Εθνικό Θεματικό Δίκτυο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης του Κ.Π.Ε. Περτουλίου Τρικκαίων με τίτλο «Α.Π.Ε. & Οικολογικό Αποτύπωμα»

0

Συγγραφέας: ΚΠΕ Περτουλίου-Τρικκαίων | Κατηγορία «Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας», Α.Π.Ε. & Οικολ. Αποτύπωμα, Δίκτυα Π.Ε, Νέα - Ανακοινώσεις | , στις 19-10-2020

Το Εθνικό Θεματικό Δίκτυο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης του Κ.Π.Ε. Περτουλίου Τρικκαίων με τίτλο «Α.Π.Ε. & Οικολογικό Αποτύπωμα» άρχισε τη λειτουργία του το σχολικό έτος 2017-2018.

Σκοπός Ίδρυσης του Δικτύου

Γενικός σκοπός ίδρυσης του νέου θεματικού δικτύου είναι να κατανοήσουν οι μαθητές το ρόλο των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στη διατήρηση καθαρού φυσικού περιβάλλοντος και να συμβάλλουν στην προσπάθεια ορθής διαχείρισής του. Μέσα από τη συνεργασία μαθητών και εκπαιδευτικών διαφορετικών σχολείων και με την αγαστή συνεργασία του συντονιστικού φορέα, του ΚΠΕ Περτουλίου – Τρικκαίων, θα γίνει διάχυση της γνώσης για την εφαρμογή των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στην καθημερινή ζωή. Επιπλέον θα αναδειχθεί ο ρόλος τους για την προστασία του φυσικού περιβάλλοντος από διάφορους περιβαλλοντικούς κινδύνους όπως πυρηνικά ατυχήματα, οικολογικές καταστροφές (πετρελαιοκηλίδες) κ.α.

Οι μαθητές, επιπλέον, θα δράσουν σαν πολλαπλασιαστές της γνώσης στην κοινωνία, ενημερώνοντας τους γονείς και τα άτομα του περιβάλλοντός τους γενικότερα  για τα οφέλη της χρήσης των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας.  Η ενεργός συμμετοχή των μαθητών και εκπαιδευτικών στο τοπικό θεματικό δίκτυο και η διαδραστική συμμετοχή τους μέσω της αντίστοιχης διαδικτυακής κοινότητας που θα δημιουργήσει το ΚΠΕ Περτουλίου – Τρικκαίων θα εμπλουτίσει τη γνώση, ενώ θα προκύψουν παραδείγματα καλών εφαρμογών που θα αποτελέσουν όχι μόνο πηγή έμπνευσης και δημιουργίας αλλά και τα πρώτα βήματα προς την ενεργειακή αυτάρκεια με γνώμονα ένα καθαρότερο περιβάλλον.

Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να βρείτε στην ιστοσελίδα του Δικτύου

Νέα ευρωπαϊκή επιτυχία του Κ.Π.Ε. Περτουλίου Τρικκαίων

0

Συγγραφέας: ΚΠΕ Περτουλίου-Τρικκαίων | Κατηγορία Erasmus+, Erasmus+, KA104 Εξ αποστάσεως εκπαίδευση, Νέα - Ανακοινώσεις | , στις 19-10-2020

Το Κ.Π.Ε. Περτουλίου Τρικκαίων συνεχίζοντας την ενεργή συμμετοχή του σε διάφορες ευρωπαϊκές δράσεις έλαβε μέρος στη δράση «Ιστορίες της Κοινότητας EPALE». Η EPALE είναι η Ηλεκτρονική Πλατφόρμα για την Εκπαίδευση Ενηλίκων στην Ευρώπη. Είναι μια ευρωπαϊκή, πολύγλωσση κοινότητα ανοικτής συμμετοχής επαγγελματιών του τομέα της μάθησης ενηλίκων, η οποία περιλαμβάνει διδάσκοντες και εκπαιδευτές ενηλίκων, προσωπικό καθοδήγησης και υποστήριξης, ερευνητές και ακαδημαϊκούς, και υπεύθυνους χάραξης πολιτικής. Η ιστορία του Κ.Π.Ε. Περτουλίου Τρικκαίων δημοσιεύθηκε τόσο στην Ευρωπαϊκή Πλατφόρμα Epale  όσο και στην Εθνική Υπηρεσία Υποστήριξης της Πλατφόρμας EPALE/IKY.

Πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης «130.000 χρόνια ανθρώπινης παρουσίας στο σπήλαιο της Θεόπετρας»

0

Συγγραφέας: ΚΠΕ Περτουλίου-Τρικκαίων | Κατηγορία "130.000 χρόνια ανθρώπινης παρουσίας στο σπήλαιο της Θεόπετρας", Περιβαλλοντικά προγράμματα του ΚΠΕ | , στις 23-09-2020

Μονοήμερο πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης που υλοποιείται στα Τρίκαλα.

Κριτήρια επιλογής του θέματος.

  1. Τα ευρήματα του σπηλαίου έχουν πανελλαδική, πανευρωπαϊκή και παγκόσμια αξία.
  2. Η ανασκαφή στο σπήλαιο της Θεόπετρας ανατρέπει παλαιότερα ισχύοντα δεδομένα.
  • H ύπαρξη όλων των διαδοχικών περιόδων από τη μέση Παλαιολιθική ως το τέλος της Νεολιθικής και τη Χαλκολιθική και η μετάβαση από το Πλειστόκαινο στο Ολόκαινο με την αδιαμφισβήτητη παρουσία και της Μεσολιθικής, για πρώτη φορά στη Θεσσαλία, παρά τις περί του αντιθέτου απόψεις στο παρελθόν.
  1. H παρουσία μιας μεγάλης ποικιλίας ζώων όλων των περιόδων, που αντανακλούν το κλίμα και τις εναλλαγές του.

 

Στόχοι του Προγράμματος

Γενικός σκοπός: Η γνωριμία με το σπήλαιο της Θεόπετρας και η ανάδειξή του.

Επιμέρους στόχοι:

  • Να γίνει διασαφήνιση του όρου «σπήλαιο».
  • Να αντιληφθούν την αξία του σπηλαίου και τον πλούτο των αρχαιολογικών ευρημάτων που αυτό περικλείει.
  • Να συνειδητοποιήσουν ότι το σπήλαιο αποτελεί μνημείο γεωφυσικής, ιστορικής και πολιτιστικής κληρονομιάς και τη δική τους ευθύνη στη διατήρησή της.
  • Να αναγνωρίσουν ότι η ανθρώπινη παρέμβαση στο κλειστό και ευαίσθητο περιβάλλον του σπηλαίου ήταν θετική και καθοριστική για τη διατήρηση και ανάδειξη των πολύτιμων ευρημάτων του.
  • Να διαδώσουν την ύπαρξη και την αξία του στο άμεσο κοινωνικό τους περιβάλλον (οικογένεια, φίλοι, γειτονιά), αφού τα παιδιά λειτουργούν πολλαπλασιαστικά ευαισθητοποιώντας τους γύρω τους.
  • Να κατανοήσουν ότι η αποκατάσταση, αξιοποίηση και προβολή του σπηλαίου θα συμβάλει καθοριστικά στη βελτίωση της ποιότητας ζωής της τοπικής και ευρύτερης κοινωνίας με τα οικονομικά οφέλη που θα αποφέρει η αειφορική του διαχείριση.

Φάσεις του Προγράμματος:

Α. Αποστολή υποστηρικτικού, ενδεικτικού πακέτου υλικού, για εργασία και προετοιμασία των ενηλίκων αλλά και των μαθητών/τριών στην τάξη. Εφόσον ένα πρόγραμμα Π.Ε. δεν περιορίζεται μόνο στην ολιγόωρη επίσκεψη σε ένα Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, θεωρούμε απαραίτητη την αποστολή υλικού εισαγωγής και προετοιμασίας των εκπαιδευομένων για το συγκεκριμένο θέμα.

Β. Υποδοχή και ξενάγηση στις εγκαταστάσεις του ΚΠΕ, γνωριμία με τα μέλη της Παιδαγωγικής Ομάδας, προσανατολισμός στο θέμα.

Η παιδαγωγική ομάδα του ΚΠΕ υποδέχεται τους συμμετέχοντες στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του Κέντρου, όπου μετά τις απαραίτητες συστάσεις, λαμβάνει χώρα παιχνίδι γνωριμίας. Ακολουθεί σύντομη αναφορά και προσανατολισμός τους στο πρόγραμμα που θα ακολουθήσει.

Γ.  Εργασία στους χώρους του ΚΠΕ.

Εν συνεχεία, ακολουθεί στην αίθουσα του Κέντρου διαδραστική προβολή με συμμετοχή και ενδιάμεση εμπλοκή των εκπαιδευομένων συνολικής διάρκειας μίας ώρας, όπου αναλύεται και παρουσιάζεται το θεωρητικό τμήμα του προγράμματος. Αφού γίνει ο χωρισμός σε ομάδες, προετοιμάζονται για τις δραστηριότητες που πρόκειται να υλοποιηθούν στο πεδίο.

Δ. Εργασίες στο πεδίο

Η ομάδα ακολουθεί καθορισμένη διαδρομή μέσα στο σπήλαιο με ταυτόχρονη επεξήγηση των ευρημάτων αλλά και της σημασίας τους, με κριτήριο την υλοποίηση των στόχων που τέθηκαν και την εμπέδωση των εννοιών που εισάχθηκαν κατά το θεωρητικό μέρος του προγράμματος. Μετά την περιήγηση, για την περαιτέρω κατανόηση και εμβάθυνση, εκπονούνται βιωματικές δραστηριότητες από τα φύλλα εργασίας, με την ανάλογη υλικοτεχνική υποστήριξη στον αύλειο χώρο του σπηλαίου. Οι εκπαιδευόμενοι σε ομάδες συμμετέχουν ενεργά σε δραστηριότητες βιωματικού χαρακτήρα, όπως παρατήρηση, χρήση χάρτη, παιχνίδια προσανατολισμού αλλά και φύλλα εργασίας εμπέδωσης εννοιών. Στη συνέχεια, γίνεται παρουσίαση των ομαδικών εργασιών και αξιολόγησή τους.

Ε. Κατά την επιστροφή στο ΚΠΕ, γίνεται αξιολόγηση του προγράμματος από μαθητές και εκπαιδευτικούς με χρήση ανώνυμων ερωτηματολογίων.

Η συνολική ενδεικτική διάρκεια του μονοήμερου προγράμματος είναι επτά (7) διδακτικές ώρες.

Για τους σκοπούς του προγράμματος αυτού, προβλέπεται η έκδοση σχετικού folder (φάκελος) καθώς και φύλλων εργασίας για τους εκπαιδευόμενους. Επίσης, θα συμπληρωθεί το αντίστοιχο εργαστηριακό υλικό.

 

 

Πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης «Αντιμέτωποι με την παγκόσμια κλιματική αλλαγή»

0

Συγγραφέας: ΚΠΕ Περτουλίου-Τρικκαίων | Κατηγορία «Αντιμέτωποι με την παγκόσμια κλιματική αλλαγή», Περιβαλλοντικά προγράμματα του ΚΠΕ | , στις 23-09-2020

Μονοήμερο πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης που υλοποιείται στα Τρίκαλα.

Κριτήρια επιλογής του θέματος.

  1. Η παγκόσμια κλιματική αλλαγή αποτελεί φλέγον θέμα, το πιο ζωτικό ζήτημα του αιώνα για τον πλανήτη και την ανθρωπότητα.
  2. Συνέπειες της κλιματικής αλλαγής παρατηρούνται όλο και πιο συχνά στον περιβάλλοντα  χώρο του  κάθε ανθρώπου.
  3. Η μεγιστοποίηση ή όχι του προβλήματος εξαρτάται από την συνειδητοποίηση  του από τους πολίτες και την θέλησή τους για δράση.

 

Στόχοι του Προγράμματος

Γενικός σκοπός: Να γνωρίσουν οι εκπαιδευόμενοι το φαινόμενο της κλιματικής αλλαγής, να συνειδητοποιήσουν την αναγκαιότητα δράσης και να ενεργούν με γνώμονα την προστασία του περιβάλλοντος.

Επιμέρους στόχοι:

  • Να γίνει αποσαφήνιση των όρων καιρός, κλίμα, κλιματική αλλαγή, ακραία καιρικά φαινόμενα.
  • Να αντιπαραβάλουν την κλιματική αλλαγή στις μέρες μας, με αλλαγές στο κλίμα που συντελέστηκαν ανά τους αιώνες από φυσικά αίτια.
  • Να ενημερωθούν για το φαινόμενο του θερμοκηπίου.
  • Να κατανοήσουν ότι κύρια αιτία την κλιματικής αλλαγής σήμερα είναι η παρέμβαση του ανθρώπου στο περιβάλλον.
  • Να επισημάνουν παραδείγματα του φαινομένου της κλιματικής αλλαγής στο πεδίο δράσης.
  • Να συνειδητοποιήσουν ότι η λύση του προβλήματος είναι εφικτή και είναι στο χέρι του ανθρώπου.
  • Να αντιληφθούν τους τρόπους με τους οποίους μπορεί ο καθένας από την πλευρά του να συμβάλλει στην λύση του προβλήματος.
  • Να προβληματιστούν για τους λόγους που οι άνθρωποι ενώ γνωρίζουν δεν ενεργούν για την λύση του προβλήματος.
  • Να εντοπίσουν τις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής στο φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον (εξαφάνιση ειδών, κλιματικοί μετανάστες, ερημοποίηση, άνοδος της στάθμης της θάλασσας).

 

Φάσεις του Προγράμματος:

Α. Αποστολή υποστηρικτικού, ενδεικτικού πακέτου υλικού, για εργασία και προετοιμασία των ενηλίκων αλλά και των μαθητών/τριών στην τάξη. Εφόσον ένα πρόγραμμα Π.Ε. δεν περιορίζεται μόνο στην ολιγόωρη επίσκεψη σε ένα Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, θεωρούμε απαραίτητη την αποστολή υλικού εισαγωγής και προετοιμασίας των εκπαιδευομένων για το συγκεκριμένο θέμα.

Β. Υποδοχή και ξενάγηση στις εγκαταστάσεις του ΚΠΕ, γνωριμία με τα μέλη της Παιδαγωγικής Ομάδας, προσανατολισμός στο θέμα.

Η παιδαγωγική ομάδα του ΚΠΕ υποδέχεται τους συμμετέχοντες στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του Κέντρου, όπου μετά τις απαραίτητες συστάσεις, λαμβάνει χώρα παιχνίδι γνωριμίας. Ακολουθεί σύντομη αναφορά και προσανατολισμός τους στο Πρόγραμμα που θα ακολουθήσει.

Γ.  Εργασία στους χώρους του ΚΠΕ.

Εν συνεχεία, ακολουθεί στην αίθουσα του Κέντρου διαδραστική προβολή με συμμετοχή και ενδιάμεση εμπλοκή των εκπαιδευομένων συνολικής διάρκειας μίας ώρας, όπου αναλύεται και παρουσιάζεται το θεωρητικό τμήμα του προγράμματος. Αφού γίνει ο χωρισμός σε ομάδες, προετοιμάζονται για τις δραστηριότητες  που πρόκειται να υλοποιηθούν στο πεδίο.

Δ.  Εργασίες στο πεδίο

Οι ομάδες καθοδηγούμενες από τα μέλη της Π.Ο. μεταβαίνουν σε κεντρικό σημείο της πόλης, η οποία σημειωτέον είναι πολυσύχναστη, και καταγραφή των ανθρώπινων δραστηριοτήτων που συμβάλλουν στην υπερθέρμανση του πλανήτη (μέτρηση οχημάτων σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, μέτρηση καυσαερίων με ειδικά μηχανήματα και υπολογισμός διοξειδίου του άνθρακα που εκπέμπουν, μελέτη βιοκλιματικών κτιρίων της περιοχής).

Ε. Κατά την επιστροφή στο ΚΠΕ, γίνεται προσομοίωση κατασκευής βιοκλιματικού σπιτιού με χρήση μακέτας, μέτρηση της κατανάλωσης ενέργειας από συσκευές του οικιακού εξοπλισμού με τη χρήση ειδικού μηχανήματος). Επιπλέον, γίνονται πειράματα για την εμπέδωση εννοιών και φυσικών φαινομένων (π.χ. ρεύμα του Κόλπου) καθώς και χρήση εποπτικού υλικού για την κατανόηση της αξιοποίησης των φυσικών πόρων παραγωγής ενέργειας. Οι προαναφερθείσες δραστηριότητες περιλαμβάνονται στα φύλλα εργασίας, τα οποία διανέμονται στις ομάδες.

ΣΤ. Τέλος, γίνεται παρουσίαση των ομαδικών εργασιών και αξιολόγησή τους. Επίσης γίνεται αξιολόγηση του προγράμματος από μαθητές και εκπαιδευτικούς με χρήση ανώνυμων ερωτηματολογίων.

Η συνολική διάρκεια του προγράμματος είναι επτά (7) διδακτικές ώρες.

Για τους σκοπούς του προγράμματος αυτού, προβλέπεται η έκδοση σχετικού folder (φάκελος) καθώς και φύλλων εργασίας για τους εκπαιδευόμενους. Επίσης, θα συμπληρωθεί το αντίστοιχο εργαστηριακό υλικό.

Πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης «Βαρούσι, η παραδοσιακή συνοικία κάτω από το κάστρο»

0

Συγγραφέας: ΚΠΕ Περτουλίου-Τρικκαίων | Κατηγορία «Βαρούσι, η παραδοσιακή συνοικία κάτω από το κάστρο», Περιβαλλοντικά προγράμματα του ΚΠΕ | , στις 23-09-2020

Μονοήμερο πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης που υλοποιείται στα Τρίκαλα.

Κριτήρια επιλογής του θέματος.

  • Το Βαρούσι αποτέλεσε τον πρώτο πυρήνα της πόλης.
  • Είναι ο σύνδεσμος με το ιστορικό και κοινωνικό παρελθόν της πόλης μας.

Το θέμα του προγράμματος αυτού διαπραγματεύεται τον παραδοσιακό οικισμό της πόλης μας, το «Βαρούσι», μέσα από τη διερεύνηση παραμέτρων σχετικών με την αρχιτεκτονική των κτιρίων, τις βιοκλιματικές κατασκευές, την κοινωνική, οικονομική και πολιτιστική ζωή και την εξέλιξή τους στο χρόνο. Για τους σκοπούς του προγράμματος η παιδαγωγική ομάδα έχει διερευνήσει βιβλιογραφικές πηγές, έχει συλλέξει πληροφορίες από συναντήσεις και συνεντεύξεις με παλιούς κατοίκους της περιοχής, έχει επισκεφθεί και φωτογραφίσει το εσωτερικό παλιών διατηρητέων αρχοντικών.

Στόχοι του προγράμματος

  • Να αποκτήσουν οι επιμορφούμενοι επαφή με την πολιτιστική κληρονομιά και την παραδοσιακή αρχιτεκτονική και να πάρουν μαθήματα αρμονίας και μέτρου.
  • Να δουν στην πράξη πώς αξιοποιούνται και ενσωματώνονται στοιχεία του φυσικού περιβάλλοντος στην αρχιτεκτονική των βαρουσιώτικων σπιτιών.
  • Να συνειδητοποιήσουν τη σημασία της διατήρησης της παράδοσης και της ανάδειξης των πολιτιστικών στοιχείων.
  • Να γνωρίσουν έναν οικισμό, ο οποίος διατηρεί την ταυτότητα του ελληνικού τοπίου και αντιστέκεται στην πολιτισμική αφομοίωση.
  • Να κατανοήσουν τις επιρροές της παραδοσιακής στη σύγχρονη αρχιτεκτονική.
  • Να προτείνουν πρακτικές που προστατεύουν το περιβάλλον και δημιουργούν προοπτικές βιώσιμης ανάπτυξης, π.χ. σύγχρονες βιοκλιματικές κατοικίες.

 

Φάσεις του Προγράμματος:

Α. Αποστολή υποστηρικτικού, ενδεικτικού πακέτου υλικού, για εργασία και προετοιμασία των ενηλίκων αλλά και των μαθητών/τριών στην τάξη. Εφόσον ένα πρόγραμμα Π.Ε. δεν περιορίζεται μόνο στην ολιγόωρη επίσκεψη σε ένα Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, θεωρούμε απαραίτητη την αποστολή υλικού εισαγωγής και προετοιμασίας των εκπαιδευομένων για το συγκεκριμένο θέμα.

Β. Υποδοχή και ξενάγηση στις εγκαταστάσεις του ΚΠΕ, γνωριμία με τα μέλη της Παιδαγωγικής Ομάδας, προσανατολισμός στο θέμα.

Η παιδαγωγική ομάδα του ΚΠΕ υποδέχεται τους συμμετέχοντες στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του Κέντρου, όπου μετά τις απαραίτητες συστάσεις, λαμβάνει χώρα παιχνίδι γνωριμίας και ανίχνευσης προϋπάρχουσας γνώσης. Μέσα από ένα ηλεκτρονικό παιχνίδι γνώσεων αναδεικνύονται κάποιες εσφαλμένες αντιλήψεις των μαθητών για ορισμένα θέματα και προκύπτουν εποικοδομητικές συζητήσεις.

Γ. Εργασία στους χώρους του ΚΠΕ.

Εν συνεχεία, ακολουθεί στην αίθουσα του Κέντρου διαδραστική προβολή με συμμετοχή και ενδιάμεση εμπλοκή των εκπαιδευομένων συνολικής διάρκειας μίας ώρας, όπου αναλύεται και παρουσιάζεται το θεωρητικό τμήμα του προγράμματος. Αφού γίνει ο χωρισμός σε ομάδες, αναλαμβάνουν ενεργό συμμετοχή με ευχάριστες δραστηριότητες εμπέδωσης, όπως σταυρόλεξα, κρυπτόλεξα, ακροστιχίδες,  ερωτήσεις σωστού – λάθους. Έτσι αφομοιώνονται καλύτερα οι γνώσεις που αποκτήθηκαν από την θεωρητική διδασκαλία.

Δ. Εργασίες στο πεδίο.

Η ομάδα ακολουθεί καθορισμένη διαδρομή, με κριτήριο την υλοποίηση των στόχων που τέθηκαν και την εμπέδωση κι εφαρμογή των εννοιών που εισάχθηκαν κατά το θεωρητικό μέρος του προγράμματος. Κατά την διάρκεια της περιήγησης, για την περαιτέρω κατανόηση και εμβάθυνση, εκπονούνται βιωματικές δραστηριότητες από τα φύλλα εργασίας, με την ανάλογη υλικοτεχνική υποστήριξη. Οι εκπαιδευόμενοι συμμετέχουν ενεργά σε δραστηριότητες βιωματικού χαρακτήρα, όπως παρατήρηση, χρήση χάρτη, παιχνίδια προσανατολισμού, παραδοσιακά παιχνίδια, μέτρηση θορύβου με ηχόμετρο, μέτρηση ρύπων ατμόσφαιρας, περιβαλλοντικές δράσεις (καταγραφή προβλημάτων, συνεπειών και πρόταση για λύσεις) και παρουσίαση αυτών από τα μέλη των ομάδων.

Ε. Κατά την επιστροφή  στο ΚΠΕ, γίνεται παρουσίαση των ομαδικών εργασιών και αξιολόγησή τους. Επίσης γίνεται αξιολόγηση του προγράμματος από μαθητές και εκπαιδευτικούς με χρήση ανώνυμων ερωτηματολογίων.

Η συνολική διάρκεια του προγράμματος είναι επτά (7) διδακτικές ώρες.

Για τους σκοπούς του προγράμματος αυτού, προβλέπεται η έκδοση σχετικού folder (φάκελος) καθώς και φύλλων εργασίας για τους εκπαιδευόμενους. Επίσης, θα συμπληρωθεί το αντίστοιχο εργαστηριακό υλικό.

 

Πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης «Ληθαίος, το ποτάμι της πόλης μας»

0

Συγγραφέας: ΚΠΕ Περτουλίου-Τρικκαίων | Κατηγορία «Ληθαίος, το ποτάμι της πόλης μας», Περιβαλλοντικά προγράμματα του ΚΠΕ | , στις 23-09-2020

Μονοήμερο πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης που υλοποιείται στα Τρίκαλα και έχει θέμα τον ποταμό Ληθαίο, που αποτελεί στολίδι για την πόλη και σημείο αναφοράς για τους κατοίκους της.

Στόχοι του προγράμματος:

Γενικός σκοπός: Με την υλοποίηση του προγράμματος επιδιώκεται οι μαθητές να συνειδητοποιήσουν το διαχρονικό ρόλο του ποταμού στη ζωή της πόλης, να εντοπίζουν τους παράγοντες που συνιστούν απειλή για το ευαίσθητο ποτάμιο οικοσύστημα, να διαμορφώσουν κώδικα περιβαλλοντικής συμπεριφοράς και να συμμετέχουν ενεργά με ολοκληρωμένες προτάσεις για τη διασφάλιση της οικολογικής ισορροπίας του.

Επιμέρους στόχοι:

  1. Να αποκτήσουν συνολική εικόνα του ποταμού από τις πηγές μέχρι τη συμβολή του με τον ποταμό Πηνειό.
  2. Να αναγνωρίζουν βασικά είδη πανίδας (πουλιά, ζώα, έντομα, ερπετά, αμφίβια) και χλωρίδας (δέντρα, θάμνοι, λουλούδια) που φυτρώνουν στις όχθες του ποταμού.
  • Να κατανοήσουν την πολυπλοκότητα αλλά και την ευαισθησία του ποτάμιου οι­κοσυστήματος, να εντοπίσουν τις οικολογικές σχέσεις μεταξύ των ειδών που ζουν σε αυτό.
  1. Να αντιληφθούν τη διαχρονική σημασία του ποταμού για τη ζωή της πόλης και των χωριών που διασχίζει.
  2. Να επισημάνουν τους παράγοντες που συντελούν στη ρύπανση των νερών του ποταμού και τις επιπτώσεις στην υγεία των κατοίκων της περιοχής.
  3. Να συμβάλουν με τις δικές τους προτάσεις στη βελτίωση της συνολικής εικόνας του ποταμού.

Φάσεις του Προγράμματος

Α. Αποστολή υποστηρικτικού, ενδεικτικού πακέτου υλικού, για εργασία και προετοιμασία των ενηλίκων αλλά και των μαθητών/τριών στην τάξη. Εφόσον ένα πρόγραμμα Π.Ε. δεν περιορίζεται μόνο στην ολιγόωρη επίσκεψη σε ένα Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, θεωρούμε απαραίτητη την αποστολή υλικού εισαγωγής και προετοιμασίας των εκπαιδευομένων για το συγκεκριμένο θέμα.

Β. Υποδοχή και ξενάγηση στις εγκαταστάσεις του ΚΠΕ, γνωριμία με τα μέλη της Παιδαγωγικής Ομάδας, προσανατολισμός στο θέμα. Η παιδαγωγική ομάδα του ΚΠΕ υποδέχεται τους συμμετέχοντες στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του Κέντρου, όπου μετά τις απαραίτητες συστάσεις, λαμβάνει χώρα παιχνίδι γνωριμίας και ανίχνευσης προϋπάρχουσας γνώσης. Μέσα από ένα ηλεκτρονικό παιχνίδι γνώσεων αναδεικνύονται κάποιες εσφαλμένες αντιλήψεις των μαθητών για ορισμένα θέματα και προκύπτουν εποικοδομητικές συζητήσεις.

Γ. Εργασία στους χώρους του ΚΠΕ.

Εν συνεχεία, ακολουθεί στην αίθουσα του Κέντρου διαδραστική προβολή με συμμετοχή και ενδιάμεση εμπλοκή των εκπαιδευομένων συνολικής διάρκειας μίας ώρας, όπου αναλύεται και παρουσιάζεται το θεωρητικό τμήμα του προγράμματος. Αφού γίνει ο χωρισμός σε ομάδες, αναλαμβάνουν ενεργό συμμετοχή με ευχάριστες δραστηριότητες, όπως σταυρόλεξα, κρυπτόλεξα, ακροστιχίδες,  ερωτήσεις σωστού – λάθους, συναρμολόγηση οχημάτων που κινούνται με τη δύναμη του νερού καθώς και παιχνίδι με αυτά. Έτσι αφομοιώνονται καλύτερα οι γνώσεις που αποκτήθηκαν από την θεωρητική διδασκαλία.

Δ. Εργασίες στο πεδίο.

Η περιβαλλοντική ομάδα συνοδευόμενη από μέλη του Κ.Π.Ε. μεταβαίνει σε συγκεκριμένο σημείο του ποταμού που προσφέρεται για δραστηριότητες με κριτήριο την υλοποίηση των στόχων που τέθηκαν και την εμπέδωση κι εφαρμογή των εννοιών που εισάχθηκαν κατά το θεωρητικό μέρος του προγράμματος. Κατά την διάρκεια της περιήγησης, για την περαιτέρω κατανόηση και εμβάθυνση, εκπονούνται βιωματικές δραστηριότητες από τα φύλλα εργασίας, με την ανάλογη υλικοτεχνική υποστήριξη. Οι εκπαιδευόμενοι συμμετέχουν ενεργά σε δραστηριότητες που είναι βιωματικού χαρακτήρα, διερευνητικές, επίλυσης προβλήματος, συλλογής δεδομένων και εξαγωγής συμπερασμάτων. διερεύνηση πεδίου με τις αισθήσεις, περιβαλλοντικές δράσεις (καταγραφή προβλημάτων, συνεπειών και πρόταση για λύσεις) και παρουσίαση αυτών από τα μέλη των ομάδων

Ε. Κατά την επιστροφή  στο ΚΠΕ, γίνεται αξιολόγηση του προγράμματος από τους επιμορφούμενους με χρήση ανώνυμων ερωτηματολογίων. Τα αποτελέσματα αυτής της αξιολόγησης λειτουργούν ως ανατροφοδότηση για τις δράσεις του Κ.Π.Ε..

Η συνολική διάρκεια του προγράμματος είναι επτά (7) διδακτικές ώρες.

Για τους σκοπούς του προγράμματος αυτού, προβλέπεται η έκδοση σχετικού folder (φάκελος) καθώς και φύλλων εργασίας για τους εκπαιδευόμενους. Επίσης, θα συμπληρωθεί και θα εμπλουτιστεί το αντίστοιχο εργαστηριακό υλικό.

Πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης «Αειφόρο ελατόδασος Περτουλίου»

0

Συγγραφέας: ΚΠΕ Περτουλίου-Τρικκαίων | Κατηγορία «Αειφόρο ελατόδασος Περτουλίου», Περιβαλλοντικά προγράμματα του ΚΠΕ | , στις 23-09-2020

Μονοήμερο και διήμερο πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης που υλοποιείται στο Περτούλι.

Κριτήρια επιλογής του θέματος.

Το ελατόδασος Περτουλίου επιλέχθηκε ως θέμα προγράμματος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης επειδή:

  1. Υπόκειται σε αειφορική διαχείριση από το Τμήμα Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος του Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης, με αποτέλεσμα να αποτελεί πρότυπο διαχείρισης δασικού οικοσυστήματος.
  2. Η ευρύτερη περιοχή του ελατοδάσους τελεί υπό την προστασία του ευρωπαϊκού Δικτύου Natura 2000 για την προστασία των δασών.
  • Η περιοχή του ελατοδάσους αποτελεί πρότυπο δασικού οικοσυστήματος, εφόσον η ανθρώπινη παρέμβαση γίνεται σε αρμονία και όχι εις βάρος του οικοσυστήματος, αποτελώντας ταυτόχρονα το παράδειγμα προς μίμηση και για άλλα δασικά οικοσυστήματα.
  1. Οι παραδασόβιοι οικισμοί διατηρούν τον παραδοσιακό χαρακτήρα τους και αποτελούν πόλο έλξης μελετητών, επιστημόνων και φυσιολατρών καθ’ όλη την διάρκεια του έτους.
  2. Συνδυάζει μοναδικού κάλλους φυσικό τοπίο με την προσβασιμότητα και την ομαλότητα του πεδίου που το καθιστούν ασφαλή και ιδανικό προορισμό για όλες τις ηλικίες.

 

Στόχοι του Προγράμματος

Γενικός σκοπός: Οι εκπαιδευόμενοι να γνωρίσουν το αειφόρο ελατόδασος Περτουλίου.

Επιμέρους στόχοι:

  • Να εισαχθούν στην έννοια δάσος.
  • Να επισημάνουν τις ωφέλειες, αξίες και κινδύνους του δάσους.
  • Να ενημερωθούν για το ελατόδασος Περτουλίου και τους παραδασόβιους οικισμούς.
  • Να έρθουν σε επαφή με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της περιοχής (γεωγραφική θέση, προσανατολισμός, κλιματολογικές συνθήκες).
  • Να αντιληφθούν την μοναδικότητα του εν λόγω δάσους (χλωρίδα, πανίδα, βιότοπος, μορφολογία).
  • Να αποκτήσουν γνώσεις σχετικά με την συστηματική εκμετάλλευση του δάσους από τους ανθρώπους (επιστημονική ομάδα του ΑΠΘ).
  • Να κατανοήσουν τους λόγους που οι άνθρωποι εκμεταλλεύονται το δάσος (πλεονεκτήματα, μειονεκτήματα).
  • Να εντοπίσουν στο πεδίο στοιχεία που μαρτυρούν ανθρώπινη παρέμβαση στο δάσος.
  • Να επισημάνουν τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της ανθρώπινης παρέμβασης στο δάσος.
  • Να συνειδητοποιήσουν την ανάγκη προστασίας των δασών και να προτείνουν ιδέες για την αρμονική συμβίωση ανθρώπου και φύσης.
  • Να καλλιεργήσουν θετικές στάσεις και συμπεριφορές ως προς την φυσική κληρονομιά.
  • Να αναπτύξουν περιβαλλοντική συνείδηση μέσω των αισθήσεων.

 

Φάσεις του Προγράμματος

Α. Αποστολή υποστηρικτικού, ενδεικτικού πακέτου υλικού, για εργασία και προετοιμασία των ενηλίκων αλλά και των μαθητών/τριών στην τάξη. Εφόσον ένα πρόγραμμα Π.Ε. δεν περιορίζεται μόνο στην ολιγόωρη επίσκεψη σε ένα Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, θεωρούμε απαραίτητη την αποστολή υλικού εισαγωγής και προετοιμασίας των εκπαιδευομένων για το συγκεκριμένο θέμα.

Β. Υποδοχή και ξενάγηση στις εγκαταστάσεις του ΚΠΕ, γνωριμία με τα μέλη της Παιδαγωγικής Ομάδας, προσανατολισμός στο θέμα.

Η παιδαγωγική ομάδα του ΚΠΕ υποδέχεται τους συμμετέχοντες στην αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του Κέντρου, όπου μετά τις απαραίτητες συστάσεις, λαμβάνει χώρα παιχνίδι γνωριμίας. Ακολουθεί σύντομη αναφορά και προσανατολισμός τους στο πρόγραμμα που θα ακολουθήσει.

Γ.  Εργασία στους χώρους του ΚΠΕ.

Εν συνεχεία, ακολουθεί στην αίθουσα του Κέντρου διαδραστική προβολή με συμμετοχή και ενδιάμεση εμπλοκή των εκπαιδευομένων συνολικής διάρκειας μίας ώρας, όπου αναλύεται και παρουσιάζεται το θεωρητικό τμήμα του προγράμματος. Αφού γίνει ο χωρισμός σε ομάδες, προετοιμάζονται για τις δραστηριότητες  που πρόκειται να υλοποιηθούν στο πεδίο.

Δ. Εργασίες στο πεδίο.

Κάθε ομάδα συνοδευόμενη από ένα μέλος της Π.Ο. ακολουθεί διαφορετικό μονοπάτι του δάσους, με κριτήριο την υλοποίηση των στόχων που τέθηκαν και την εμπέδωση κι εφαρμογή των εννοιών που εισάχθηκαν κατά το θεωρητικό μέρος του Προγράμματος. Κατά την διάρκεια της περιήγησης, για την περαιτέρω κατανόηση και εμβάθυνση, εκπονούνται δραστηριότητες από τα φύλλα εργασίας, με την ανάλογη υλικοτεχνική υποστήριξη. Τα τρία μονοπάτια συναντώνται σε ξέφωτο του δάσους. Εκεί οι εκπαιδευόμενοι συμμετέχουν ενεργά σε δραστηριότητες όπως παιχνίδι ρόλων, εικαστική απόδοση συναισθημάτων και οικολογικών μηνυμάτων δοθέντος ποιήματος, διερεύνηση πεδίου με τις αισθήσεις, περιβαλλοντικές δράσεις (καταγραφή προβλημάτων, συνεπειών και πρόταση για λύσεις) και παρουσίαση αυτών από τα μέλη των ομάδων.

Ε. Κατά την επιστροφή στο ΚΠΕ, γίνεται αξιολόγηση του προγράμματος από τους επιμορφούμενους με χρήση ανώνυμων ερωτηματολογίων. Τα αποτελέσματα αυτής της αξιολόγησης λειτουργούν ως ανατροφοδότηση για τις δράσεις του Κ.Π.Ε.

Η συνολική διάρκεια του μονοήμερου προγράμματος είναι επτά (7) διδακτικές ώρες ενώ του διήμερου δεκατέσσερις (14) διδακτικές ώρες.

Για τους σκοπούς του προγράμματος αυτού, προβλέπεται η έκδοση σχετικού folder (φάκελος) καθώς και φύλλων εργασίας για τους εκπαιδευόμενους. Επίσης, θα συμπληρωθεί το αντίστοιχο εργαστηριακό υλικό, όπως υλικά για τη μέτρηση του οξυγόνου και του διοξειδίου του άνθρακα που παράγεται και απορροφάται αντίστοιχα κατά τη διαδικασία της φωτοσύνθεσης.

 

«Οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας στην περιβαλλοντική εκπαίδευση μέσω εργαστηριακών ασκήσεων» Βιβλίο του Κ.Π.Ε. Περτουλίου Τρικκαίων

0

Συγγραφέας: ΚΠΕ Περτουλίου-Τρικκαίων | Κατηγορία «Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας», Βιβλία, Περιβαλλοντικά προγράμματα του ΚΠΕ | , στις 23-09-2020



Λήψη αρχείου

Το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Κ.Π.Ε.) Περτουλίου-Τρικκαίων

0

Συγγραφέας: ΚΠΕ Περτουλίου-Τρικκαίων | Κατηγορία Σχετικά με το ΚΠΕ | , στις 28-07-2020

Το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Κ.Π.Ε.) Περτουλίου-Τρικκαίων ιδρύθηκε το 2009 και είναι δομή του Υπουργείου Παιδείας. Βρίσκεται τόσο στην ορεινή περιοχή του Περτουλίου όσο και στα Τρίκαλα, μια μεσαίου μεγέθους πόλη στο κέντρο της Ελλάδας. Είναι στελεχωμένο με πέντε εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Είναι κέντρο περιβαλλοντικής εκπαίδευσης και εκπαίδευσης για την αειφορία. Η δράση μας περιλαμβάνει τον σχεδιασμό και την υλοποίηση περιβαλλοντικών προγραμμάτων για μαθητές (σε θέματα όπως το δάσος, το νερό, οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, η κλιματική αλλαγή, η παραδοσιακή αρχιτεκτονική), σεμιναρίων για εκπαιδευτικούς πάνω σε ποικίλα περιβαλλοντικά θέματα, εργαστηρίων και εκστρατειών ευαισθητοποίησης, καθώς και δημιουργία υποστηρικτικού εκπαιδευτικού υλικού για τον μαθητή και τον δάσκαλο. Σκοπός του Κ.Π.Ε. είναι η ενημέρωση και η ευαισθητοποίηση μαθητών και εκπαιδευτικών όλης της χώρας και, μέσω αυτών, των γονέων και ολόκληρης της κοινωνίας για περιβαλλοντικά ζητήματα, ώστε όλο και περισσότεροι άνθρωποι να κινητοποιούνται και να συμμετέχουν στην αειφόρο διαχείριση του περιβάλλοντος για τη διατήρηση της οικολογικής ισορροπίας. Αυτό επιτυγχάνεται σε συνεργασία με επιστημονικά ιδρύματα, κυβερνητικούς και μη κυβερνητικούς φορείς, τους δήμους και τα σχολεία της περιοχής μας, αλλά και όλης της χώρας.

Η Παιδαγωγική Ομάδα (Π.Ο.) του Κ.Π.Ε. αποτελείται από τους παρακάτω εκπαιδευτικούς:

Παπαβασιλείου Χρήστος, Υπεύθυνος,  ΠΕ70 Δάσκαλος

Κοτρώνη Μαρία-Τερέζα, Αναπληρώτρια Υπεύθυνη, ΠΕ06 Αγγλικής Φιλολογίας

Κόκκαλης Θωμάς, Μέλος Π.Ο, ΠΕ04.01 Φυσικός

Κουτσώνης Ευάγγελος, Μέλος Π.Ο, ΠΕ88.01 Γεωπόνος

Τζέλιου Ευτυχία, Μέλος Π.Ο, ΠΕ11 Φυσικής Αγωγής

The Environmental Education Center (K.P.E.) Pertouliou-Trikkeon was founded in 2009 and it is a structure of the Ministry of Education. It is situated both in the mountain area of Pertouli and in Trikala, a medium size town in the center of Greece. It is staffed with five teachers of primary and secondary education It is a center of environmental education and education for sustainability. Our activity includes design and implementation of environmental programs for students (on subjects such as the forest, the water, renewable energy sources, climatic change, traditional architecture), seminars for teachers on various environmental issues, workshops and awareness campaigns as well as creation of supporting learning and teaching material. The aim of K.P.E. is to inform and sensitize students, teachers of our country and, through them, parents and the entire society on environmental issues so that more and more people are motivated and involved in the sustainable management of the environment towards the maintainance of the ecological balance. This is achieved in cooperation with scientific institutions, governmental and non-governmental bodies, the municipalities and schools of our area, as well as nationwide.

The Pedagogical Team of K.P.E.:
​1. Papavasileiou Christos, director of the K.P.E., teacher, M.Ed
2. Kotroni Maria-Tereza, deputy head of the K.P.E., english teacher, M.Ed
3. Koutsonis Evangelos, member of the pedagogical team of the K.P.E., agronomist, MSc
4. Kokkalis Thomas, member of the pedagogical team of the K.P.E., physicist-radioelectrologist, MSc
5. Tzeliou Eftychia, member of the pedagogical team of the K.P.E., teacher of P.E., M.Ed

 

Πραγματοποιήθηκε με επιτυχία η τηλε-ημερίδα με θέμα «Περιβαλλοντικές και ψυχολογικές διαστάσεις της νόσου COVID-19» των ΚΠΕ Θεσσαλίας σε συνεργασία με το ΠΕΚΕΣ Θεσσαλίας.

0

Συγγραφέας: ΚΠΕ Περτουλίου-Τρικκαίων | Κατηγορία e-co-foot, Erasmus+, Νέα - Ανακοινώσεις | , στις 28-06-2020

Την Πέμπτη 25 Ιουνίου έγινε η τηλε-ημερίδα με θέμα «Περιβαλλοντικές και ψυχολογικές διαστάσεις της νόσου COVID-19» των ΚΠΕ Θεσσαλίας σε συνεργασία με το ΠΕΚΕΣ Θεσσαλίας.

Στην αρχή την ημερίδα χαιρέτισε ο Περιφερειακός Διευθυντής Κος Δοδοντσάκης Γιώργος που εξήρε το έργο των ΚΠΕ και ΠΕΚΕΣ και την συνεργασία μεταξύ τους

Στη συνέχεια έγιναν οι παρακάτω εισηγήσεις:

«Αύξηση επικινδυνότητας του κορωνοϊού ένεκα ατμοσφαιρικής ρύπανσης» / Δρ Κώστας Νικολάου – Επισκέπτης Καθηγητής Οικολογίας και Κοινωνικής Αλληλέγγυας Οικονομίας ΑΠΘ

«Ψυχοκοινωνικές επιπτώσεις του Covid19 σε παιδιά, εφήβους και νεαρούς ενήλικες: μια συστηματική ανασκόπηση» / Σταυρίδου Ανδρονίκη – Στρατιωτική Ψυχολόγος MSc ΠΜΣ Στρατηγικές Αναπτυξιακής και Εφηβικής Υγείας Ιατρική Σχολή ΕΚΠΑ

«Πανδημίες και εκπαίδευση. Παρουσίαση του πληροφοριακού και εκπαιδευτικού υλικού που έχει δημιουργηθεί από τα Κ.Π.Ε. Θεσσαλίας» 

 «Παρουσίαση μέρους εκπαιδευτικού υλικού-Συστήματα επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης ανάμεσα στους ζωντανούς οργανισμούς» Ντάνης Αντώνης Υπεύθυνος ΚΠΕ Μουζακίου

«Παρουσίαση μέρους πληροφοριακού υλικού «Η πανδημία του κορωνοϊού SARS-COVID-2 και το περιβάλλον» Ξυνοπούλου Ελένη Συντονίστρια Αειφορίας Θεσσαλίας- Γκανάτσιος Αντρέας Υπεύθυνος ΚΠΕ Κισσάβου-Ελασσόνας

Παρουσίαση εκπαιδευτικού υλικού «Επικοινωνία στον καιρό της πανδημίας» Σπανοπούλου Κατερίνα μέλος Παιδαγωγικής ομάδας του ΚΠΕ Μακρινίτσας

«Παρουσίαση πληροφοριακού υλικού «Οικολογικό αποτύπωμα και κορωνοϊός» Κουτσώνης Ευάγγελος μέλος Παιδαγωγικής ομάδας του ΚΠΕ Περτουλίου Τρικκαίων

«Εμπειρίες και διαπιστώσεις από τον χώρο της εκπαίδευσης στις μέρες του κορωνοϊού» / Κωτούλας Βασίλης – Οργανωτικός συντονιστής του ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Θεσσαλίας

Η ημερίδα κράτησε το ενδιαφέρον μέχρι το τέλος και δόθηκε η υπόσχεση για δια ζώσης συνέχεια, σε σεμινάριο, κορωνοϊού επιτρέποντος.

 

Top
 
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων