Την Παρασκευή 19 Απριλίου η ομάδα ΕPAS του σχολείου μας , ΓΕΛ Χρυσούπολης, είχε την χαρά να επισκεφτεί το Τελλόγλειο Ίδρυμα Τεχνών Α.Π.Θ στη Θεσσαλονίκη και να ξεναγηθεί σε δύο πολύ σημαντικές εκθέσεις.
Η πρώτη έκθεση έχει τίτλο “Fake (f)or Real”Ιστορίες πλαστογραφίας και παραποίησης» που οργανώνεται από το Σπίτι της Ευρωπαϊκής Ιστορίας στις Βρυξέλλες και από το Τελλόγλειο Ίδρυμα .Πρόκειται για μία μεγάλη έκθεση με μία ιδιαίτερα και άκρως πρωτότυπη για τα δεδομένα της χώρας μας θεματολογία. Η έκθεση παρουσιάζει ιστορίες παραποιήσεων και πλαστογραφήσεων. Περιγράφει τις συγκεκριμένες ιστορικές συνθήκες που εξηγούν την εμφάνισή τους, τα ενδιαφέροντα και τα κίνητρα πίσω από αυτά και τον αντίκτυπο που είχαν. Αποδεικνύει, επίσης, πως τελικά αποκαλύφθηκαν. Παρουσιάζει την συναρπαστική ιστορία της πλαστογραφίας αλλά και την εξέλιξή της από την εποχή της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας μέχρι σήμερα, εξερευνώντας πάνω από 100 εκθέματα από έξι διαφορετικές χρονικές περιόδους. Από ιστορίες ταξιδιών που δεν συνέβησαν ποτέ, έναν ψεύτικο στρατό που χρησιμοποιήθηκε από τους Συμμάχους στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και τα γράμματα που χρησιμοποιήθηκαν για να κατηγορηθεί ο Ντρέιφους, η έκθεση Fake (f)or Real μας δείχνει πως οι προσωπικές πεποιθήσεις μπορούν να επηρεάσουν τον τρόπο με τον οποίο θέλουμε να κατανοήσουμε ή να παραποιήσουμε τον κόσμο γύρω μας.
Με αφορμή τη φιλοξενία της έκθεσης “Fake (f)or Real” οι μαθητές μας ξεναγήθηκαν και στη δεύτερη έκθεση με τίτλο «Η ‘κρυφή γοητεία’ της πλαστογραφίας» που πραγματεύεται τις πλαστογραφίες ειδικότερα στην τέχνη. Στην έκθεση αυτή δίνεται έμφαση στην κατανόηση της αναγνώρισης, του ορισμού των πλαστών έργων, ιδιαίτερα στη διάκριση μεταξύ των εννοιών της πλαστογραφίας και του αντιγράφου.
Μέσα από μια πολύ ενδιαφέρουσα και άκρως διαδραστική ξενάγηση στις δύο εκθέσεις που περιελάμβανε κουίζ και παιχνίδια , οι μαθητές μας προβληματίστηκαν , έθεσαν τα ερωτήματά τους, συνεργάστηκαν με τους συμμαθητές τους , ενίσχυσαν την κριτική τους σκέψη μέσω των ιστορικών παραδειγμάτων και συνέδεσαν το παρελθόν με το παρόν. Συνειδητοποίησαν ότι η ανθρώπινη προδιάθεση να πιστεύει στο «ψεύτικο», καθώς και οι στόχοι πίσω από την εξαπάτηση των άλλων, φαίνεται να είναι διαχρονική .Και επειδή οι ίδιοι ζουν στην εποχή των social media, των fake news και της παραπληροφόρησης κατανόησαν ότι χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή και κριτική ματιά από μέρους τους για να μην πέσουν θύματα εξαπάτησης. Έτσι τελικά μαθαίνοντας για το παρελθόν της Ευρώπης, ουσιαστικά ενθαρρύνθηκαν να σκέφτονται κριτικά για το παρόν της, με απώτερο σκοπό να συμμετέχουν στο μέλλον της.
Ευχαριστούμε θερμά τους μαθητές/τριές μας που για άλλη μια φορά υπήρξαν υποδειγματικοί!