9 Μαρτίου 2017
από ΒΕΛΟΝΑΚΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ

Εργαλεία και υλικά:
1. Υπολογιστές εργαστηρίου Πληροφορικής.
2. Φορητός υπολογιστής συνδεδεμένος με βιντεοπροβολέα και με το διαδίκτυο.
3. Λογισμικά εξομοίωσης Ηλεκτρικών Κυκλωμάτων από τον ιστότοπο του Πανεπιστημίου του Colorado
PHET
π.χ.
https://phet.colorado.edu/el/simulation/legacy/circuit-construction-kit-ac-virtual-lab
Διαδικασία:
- Οι μαθητές χωρίζονται σε ανομοιογενείς ομάδες των τριών ατόμων.
- Κάθε ομάδα αναλαμβάνει να υλοποιήσει με τη βοήθεια του εξομοιωτή ένα απλό κύκλωμα συνεχούς ρεύματος με πηγή, διακόπτη και αντιστάτη.Κατόπιν, καλείται να τοποθετήσει κατάλληλα στο στο κύκλωμα όργανα ηλεκτρικών μετρήσεων (αμπερόμετρο και βολτόμετρο), προκειμένου να μετρήσει τηντάση στα άκρα του αντιστάτη και το ρεύμα που τον διαρρέει. Επιπλέον, χρησιμοποιώντας τους ψηφιακούς αισθητήρες, κατασκευάζει τα διαγράμματα Ι = f(t) και V = f(t).
- Κάθε ομάδα καλείται να κατασκευάσει ένα κύκλωμα με μια πηγή, διακόπτη και δυο αντιστάτες συνεδεδεμένους σε σειρά και να μετρήσει τηντάση στα άκρα καθενός και το ρεύμα που τον διαρρέει. Στη συνέχεια, το πείραμα επαναλαμβάνεται με αντιστάτες διαφορετικής αντίστασης.
- Κάθε ομάδα καλείται να κατασκευάσει ένα κύκλωμα με μια πηγή, διακόπτη και δυο αντιστάτες συνεδεδεμένους παράλληλα και να μετρήσει τηντάση στα άκρα καθενός και το ρεύμα που τον διαρρέει. Στη συνέχεια, το πείραμα επαναλαμβάνεται με αντιστάτες διαφορετικής αντίστασης.
Συμπεράσματα:
- Τι συμπεραίνετε για τη σχέση των ρευμάτων και των τάσεων στα άκρα των αντιστατών όταν συνδέονται σε σειρά;
- Τι συμπεραίνετε για τη σχέση των ρευμάτων και των τάσεων στα άκρα των αντιστατών όταν συνδέονται παράλληλα;
Γενίκευση:
- Με τη βοήεθια του εξομοιωτή ηλεκτρικών κυκλωμάτων να διερευνήσετε το ρόλο ενός πυκνωτή σε ένα κύκλωμα συνεχούς ρεύματος.
- Με τη βοήεθια του εξομοιωτή ηλεκτρικών κυκλωμάτων να διερευνήσετε το ρόλο ενός πηνίου σε ένα κύκλωμα συνεχούς ρεύματος.
Εκτεταμένο σχέδιο μαθήματος (στα Αγγλικά):
https://v.gd/sj4gyh
Κατηγορία Προσομοιώσεις, Φυσική Β΄ Λυκείου (Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών), Φυσική Γ΄ Γυμνασίου |
Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Μελέτη ηλεκτρικών κυκλωμάτων με τη βοήθεια εξομοιωτή | Με ετικέτα Β΄ Λυκείου, Γ΄ Γυμνασίου, Γενικής Παιδείας, Φυσική
22 Ιανουαρίου 2017
από ΒΕΛΟΝΑΚΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ

Στον παρακάτω σύνδεσμο θα βρείτε σημειώσεις για το μάθημα της Χημείας Α΄ Λυκείου.
Χημεία Α΄ Λυκείου
Κατηγορία Ασκήσεις, Χημεία Α΄ Λυκείου (Γενικής Παιδείας) |
Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Σημειώσεις Χημείας Α΄ Λυκείου | Με ετικέτα Α΄ Λυκείου, Χημεία
13 Δεκεμβρίου 2016
από ΒΕΛΟΝΑΚΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ

Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες. Κατασκευάζουν απλό ηλεκτρικό κύκλωμα με πηγή- τροφοδοτικό συνεχούς τάσης, διακόπτη, αντιστάτη και τη συσκευή που θέλουμε να μελετήσουμε κάθε φορά. Στην περίπτωσή μας χρησιμοποιήθηκαν λαμπάκι πυράκτωσης (κάηκε!!), πυκνωτής και αντιστάτης. Στο κύκλωμα συνέδονται αμπερόμετρο (σε σειρά με τη μελετούμενη συσκευή) και βολτόμετρο (παράλληλα, στα άκρα της μελετούμενης συσκευής). Μεταβάλλουμε την τάση τροφοδοσίας στα άκρα της συσκευής και καταγράφουμε ζεύγη τιμών ηλεκτρικής τάσης- ηλεκτρικού ρεύματος σε λογιστικό φύλλο .xls. Με τη βοήθεια του αντίστοιχου λογισμικού οι μαθητές κατασκευάζουν το διάγραμμα ρεύματος- τάσης για κάθε μια από τις μελετούμενες συσκευές (χαρακτηριστική καμπύλη της συσκευής) . Μελετάμε τις γραφικές παραστάσεις που προέκυψαν:
- Τι συμπεραίνουμε για τη σχέση ρεύματος- τάσης στην περίπτωση του αντιστάτη; Τι μπορούμε να πούμε για την αντίστασή του; Με ποιους τρόπους θα μπορούσαμε να να την υπολογίσουμε, αν ήταν άγνωστη; Να συγκρίνεται τη γνωστή τιμή της αντιστασης του αντιστάτη (σημειώνεται επάνω του) με αυτήν που προκύπτουν με καθέναν από τους παραπάνω τρόπους.
- Τι συμπεραίνουμε για τη σχέση ρεύματος- τάσης στην περίπτωση του πυκνωτή; Τι μπορούμε να πούμε για την αντίστασή του;
- Τι συμπεραίνουμε για τη σχέση ρεύματος- τάσης στην περίπτωση της λάμπας; Έχει έννοια εδώ η αντίστασης; Με ποιους τρόπους θα μπορούσε να οριστεί;
Αρχείο Πειραματικών Αποτελεσμάτων:
Χαρακτηριστικές Καμπύλες Συσκευών με δυο άκρα (Γ΄ Γυμνασίου)
Κατηγορία Μαθήματα, Πειράματα, Φυσική Β΄ Λυκείου (Γενικής Παιδείας), Φυσική Γ΄ Γυμνασίου |
Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Πειραματική Δραστηριότητα: κατασκευή χαρακτηριστικής καμπύλης συσκευών με δυο άκρα
13 Δεκεμβρίου 2016
από ΒΕΛΟΝΑΚΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ

Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες. Αφού εφαρμόσουν το Θεμελιώδη Νόμο της Μηχανικής για την περίπτωση της δύναμης επαναφοράς σε συνδυασμό με δύναμη υγρής τριβής της μορφής -bυ, το επιλύουν με τη βοήθεια του περιβάλλοντος προσομοιώσεων Modellus X, δημιουργώντας τη δική τους προσομοίωση Φθίνουσας Ταλάντωσης. Mε τη βοήθεια της παραπάνω προσομοίωσης σχεδιάζουν:
- Τα διαγράμματα απομάκρυνσης- χρόνου, ταχύτητας- χρόνου και επιτάχυνσης- χρόνου για ίδιες τιμές της αρχικής ταχύτητας και θέσης, σταθεράς επαναφοράς και μάζας αλλά για διάφορεςς τιμές της σταθεράς απόσβεσης.
- Τα συγκριτικά διαγράμματα απομάκρυνσης- χρόνου, ταχύτητας- χρόνου και επιτάχυνσης- χρόνου για κοινές τιμές των παραμέτρων της κίνησης αλλά διάφορες τιμές της αρχικής ταχύτητας και θέσης (όταν έχουμε φθίνουσα ταλάντωση).
- Το κοινό διάγραμμα κινητικής ενέργειας- χρόνου, δυναμικής ενέργειας- χρόνου και ολικής ενέργειας- χρόνου για διάφορες τιμές της αρχικής ταχύτητας και θέσης όταν το σώμα εκτελεί φθίνουσα ταλάντωση (κοινές τιμές των υπόλοιπων παραμέτρων).
- Το κοινό διάγραμμα κινητικής ενέργειας- απομάκρυνσης, δυναμικής ενέργειας- απομάκρυνσης και ολικής ενέργειας- απομάκρυνσης για διάφορες τιμές της αρχικής ταχύτητας και θέσης (κοινές τιμές μάζας και σταθεράς επαναφοράς).
Μελετάμε τις γραφικές παραστάσεις που προέκυψαν:
- Πώς η αλλαγή της σταθεράς απόσβεσης επηρεάζει την κίνηση του σώματος; Για ποιες τιμές της σταθεράς απόσβεσης παρατηρείται φθίνουσα ταλάντωση; Τι συμβαίνει στις υπόλοιπες περιπτώσεις; Επιδρά η μάζα του σώματος στο είδος της κίνησής του και πώς;
- Τι συμπεραίνουμε για τη διαφορά φάσης μεταξύ απομάκρυνσης και επιτάχυνσης, μεταξύ ταχύτητας και επιτάχυνσης και μεταξύ απομάκρυνσης και ταχύτητας;
- Πώς η τυχόν αλλαγή των αρχικών συνθηκών (αρχική απομάκρυνση και ταχύτητα) επηρεάζει τη μορφή των παραπάνω διαγραμμάτων;
- Ποια μεγέθη της Απλής Αρμονικής Ταλάντωσης επηρεάζονται από τη μεταβολή της μάζας του σώματος ή της σταθεράς επαναφοράς;
- Τι συμπεραίνουμε για την ολική ενέργεια σε συνάρτηση με του σώματος σε συνάρτηση με το χρόνο; Είναι της μορφής E = Eo.exp(-γt);
Η υπολογιστική προσομοίωση σε Modellus X:
https://www.dropbox.com/s/mhko6lqizorecop/GATfthinousa..modellus?dl=0
Το σχέδιο του μαθήματος σε Learning Designer (στα Αγγλικά, για συναδέλφους): https://v.gd/ppYV3B
Κατηγορία Μαθήματα, Προσομοιώσεις, Φυσική Γ΄ Λυκείου (Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών) |
Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Ομαδική Διερευνητική Εργασία με Προσομοιώσεις στις Φθίνουσες Ταλαντώσεις (Περιβάλλον Εργασίας Modellus X) | Με ετικέτα Γ΄ Λυκείου, Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών, Φυσική
13 Δεκεμβρίου 2016
από ΒΕΛΟΝΑΚΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ

Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες. Αφού εφαρμόσουν το Θεμελιώδη Νόμο της Μηχανικής για την περίπτωση της δύναμης επαναφοράς, το επιλύουν με τη βοήθεια του περιβάλλοντος προσομοιώσεων Modellus X, δημιουργώντας τη δική τους προσομοίωση Κλασσικού Απλού Αρμονικού Ταλαντωτή. Mε τη βοήθεια της παραπάνω προσομοίωσης σχεδιάζουν:
- Τα διαγράμματα απομάκρυνσης- χρόνου, ταχύτητας- χρόνου και επιτάχυνσης- χρόνου για διάφορες τιμές της αρχικής ταχύτητας και θέσης (κοινές τιμές μάζας και σταθεράς επαναφοράς).
- Τα συγκριτικά διαγράμματα απομάκρυνσης- χρόνου, ταχύτητας- χρόνου και επιτάχυνσης- χρόνου για ίδιες τιμές της αρχικής ταχύτητας και θέσης αλλά για διάφορες περιπτώσεις σταθεράς επαναφοράς και μάζας.
- Το κοινό διάγραμμα κινητικής ενέργειας- χρόνου, δυναμικής ενέργειας- χρόνου και ολικής ενέργειας- χρόνου για διάφορες τιμές της αρχικής ταχύτητας και θέσης (κοινές τιμές μάζας και σταθεράς επαναφοράς).
- Το κοινό διάγραμμα κινητικής ενέργειας- απομάκρυνσης, δυναμικής ενέργειας- απομάκρυνσης και ολικής ενέργειας- απομάκρυνσης για διάφορες τιμές της αρχικής ταχύτητας και θέσης (κοινές τιμές μάζας και σταθεράς επαναφοράς).
Μελετάμε τις γραφικές παραστάσεις που προέκυψαν:
- Τι συμπεραίνουμε για τη διαφορά φάσης μεταξύ απομάκρυνσης και επιτάχυνσης, μεταξύ ταχύτητας και επιτάχυνσης και μεταξύ απομάκρυνσης και ταχύτητας;
- Πώς η τυχόν αλλαγή των αρχικών συνθηκών (αρχική απομάκρυνση και ταχύτητα) επηρεάζει τη μορφή των παραπάνω διαγραμμάτων;
- Ποια μεγέθη της Απλής Αρμονικής Ταλάντωσης επηρεάζονται από τη μεταβολή της μάζας του σώματος ή της σταθεράς επαναφοράς;
- Τι συμπεραίνουμε για την ολική ενέργεια στην Απλή Αρμονική Ταλάντωση; Περιμέναμε ένα τέτοιο αποτέλεσμα; Γιατί;
Η υπολογιστική προσομοίωση σε Modellus X:
https://www.dropbox.com/s/7s4b7i128gxhn70/GAT.modellus?dl=0
Το σχέδιο του μαθήματος σε Learning Designer (στα Αγγλικά, για συναδέλφους):
https://v.gd/ppYV3B
Κατηγορία Μαθήματα, Προσομοιώσεις, Φυσική Γ΄ Λυκείου (Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών) |
Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Ομαδική Διερευνητική Εργασία με Προσομοιώσεις στην Απλή Αρμονική Ταλάντωση (Περιβάλλον Modellus X) | Με ετικέτα Γ΄ Λυκείου, Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών, Φυσική
13 Δεκεμβρίου 2016
από ΒΕΛΟΝΑΚΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
Κατηγορία Ασκήσεις, Μαθήματα, Φυσική Γ΄ Λυκείου (Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών) |
Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Σημειώσεις Φυσικής Γ΄ Λυκείου (2016-2017) | Με ετικέτα Γ΄ Λυκείου, Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών, Φυσική
13 Δεκεμβρίου 2016
από ΒΕΛΟΝΑΚΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
Κατηγορία Ασκήσεις, Μαθήματα, Φυσική Α΄ Λυκείου (Γενικής Παιδείας), Χωρίς κατηγορία |
Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Σημειώσεις Φυσικής Α΄ Λυκείου (2016-2017) | Με ετικέτα Α΄ Λυκείου, Γενικής Παιδείας, Φυσική
3 Νοεμβρίου 2016
από ΒΕΛΟΝΑΚΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ

Την προσομοίωση μπορείτε να βρείτε στη σελίδα www.seilias.gr και πιο συγκεκριμένα
- http://www.seilias.gr/images/stories/myvideos/omaliKikliki3.swf
- http://www.seilias.gr/images/stories/myvideos/dinamikiStinKiklikiKinisi.swf
Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες. Mε τη βοήθεια των παραπάνω προσομοιώσεων υπολογίζουν αντίστοιχα:
- Τις τιμές της κεντρομόλου κεντρομόλου επιτάχυνσης για διάφορες τιμές της γραμμικής ταχύτητας.
- Τις τιμές της κεντρομόλου κεντρομόλου δύναμης για διάφορες τιμές της γραμμικής ταχύτητας.
Τα αποτελέσματα συγκεντρώνονται σε υπολογιστικό φύλλο .xls και σχεδιάζονται οι αντίστοιχες γραφικές παραστάσεις. :
- Τι συμπεραίνουμε για τη σχέση μεταξύ κεντρομόλου επιτάχυνσης και γραμμικής ταχύτητας; Με ποιον τρόπο μπορούμε να ισχυροποιήσουμε το συμπέρασμά μας;
- Τι συμπεραίνουμε για τη σχέση μεταξύ κεντρομόλου δύναμης και γραμμικής ταχύτητας; Με ποιον τρόπο μπορούμε να ισχυροποιήσουμε το συμπέρασμά μας;
- Αν θεωρήσουμε ότι το σώμα που κινείται είναι το ίδιο και στις δυο περιπτώσεις και ότι η ακτίνα της κυκλικής τροχιάς είναι R = 1, τι συμπεραίνουμε για τη μάζα του;
Δραστηριότητα: να αποδείξετε τη σχέση μεταξύ κεντρομόλου επιτάχυνσης και γραμμικής ταχύτητας στην κυκλική ομαλή κίνηση (προτείνεται να χρησιμοποιήσετε τις ιδιότητες των όμοιων τριγώνων από την Ευκλείδια Γεωμετρία).
Αποτελέσματα προσομοίωσης Κεντρομόλου Επιτάχυνσης- Δύναμης (Β΄ Λυκείου, Φυσική Προσανατολισμού)
Κατηγορία Φυσική Β΄ Λυκείου (Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών), Χωρίς κατηγορία |
Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Εφαρμογή προσομοιώσεων για την κατανόηση της κεντρομόλου επιτάχυνσης και της κεντρομόλου δύναμης | Με ετικέτα Β΄ Λυκείου, Προσανατολισμού Θετικών Σπουδών, Φυσική
3 Νοεμβρίου 2016
από ΒΕΛΟΝΑΚΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ

Την προσομοίωση μπορείτε να βρείτε στη σελίδα www.seilias.gr και πιο συγκεκριμένα
http://www.seilias.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=74&Itemid=37
Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες. Mε τη βοήθεια της προσομοίωσης http://www.seilias.gr/images/stories/myvideos/Coulomb2.swf υπολογίζουν:
- Τις τιμές της δύναμης Coulomb για διάφορες τιμές του ενός φορτίου (οι τιμές του άλλου και της μεταξύ τους απόστασης διατηρούνται σταθερές). Η διαδικασία μπορεί να επαναληφθεί και για το δεύτερο φορτίο.
- Τις τιμές της δύναμης Coulomb για διάφορες τιμές της απόστασης των δυο φορτίων (οι τιμές των φορτίων διατηρούνται σταθερές).
Τα αποτελέσματα συγκεντρώνονται σε υπολογιστικό φύλλο .xls και σχεδιάζονται οι αντίστοιχες γραφικές παραστάσεις. Τι συμπεραίνουμε:
α) Για τη σχέση μεταξύ δύναμης και φορτίου;
β) Για τη σχέση μεταξύ δύναμης και απόστασης των δυο φορτίων; Με ποιον τρόπο μπορούμε να ισχυροποιήσουμε το συμπέρασμά μας;
Αρχεία Αριθμητικών Αποτελεσμάτων:
Αποτελέσματα προσομοίωσης για το Νόμο Coulomb (Γ’ Γυμνασίου)
Αποτελέσματα Προσομοίωσης για το Νόμο Coulomb (Β΄ Λυκείου)
Κατηγορία Μαθήματα, Φυσική Β΄ Λυκείου (Γενικής Παιδείας), Φυσική Γ΄ Γυμνασίου |
Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Εφαρμογή προσομοίωσης για την κατανόηση του Νόμου του Coulomb | Με ετικέτα Β΄ Λυκείου, Γ΄ Γυμνασίου, Φυσική
9 Νοεμβρίου 2015
από ΒΕΛΟΝΑΚΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
Κατηγορία Ασκήσεις, Μαθήματα, Φυσική Α΄ Λυκείου (Γενικής Παιδείας) |
Δεν επιτρέπεται σχολιασμός στο Σημειώσεις Φυσικής Α΄ Λυκείου | Με ετικέτα Α΄ Λυκείου, Γενικής Παιδείας, Φυσική