Μένουμε σπίτι … δημιουργικά

Μένουμε σπίτι και παίζουμε

Λόγω των πρωτόγνωρων καταστάσεων που ζούμε τις τελευταίες μέρες, μένουμε σπίτι και περνάμε περισσότερο χρόνο με τα παιδάκια μας. Αρκετά παιδιά έχουν διακόψει τις θεραπευτικές παρεμβάσεις – λογοθεραπείες, εργοθεραπείες, ψυχολογική υποστήριξη – ή τις εξωσχολικές τους δραστηριότητες. Όμως με υλικά από την καθημερινότητα μας και με παιχνίδια μπορούμε να παίζουμε με το παιδί μας και να το βοηθήσουμε να αναπτυχθεί και να μάθει μέσα από το παιχνίδι.

Δε χρειάζεται να είμαστε συνεχώς πάνω από το παιδί μας, γιατί θα κουραστεί και εκείνο αλλά κι εμείς. Σημασία έχει η ποιότητα κι όχι η ποσότητα.

Θα προσπαθήσω να σας προτείνω παιχνίδια και δραστηριότητες που θα μπορείτε να κάνετε μαζί με τα παιδία σας, αλλά θα μπορούν να απασχοληθούν και μόνα τους. Οι δραστηριότητες αυτές αφορούν παιδιά που αντιμετωπίζουν μαθησιακές δυσκολίες και προβλήματα στο λόγο, όμως και παιδιά τυπικής ανάπτυξης. Οι δραστηριότητες και τα παιχνίδια είναι καλό να προσαρμόζονται κάθε φορά στις δυνατότητες και τις ιδιαιτερότητες κάθε παιδιού. Τα παιχνίδια είναι το μέσο το οποίο θα βοηθήσει τα παιδιά με ευχάριστο τρόπο να κάνουν το «μάθημά» τους, κυρίως αυτά που δέχονται παρεμβάσεις, χωρίς να το νιώθουν σαν αγγαρεία. Σε καμία περίπτωση οι δραστηριότητες αυτές δεν θα αντικαταστήσουν το θεραπευτικό πρόγραμμα, αλλά μπορούν να το ενισχύσουν.Σε όλες τις δραστηριότητες που θα αναφέρω το βασικό είναι να εστιάζουμε στο λεξιλόγιο που χρησιμοποιεί το κάθε παιδί, στην κατανόησή του, στη σύνταξη, τη μορφολογία και στην έκφραση .

 Βίντεο –Ταινίες

Αυτή την περίοδο η προβολή ταινιών είναι ένα μέσω απασχόλησης μικρών αλλά και μεγαλύτερων παιδιών. Μπορούμε όμως να τις χρησιμοποιήσουμε για να ενισχύσουμε τους τομείς στους οποίους δυσκολεύεται το παιδί μας.Βλέπουμε μία ταινία/σειρά/ κινούμενα σχέδια μαζί με το παιδί και συζητάμε είτε κατά τη διάρκεια είτε στο τέλος ή κάνουμε ερωτήσεις (στα πλαίσια συζήτησης με το παιδί κι όχι μαθήματος). Το ζητούμενο πάλι είναι να παρακινήσουμε το παιδί να παράγει λόγο, να εμπλακεί σε συζήτηση και να εκτιμήσουμε αυτά τα οποία έχει κατανοήσει. Για τα παιδιά μικρότερης ηλικίας ή και για τα παιδιά (μεγαλύτερης ηλικίας) που παρουσιάζουν δυσκολίες σε επίπεδο λεξιλογίου και έκφρασης μπορούν να χρησιμοποιηθούν βίντεο μικρού μήκους χωρίς λόγια. Ενδεικτικά :

 

για πιο μεγάλα παιδιά

 

Φτιάχνω τα δικά μου παιχνίδια

Το διαδίχτυο αν χρησιμοποιηθεί σωστά μπορεί να γίνει ένα πλούσιο εκπαιδευτικό υλικό με «παιχνίδια» τα οποία μπορείτε να φτιάξετε μόνοι σας αλλά και μαζί με το παιδί σας. Αυτό έχει κι ένα ακόμα όφελος, γιατί εμπλέκοντας το παιδί στη διαδικασία μπορείτε να εξασκήσετε πολλές δεξιότητες, όπως το κόψιμο με ψαλίδι, η συζήτηση, η αλληλεπίδραση, η ομιλία και θα μάθει πολλά χωρίς να το καταλάβει.

-Φτιάχνω τις δικές μου ιστορίες

Παίρνω πέτρες ή χαρτόνια, ζωγραφίζω εικόνες/φιγούρες ή κολλάω εικόνες από περιοδικά και φτιάχνω τις δικές μου ιστορίες.

-Για χαλάρωση

-Χρώματα, φρούτα

-Αντιστοίχιση

-Για πλαστελίνη και παιχνίδι ρόλων

 

-ΠαίζουμεΌνομα Ζώο Φυτό πράγμα και με τα παιδιά που ακόμα δεν ξέρουν να γράφουν

-Παιχνίδι περιγραφής : Περιγράφω αντικείμενα μέσα στο σπίτι π.χ. Βλέπω κάτι το οποίο είναι στο τραπέζι και κόβω το ψωμί. Ένα παιχνίδι που μπορεί να γίνει εναλλάξ με το παιδί. Δηλαδή μία φορά θα περιγράφει ο ενήλικας το αντικείμενο για να το βρει το παιδί και το αντίστροφο. Έτσι το παιδί μπαίνοντας και στις δύο θέσεις μπορεί να ψάξει και να βρει τις πληροφορίες που χρειάζεται από δύο διαφορετικές οπτικές.

-Παιχνίδι περιγραφής με κάρτες. Αν δεν έχουμε κάρτες με αντικείμενα, ζώα, φρούτα είτε φτιάχνουμε με εικόνες από περιοδικά είτε χρησιμοποιούμε παιχνίδια του παιδιού ή αντικείμενα που τα τοποθετούμε σε συγκεκριμένο σημείο (χαλί, τραπέζι): απλώνουμε κάρτες με εικόνες από διάφορες κατηγορίες στο τραπέζι και εναλλάξ περιγράφουμε το αντικείμενο στόχο για να το βρει το παιδί, αφού το βρει και  κερδίσει την κάρτα είναι η σειρά του να περιγράψει μία κάρτα στόχο. Αν κάποιος παίχτης δεν έχει βρει την σωστή κάρτα δεν την κερδίζει

-Λίστα για τα ψώνια : μπορεί να μην είναι εύκολο να βγαίνουμε έξω, όμως μέσα στο χώρο του σπιτιού μπορούμε να παίξουμε παιχνίδι ρόλων με μαγαζάκια.  Σκέφτομαι, σε πιο κατάστημα θέλω να πάω, και φτιάχνω τη λίστα με τα ψώνια που μπορώ να κάνω. Ανάλογα με την ηλικία μπορώ να γράψω και να διαβάσω τη λίστα, να βάλω τιμές στα αντικείμενα.

 

Για να αναπτύξουμε τον αφηγηματικό λόγο του παιδιού και την κριτική του σκέψη ικανότητα :

-Παιχνίδι περιγραφής εικόνων (ελεύθερα στο διαδίχτυο, Pinterest) ή εικόνες από παραμύθια ή ότι άλλο βρίσκεται στα ενδιαφέροντα του παιδιού

-Παραμύθια :Διαβάζουμε παραμύθια/βιβλία/ιστορίες με το παιδί μας. Του ζητάμε να μας «διαβάσει» κι εκείνο το παραμύθι βλέποντας τις εικόνες. Του δίνουμε το χρόνο να το κάνει. Του κάνουμε ερωτήσεις κοιτώντας τις εικόνες (ή και όχι ) και περιμένουμε να μας δώσει μία απάντηση. Προσπαθούμε να το ενισχύσουμε να μιλήσει περισσότερο, να μη μένει σε μονολεκτικές απαντήσεις και επιβραβεύουμε κάθε του προσπάθεια. Κάνουμε κουβέντα πάνω στην ιστοριούλα κάθε φορά προσπαθώντας να ενισχύσουμε την ανταπόκριση του παιδιού λεκτικά. Θα μπορούσε να βοηθήσει και η βιωματική αναπαράσταση της ιστορίας. Μπορείτε να δημιουργήσετε μαζί με το παιδί μια δική σας ιστορία. Αυτό θα ενισχύσει ακόμα περισσότερο τη δημιουργικότητά και την φαντασία του. Εδώ δεν υπάρχει σωστό ή λάθος. Προσπαθούμε να βοηθήσουμε απλά τη σωστή χρήση των λέξεων, να εμπλουτίσουμε το λεξιλόγιο και τη συντακτική δομή.

Φτιάξε ένα παραμύθι – Διαφορετικές έγχρωμες κάρτες και με βοήθεια ερωτήσεων μπορούμε να φτιάξουμε το δικό μας παραμύθι.http://frame.bloglovin.com/?post=4894052895&blog=14718485&group=0&frame=1&frame_type=none&avpp=true&context=&context_ids=&feed_order=&click=0&user=0

 

 

(και για τα μεγαλύτερα παιδιά)

 

 

(συμπλήρωση κόμικ)

 

 

Επιτραπέζια παιχνίδια

Ακόμα και στα επιτραπέζια παιχνίδια, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε το υλικό, χωρίς να ακολουθήσουμε πιστά τους κανόνες αλλά να τους απλοποιήσουμε ή να τους προσαρμόσουμε με τρόπο που να είναι ευχάριστο για το παιδί και να παραμένει παιχνίδι. Καλό θα ήταν στην αρχή, στα επιτραπέζια παιχνίδια ή στα παιχνίδια που χρειάζονται σκέψη, στην «ομάδα» του παιδιού να βρίσκεται κάποιος ενήλικας ο οποίος θα δείχνει στο παιδί τον τρόπο. Έτσι το παιδί θα μπορέσει να αποκτήσει σταδιακά τη σιγουριά και την αυτοπεποίθηση ότι μπορεί να προσπαθήσει και να τα καταφέρει, άσχετα με το χρόνο που θα χρειαστεί.

  • Storycards / καρτο-ιστορίες εκδ. brainboxgames : φτιάχνω ιστορίες με κάρτες (3+)
  • Κήπος Μυστηρίου εκδ. Ravensburger : περιγραφή αντικειμένων, ενίσχυση λεξιλογίου (4+)
  • Χάλι γκάλι τζούνιορ εκδ. Κάισσα(4+)
  • Χάλι γκάλιεκδ. Κάισσα : παιχνίδι με κάρτες για ενίσχυση της παρατηρητικότητας (6+)
  • Μάντεψε ποιός; εκδ. Hasbro : Περιγραφή προσώπων και ζώων, ενίσχυση λεξιλογίου (6+)
  • Στο κεφάλι το χωεκδ. AS: περιγραφή εικόνων (7+)
  • Επιτραπέζιο Dobble, εκδ. Κάισσα :παιχνίδι με κάρτες που στηρίζεται στον εντοπισμό των ζευγαριών με διάφορα μίνι παιχνίδια (+ 8)
  • AblaUblaεκδ. Desyllas : παιχνίδι με λέξεις και κατηγορίες (+12)
  • Tabooεκδ. Hasbro : παιχνίδι με κάρτες και λέξεις, περιγράφω τις λέξεις λεκτικά (12+)
  • Το μεγάλο Tabooεκδ. Hasbro : παιχνίδι με κάρτες και λέξεις, περιγράφω τις λέξεις με διαφορετικούς τρόπους (12+)
  • Brainbox – Παίζουμε μαζί, Μαθαίνουμε μαζί (Μικροί κύριοι – Μικρές κυρίες, ΑΒΓ, μυθολογία, ιστορία κ.α) : παιχνίδι με κάρτες για ενίσχυση της μνήμης, της παρατηρητικότητας , της περιγραφικής ικανότητας ανάλογα με τα ενδιαφέροντα του παιδιού (όλες οι ηλικίες)
  • Κυβοϊστορίες, διάφορες εκδόσεις : φτιάχνω ιστορίες με εικόνες ρίχνοντας τα ζάρια (όλες οι ηλικίες)
  • Παιχνίδι μνήμης –memo διαφορές εκδόσεις : ενίσχυση της μνήμης , της προσοχής, της παρατηρητικότητας
  • Scrabbleεκδ. Mattel : φτιάχνω λέξεις με τα γράμματα που έχω ( με απλές λέξεις, επιλογή γραμμάτων )
  • Επίσεις υπάρχουν πολλά blogs με ωραίες ιδέες τόσο στα ελληνικά όσο και σε άλλες γλώσσες όπου μπορείτε να βρείτε ιδέες. Θα σας προτείνω το blog της συναδέλφου και μητέρας Διαλεχτής Σταματέλου, κοινωνική λειτουργός στα ΚΕΣΥ Ρόδου, η οποία με παιγνιώδη τρόπο πραγματεύεται διάφορα θέματα που μπορεί να αφορούν την καθημερινότητα των παιδιών ( ενσυνειδητότητα, αισθητηριακό παιχνίδι, προσωπικής ανάπτυξης κ.α.)
  • https://dialextis.blogspot.com/

ΠΑΙΔΙΑ ΚΑΙ ΓΟΝΕΙΣ

“Μαθαίνω παίζοντας και παίζοντας μαθαίνω τον κόσμο μέσα από τα μάτια σου”

Ίστοσελίδες με υλικό και παιχνίδια:

 

  • Εκτός από τον υπολογιστή και τα παιχνίδια δραστηριότητες μπορείτε να εμπλέξετε τα παιδιά σας σε δραστηριότητες της καθημερινότητας όπως η μαγειρική ή η κηπουρική. Δεν είναι απαραίτητο ότι θα φτιάξετε κάτι εξεζητημένο. Μπορείτε να φτιάξετε ένα απλό τοστ ή ένα κέικ. Αν ζητήσετε από το παιδάκι σας να σας δώσει τις οδηγίες για να φτιάξετε ένα τοστ ίσως να ανακαλύψετε ότι μπορεί να είναι πιο δύσκολο για εκείνο απ’ ότι περιμένετε. Όχι ότι δεν μπορεί να το φτιάξει, αλλά μπορεί να το περιγράψει; Όταν θα επιλέξετε να κάνετε μία καθημερινή δραστηριότητα, καλό θα ήταν να μιλάτε και να εξηγήσετε στο παιδί σας τι κάνετε, πως το κάνετε, τι χρησιμοποιείτε και την επόμενη φορά να ζητήσετε από εκείνο να σας κατευθύνει.

 

Όλα τα παραπάνω είναι προτάσεις. Κάθε γονιός μπορεί να βρει αυτό που ταιριάζει καλύτερα στο/α παιδιά του. Υπάρχουν πολλές δραστηριότητες εκεί έξω και άλλες τόσες που μπορείτε να σκεφτείτε στο σπίτι σας. Αυτά που σας προτείνω εγώ ελπίζω να σας βοηθήσουν και να σας δώσουν μία κατεύθυνση για τις δραστηριότητες που μπορείτε να ψάξετε. Σημασία έχει ό,τι κι αν επιλέξετε να κάνετε, να περάσετε όμορφα με το παιδί σας.

Χατζήπαπα Βαλασία

ΠΕ21 Λογοθεραπεύτρια

του ΚΕΣΥ Ρόδου