Το Σάββατο 26 Μαΐου 2017 πραγματοποιήθηκε η τελετή λήξης των προγραμμάτων Τ4Ε 2016-2017 στην κεντρική βιβλιοθήκη του Δήμου Θεσσαλονίκης. Ανάμεσα σε πολύ αξιόλογες παρουσιάσεις των προγραμμάτων Τ4Ε που υλοποιήθηκαν από τους φετινούς υποψήφιους Τ4Ε παρουσιάστηκε και η εργασία “Ζωγραφί-Ζωντας (σ)την Ευρώπη. Παί-Ζω και Μαθαίνω!” που υλοποιήθηκε στο 88ο Δημοτικό Σχολείο Θεσσαλονίκης με υπεύθυνη Τ4Ε την Κατερίνα Κατσιούρα, εκπαιδευτικό Πε08.
Στόχος της εργασίας ήταν οι μικροί μαθητές να γνωρίσουν την Ευρωπαϊκή Ένωση και να αισθανθούν μέρος του συνόλου της μέσα από βιωματικές δράσεις, εικαστικές δημιουργίες και παιχνίδια.
Ζητούμενο ήταν η δημιουργική ένταξη της ευρωπαϊκής διάστασης στην εκπαίδευση μέσα από βιωματικές δράσεις, παιχνίδια ρόλων, εικαστικές δημιουργίες και φυσικά τη χρήση των τεχνολογιών της πληροφορίας και της επικοινωνίας στην εκπαιδευτική διαδικασία. Μέσα από τις παραπάνω διαδικασίες οι μαθητές/τριες ήρθαν σε επαφή με τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, γνώρισαν τις πρωτεύουσές τους, τις σημαίες τους, κάποια μνημεία και έργα τέχνης των λαών της Ευρώπης. Ταξιδεύοντας στη γνώση μέσα από το παιχνίδι συνειδητοποίησαν ότι η Ε.Ε. έχει διαφορετικούς λαούς, ο καθένας από τους οποίους έχει τον πολιτισμό του και παράλληλα εκτίμησαν τη σημασία της διαφορετικότητας και της συνεργασίας.
Έναυσμα για το ταξίδι μας στάθηκε το έντυπο «Η Ευρώπη και Εσύ» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Κάθε μαθητής και μαθήτρια υιοθέτησε μια χώρα από το έντυπο, έμαθε τα χρώματα της σημαίας της, την πρωτεύουσά της και ένα χαρακτηριστικό της. Μαζί υιοθέτησε και την ταυτότητα της χώρας με την οποία ασχολήθηκε, π.χ. έγινε Γάλλος πολίτης, την οποία και κράτησε μέχρι την ολοκλήρωση του προγράμματος. Στη συνέχεια χρησιμοποιώντας τις εικαστικές μας δεξιότητες και παρατηρώντας τον χάρτη «Ενωμένοι στην Πολυμορφία» δημιουργήσαμε μάσκες με θέμα κάθε μια χώρα της Ε.Ε. Οι μάσκες αυτές παρουσιάζονται σε βίντεο στην πλατφόρμα YouTube.
Κάθε φορά που παρακολουθούσαμε το βίντεο μας αυτό στην τάξη προσπαθούσαμε να βρούμε τη χώρα που αφορούσε κάθε μάσκα, από τη σημαία και τα χαρακτηριστικά της. Ήταν ενδιαφέρον ότι την πρώτη φορά που οι μαθητές παρακολούθησαν το βίντεο αυτό άρχισαν μόνοι τους, χωρίς την οδηγία της υπευθύνου της δράσης, να φωνάζουν τα ονόματα των χωρών με ενθουσιασμό.
Η δράση μας αυτή μας διασκέδασε πολύ και μας πρόσφερε γνώσεις με παιγνιώδη τρόπο. Αποφασίσαμε λοιπόν να κατασκευάσουμε ένα επιτραπέζιο παιχνίδι με κάρτες τις μάσκες μας, χωρισμένες στη μέση. Στόχος του παιχνιδιού, που έχει τη λογική του παζλ, είναι να ταιριάξεις τα κομμάτια μεταξύ τους. Το παιχνίδι παίζεται από 2 μέχρι 8 παίκτες. Ξεκινώντας το παιχνίδι απλώνουμε όλες τις κάρτες σε μια επιφάνεια. Κάθε χώρα αποτελείται από δυο κομμάτια. Το ένα είναι το κομμάτι-μάσκα που έχει τα χρώματα της σημαίας της χώρας και το άλλο είναι οι χαρακτηριστικές ζωγραφιές που αντιπροσωπεύουν κάθε χώρα της Ε.Ε.. Ο παίκτης που είναι η σειρά του πρέπει να διαλέξει με κλειστά μάτια μια κάρτα από όλες όσες είναι απλωμένες και έπειτα αφού ανοίξει τα μάτια του να βρει το κομμάτι που της αντιστοιχεί. Παίρνει ένα πόντο αν τα καταφέρει και άλλον ένα αν βρει και φωνάξει και το όνομα της χώρας. Σε αυτή και μόνο την περίπτωση συνεχίζει μέχρι να χάσει είτε αν δεν ταιριάξει τα κομμάτια ή δεν βρει τη χώρα. Διαφορετικά συνεχίζει ο επόμενος παίκτης. Το παιχνίδι τελειώνει όταν εξαντλούνται οι κάρτες και νικητής είναι που έχει τους περισσότερους πόντους.
Το επιτραπέζιο μας το παίξαμε αρκετές φορές στη βιβλιοθήκη του σχολείου μας, όπου δωρίσαμε και δυο επιτραπέζια μας για να παίζουν και τα υπόλοιπα παιδιά και μέσα από το παιχνίδι να μαθαίνουν τις χώρες και τις σημαίες των χωρών-μελών της Ε.Ε.
Στη βιβλιοθήκη του σχολείου μας διαβάσαμε επίσης το μύθο για την αρπαγή της Ευρώπης και στη συνέχεια ζωγραφίσαμε σκηνές από την ιστορία.
Επίσης διαβάσαμε «Τα αστέρια της Ευρώπης» που προμηθευτήκαμε από το Europe Direct Θεσσαλονίκης.
Σε συνέχεια των δράσεών μας το έντυπο «Ενωμένοι στην Πολυμορφία» της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που είχαμε στα χέρια μας (δυστυχώς σε ένα αντίτυπο, αφού είχε εξαντληθεί στο EuropeDirect της Θεσσαλονίκης) μας έδωσε ιδέες ώστε να «ζωγραφίσουμε» το όνομα της χώρας μας! Κάθε γράμμα της λέξης κάθε χώρας έγινε φιγούρα ανθρώπινη, ή μνημείο ή οποιοδήποτε άλλο χαρακτηριστικό της μέσα από τη φαντασία των παιδιών. Κάθε παιδί ασχολήθηκε με τη χώρα που είχε υιοθετήσει και την παρουσίασε στα άλλα παιδιά.
Στη συνέχεια και αυτές μας οι εργασίες μετατράπηκαν σε βίντεο το οποίο «ντύσαμε» με τις φωνές μας, παρουσιάζοντας κάθε χώρα με τον χαιρετισμό της, την πρωτεύουσα της και κάποιο της χαρακτηριστικό. Μπορείτε να παρακολουθήσετε την ταινιούλα μας και πάλι στην πλατφόρμα YouTube.
Τα αποτελέσματα όλων μας των εργασιών παρουσιάστηκαν στο σχολείο μας σε γονείς και μαθητές σε ειδική εκδήλωση που έλαβε μέρος στις 16 Μαΐου 2017 στην αίθουσα εκδηλώσεων μας παράλληλα με την παρουσίαση του προγράμματος Α.Υ “Διατροφή και Υγεία” (υπευθ. εκπ/κοι: Στέλλα Οικονομίδου-ΠΕ11, Νίκη Ντουβαρτζή-ΠΕ70).
Παρουσίαση του προγράμματος στην πλατφόρμα Teachers4Europe
Ήταν ένα ταξίδι που όλοι και ιδιαίτερα οι μικροί μας μαθητές απόλαυσαν μέσα σε ένα πνεύμα χαράς, δημιουργίας και συνεργασίας. Αξίες που διέπουν και την Ευρωπαϊκή Ένωση!