Ηθικά διλήμματα και Τεχνητή Νοημοσύνη

Διαθεματική προσέγγιση για τη Β’ Λυκείου που συνδυάζει τα μαθήματα Φιλοσοφία και Πληροφορική.

Η διδακτική πρόταση αναφέρεται στα ηθικά διλήμματα που προκύπτουν όταν οι μηχανές (τα ρομπότ) πρέπει να προγραμματιστούν ώστε να παίρνουν αποφάσεις που έχουν συνέπειες για τον άνθρωπο και την κοινωνία. Ως παράδειγμα επιλέγεται το πλήρως αυτοκινούμενο αυτοκίνητο και η συμπεριφορά του σε “κρίσιμες”καταστάσεις. Το ηθικό δίλημμα  που τίθεται είναι από τα πιο γνωστά στη σύγχρονη ηθική φιλοσοφία. Ως εκπαιδευτικό υλικό, εκτός από το σχολικό βιβλίο,  χρησιμοποιείται ένα βίντεο (απόσπασμα ενός ντοκιμαντέερ) το οποίο έχει μεταφραστεί από τα γερμανικά. Αφού οι μαθητές δουν το βίντεο απαντούν σε μια σειρά ερωτήματα.

Φύλλο Εργασίας 1

Αφού μελετήστε από το σχολικό βιβλίο την 5η ενότητα : Τεχνητή Νοημοσύνη, κεφάλαιο 5, σελ. 134-138, και παρακολουθήστε το απόσπασμα του ντοκιμαντέρ https://www.youtube.com/watch?v=2t5KBoGFhZI  απαντήστε στις παρακάτω ερωτήσεις:

  1. Σε πιο σημείο βρίσκεται σήμερα από άποψης τεχνολογίας η ανάπτυξη του πλήρους «αυτοκινούμενου» (χωρίς οδηγό) αυτοκινήτου; Ποιος είναι ο χρονικός ορίζοντας κυκλοφορίας  των πλήρως αυτοκινούμενων αυτοκινήτων;
  2. Ποιο είναι το ηθικό δίλημμα που τίθεται στο απόσπασμα του ντοκιμαντέρ σε σχέση με τη λήψη απόφασης σε κρίσιμες στιγμές;
  3. Πως επηρεάζει το κοινωνικό πλαίσιο τις ηθικές αποφάσεις στη συγκεκριμένη περίπτωση;
  4. Ποια είναι η δική σας άποψη στο ηθικό δίλημμα που τίθεται. Αιτιολογήστε την απάντησή σας.
  5. Με βάση και το σχολικό βιβλίο απαντήστε στην ερώτηση 3 του βιβλίου: «Είναι δυνατόν να μιλήσουμε για «βούληση» ή περισσότερο για «ελευθερία βούλησης» ακόμα και του πιο εξελιγμένου υπολογιστή; Αιτιολογήστε την απάντησή σας»

Σας συστήνουμε να παρακολουθήστε όλο το ντοκιμαντέρ στο https://blogs.sch.gr/konzervas/?p=79

ή στο https://www.youtube.com/watch?v=JrRORzEBkzw

Απόσπασμα σχολικού βιβλίου

Φύλλο εργασίας

Δημιουργία σεναρίου:

Κωνσταντίνος Ζέρβας, Συντονιστής Εκπαιδευτικού Έργου Πληροφορικής ΠΕ86

Χρυσή Γαμπιεράκη, Διευθύντρια ΓΕΛ Πάτμου, Φιλόλογος ΠΕ02

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση