω.        1370
Tην ώρα που αρραβωνιαστείς, να βαραναστενάξεις,
κι όντε σα νύφη στολιστείς, σαν παντρεμένη αλλάξεις,
ν’ αναδακρυώσεις και να πεις· “Pωτόκριτε καημένε,
τά σου’ταξα λησμόνησα, τό’θελες πλιό δεν έναι.”

Διαβάζουμε το « Έρωτος αποτελέσματα»   και επιχειρούμε μια πρώτη  σύνδεση του έργου με την εποχή του και το σκοπό της επιλογής τέτοιων θεμάτων από συγγραφείς του Νεοελληνικού διαφωτισμού

 Διαβάζουμε το  «Μονόλογος ευαισθήτου»  του Εμμ. Ροΐδη , επισημαίνουμε το σαρκασμό του συγγραφέα  και επιχειρούμε να σκιαγραφήσουμε την κοινωνία του καιρού του

 3η ώρα στο εργαστήριο

 Εργασίες:

  Ομάδα 1η

 Ερωτόκριτος

Στα λόγια του Ερωτόκριτου να διακρίνετε τα κοινωνικά σχόλια για τη θέση της Αρετούσας ως γυναίκα αλλά και ως κόρη βασιλιά. Ποια θέση παίρνει ο ήρωας απέναντι στα κοινωνικά πρότυπα της εποχής του;

 Ομάδα 2η

 Μονόλογος ευαισθήτου

 Πώς αντιμετωπίζεται η γυναίκα ( όχι μόνο η σύζυγος αλλά γενικά το γυναικείο φύλο) από τον αφηγητή;

 Ομάδα 3η

 Μονόλογος ευαισθήτου

 Αν ήσαστε η γυναίκα αυτού του «ευαίσθητου» άντρα και ακούγατε κρυφά το μονόλογό του πώς θα αντιδρούσατε; Καταγράψτε τις σκέψεις σας σε μια παράγραφο 100 περίπου λέξεων.

 Ομάδα 4η

 Έρωτος αποτελέσματα

 Θυμηθείτε πώς παντρεύτηκε η Αρετή  στο ποίημα «του νεκρού αδελφού». Ποιες διαφορές δηλώνουν την αλλαγή στη θέση της γυναίκας όσον αφορά την ίδια της τη ζωή.

 Ομάδα 5η

 Ακούστε  και διαβάστε τα λόγια του χορού στην Αντιγόνη του Σοφοκλή

 Ποια είναι τα αποτελέσματα του έρωτα σύμφωνα με τα λόγια του χορού;

 Γράψτε ένα τετράστιχο που να αποδίδει το στίχο «Η Αφροδίτη δίχως μέριμνες μας περιπαίζει»

 Ομάδα 6η

 Ζαν Ανούιγ  «Αντιγόνη»  (Αποτελεί μια διασκευή της σοφόκλειας τραγωδίας που στην εποχή της θεωρήθηκε ως αντίσταση στην κυβέρνηση του στρατηγού Πετέν στο Βισύ. Παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Theatre de l’Atelier στο Παρίσι στις 4 Φεβρουαρίου του 1944, στη διάρκεια της γερμανικής κατοχής)

 Ολόκληρη η παράσταση στο :αντιγ

 http://www.youtube.com/watch?v=0UqQ7syuyAI

 ΑΝΤΙΓΟΝΗ

 

Η ευτυχία… Ποια θα είναι η δικιά μου η ευτυχία ; Τι είδους ευτυχισμένη γυναίκα η μικρή Αντιγόνη ; Τι είδους μικρότητες θα πρέπει να κάνει κι αυτή, μέρα με την ημέρα, για ν’ αποσπάσει με τα δόντια της το μικρό κουρέλι της ευτυχίας που της ανήκει ; Σε ποιον θα πρέπει να πει ψέματα, σε ποιον να χαμογελάσει, σε ποιον να πουληθεί ; Πείτε μου. Ποιον θα πρέπει ν’ αφήσει να πεθάνει, κάνοντας πως δεν βλέπει ;

Θέλω να μάθω πώς θα κάνω κι εγώ για να γίνω ευτυχισμένη;

Κι αμέσως, γιατί αμέσως πρέπει να διαλέξω. Λέτε πως είν’ ωραία η ζωή. Θέλω να μάθω πώς θα κάνω για να ζήσω.

 Ναι, αγαπώ τον Αίμωνα. Αγαπώ έναν Αίμωνα γερό και νέο, έναν Αίμωνα απαιτητικό και πιστόν, όπως εγώ. Αν πρόκειται όμως η ζωή σας, η ευτυχία σας να περάσουν από πάνω του και να τον αφανίσουν με τη φθορά τους, αν πρόκειται να μη χλομιάζει πια ο Αίμων όταν εγώ χλομιάζω, αν πρόκειται να μη νομίζει πως πέθανα όταν αργώ πέντε λεφτά, αν πρόκειται να μη νοιώθει ολομόναχος στον κόσμο και να μη με μισεί όταν γελάω χωρίς να ξέρει αυτός γιατί, αν πρόκειται να γίνει κοντά μου ο Κύριος Αίμων, αν πρόκειται να μάθει να λέει «ναι» κι αυτός – τότε δεν τον αγαπώ πια τον Αίμωνα.

 Η Αντιγόνη του Ανούιγ διαφέρει κατά πολύ από πολλές ερωτευμένες ηρωΐδες της λογοτεχνίας μας. (π.χ Μαριας Πολυδούρη :

 Δεν τραγουδώ παρά γιατί μ’ αγάπησες
στα περασμένα χρόνια.
Και σε ήλιο, σε καλοκαιριού προμάντεμα
και σε βροχή, σε χιόνια,
δεν τραγουδώ παρά γιατί μ’ αγάπησες.

Εντοπίστε στα λόγια της πως ορίζει τον έρωτα και την ευτυχία της. Ποιο ρόλο νομίζετε ότι έπαιξε το ιστορικό και κοινωνικό πλαίσιο στην σκιαγράφηση μιας τέτοιας ηρωΐδας;

 

Τα φύλα στη λογοτεχνία – Δημοτικά τραγούδια

Τα φύλα στη λογοτεχνία

ΤΟΥ νεκορύ    10ος-15ος αι. -Δημοτικά τραγούδια

« Του νεκρού αδερφού»

«Της νύφης που κακοπάθησε

«Η αρπαγή της γυναίκας του Διγενή»

«Ο γιος της χήρας»

Παράλληλα κείμενα: «Η προίκα» του Λασκαράτου

Φόνισσα του Παπαδιαμάντη  «ὑπανδρεύω τὴν κόρην μου Χαδούλαν…καὶ τῆς δίνω πρῶτον τὴν εὐχήν μου…» [απόσπασμα ]  επισκεφτείτε τη σελίδα : Σπουδαστήριο νέου Ελληνισμού

Συνανάγνωση   1η ώρα

Ακούστε : http://www.youtube.com/watch?v=xYLuxy5cdcA

(Ήπειρος της πεντατονίας)

Και ακούστε τον Μιχάλη Γκανά να διαβάζει τα παρακάτω:

[vodsch http://www.youtube.com/watch?v=S2Ds35SbGSA&feature=player_embedded]

Παραλογή, 1993) [ΙΙ]

Μια μάνα γύρευα να βρω

μ’ εννιά μαχαίρια στο πλευρό

και με τη μια της κόρη.

 

Τη βρίσκω στα βασιλικά

σε πέντε όνειρα κακά

 

και μες στα καρυοφύλλια.

 

Να ’πιανε μια νεροποντή

να ξύπναγε τον Κωσταντή

να πάει βρεγμένος σπίτι.

 

Να του φορέσει τα στεγνά

να τον μαλώνει σιγανά…

(αναλογιστείτε: αλλάζουν οι ήρωες στα δύο τραγούδια ή παραμένουν κατ’ ουσίαν ίδιοι)

(2 ώρες) φύλλα εργασίας

Ομάδα 1η  -2η  

«Του νεκρού αδελφού»

«Της νύφης που κακοπάθησε»

  • Η δράση στα δύο κείμενα περιστρέφεται γύρω από μια σειρά συγκρούσεων ή σχέσεων των προσώπων, μέσα στο σπίτι ή έξω από αυτό.  Μπορείτε από αυτές τις σχέσεις/συγκρούσεις να σκιαγραφήσετε το ρόλο της οικογένειας και των μελών της στη δεδομένη κοινωνική συγκυρία;
  • Η αλλαγή της τύχης είναι πολύ διαδεδομένη στα δημοτικά τραγούδια. Πώς διακρίνεται αυτή η αλλαγή στα δύο κείμενα;
  • Αλλαγή φωνής/αφηγητή : Η Αρετή αφηγείται την ιστορία της (σε σελίδες ημερολογίου)

Ομάδα 3η   – 4η

«Η αρπαγή της γυναίκας του Διγενή»

«Ο γιος της χήρας»

  •      Οι τίτλοι των δύο ποιημάτων αναδεικνύουν τον κυρίαρχο ρόλο του άντρα. Πώς το πετυχαίνουν αυτό;
  •      η ηρωική πράξη χρησιμοποιείται ως μέσο, που θα  καταξιώσει τον ήρωα. Πώς δικαιολογείται αυτή η οπτική του αφηγητή από το κοινωνικοΐστορικό πλαίσιο;
  •     διαβάσετε τους παρακάτω στίχους να διακρίνετε τον διαφορετικό τρόπο που χτίζεται η προσωπικότητα του Διγενή. Μπορείτε να δικαιολογήσετε αυτή τη διαφορά στην οπτική;

Ο Διγενής  (ακούστε το ηχητικό)  Παραδοσιακό Κρητικό τραγούδι
Ο Διγενής ψυχομαχεί
κι η γης τόνε τρομάζειδιγενής
κι η πλάκα τον ανατριχιά
πως θα τόνε σκεπάσει
γιατί από `κειά που κοίτεται
λόγια `ντρειωμένου λέει:

Νάχεν η γης πατήματα
κι ο ουρανός κερκέλια
να πάτουν τα πατήματα
να `πιανα τα κερκέλια
ν’ ανέβαινα στον ουρανό,
να διπλωθώ να κάτσω
να δώσω σείσμα τ’ ουρανού.

Ομάδα 5η

«Του νεκρού αδελφού»

«Ο γιος της χήρας»

  • Πώς δικαιολογείται σε σχέση με το κοινωνικοΐστορικό πλαίσιο το πρότυπο του ήρωα-άνδρα  που προτάσσεται κάθε φορά;
  • Αλλαγή φωνής/αφηγητή : Η Αρετή απαντάει στον αδελφό της τον Κωνσταντή α) στο ίδιο ιστορικοκοινωνικό πλαίαιο και β) διαλέξτε ένα διαφορετικό κοινωνικοΐστορικό πλαίσιο για να δώσετε την απάντηση

4η ώρα

Ολομέλεια- παρουσίαση ομαδικών εργασιών, ανταλλαγή απόψεων

5η ώρα

Ανάγνωση του αποσπάσματος η «προίκα» του Λασκαράτου και από τη

Φόνισσα του Παπαδιαμάντη  «ὑπανδρεύω τὴν κόρην μου Χαδούλαν…καὶ τῆς δίνω πρῶτον τὴν εὐχήν μου…»

(προφορικές παρατηρήσεις- διαπιστώσεις)

Δείτε την ταινία του Παντελή Βούλγαρη «Οι νύφες» http://www.ipernity.com/doc/evangrek63/13080192

νύφες

 

Καλή αρχή

Σταματία Τσακίρη

ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ – ΣΤΑΔΙΟΔΡΟΜΙΑΣ

650560e836a14f5a8d91ad2845fa2768

 

                   “Η επιλογή επαγγέλματος είναι το αποτέλεσμα μιας εξαιρετικά μακρόχρονης διαδικασίας, η οποία, συνήθως, ξεκινά πολλά χρόνια προτού κάποιος αποφοιτήσει από το σχολείο και συνεχίζει για πολύ καιρό ακόμα μετά την αποφοίτησή του” (Schoon, 2001).

 

 

ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ-ΣΤΑΔΙΟΔΡΟΜΙΑΣ

Ερευνητική Εργασία Α’ Λυκείου: “Η τηλεόραση: Κοινωνία, οικονομία και τεχνολογία”

Μια σύντομη εισαγωγή στην εργασία μας:  1-project

Η παρουσίαση της τελικής μας εργασίας

Παρουσίαση Ερευνητικής Εργασίας Α’ Λυκείου: Οι καλές τέχνες και εκπρόσωποι του τόπου μας

    Ο, καταγόμενος από τη Ζίτσα, ζωγράφος Κώστας Μαλάμος, εκτός από την καλλιτεχνική του παρακαταθήκη στο αντικείμενο της ίδιας της ζωγραφικής, συνέβαλε ενεργά στην “αποκέντρωση της τέχνης”. Ενδεικτικά αναφέρουμε ότι υπήρξε πρωτεργάτης της ίδρυσης της  Δημοτικής Πινακοθήκης Ιωαννίνων και υπεύθυνος για τη δημιουργία της Πινακοθήκης Χαρακτικής στη Ζίτσα.

    Οι μαθητές της Α’ Λυκείου του σχολείου μας, με αφορμή τον Κώστα Μαλάμο, ήρθαν σε επαφή ευρύτερα με ό,τι  ονομάζουμε “Καλές Τέχνες”, αλλά και γνώρισαν, μέσα και από εκπαιδευτικές επισκέψεις και άλλους σύγχρονους καλλιτέχνες του τόπου μας. 

 Ευχαριστούμε για την πολύτιμη βοήθειά του τον συνάδελφο κ. Γκρεμότση Κώστα.

Προβολή της ερευνητικής εργασίας της Α΄ Γενικού Λυκείου 2012-2013.

Ετικέτες:

Ο ρόλος της Ελληνικής Μεσογειακής Διατροφής και της Σωματικής Άσκησης στην Υγεία των εφήβων

pyramida

 

Στα πλαίσια των ερευνητικών εργασιών, ως διακριτή ενότητα του υποχρεωτικού προγράμματος του Νέου Λυκείου, εκπονήσαμε με μία ομάδα μαθητών και μαθητριών του Σχολείου μας την ερευνητική εργασία με τίτλο «Ο ρόλος της ελληνικής μεσογειακής διατροφής και της σωματικής άσκησης στην υγεία των εφήβων».

Βασικός σκοπός της ερευνητικής εργασίας (project) ήταν να γνωρίσουν οι μαθητές μας τα οφέλη που προκύπτουν στην υγεία τους από την ελληνική μεσογειακή διατροφή και τη σωστή σωματική άσκηση.
Ειδικότεροι στόχοι ήταν να ενισχύσουν το αίσθημα συλλογικότητας και συνεργασίας , να αναπτύξουν τη δεξιότητα υλοποίησης της ερευνητικής εργασίας και να έρθουν κοντά στην Ελληνική Μεσογειακή και Παραδοσιακή Διατροφή μέσω βιωματικών εμπειριών.
Η ερευνητική εργασία παρουσιάστηκε στις 26-04-2013 από την ερευνητική ομάδα  στο χώρο του Σχολείου και ένα μέρος της εργασίας έχει αναρτηθεί σε ηλεκτρονική μορφή.

Οι σύμβουλοι καθηγητές

Κωστής Νικόλαος
Τεκίρδαγλης Γεώργιος

PROJECT(26-4-2013). ΜΕΣΟΓΕΙΑΚΗ ΔΙΑΤΡΟΦΗ-ΑΣΚΗΣΗ-ΥΓΕΙΑ

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ(Mεσογειακή διατροφή, άσκηση και υγεία εφήβων)

Οι Ζύμες του Κρασιού και το Μέλλον τους – Η άμπελος και ο οίνος (Κοινωνία – Λαογραφία – Τέχνη – Ποίηση)

Το κυρίως μέρος της ερευνητικής εργασίας μαθητών της Β΄Λυκείου του ΓΕΛ Ελεούσας με θέμα:  “Οι ζύμες του κρασιού και το μέλλον τους” κάλυψε τον βιοτεχνολογικό τομέα. Η σχετική πειραματική έρευνα πραγματοποιήθηκε στο εργαστήριο του σχολείου. Παραλλήλως επιχειρήθηκε η προσέγγιση του θέματος από τη σκοπιά της τοπικής κοινωνίας , της λαογραφίας, της τέχνης και της ποίησης. Για κάθε μία από αυτές τις ενότητες συγκεντρώθηκε υλικό, που μαζί με τα επεξηγηματικά κείμενα, αναρτήθηκε στο διαδίκτυο  και τοποθετήθηκε σε ειδικά πλαίσια, τα  οποία κοσμούν ήδη  εσωτερικούς χώρους του σχολείου .

 

IMG_4423

   Η ΑΜΠΕΛΟΣ ΚΑΙ Ο ΟΙΝΟΣ  ΣΤΑ ΑΡΧΑΙΟΕΛΛΗΝΙΚΑ ΑΓΓΕΙΑ

Οι αρχαίοι Έλληνες δόξαζαν το θεό Διόνυσο για το μεγάλο δώρο που τους είχε χαρίσει, την άμπελο και το παράγωγό της τον οίνο. Ο Διόνυσος δεν ήταν ξενόφερτη θεότητα στον ελλαδικό χώρο. Το όνομά του βρέθηκε χαραγμένο σε πινακίδες της Γραμμικής Β γραφής (14ος αι. π.Χ.) από την Πύλο και την Κρήτη. Ενδείξεις για τη χρήση αυτοφυούς αμπέλου, ως είδους διατροφής στον αρχαίο ελληνικό κόσμο, έχουμε από την 4η προχριστιανική χιλιετία. Οι ενδείξεις για τα πρώτα καλλιεργήσιμα αμπέλια και την παραγωγή κρασιού παραπέμπουν στην 3η προχριστιανική χιλιετία. Οι παλαιότερες παραστάσεις, σχετικές με την άμπελο, κοσμούν αγγεία που βρέθηκαν στο ακρωτήρι της Θήρας. Εικονίζουν βότρυες (σταφύλια) και χρονολογούνται από τον 17–16ο αι. π.Χ.. Παραστάσεις, που βεβαιωμένα παριστάνουν αμπέλια και κρασί, ξαναβρίσκουμε σε αρχαιοελληνικά αγγεία ύστερα από οκτώ με εννέα αιώνες. Η έκθεση αυτή εντάσσεται στο πλαίσιο  της ερευνητικής εργασίας ομάδας μαθητών του ΓΕΛ Ελεούσας με θέμα: “Το κρασί  και οι ζύμες του”. Τα αγγεία φέρουν παραστάσεις αμπέλου και παραγωγής οίνου  και καλύπτουν την περίοδο από τον 7ο έως και τον 3ο αι. π.Χ.

IMG_4422

              Η ΖΙΤΣΑ ΤΩΝ ΑΜΠΕΛΙΩΝ ΚΑΙ ΤΟΥ ΚΑΛΟΥ ΚΡΑΣΙΟΥ

Οι παλαιές αυτές φωτογραφίες προέρχονται από το αρχείο του Κωνσταντίνου Κοσμά, φιλολόγου με καταγωγή από τη Ζίτσα. Τις διέθεσε στο ΓΕΛ Ελεούσας για να αξιοποιηθούν από την ομάδα μαθητών του σχολείου, που υλοποιεί ερευνητική εργασία με θέμα: “Το κρασί και οι ζύμες του”. Τα μέλη της ομάδας, μαθητές και εκπαιδευτικοί, τον ευχαριστούν θερμά. Το φωτογραφικό υλικό παραπέμπει σε άλλες εποχές. Στις μεγαλύτερες ηλικίες ξυπνά μνήμες και δημιουργεί ανάμεικτα συναισθήματα˙ τις νεότερες γενιές τις ερεθίζει αισθητικά˙ σε όλους προσθέτει γνώση, που συμβάλλει στην κατανόηση παραγωγικών διαδικασιών του παρελθόντος. Στις φωτογραφίες εναλλάσσονται παρέες γλεντζέδων, εργάτες του αμπελιού, τρυγητές, καλάθες γεμάτες σταφύλια, συμπαθή   ως μεταφορικά μέσα, ζυγίσματα με καντάρια κάτω από το πονηρό βλέμμα των εμπόρων. Σε πρώτο πλάνο οι πρωταγωνιστές-αμπελουργοί, άντρες και γυναίκες, με τα σημάδια του μόχθου στα πρόσωπά τους. Μαζί τους, στη γιορτή του τρύγου, τα μικρά παιδιά που δεν κρύβουν τη χαρά για ό,τι συμβαίνει γύρω τους και η νέα γενιά που στα μάτια της αποτυπώνεται η αγάπη για τη Ζίτσα, του ευλογημένου αυτού τόπου των αμπελιών και του καλού κρασιού.

texnh_oinos

          Η ΑΜΠΕΛΟΣ ΚΑΙ Ο ΟΙΝΟΣ ΣΤΗΝ ΤΕΧΝΗ

Στο πλαίσιο της ερευνητικής εργασίας “Οι ζύμες του κρασιού και το μέλλον τους” η ομάδα των μαθητών κατέβαλε προσπάθεια να προσεγγίσει το όλο θέμα και από την πλευρά της τέχνης. Κοσμήματα και άλλα έργα μεταλλοτεχνίας, ξυλόγλυπτα, κεντημένα υφάσματα,  έργα αργυροχοΐας, χαρακτικά, χαλκογραφίες, υδατογραφίες, σχέδια και ελαιογραφίες  είναι οι χώροι από τους οποίους επιλέχθηκαν έργα επώνυμων και ανώνυμων δημιουργών, Ελλήνων και ξένων. Γενική είναι η εκτίμηση ότι οι καλλιτέχνες όλων των εποχών τίμησαν δεόντως με την τέχνη τους το δώρο του θεού Διονύσου στον άνθρωπο!!!

ΟΙΝΟΣ: ΛΟΓΟΣ ΠΟΙΗΤΙΚΟΣ

Από την αρχαιότητα μέχρι τις μέρες μας δεν υπήρξε περίοδος, που οι ποιητές μας να μη τραγούδησαν τον οίνο – το θεϊκό δώρο του Διονύσου – ως πηγή χαράς και απόλαυσης, αντίδοτο στις λύπες και στα φαρμάκια της ζωής. Στα συμπόσια των Ελλήνων των ιστορικών χρόνων, κληρονομιά των ομηρικών συμποσίων και εκείνων των Λυδών και της Ιωνίας και συνέχεια των ‘‘ιερών γευμάτων’’, γεννήθηκε η λυρική και ειδικότερα η συμποσιακή ποίηση. Στους χώρους τέλεσής τους οι αρχαίοι απολάμβαναν τον οίνο και την απλή χαρά της κοινωνικότητας. Αργότερα, όταν επικράτησε ο Χριστιανισμός, πήρε αρκετό χρόνο οι ‘‘ληνοβάτες’’ να παύσουν να επικαλούνται το θεό Διόνυσο πατώντας τα σταφύλια στο πατητήρι. Ο οίνος, καθαγιασμένος από τον Ιησού στον Μυστικό Δείπνο, από σύμβολο της παλαιάς θρησκείας αποτέλεσε ένα από τα ιερότερα σύμβολα και της νέας θρησκείας. Κατά τους βυζαντινούς χρόνους ο Βάκχος δεν φιλοξενήθηκε στο επίσημο Βυζάντιο. Ο κυνηγημένος θεός βρήκε προστασία στην κοινωνία των ταπεινών και απλών ανθρώπων του μόχθου, στους αιρετικούς και κριτικούς στοχαστές, στους ακρίτες των συνόρων της ανατολής. Η ευωχία του οίνου τελετουργούνταν στους δικούς τους χώρους, όπως το βεβαιώνουν τα τραγούδια του ακριτικού κύκλου. Κείμενα του 16ου και 17ου αι. μαρτυρούν ότι σε περιοχές του μη τουρκοκρατούμενου ελληνισμού αρχίζει η επιρροή της αναγεννησιακής λαχτάρας της ζωής και η επανασύνδεση με το πνεύμα της αρχαίας διονυσιακής λατρείας. Από τα μέσα του 18ου αι. η ποίηση αρχίζει να πλέκει εγκώμια στο κρασί και να ζωντανεύει τις στιγμές της ζωής που συνδέονται μαζί του. Στη βακχική αυτή εμπειρία πρωτοστατούν περιοχές περιορισμένης ελευθερίας και αστικής ευζωίας, όπως η Βλαχιά και τα Επτάνησα. Στην πορεία θα προστεθούν και οι περιοχές με τα αρματολίκια. Με το κίνημα του ρομαντισμού και τη γενιά του 1880 το κρασί και το αμπέλι γίνονται τα σύμβολα της ελληνικής φύσης και της κοινωνικής ζωής. Η ελληνική κοινωνία και η ελληνική ποίηση θα ανακαλύψουν στο κρασί τον πρόθυμο συμπαραστάτη για την αποτύπωση των εκδηλώσεων της καθημερινής ζωής και των συναισθημάτων που τις συνοδεύουν: της χαράς, της αγάπης, της φιλίας, του αποχωρισμού, της λύπης, της απογοήτευσης, της προσμονής, της εσωτερικής αναζήτησης, της ανάτασης… Η μικρή αυτή συλλογή στίχων, από ποιήματα που κάνουν αναφορά στο κρασί και στο αμπέλι, έγινε στο πλαίσιο ερευνητικής εργασίας ομάδας μαθητών της Β΄ Λυκείου του ΓΕΛ Ελεούσας με θέμα: ‘‘Οι ζύμες του κρασιού και το μέλλον τους’’. Ο κατάλογος των ποιητών αρχίζει από τον Όμηρο και φτάνει μέχρι τους τωρινούς. Όλοι τους σπουδαίοι, διεισδυτικοί, ευαίσθητοι, αληθινοί.

Οι Ζύμες του Κρασιού και το Μέλλον τους

Προβολή της ερευνητικής εργασίας της Β΄ Γενικού Λυκείου 2012-2013.

Η μέθοδος διάσπασης του νερού από τα φυτά θα μπορούσε να λύσει τις ενεργειακές μας ανάγκες;

Προβολή της ερευνητικής εργασίας της Α΄ Γενικού Λυκείου 2012-2013.

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση