Εκατομμύρια ευρώ έχουν κερδίσει οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας από τους ανυποψίαστους συνδρομητές που χρεώνονται με ένα ευρώ την ημέρα για υπηρεσίες Ιντερνετ. Για την εν λόγω πρακτική υπήρξε σωρεία καταγγελιών προς τη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή (ΓΓΚ), η οποία τις επόμενες ημέρες αναμένεται να προβεί σε ανακοινώσεις προστίμων καθώς εντόπισε καταχρηστικές μεθόδους στον τρόπο επιβολής της χρέωσης από την πλευρά των εταιρειών.
Εδώ και μερικούς μήνες, λοιπόν, οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας ξεκίνησαν να παρέχουν σε όλους σχεδόν τους συνδρομητές τους τη δυνατότητα να μπαίνουν κάθε μέρα στο Ιντερνετ από τη συσκευή του τηλεφώνου τους με χρέωση ένα ευρώ που αντιστοιχεί σε 10-20 ΜΒ πλοήγησης (ανάλογα με την εταιρεία). Οι εταιρείες ενημέρωσαν μεν μέσω ειδικών δημοσιεύσεων στον τύπο και με SMS τους πελάτες τους για τις νέες υπηρεσίες, αλλά το γεγονός ότι δεν ρωτήθηκαν πρώτα οι συνδρομητές για το αν επιθυμούν ή όχι τις υπηρεσίες αυτές αποτελεί μονομερή τροποποίηση της σύμβασης που προσκρούει στο νόμο περί προστασίας των καταναλωτών.
Ειδικά σε ό,τι αφορά τα smart phones, που τον τελευταίο καιρό -και παρά την οικονομική κρίση- είναι της μόδας και κυριολεκτικά «ξεπουλάνε» στα καταστήματα κινητής τηλεφωνίας, έχουν την ιδιότητα να προβαίνουν σε αυτόματες ενημερώσεις μέσω Διαδικτύου. Κοινώς, η χρέωση του ενός ευρώ επιβάλλεται καθημερινά στους κατόχους τους, ακόμα κι αν εκείνοι δεν κάνουν χρήση της υπηρεσίας του Διαδικτύου.
Οι εταιρείες, από την πλευρά τους, υποστηρίζουν ότι οι ίδιες δεν είναι υπεύθυνες για την αυτόματη πρόσβαση των smart phones στο Διαδίκτυο και ότι την ευθύνη γι’ αυτό έχουν οι κατασκευάστριες εταιρείες. Ωστόσο, παράγοντες της ΓΓΚ αναφέρουν ότι οι εταιρείες κινητής όφειλαν να ενημερώνουν αναλυτικά για τα χαρακτηριστικά των νέων τηλεφώνων ειδικά από τη στιγμή που αυτά πωλούνται «πακέτο» με συνδρομητικά προγράμματα και να δίνουν οδηγίες για το πώς μπορούν οι συνδρομητές να «μπλοκάρουν» την αυτόματη και καθημερινή είσοδο στο Ιντερνετ.
Επίσης, οι εταιρείες κινητής τηλεφωνίας δεν παρέχουν επαρκή πληροφόρηση στους συνδρομητές για τον τρόπο και το ύψος της χρέωσης των υπηρεσιών Ιντερνετ όταν αυτοί τυχόν ξεπεράσουν τα 10-20 ΜΒ την ημέρα. Πρόβλημα υπάρχει και με τις παλαιότερες συσκευές που έχουν κουμπιά που αν πατηθούν… κατά λάθος, η πρόσβαση και η χρέωση για το Ιντερνετ είναι αυτόματη. Μάλιστα, από τις καταγγελίες προς την ΓΓΚ προκύπτει ότι οι εταιρείες έστελναν SMS κάθε φορά που γινόταν είσοδος στο Διαδίκτυο, με περιεχόμενο όμως που παρέπεμπε σε προσφορά της εταιρείας και όχι σε χρέωση που είχε ήδη γίνει.
Η υπόθεση αυτή παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον καθώς -όπως έχει συμβεί και σε αντίστοιχες στο παρελθόν- δείχνει ότι στην παροχή των «νέων» υπηρεσιών, για τις οποίες οι καταναλωτές ενδέχεται να έχουν άγνοια για τον τρόπο λειτουργίας τους, οι εταιρείες επιλέγουν με μονομερείς τροποποιήσεις συμβάσεων και ελλιπή ενημέρωση να εκμεταλλευτούν προς όφελός τους τα κενά πληροφόρησης.
Τέλος, να σημειωθεί ότι το ποσό της χρέωσης, δηλαδή το ένα ευρώ την ημέρα, δεν θεωρείται υπερβολικό από την πλευρά της ΓΓΚ για την παρεχόμενη υπηρεσία. Το πρόβλημα είναι ότι με αυτό χρεώνονται χιλιάδες πελάτες των εταιρειών που είτε δεν θέλουν να σερφάρουν στο Ιντερνετ, είτε δεν ξέρουν πώς να διακόψουν την εν λόγω υπηρεσία.
Πηγή: Έντυπη Έκδοση Κυριακάτικη, 13/11/11
Τον Μάιο είχα γράψει σχετικό άρθρο γιατί συνέβη και σε μένα και στη σύζυγό μου:
Το άρθρο: Γιατί η Cosmote ενεργοποιεί το internet στα καρτοκινητά ΧΩΡΙΣ να μας ρωτήσει;
Προσωπικά πιστεύω ότι δεν θα γίνει τίποτα με τις εταιρίες μιας και η νομική οδός είναι και χρονοβόρα αλλά και οι νομικοί τους σύμβουλοι θα βρουν τρόπους να αποφύγουν τα πρόστιμα.