Έχω ΔΕΠ-Υ, γνωρίζετε τι χρειάζομαι;

ΠΡΑΚΤΙΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ ΓΙΑ ΜΕΛΕΤΗ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΗΣ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟΤΗΤΑΣ

 ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ σε αυτές τις ηλικίες είναι εξαιρετικά ανήσυχα. Τους είναι πολύ δύσκολο να μην περιφέρονται, να μη χαζεύουν και γενικά να υπακούουν στους απλούς κανόνες της τάξης. Υπάρχουν όμως τρόποι να τα βοηθήσετε.

ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Στην εφηβεία τα πράγματα δυσκολεύουν. Μπορεί πλέον να έχουν καταλάβει τους κανόνες, αλλά κουβαλάνε συσσωρευμένη ματαίωση. Κάτι τέτοιο μπορεί να τους οδηγήσει σε επιθετικές συμπεριφορές ακόμη και σχολική παραίτηση. Εκπαιδευτικοί και γονείς πρέπει να είναι σε επαγρύπνηση.

 

 

ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΕ ΔΕΠ-Υ

Πώς τα βοηθάμε στη μελέτη τους.

  • Φροντίστε ώστε το μάθημα να χωρίζεται σε μικρά διαλείμματα με εναλλαγή δραστηριοτήτων
  • Επιτρέψτε στο παιδί να κινείται ακόμη κι όταν διαβάζετε
  • Βοηθήστε το να οργανώσει το χώρο μελέτης του αλλά και την τσάντα του
  • Να προσπαθούμε ο χώρος μελέτης να είναι χωρίς παρεμβολές
  • Έχετε σε πρώτο πλάνο ένα ρολόι που θα το βοηθά να οργανώνει το χρόνο του.
  • Εμμείνετε στο θέμα οργάνωσης του χρόνου του. Δώστε συγκεκριμένα χρονικά πλαίσια προκειμένου να ολοκληρώσει τις εργασίες του.
  • Καλό είναι να προηγείται σιωπηρή ανάγνωση πριν τη φωναχτή
  • Στην προφορική ανάγνωση θα  βελτιωθεί, αν έχει το χρόνο να διαβάσει πιο ήρεμα, χωρίς πίεση.
  • Μετά την ανάγνωση και κατανόηση του κειμένου, είναι καλό να κρατά σημειώσεις στο περιθώριο της σελίδας και να επισημαίνει τα βασικά σημεία
  • Μην επιμένετε στην αποστήθιση. Τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ συνήθως δεν έχουν καλή μνήμη. Δώστε σημασία στα βασικά σημεία του μαθήματος και στην κατανόησή τους.
  • Ιδιαίτερα χρήσιμες είναι  ασκήσεις για διάκριση και κατηγοριοποίηση μερών του λόγου, παρατήρηση των αλλαγών ανάλογα με την κλήση
  • Ενθαρρύνετε τον αυτοέλεγχο, αυτοαξιολόγηση
  • Βοηθήστε το παιδί σας να ξεκινήσει τη μελέτη και μετά απομακρυνθείτε. Δείξτε του το σωστό δρόμο για την επίλυση των εργασιών διαβάζοντας μαζί του μόνο τις οδηγίες και δίνοντάς του συμβουλές στο πως θα δουλέψει
  • Κρατάτε μια δεύτερη σειρά βιβλίων στο σπίτι, γιατί συχνά ξεχνάνε τα βιβλία τους.
  • Έχετε το τηλέφωνο ενός συνεπή συμμαθητή/τριας σε περίπτωση που ξεχνά τις ασκήσεις του.
  • Αν το παιδί σας δεν έχει καλές επιδόσεις σε όλα τα μαθήματα, μην το πιέζετε. Βοηθήστε το ν’ αναπτύξει τις ικανότητές που έχει -ακαδημαϊκές και μη –και κατευθύνετε το εκεί που είναι το ταλέντο του.
  • Αν το παιδί δεν μπορεί να οργανωθεί μόνο του στο διάβασμά του, μη διστάσετε να ζητήσετε βοήθεια από κάποιον ειδικό

 

Πώς να τα βοηθήσουμε συναισθηματικά και να στηρίξουμε την απόκτηση θετικών συμπεριφορών.

  • Θεσπίστε βασικούς κανόνες και μην παρεκκλίνετε απ αυτούς.
  • Αναρτήστε τους κανόνες που συμφωνήσατε.
  • Βρείτε συστήματα επιβράβευσης, όχι πάντα υλικά.
  • Αξιολογήστε την διάσπασή τους. Μην αντιδράτε το ίδιο σε όλες τις πράξεις τους.
  • Να είστε σταθεροί αλλά όχι άκαμπτοι.
  • Ακούτε τα παιδιά σας, όταν μιλάνε. Τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ είναι παραπονιάρικα και πληγώνονται εύκολα.
  • Προσπαθήστε να αποφεύγετε τους έντονους καυγάδες. Όταν το κλίμα είναι έκρυθμο, αφήστε την κατάσταση να εξομαλυνθεί και μετά κάντε μια συζήτηση σε ήπιους τόνους. Μεγαλύτερο θα είναι το «κέρδος» έτσι.
  • Το ξύλο και οι δυνατές φωνές είναι σαν τον αέρα στη φωτιά.
  • Να εναλλάσσονται κινητικές και στατικές δραστηριότητες για εκτόνωση της κούρασης ή της έντασης που νιώθει. Αποφύγετε την απότομη μετάβαση από το παιχνίδι στην μελέτη και ενθαρρύνετε το παιδί να εμπλακεί σε κάποια ενδιάμεση δραστηριότητα, όπως τάισμα κατοικίδιου, δουλειές σπιτιού, κ.α.
  • Βοηθήστε το να οργανώσει το χώρο του. Ορίστε μέρες που με τη βοήθειά σας θα τακτοποιεί το χώρο του
  • Ενθαρρύνετε:
    • να γράφει το χρονοδιάγραμμα της επόμενης ημέρας
    • να κρατά ημερολόγιο σημαντικών ημερών
    • να λύνει σταυρόλεξα

 

  • Το κυριότερο όλων είναι να αποδεχτείτε το παιδί σας γι αυτό ακριβώς που είναι. Η δική σας ανιδιοτελής αγάπη είναι το καταλληλότερο κλίμα για να ανθίσει το κάθε παιδί.

 

Πώς να τα βοηθήσουμε κοινωνικά και να τα προστατέψουμε από τους κινδύνους.

  • Δίνετέ του ένα σταθερό χαρτζιλίκι. Αυτό θα το βοηθήσει στη διαχείριση των χρημάτων.
  • Προσπαθήστε να έχετε έναν διακριτικό έλεγχο των δραστηριοτήτων και των ατόμων που συναναστρέφεται. Είναι παιδιά που παρασύρονται εύκολα.
  • Σε αυτές τις ηλικίες έχουν μεγάλη τάση σε εξαρτήσεις, ίντερνετ, ουσίες, αλκοόλ, εθισμός σε επικίνδυνες καταστάσεις που μπορεί να αποβούν καταστροφικές. Ελέγξτε τους διακριτικά και ωθήστε τους σε δημιουργικές ασχολίες.
  • Ωθήστε τους προς τον αθλητισμό, εκτός από την εκτόνωση προάγει και την αυτοσυγκέντρωση
  • Τριάντα λεπτά αεροβικής άσκησης την ημέρα, 4 με 5 ημέρες την εβδομάδα, βελτιώνουν τη συγκέντρωση και τις εκτελεστικές δεξιότητες, ιδιαίτερα στους μαθητές με ΔΕΠΥ.
  • Ενθαρρύνετε τον αθλητή-μαθητή σας να μελετήσει στο λεωφορείο ή στο αυτοκίνητο καθώς επιστρέφει σπίτι από κάποια δραστηριότητα. Εξετάστε την πιθανότητα να αρχίσει το διάβασμα αμέσως μετά την προπόνηση. Εάν το παιδί σας δε συμμετέχει σε κάποιο άθλημα, προτείνετέ του να βγάλει βόλτα το σκύλο σας ή να ρίξει μερικά καλάθια λίγο πριν κάτσει να κάνει τις σχολικές του εργασίες. Ελέγξτε αν υπάρχει μετά καλύτερη επίδοση στη μελέτη του.

 

Προσέξτε  και τα παρακάτω

– Ας πούμε ότι το παιδί με ΔΕΠ-Υ ρωτά: «Πώς να γράψω, αφού δεν έχω τόση υπομονή για αυτή τη δραστηριότητα»;

-Του προτείνουμε: Ο Γραπτός Λόγος αλλιώς:

https://my-book.gr/mybook_free/%CE%B3%CF%81%CE%B1%CF%80%CF%84%CF%8C%CF%82-%CE%BB%CF%8C%CE%B3%CE%BF%CF%82-%CE%B1%CE%BB%CE%BB%CE%B9%CF%8E%CF%82/

– Παιδί με ΔΕΠ-Υ: «Οι γονείς και εκπαιδευτικοί ρωτάνε συνέχεια πώς να με βοηθήσουν – τι να τους πω;»

-Συμβουλές από τον Ειδικό Παιδαγωγό:  https://eidikospaidagogos.gr/kleidiadepy

— Παιδί με ΔΕΠ-Υ: «Υπάρχει κάποιο βίντεο για να δουν οι μεγάλοι τις καθημερινές μου δυσκολίες;»

-Ναι! Η Δρ Ράνια Χιουρέα έχει αναρτήσει lhttp://www.chiourea.gr/2016/03/video.html

 

ΠΡΟΣΘΕΤΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Πλήρες υλικό για τη ΔΕΠΥ μπορείτε να βρείτε και στο νέο βιβλίο του Ειδικού Παιδαγωγού – Συγγραφέα Φώτη Παπαναστασίου “ΔΕΠΥράζει – Πρακτικός Οδηγός για γονείς και εκπαιδευτικούς” από τις Εκδόσεις ΠΕΔΙΟ.

 

Δείτε επίσης τις αναρτήσεις της Δρ.Ράνιας Χιουρέα για το ΔΕΠ-Υ:

 

Φλώρα  Ρεϊση,  Αμαλία Αντωνιάδου, Φιλόλογοι Κ.Ε.Σ.Υ.  Ρόδου

Κέντρο Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης (Κ.Ε.Σ.Υ.) Ρόδου (πρώην ΚΕ.Δ.Δ.Υ.)

Καλώς ήρθατε στο Κέντρο Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης (Κ.Ε.Σ.Υ.) Ρόδου (πρώην ΚΕ.Δ.Δ.Υ.)

Αποστολή των Κ.Ε.Σ.Υ. είναι η υποστήριξη των σχολικών μονάδων για τη διασφάλιση της ισότιμης πρόσβασης όλων ανεξαιρέτως των μαθητών στην εκπαίδευση και την προάσπιση της αρμονικής ψυχοκοινωνικής τους ανάπτυξης και προόδου.

Όλες οι πράξεις, ενέργειες και εισηγήσεις των Κ.Ε.Σ.Υ. έχουν εκπαιδευτικό προσανατολισμό και αποσκοπούν στην πολυδιάστατη υποστήριξη του έργου των σχολικών μονάδων και του συνόλου του μαθητικού πληθυσμού της περιοχής ευθύνης τους.

Οι αρμοδιότητες και οι βασικοί άξονες λειτουργίας των Κ.Ε.Σ.Υ. αφορούν τα επίπεδα:

α) της διερεύνησης και αξιολόγησης εκπαιδευτικών και ψυχοκοινωνικών αναγκών,

β) των στοχευμένων εκπαιδευτικών και ψυχοκοινωνικών παρεμβάσεων και δράσεων επαγγελματικού προσανατολισμού,

γ) της υποστήριξης του συνολικού έργου των σχολικών μονάδων,

δ) της ενημέρωσης και επιμόρφωσης της σχολικής κοινότητας και

ε) της ευαισθητοποίησης του κοινωνικού συνόλου.