Εισήγηση Πολιτικής για την ορθή χρήση των Κοινωνικών Δικτύων στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο : 2011-12-14

Τα κοινωνικά δίκτυα με τη ραγδαία εξάπλωσή τους και τις δυνατότητες που παρέχουν, έχουν μεταβάλει ριζικά τον τρόπο που επικοινωνούμε, συνεργαζόμαστε και διαθέτουμε την πληροφορία. Η δικτύωση αυτού του είδους προσφέρει νέες ευκαιρίες για προσωπική έκφραση και εξέλιξη, συνεργασία και συμμετοχή. Ειδικά στους νέους ανθρώπους, η κοινωνική δικτύωση τείνει να υπερκεράσει άλλες πιο παραδοσιακές ενασχολήσεις της καθημερινότητας.

Η ανεμπόδιστη χρήση των ευρέως γνωστών, δημόσιων κοινωνικών δικτύων έχει γίνει η αφορμή για ένα διάλογο που έχει ξεκινήσει θέτοντας σημαντικά ερωτήματα σχετικά με τη χρησιμότητά τους στην εκπαιδευτική διαδικασία. Μια προσπάθεια επισκόπησης των απόψεων που εκφράζονται και των πολιτικών που ακολουθούνται, επιχειρείται στη συνέχεια, με στόχο τη διατύπωση μιας πολιτικής ορθής χρήσης των κοινωνικών δικτύων στα ελληνικά σχολεία.

Σήμερα το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (www.sch.gr) διασυνδέει περισσότερες από 16.000 σχολικές μονάδες στο Internet, εξυπηρετώντας μια κρίσιμη μάζα χρηστών αποτελούμενη από όλα τα μέρη της εκπαιδευτικής κοινότητας. Το γεγονός ότι το Internet προσφέρει τεράστιο όγκο πληροφορίας, κάποια από την οποία είναι κατάλληλη για σχολεία και μαθητές ενώ κάποια άλλη δεν είναι, είναι αδιαμφισβήτητο.

Στην περίπτωση που μία εκπαιδευτική μονάδα (πρωτοβάθμιας ή δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης) έχει πρόσβαση στο Internet, όλοι όσοι συνδέονται στο δίκτυο, συμπεριλαμβανομένων και των μαθητών, μπορούν να έρθουν σε επαφή με υλικό και πληροφορία που πολλές φορές δεν πληρούν κανένα κριτήριο ποιότητας και δεν έχουν υποστεί κανένα έλεγχο για το περιεχόμενό τους. Συγκεκριμένες θεματικές περιοχές στις οποίες επικεντρωνόμαστε είναι αυτές που μπορούν να βλάψουν την ανάπτυξη της προσωπικότητας των παιδιών και συγκεκριμένα αυτές που προωθούν ή ενθαρρύνουν τη βία, τα ναρκωτικά, τον ρατσισμό, την πορνογραφία και ειδικά την παιδική, τα τυχερά παιχνίδια, κλπ. Αυτοί οι δικτυακοί τόποι κρίνονται επιβλαβείς και είναι υποχρέωση του σχολείου να προστατέψει τους μαθητές του από την έκθεσή τους σε ακατάλληλο περιεχόμενο. Σήμερα, το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο αποκόπτει την πρόσβαση σε ιστοσελίδες των ανωτέρω κατηγοριών, μέσα από το δίκτυο υπολογιστών του σχολείου.

Παράλληλα όμως, έχουν πλέον αναπτυχθεί πολλοί εναλλακτικοί δίαυλοι επικοινωνίας και ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ των χρηστών του διαδικτύου. Οι υπηρεσίες κοινωνικής δικτύωσης επιτρέπουν την εύκολη δημιουργία διαδικτυακής παρουσίας των χρηστών τους, την κοινή χρήση εφαρμογών, την ανταλλαγή μηνυμάτων, στιγμιαίων μηνυμάτων και αρχείων, κ.α. Γενικότερα, αποτελούν ένα ολοκληρωμένο περιβάλλον επικοινωνίας και κοινωνικής δικτύωσης, με πολλές εφαρμογές να προστίθενται καθημερινά. Παρέχουν έτσι, ένα χώρο που οι ανήλικοι μαθητές μπορούν να έρθουν πολύ εύκολα σε επαφή με επιβλαβές υλικό αλλά και να συνάψουν σχέσεις με αγνώστους.

Η εξάπλωση στη χρήση των κοινωνικών δικτύων είναι ραγδαία. Ενδεικτικά αναφέρεται ότι οι ενεργοί χρήστες στο Facebook έχουν ξεπεράσει τα 750 εκατομμύρια παγκοσμίως ενώ για την Ελλάδα το νούμερο πλησιάζει τα 3,5 εκατομμύρια. Μελέτη του Παρατηρητηρίου για την Κοινωνία της Πληροφορίας το Μάιο του 2009 [1] δείχνει ότι το ένα στα δύο παιδιά ηλικίας 8-15 ετών έχει λογαριασμό σε μια από τις δημοφιλείς ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης (όπως hi5, Facebook, MySpace, κ.τ.λ.).

Τα κοινωνικά δίκτυα περιλαμβάνουν, χωρίς να περιορίζονται, τα:

  • Απλά ιστολόγια (Blogs), όπως είναι το Blogger
  • Χώροι συζητήσεων (discussion forums), όπως το netmums.com
  • Χώροι ανταλλαγής μηνυμάτων, όπως τα MSN, Skype κ.ά.
  • Χώροι πολύπλευρης κοινωνικής δικτύωσης και συνεργασίας, όπως το Facebook, Twitter, κλπ.

Διαβάστε τη συνέχεια στην πλήρη εισήγηση Πολιτικής για την Ορθή Χρήση των Κοινωνικών Δικτύων στο Σχολικό Δίκτυο

Αφήστε μια απάντηση


Top
 
Μετάβαση σε γραμμή εργαλείων