Βιωματικό σεμινάριο για εκπαιδευτικούς “Εμείς και οι άλλοι: Ένα ταξίδι στη Χώρα της Διαφορετικότητας”. Δραστηριότητες 8, 9 και10

Εγχειρίδια-Άρθρα Εκπαιδευτική Συμβουλευτική Προσωπικές Εργασίες

Σχολικό έτος 2001-02
Συντονιστές: Ευθύμιος Ιωαννίδης, Κωνσταντίνος Κιουρτσής.
Κείμενα: Ευθύμιος Ιωαννίδης
Συμμετέχοντες: 44 εκπαιδευτικοί, σε δύο ομάδες
Διάρκεια: 5 ώρες για κάθε ομάδα (3:30-8:30 μμ)
Λίγα λόγια για τη λειτουργία της μαθητικής ομάδας εργασίας (πχ αγωγής υγείας) θα βρείτε στη διαδικτυακή θέση https://blogs.sch.gr/kkiourtsis/?p=6338

8η Δραστηριότητα : ΠΑΖΛ φωτογραφιών
Ο συντονιστής, έχει τρεις φωτογραφίες και τις κόβει σε τόσα κομμάτια, όσα τα μέλη της ομάδας και τα ανακατεύει, χωρίς να εξηγήσει τι απεικονίζουν οι φωτογραφίες.
Το κάθε μέλος τραβάει από ένα κομμάτι και προσπαθεί να βρει τα άλλα μέλη, που έχουν τα υπόλοιπα κομμάτια του ίδιου παζλ. Έτσι σχηματίζονται τρεις ομάδες.
Τα μέλη της κάθε ομάδας, με αφορμή τη φωτογραφία της ομάδας:
·  Γράφουν ένα σύντομο σενάριο για κινηματογραφική ταινία.
·  Προετοιμάζουν το εξής: Με τα σώματά τους, σχηματίζουν ένα πλάνο της ταινίας (μια φωτογραφία) που θα τη χρησιμοποιήσουν στη διαφήμιση και προβολή της ταινίας τους.
Ολομέλεια:
Η κάθε ομάδα παρουσιάζει στις άλλες  ομάδες το σενάριό της και το πλάνο της. Στη συνέχεια, τα τρία πλάνα ενώνονται και σχηματίζουν ένα πλάνο, ίσως ενός ενιαίου σεναρίου

9η Δραστηριότητα : Έξω ξένε από την παράγκα!
Ο συντονιστής της ομάδας, διαβάζει το παρακάτω κείμενο:
“Σε ένα διαμέρισμα πολυκατοικίας, της γειτονιάς σας, ζει ένας ξένος εργάτης, που δέχεται συχνά συμπατριώτες του και κάνουν συχνά πάρτι. Κάποιοι γείτονες, και κυρίως αυτοί που μένουν στα διπλανά διαμερίσματα, δηλώνουν δυσαρεστημένοι και διαμαρτύρονται επειδή κάνουν πολύ θόρυβο και τους εμποδίζουν να ξεκουραστούν.
Ζητάνε λοιπόν τη σύγκλιση της συνέλευσης των κατοίκων της πολυκατοικίας, για να βρεθεί κάποια λύση στο πρόβλημα”.
Στη συνέχεια, ο συντονιστής μοιράζει στα μέλη γραπτές οδηγίες με τους ρόλους τους, αφού εξηγεί ότι για την εξεύρεση λύσης, δίδεται χρόνος 20 min.
Όλα τα μέλη σχηματίζουν έναν κύκλο, με τους παρατηρητές να παρακολουθούν σε θέσεις εκτός κύκλου.
Πριν από τη συζήτηση, τα μέλη ανακοινώνουν ποιο πρόσωπο της ιστορίας υποδύονται (αριστερή στήλη). Οι οδηγίες (δεξιά στήλη) είναι μυστικές, και απευθύνονται μόνον στο μέλος που έχει τον συγκεκριμένο ρόλο.

Ο νεαρός ξένος εργάτης
Μιλάς και καταλαβαίνεις τα Ελληνικά. Δεν καταλαβαίνεις όμως γιατί οι γείτονές σου είναι δυσαρεστημένοι. Έχεις τη γνώμη ότι εσύ και οι συμπατριώτες σου συμπεριφέρεστε άψογα. Δε σκοπεύεις να αλλάξεις σπίτι για κανέναν λόγο
Ο/Η διαχειριστής της οικοδομής
Το διαμέρισμά σου απέχει αρκετά από αυτό του ξένου εργάτη. Δεν ενοχλείσαι  από τις συναντήσεις του με τους συμπατριώτες του, αλλά αντιπαθείτε τους ξένους γενικά. Δε θέλετε κανέναν ξένο στην οικοδομή σας
Νεαρή γυναίκα 25-30 χρονών
Μένετε μόνη και φοβάστε τους ξένους που συχνάζουν στην οικοδομή σας, γιατί σας φαίνονται παράξενοι και διαφορετικοί
Νεαρός Έλληνας εργαζόμενος
Δεν έχεις ξεκάθαρη άποψη για το ζήτημα. Επιθυμείς να μετακομίσεις στο διαμέρισμα που μένει ο ξένος εργάτης, γιατί είναι καλύτερο από το δικό σου
Πρόσφυγας
Είσαι αλλοδαπός, αλλά όχι συμπατριώτης του ξένου εργάτη. Μένεις στην οικοδομή με την οικογένειά σου. Δεν είχες προβλήματα με κανέναν συγκάτοικο, αλλά νιώθεις απομονωμένος από τους άλλους
Ηλικιωμένος Κύριος
Είσαι ο ηλικιωμένος σύζυγος της ηλικιωμένης Κυρίας. Σαν ζευγάρι χριστιανικών αρχών, πιστεύετε ότι πρέπει να βοηθάτε τους ανθρώπους που ξεσπιτώνονται για ένα καλύτερο μέλλον.
Ηλικιωμένη Κυρία
Είσαι η ηλικιωμένη σύζυγος του ηλικιωμένου Κυρίου. Σαν ζευγάρι χριστιανικών αρχών, πιστεύετε ότι πρέπει να βοηθάτε  τους ανθρώπους που ξεσπιτώνονται για ένα καλύτερο μέλλον.
Άνεργος Έλληνας
Είσαι τελείως αντίθετος με την πολιτική της Κυβέρνησης να δίνει δικαίωμα εργασίας στους ξένους. Πιστεύεις ότι καλοί είναι οι ξένοι μόνον όταν έρχονται ως τουρίστες.
Ο/Η ιδιοκτήτης του διαμερίσματος
Είσαι ευχαριστημένος από τον νοικάρη σου. Πληρώνει το νοίκι κανονικά και έχεις ένα σταθερό και σίγουρο μηνιαίο εισόδημα. Δε συμπαθείς όμως τους ξένους και επιπλέον θέλεις να εκμεταλλευτείς την κατάσταση. Ή θα του αυξήσεις το νοίκι, ή θα του νοικιάσεις το άλλο διαμέρισμά σου στα περίχωρα, που είναι ανοίκιαστο εδώ και πολύ καιρό
1ος Παρατηρητής
Θα σημειώνεις τη συμπεριφορά των μελών στην προσπάθεια να βρουν λύση και συγκεκριμένα: αν μιλάνε με κάποια σειρά, σεβόμενοι το δικαίωμα και άλλων να μιλήσουν ή αν υπήρξε συντονιστής και πώς ορίστηκε
2ος Παρατηρητής
Θα σημειώνεις τη συμπεριφορά των μελών στην προσπάθεια να βρουν λύση, και συγκεκριμένα: Πώς λαμβάνονται οι αποφάσεις; Υπάρχουν κάποιοι σιωπηλοί; – Υπάρχουν κάποιοι που αγνοούνται όταν προτείνουν λύσεις;
3ος Παρατηρητής
Θα σημειώνεις τη συμπεριφορά των μελών στην προσπάθεια να βρουν λύση, και συγκεκριμένα: Πώς κοιτάζονται; Ποιός αποφεύγει να κοιτάξει ποιόν; Πώς κινούν τα χέρια τους και το σώμα τους; Πώς προκαλούν την προσοχή των άλλων χωρίς να μιλήσουν;
4ος Παρατηρητής
Θα σημειώνεις τη συμπεριφορά των μελών στην προσπάθεια να βρουν λύση, και συγκεκριμένα: Πώς εκδηλώνουν την υποστήριξή τους σε άλλα μέλη; Ποιοί προσπαθούν να βρουν λύση χωρίς να επικοινωνούν με τα άλλα μέλη;
Ολομέλεια: Η ομάδα ανακοινώνει το αποτέλεσμα της συνέλευσης των κατοίκων της οικοδομής. Στη συνέχεια ακούγονται οι παρατηρητές.
Κλείσιμο: τα μέλη εκφράζουν το πως ένιωσαν στο ρόλο τους.
10η Δραστηριότητα : Φούσκες Χ.Α.Α.- Χρωματιστές, Ανεκτικές, Αλλόδοξες
(ο τίτλος παραπέμπει στις «φούσκες» του Χρηματιστηρίου Αξιών Αθηνών)
Ο συντονιστής, ζητάει από το κάθε μέλος της ομάδας, να σκεφτεί δύο χαρακτηριστικά της κοινωνίας, στην οποία θα ήθελε να ζει.
Τα δύο αυτά χαρακτηριστικά θα τα γράψει σε δύο ξεχωριστά αυτοκόλλητα.
Όλα τα μέλη. θα κολλήσουν τα αυτοκόλλητά τους στο ίδιο μεγάλο χαρτόνι.
Ο συντονιστής, διαβάζει τα χαρακτηριστικά που υπάρχουν σε όλα τα αυτοκόλλητα.
Στη συνέχεια, ζητάει από το κάθε μέλος της ομάδας να σκεφτεί δύο εμπόδια της κοινωνίας, που να σαν βαριές “αλυσίδες δεν της επιτρέπουν να είναι “ιδεατή”.
Το κάθε μέλος, φουσκώνει δύο μπαλόνια και στο καθένα γράφει μία από τις αλυσίδες που σκέφτηκε.
Διαβάζουν όλοι τις “αλυσίδες” που γράψανε στα μπαλόνια τους.
Μετά, σηκώνονται όλοι όρθιοι. Πετούν όλοι τα μπαλόνια τους ψηλά. Ο καθένας πετάει τα μπαλόνια στον άλλο προσπαθώντας να μην πέσει κανένα μπαλόνι στο πάτωμα.
Στη συνέχεια, ζητάει από όλα τα μέλη να αναζητήσουν τα δικά τους μπαλόνια, να σχηματίσουν όρθιοι έναν κύκλο και να κρατήσουν τα μπαλόνια τους μπροστά στα πόδια τους. Με το σύνθημα “σπάστε τις αλυσίδες”, ο καθένας προσπαθεί να σκάσει τα μπαλόνια των άλλων, πατώντας τα, αλλά ταυτοχρόνως να προστατεύσει τα δικά του Η διαδικασία συνεχίζεται έως ότου σκάσουν όλα τα μπαλόνια.
Ολομέλεια:
– Στην κοινωνία μας, όλοι φέρουν τις ίδιες αλυσίδες, ή μήπως κάποιοι έχουν πιο βαριές αλυσίδες, και ποιοί είναι αυτοί;
– Πως μπορούμε να βοηθήσουμε κάποιους να απαλλαγούν από τις αλυσίδες τους;