Εθισμένος 1 στους 25 εφήβους, σύμφωνα με έρευνα στις ΗΠΑ

Ένας στους 25 εφήβους ανέφερε ότι έχει «μία ακαταμάχητη επιθυμία» να σερφάρει στο Ίντερνετ, ότι νιώθει εκνευρισμό όταν είναι εκτός Διαδικτύου ή ότι επιχείρησε να «απεξαρτητοποιηθεί» ή να μειώσει τον χρόνο παραμονής του στο Ίντερνετ, σύμφωνα με αμερικανική μελέτη.

Επιπλέον, η έρευνα στην οποία συμμετείχαν περισσότεροι από 3.500 μαθητές Γυμνασίου στην πολιτεία του Κονέκτικατ συμπέρανε ότι οι μαθητές εκείνοι που έκαναν «προβληματική χρήση του Ίντερνετ» ήταν πιθανότερο να εμφανίσουν συμπτώματα κατάθλιψης, επιθετική συμπεριφορά και να κάνουν χρήση ναρκωτικών σε σχέση με τους συνομηλίκους τους.

Αλλά ο επικεφαλής της έρευνας, ο Τίμοθι Λιου του πανεπιστημίου Yale, και οι συνεργάτες του, εξήγησαν ότι δεν μπορούν να αποδείξουν μία σχέση «αιτίας-αποτελέσματος» ως προς τη χρήση του Διαδικτύου, την κατάθλιψη και τη χρήση ναρκωτικών.

«Η προβληματική χρήση του Ίντερνετ ενδεχομένως να παρουσιάζεται περίπου στο 4% των μαθητών Γυμνασίου στις ΗΠΑ,» έγραψαν οι συγγραφείς της μελέτης στην επιθεώρηση Journal of Clinical Psychology.

«Μπορεί να συνδέεται με την κατάθλιψη, τη χρήση ουσιών και την επιθετική συμπεριφορά. Οι μαθητές του Γυμνασίου, ωστόσο, ενδέχεται να κάνουν μεγαλύτερη χρήση του Ίντερνετ και να είναι λιγότερο ενήμεροι για τα προβλήματα που αυτή προκαλεί».

Στην έρευνα μετείχαν μαθητές από δέκα διαφορετικά γυμνάσια στο Κονέκτικατ, οι οποίοι κλήθηκαν να απαντήσουν σε περισσότερες από 150 ερωτήσεις που αφορούν την υγεία, την ριψοκίνδυνη συμπεριφορά και την παρορμητικότητα, μεταξύ των οποίων και σε επτά ερωτήσεις για τη χρήση του Ίντερνετ.

Οι έφηβοι κλήθηκαν να απαντήσουν αν είχαν χάσει ποτέ μαθήματα ή κάποια άλλη κοινωνική εκδήλωση επειδή σερφάριζαν στο Ίντερνετ ή αν η οικογένειά τους είχε εκφράσει ανησυχία επειδή περνούν πολύ ώρα στο Διαδίκτυο.

Τρεις ερωτήσεις ήταν ειδικά σχεδιασμένες ώστε να διακριβώνεται αν ένας μαθητής κάνει «προβληματική χρήση του Ίντερνετ.» Οι μαθητές ρωτήθηκαν αν ένιωσαν ποτέ «ακαταμάχητη επιθυμία» να μπουν στο Ίντερνετ, αν βίωσαν «αυξανόμενη ένταση ή άγχος που απομακρυνόταν μόνο μπαίνοντας στο Ίντερνετ» ή «αν επιχείρησαν ποτέ να απαλλαγούν από τη συνήθεια.”

Από τους 3.560 μαθητές, το 4% ενέπιπτε στην κατηγορία «προβληματική χρήση του Ίντερνετ.” Οι περισσότεροι από αυτούς ήταν ασιάτες ή ισπανόφωνοι, παρότι η πλειονότητα των ερωτηθέντων μαθητών ήταν λευκοί.

Τα κορίτσια ήταν πιθανότερο να απαντήσουν θετικά σε μία από τις ερωτήσεις, αλλά περισσότερα αγόρια απάντησαν ότι περνούν πάνω από 20 ώρες την εβδομάδα στο Διαδίκτυο — περίπου το 17% των αγοριών σε σύγκριση με 13% των κοριτσιών.

Οι μαθητές οι οποίοι ήταν προβληματικοί χρήστες του Ίντερνετ, ήταν, σύμφωνα με την έρευνα, και πιο επιρρεπείς στην κατάθλιψη και εμπλέκονταν συχνότερα σε καυγάδες. Και τα αγόρια σε αυτή την κατηγορία είχαν περισσότερες πιθανότητες να καπνίζουν ή να κάνουν χρήση ναρκωτικών ουσιών.

Ωστόσο, με βάση τους βαθμούς τους στο σχολείο, δεν είχαν χειρότερες επιδόσεις και οι ειδικοί δηλώνουν ότι είναι δύσκολο να ερμηνευτεί η σχέση αυτή.

«Συχνά γίνεται ερώτημα του τύπου ‘η κότα έκανε το αβγό ή το αβγό την κότα;’. Είναι διαρκώς στο Διαδίκτυο επειδή έχουν κατάθλιψη ή έχουν κατάθλιψη επειδή περνούν ατέλειωτες ώρες στο Ίντερνετ;» δήλωσε στο Ρόιτερς ο Ελάϊας Αμπουζάουντε, ερευνητής στο πανεπιστήμιο του Stanford, ο οποίος δεν μετείχε στην έρευνα.

Ο ίδιος πρόσθεσε ότι τα πρωταρχικά στοιχεία υποδεικνύουν ότι η προβληματική χρήση του Ίντερνετ έχει κοινά χαρακτηριστικά με τις διαταραχές από την κατάχρηση ναρκωτικών και αλκοόλ, με την ψυχαναγκαστική-καταναγκαστική διαταραχή και με τις διαταραχές ελέγχου της παρόρμησης.

Άλλοι επιστήμονες εκτιμούν ότι τα στοιχεία υποδηλώνουν εθισμό.

«Φαίνεται ότι υπάρχουν κοινά μονοπάτια στον εγκέφαλο για τις συμπεριφορές εθισμού, εκ των οποίων ο παθολογικός τζόγος είναι ένα παράδειγμα,» λέει ο Τζέραλντ Μπλοκ, ψυχίατρος στο πανεπιστήμιο Oregon Health & Science.

«Θα έλεγα ότι υπάρχουν επαρκή στοιχεία που υποδηλώνουν ότι η παθολογική χρήση του υπολογιστή είναι ένα ακόμη παράδειγμα εθισμού.» Μάλιστα, σύμφωνα με τον ίδιο, επειδή τα ποσοστά χρήσης του υπολογιστή βασίζονται στις απαντήσεις των ίδιων των μαθητών, η έρευνα ενδεχομένως να υποτιμάει το μέγεθος του προβλήματος.

«Όταν ξεκινάς να χρησιμοποιείς (τον υπολογιστή) 30 ώρες την εβδομάδα, γίνεται ‘δοχείο απόθεσης συναισθήματος», είπε, προσθέτοντας ότι θεωρεί ότι η προβληματική χρήση του Ίντερνετ θα χαρακτηριστεί, εν καιρώ, ξεχωριστή διαταραχή.

«Δαπανάς χρόνο. Ο ίδιος ο υπολογιστής γίνεται ο ‘σημαντικός άλλος’, δημιουργείται μία σχέση,» καταλήγει ο Μπλοκ.

www.kathimerini.gr με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

Σχετικά με eSafety

Για κάθε γονιό έρχεται κάποτε η στιγμή που συνειδητοποιεί ότι η σχέση του παιδιού του με το Διαδίκτυο ξεπερνάει κατά πολύ όσα ο ίδιος έχει -ή δεν έχει- συζητήσει μαζί του. Λίγο αργότερα, όσο μεγαλώνει, φτάνει και η στιγμή που ίσως να στερείται απαντήσεων στις απορίες του. Για τους εκπαιδευτικούς τα πράγματα είναι ακόμη πιο σύνθετα, καθώς όσοι/ες έχουν σχέση με την τεχνολογία χρησιμοποιώντας ψηφιακά εργαλεία, καλούνται όλο και πιο συχνά να γεφυρώσουν το χάσμα της ενημέρωσης που αφήνει η πιθανή άγνοια της οικογένειας και του μεγαλύτερου μέρους της σχολικής κοινότητας. Το Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο, μέσω του επίσημου κόμβου internet-safety.sch.gr, στοχεύει στην ενημέρωση μαθητών, εκπαιδευτικών και γονιών σε θέματα ασφαλούς πλοήγησης στο Διαδίκτυο. Μέσα από το site παρέχει εργαλεία και υλικό τα οποία βοηθούν στην καλλιέργεια μιας πιο ώριμης κουλτούρας αντιμετώπισης πιθανών κινδύνων στο Διαδίκτυο.


Περισσότερες πληροφορίες
Κατηγορίες: Γενικά. Ετικέτες: , , , . Προσθήκη στους σελιδοδείκτες.

Αφήστε μια απάντηση