Με αφορμή την ακρόαση του τραγουδιού «Ήρθε πάλι η πασχαλιά» (https://www.youtube.com/watch?v=0CTgwSTunQY Παιδική Χορωδία Σπύρου Λάμπρου – Πασχαλιά (Official Audio Video)) φέτος οι μαθητές και οι μαθήτριες του νηπιαγωγείου μας συμμετείχαν σε ένα πλήθος ευχάριστων μουσικοκινητικών δραστηριοτήτων, γλωσσικών και μαθηματικών δράσεων που σχετίζονταν με το Πάσχα, από τις οποίες ξεχώρισαν το κυνήγι του «κρυμμένου αβγού» , καθώς και τα εργαστήρια πασχαλινών κατασκευών, στα οποία έβαψαν αυγά με διάφορες τεχνικές, δημιούργησαν πασχαλινά λαγουδένια καλαθάκια και φιλοτέχνησαν ευχητήριες κάρτες για να μεταφέρουν σε αγαπημένα πρόσωπα ευχές.
Παρακολουθήσαμε στον διαδραστικό πίνακα παρουσιάσεις με θέμα τη διδασκαλία, τα θαύματα του Ιησού και την ιστορία της Σταύρωσης. Επίσης είδαμε τα γεγονότα της Μεγάλης Εβδομάδας, καθώς και τα ήθη και έθιμα του Πάσχα.
Πηγές: https://drive.google.com/file/d/1WcM5nOm_3N6-XYZAKK3alAE0hxK6KXXk/view
https://drive.google.com/file/d/1hmo8dmGxAkKcJFRhUKvgV1gCTD5AeHaV/view
https://drive.google.com/file/d/1jE-I6CEL5Kn1v6SrQ0zqRAQpC5ZtnZ6X/view
Αφού παρακολουθήσαμε και επεξεργαστήκαμε διάφορες ιστορίες, εικόνες και βίντεο αναφορικά με τα ήθη και τα έθιμα του Πάσχα σε διάφορες πόλεις της Ελλάδας, τα παιδιά δημιούργησαν όμορφες πασχαλινές κατασκευές.
Αρχικά έφτιαξαν τις κάρτες: Χρησιμοποιώντας πράσινη τέμπερα και κρατώντας ένα πινέλο έφτιαξαν το χορτάρι στην κάρτα. Στη συνέχεια έκοψαν χάρτινους κύκλους και ημικύκλια, τους κόλλησαν και σχεδίασαν μικρές κόκκινες πασχαλίτσες και συμπλήρωσαν την εικόνα με μικρές φιγούρες πεταλούδας και λουλουδιών. Τελειώνοντας έγραψαν τις ευχές τους για Καλό Πάσχα και Καλή Άνοιξη.
Η επόμενη κατασκευή αφορούσε στα καλαθάκια, τα οποία έγιναν από πλαστικά μπουκάλια που πήραν την μορφή ενός πασχαλινού λαγού. Η ιδέα βασίστηκε τόσο σε ένα μύθο που διαβάσαμε και υποστήριζε ότι ο λαγός είναι αυτός που φέρνει τα αυγά, όσο και στην ενασχόληση των παιδιών με τις δραστηριότητες των εργαστηρίων δεξιοτήτων της 3ης Θεματικής Ενότητας «Φροντίζω το Περιβάλλον». Δουλειά που απαιτούσε μεγάλη υπομονή, αλλά τα παιδιά τα κατάφεραν μια χαρά λόγω της ευαισθητοποίησης τους σχετικά με το δασικό οικοσύστημα και τα περιβαλλοντικά προβλήματα.
Ένα έθιμο των ημερών που μας απασχόλησε λίγο παραπάνω και εμβαθύναμε αρκετά, ήταν τα πασχαλινά αυγά.
Αφού μιλήσαμε για το έθιμο αυτό, γιατί βάφουμε αυγά, τι συμβολίζει το κόκκινο χρώμα, παρατηρήσαμε τα αυγά που έφεραν τα παιδιά από το σπίτι στο σχολείο, είδαμε το χρώμα, το σχήμα τους και πριν ξεκινήσει το βάψιμο τους, κάναμε πειράματα, μάθαμε τα μέρη του αυγού, μιλήσαμε για το κύκλο ζωής της κότας, προσπαθήσαμε να απαντήσουμε στο ερώτημα «η κότα έκανε το αυγό ή το αυγό την κότα;;;», γνωρίσαμε την οικογένεια της κότας και εντοπίσαμε εξωτερικές διαφορές μεταξύ τους (κόκορας, κλώσσα, κοτοπουλάκι κλπ.), συζητήσαμε και για άλλα ζώα που γεννάνε αβγά (χήνα, πάπια, φίδι κλπ.), μετατραπήκαμε σε μικρούς κυνηγούς κρυμμένων πασχαλινών αυγών ακολουθώντας τις οδηγίες που υπήρχαν σε διάφορα σημεία μέσα στην αίθουσα στα αγγλικά και διαβάσαμε σχετικά παραμύθια όπως «Το Αυγό που δεν Ήθελε να γίνει Κοτόπουλο» (Συγγραφέας: ΣΥΛΛΟΓΙΚΟ ΕΡΓΟ) και «Το αυγό που μισούσε το κόκκινο χρώμα» (Συγγραφέας: Χρυσάνθη Καραΐσκου)
Πειράματα με αυγά
Πείραμα 1:Πώς ξεχωρίζουμε ένα βρασμένο από ένα άβραστο αυγό;
Τα παιδιά προσπάθησαν να περιστρέψουν πάνω στο τραπέζι ένα άβραστο και ένα βραστό αυγό. Κατά την διαδικασία αυτή παρατήρησαν ότι το άβραστο αυγό δύσκολα περιστρέφεται σε αντίθεση με το βρασμένο αυγό, που έκανε πιο εύκολες και γρήγορες περιστροφές. «Γιατί γίνεται αυτό;» αναρωτήθηκαν τα παιδιά: Το βρασμένο αυγό είναι στερεό και ομοιογενές, γεγονός που το βοηθά να περιστρέφεται πιο εύκολα από το άβραστο αβγό που είναι υγρό στο εσωτερικό του. Έτσι μπορούμε να ξεχωρίσουμε το βρασμένο από το άβραστο αυγό χωρίς να το σπάσουμε!
Πείραμα 2: Επιπλέει ή βυθίζεται; Το φαινόμενο της Άνωσης
Τα παιδιά γέμισαν δύο ποτήρια με νερό. Στο ένα ποτήρι έβαλαν αρκετό αλάτι και ανακάτεψαν καλά μέχρι να διαλυθεί το αλάτι. Στη συνέχεια έβαλαν ένα αυγό αρχικά στο ποτήρι με το σκέτο νερό και μετά τοποθέτησαν το ίδιο αυγό στο άλλο ποτήρι με το αλατισμένο νερό. Παρατήρησαν ότι το αυγό στο ποτήρι με το σκέτο νερό βυθίστηκε, δηλαδή «έκατσε» στον πάτο του ποτηριού, ενώ το ίδιο αυγό στο ποτήρι με το αλατόνερο επέπλεε και μάλιστα ένα μέρος του ήταν πάνω από την επιφάνεια του νερού. «Τι συμβαίνει;» αναρωτήθηκαν: Η πυκνότητα στο ποτήρι με το αλατόνερο είναι μεγαλύτερη για αυτό και προκαλείται άνωση (μια δύναμη που ωθεί το αυγό μας προς τα επάνω). Με άλλα λόγια η πυκνότητα του νερού αυξάνεται με την προσθήκη του αλατιού, με αποτέλεσμα το αυγό να αναγκαστεί τελικά να επιπλέει.
Έννοιες δύσκολες για τα παιδιά, αλλά αρκετά ενδιαφέρουσες μέσα από βιωματικές δραστηριότητες.
«ο κύκλος ζωής της κότας και η οικογένειά της»
Παρατηρήσαμε και επεξεργαστήκαμε την παρακάτω εικόνα που βρήκαμε μετά από αναζήτηση στο διαδίκτυο και εμπεριέχεται στο βίντεο «Ο κύκλος ζωής της κότας»
(πηγή: https://www.youtube.com/watch?v=X42jldobXo4)
Επισκεφτήκαμε το “Φωτόδεντρο” (το Πανελλήνιο Αποθετήριο Μαθησιακών Αντικειμένων για την πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση) και συγκεκριμένα το μαθησιακό αντικείμενο με τίτλο «Από το αυγό στην κότα» ( http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/3562#)
Κάναμε τη παρακάτω κατασκευή, που βρήκαμε στο pinterest (https://gr.pinterest.com/pin/9007267995800822/) και είπαμε τη σκέφτεται το κοτοπουλάκι.
Συμπληρώσαμε ένα φύλλο εργασίας σχετικά με την οικογένεια της κότας, που εντάσσεται στο γνωστικό αντικείμενο της γλώσσας (πηγή: https://files.liveworksheets.com/def_files/2021/5/15/105151254131034297/105151254131034297004.jpg και https://www.liveworksheets.com/xh1908606ch)
Παίξαμε “το κυνήγι του κρυμμένου αυγού“
Μετά από αυτά που προηγήθηκαν, ήρθε η ώρα για το πατροπαράδοτο βάψιμο των αυγών, τα οποία από πριν τα παιδιά είχαν διακοσμήσει με διάφορα σχέδια αξιοποιώντας λαδοπαστέλ, νερομπογιές και μαρκαδόρους. Βλέποντας, μάλιστα, τη σκόνη να βάφει το νερό κόκκινο, την χαρακτήρισαν μαγική…
Φτιάξαμε πασχαλινά καδράκια με κοτοπουλάκι και κάρτα με κουνελάκι για να στολίσουμε
Φτιάξαμε με τυπώματα και δακτυλομπογιές πασχαλινή ζωγραφιά
Σε φύλλα εργασίας γράψαμε τη λέξη ΠΑΣΧΑ και συμπληρώσαμε τους αριθμούς που έλειπαν
Πηγή: https://www.pencilcase.edu.gr/%CF%80%CE%AC%CF%83%CF%87%CE%B1/ και https://pin.it/7rxaheA
Φτιάξαμε ένα βιβλιαράκι με τα γεγονότα της Μ. Εβδομάδας
Σας ευχόμαστε καλό Πάσχα και καλή Ανάσταση!