Κανονισμός Λειτουργίας

.png

ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2025-2026



Λήψη αρχείου

ΣΧΟΛΙΚΟ ΕΤΟΣ 2023-2024



Λήψη αρχείου



Λήψη αρχείου



Λήψη αρχείου

Εσωτερικός Κανονισμός Μνημόνιο Ενεργειών Διαχείρισης εκτάκτων αναγκών

ΟΑΣΠ – Μνημόνιο ενεργειών για σεισμό σε σχολική μονάδα 2021-2022

Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας Γυμνασίου Σκάλας



Λήψη αρχείου

Εισαγωγή

Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας του Σχολείου (άρθρο 37, Ν.4692/2020) βασίζεται σε όσα προβλέπονται από την πολιτεία για την εκπαίδευση και τη λειτουργία των δημόσιων και ιδιωτικών Σχολείων και βασίζεται στις αποδεκτές παιδαγωγικές αρχές, λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες λειτουργίας του Σχολείου και τα χαρακτηριστικά της τοπικής σχολικής και ευρύτερης κοινότητας.

Η συμμετοχή οποιουδήποτε ατόμου στη σχολική ζωή σημαίνει αυτόματα την ανεπιφύλακτη αποδοχή και σχολαστική τήρηση του σχολικού κανονισμού, στο σύνολό του.

Σύνταξη, έγκριση και τήρηση του Κανονισμού

Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας συντάχθηκε ύστερα από εισήγηση της αναπληρώτριας Διευθύντριας του Σχολείου, με τη συμμετοχή όλων των μελών του Συλλόγου Διδασκόντων/ουσών, των μελών του Διοικητικού Συμβουλίου του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, του προεδρείου του δεκαπενταμελούς μαθητικού συμβουλίου του Σχολείου και του εκπροσώπου του Δήμου Ευρώτα. Επιπλέον, έχει εγκριθεί από τον Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου που έχει την παιδαγωγική ευθύνη του Σχολείου μας, καθώς και από τον Διευθυντή Εκπαίδευσης (άρθρο 37, Ν.4692/2020).

Ο Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας με την έναρξη του σχολικού έτους κοινοποιείται σε όλους του γονείς/κηδεμόνες και αναρτάται στον ιστότοπο του Σχολείου. Μια συνοπτική μορφή του διανέμεται και συζητείται διεξοδικά με όλους τους/τις μαθητές/ μαθήτριες του Σχολείου.

Η ακριβής τήρησή του αποτελεί ευθύνη και υποχρέωση της διεύθυνσης του Σχολείου, των εκπαιδευτικών, των μαθητών/ μαθητριών και των γονέων/ κηδεμόνων.

Ο Κανονισμός επικαιροποιείται σε τακτά χρονικά διαστήματα, μέσω της προβλεπόμενης από τον νόμο συμμετοχικής διαδικασίας όλων των μελών της σχολικής κοινότητας, έτσι ώστε να συμπεριλαμβάνει νέες νομοθετικές ρυθμίσεις, να ανταποκρίνεται στις αλλαγές των συνθηκών λειτουργίας του Σχολείου και τις, κατά καιρούς, αποφάσεις των αρμόδιων συλλογικών οργάνων του.

Βασικές αρχές και στόχοι του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας

Το Σχολείο αποτελεί μια δημοκρατικά οργανωμένη κοινότητα, που διασφαλίζει τη συνεργασία των μελών του χωρίς εντάσεις και συγκρούσεις, αλλά με αμοιβαίο σεβασμό και αποδοχή της προσωπικότητας κάθε μέλους της σχολικής κοινότητας.

Ο Κανονισμός, περιλαμβάνει όρους και κανόνες, κατανομή αρμοδιοτήτων και ευθυνών, δικαιωμάτων και υποχρεώσεων, για όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας, οι οποίοι αφενός εμπεδώνουν τη δημοκρατική λειτουργία του σχολείου και αφετέρου διαμορφώνουν ένα παιδαγωγικό και διδακτικό κλίμα που διευκολύνει την απρόσκοπτη, μεθοδική και αποτελεσματική λειτουργία του.

Μέσω των συμφωνημένων όρων και κανόνων του Κανονισμού του Σχολείου επιδιώκεται:

  • Η εξασφάλιση της σωματικής και συναισθηματικής ασφάλειας όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.
  • Η διαμόρφωση προσωπικοτήτων που λειτουργούν υπεύθυνα, σέβονται τις ελευθερίες των άλλων και συνεργάζονται αρμονικά μεταξύ τους.
  • Η θεμελίωση ενός πλαισίου που υποστηρίζει το εκπαιδευτικό έργο και την απρόσκοπτη συμμετοχή όλων στην εκπαιδευτική διαδικασία.
  • Η διαμόρφωση κλίματος που στηρίζει την ολόπλευρη ανάπτυξη της προσωπικότητας του/της κάθε μαθητή/ μαθήτρια, αλλά και όλων των μελών της σχολικής κοινότητας.
  • Η δημιουργία εύρυθμων, ευχάριστων και αποδοτικών συνθηκών διδασκαλίας, μάθησης και εργασίας.

Λειτουργία του Σχολείου

Ι. Διδακτικό ωράριο

Η έναρξη, η λήξη, η διάρκεια μαθημάτων του υποχρεωτικού προγράμματος και τα διαλείμματα καθορίζονται από σχετική απόφαση του ΥΠΑΙΘ και ανακοινώνεται στο ιστολόγιο του Σχολείου. Το διδακτικό έτος ορίζεται από την 1η Σεπτεμβρίου κάθε έτους και λήγει την 30η Ιουνίου του επόμενου έτους.

II. Προσέλευση στο σχολείο

Οι μαθητές/ μαθήτριες προσέρχονται στο σχολείο πριν από την έναρξη των μαθημάτων.

Μετά την πρωινή συγκέντρωση η εξώπορτα του σχολείου κλείνει. Όσοι/ όσες προσέρχονται με καθυστέρηση, για να μην δημιουργείται αναστάτωση στη διδακτική/μαθησιακή διαδικασία, παρουσιάζονται πρώτα στο γραφείο της Διεύθυνσης. Κατόπιν, παραμένουν σε κατάλληλο χώρο του Σχολείου υπό την εποπτεία εκπαιδευτικού και εισέρχονται στην τάξη τους μετά την ολοκλήρωση της τρέχουσας διδακτικής ώρας.

Ειδικότερα: 

  • Οφείλουμε να προσερχόμαστε στο σχολείο πριν το χτύπημα του κουδουνιού, στις 8.15 το πρωί, ενώ οι εφημερεύοντες/ ουσες καθηγητές/ καθηγήτριες οφείλουν να προσέρχονται  λίγο  νωρίτερα. Στην πρωινή συγκέντρωση παρατασσόμαστε κατά τμήμα και παραμένουμε ήσυχοι σε όλη τη διάρκεια αυτής, προκειμένου να πραγματοποιηθεί η πρωινή προσευχή και οι όποιες ανακοινώσεις. Οι μη συμμετέχοντες/ ουσες στην προσευχή, η οποία είναι προαιρετική, παρίστανται και οφείλουν να σέβονται με το ύφος και τη στάση τους την ενεργή συμμετοχή των συμμαθητών/ συμμαθητριών τους. Στο πλαίσιο της πανδημίας και για όσο διάστημα εφαρμόζονται ειδικά μέτρα οι ανακοινώσεις καθώς και η πρωινή προσευχή θα πραγματοποιούνται στις αίθουσες διδασκαλίας στην έναρξη της 1ης διδακτικής ώρας.
  • Είμαστε υποχρεωμένοι να σεβόμαστε και να τηρούμε το ωράριο του καθημερινού προγράμματος. 
  • Ο διδάσκων/ ουσα καθηγητής/ καθηγήτρια πρέπει  να βρίσκεται εγκαίρως στην αίθουσα διδασκαλίας και οι μαθητές/ μαθήτριες χωρίς χρονοτριβή να κάθονται στις προκαθορισμένες θέσεις με τάξη και ευπρέπεια.

ΙΙΙ. Παραμονή στο σχολείο

Οι μαθητές/ μαθήτριες πρέπει να εισέρχονται στην τάξη αμέσως μόλις χτυπήσει το κουδούνι.

Εφόσον εισέλθει ο διδάσκων/ διδάσκουσα στην αίθουσα διδασκαλίας δεν επιτρέπεται η είσοδος σε κανέναν μαθητή/ μαθήτρια.

Οι θέσεις των μαθητών/ μαθητριών μέσα στην αίθουσα διδασκαλίας καθορίζονται σε συνεργασία με τον/ την υπεύθυνο/ η καθηγητή/ καθηγήτρια του τμήματος. Αλλαγή θέσης επιτρέπεται μετά από συνεννόηση με τον διδάσκοντα/ ουσα καθηγητή/ καθηγήτρια.

Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων κανένας/ μιά μαθητής/ μαθήτρια, από τους προσελθόντες/ ούσες στο σχολείο, δεν επιτρέπεται να απουσιάζει αδικαιολόγητα από την αίθουσα διδασκαλίας.

Δεν επιτρέπεται η κατανάλωση φαγητού, καφέ και αναψυκτικού στην αίθουσα διδασκαλίας.

Ειδικότερα: 

  • Μετά το κλείσιμο της πόρτας ο/ η μαθητής/ μαθήτρια θεωρείται αργοπορημένος και δικαιούται να εισέλθει στην αίθουσα με σημείωμα από τη Διεύθυνση του σχολείου. Η καθυστερημένη προσέλευση  (όταν γίνεται συχνά) τιμωρείται.  
  • Παραμένουμε στον χώρο του σχολείου από τη στιγμή της προσέλευσής μας μέχρι την ώρα που θα σχολάσουμε. Κατά τη διάρκεια των διαλειμμάτων ή των κενών δεν απομακρυνόμαστε από τον αύλειο χώρο χωρίς άδεια.
  • Όταν ένας/ μια μαθητής/ μαθήτρια έχει σοβαρό λόγο απουσίας, οι γονείς ή οι κηδεμόνες ενημερώνουν το σχολείο το αργότερο  μέχρι τις 9 π.μ.
  • Δεν επιτρέπεται η έξοδος από το σχολείο κατά την διάρκεια του ωρολογίου προγράμματος χωρίς την έγγραφη άδεια του Διευθυντή.
  • Αποχωρούμε την ώρα που προβλέπεται, φροντίζοντας ιδιαίτερα, κατά την έξοδό μας από το σχολείο, για την αποφυγή ατυχημάτων.

ΙV. Αποχώρηση από το σχολείο

Οι μαθητές/ μαθήτριες σε καμία περίπτωση δεν φεύγουν από το Σχολείο πριν τη λήξη των μαθημάτων χωρίς άδεια. Αν παρουσιαστεί ανάγκη έκτακτης αποχώρησης κατά τη διάρκεια του σχολικού ωραρίου (π.χ. ασθένεια), ενημερώνεται ο γονέας/κηδεμόνας για να προσέλθει στο Σχολείο και να παραλάβει το παιδί του, συμπληρώνοντας το σχετικό έντυπο.

Τέλος, εάν κάποιος γονέας/κηδεμόνας χρειαστεί, για ειδικό λόγο να πάρει το παιδί του πριν τη λήξη των μαθημάτων, χρειάζεται να ενημερώσει τη Διεύθυνση του Σχολείου.

Ειδικότερα: 

  • Δεν επιτρέπεται η έξοδος από το σχολείο κατά την διάρκεια του ωρολογίου προγράμματος χωρίς την έγγραφη άδεια του Διευθυντή.
  • Αποχωρούμε την ώρα που προβλέπεται, φροντίζοντας ιδιαίτερα, κατά την έξοδό μας από το σχολείο, για την αποφυγή ατυχημάτων.

Ωρολόγιο Πρόγραμμα του Σχολείου

Το Σχολείο μας εφαρμόζει το Ωρολόγιο Πρόγραμμα, όπως αυτό ορίζεται από τις εγκυκλίους του ΥΠΑΙΘ. Οι γονείς/κηδεμόνες ενημερώνονται έγκαιρα για προγραμματισμένες ή έκτακτες (γνωστές όμως εκ των προτέρων) αλλαγές που προκύπτουν στο Ωρολόγιο Πρόγραμμα, κατά της διάρκεια του σχολικού έτους, όπως επίσης και αλλαγές που σχετίζονται με αλλαγή διδασκόντων/ουσών ως προς τα γνωστικά αντικείμενα.

Απουσίες μαθητών/ μαθητριών

Για την τακτική παρακολούθηση της φοίτησης των μαθητών/ μαθητριών ευθύνονται εξ ολοκλήρου οι κηδεμόνες τους. Οι γονείς/κηδεμόνες οφείλουν να ενημερώνουν το Σχολείο για την απουσία των παιδιών τους.

Διαδικασίες ενημέρωσης μαθητών/ μαθητριών, γονέων και κηδεμόνων

Η ενημέρωση μαθητών/ μαθητριών, γονέων και κηδεμόνων γίνεται μέσω των ακόλουθων τρόπων:

  • Ιστολογίου του Σχολείου.
  • Ενημερωτικών σημειωμάτων ή/ και βεβαιώσεων για την πραγματοποίηση εκπαιδευτικών εκδρομών, για την παρακολούθηση εκπαιδευτικών θεαμάτων κ.λπ.
  • Τηλεφωνικά, σε έκτακτες περιπτώσεις.
  • Μέσω της επίσκεψής τους στο σχολείο στις προγραμματισμένες, από τον Σύλλογο Διδασκόντων/ουσών, ημέρες και ώρες.

Σχολική και Κοινωνική Ζωή

Ι. Φοίτηση:

Η φοίτηση των μαθητών/ μαθητριών, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, είναι καθήκον και υποχρέωση τους. Η συμμετοχή τους οφείλει να είναι τακτική, ενεργός και συστηματική. Η ελλιπής φοίτησή τους, και μάλιστα χωρίς σοβαρό λόγο, δυσχεραίνει τόσο το σχολικό έργο όσο και την πρόοδό τους.

Σχολικοί χώροι

Η συνεργασία όλων είναι απαραίτητη, για να διατηρηθεί ένα καθαρό και ευχάριστο σχολικό περιβάλλον, κατάλληλο για μάθηση. Για την επιτυχία αυτού του σκοπού οι μαθητές/ μαθήτριες:

  • Σέβονται την κινητή και ακίνητη περιουσία του Σχολείου καθώς και το φυσικό περιβάλλον της αυλής του Σχολείου.
  • Δεν ρυπαίνουν τον σχολικό χώρο, δεν γράφουν σε θρανία και τοίχους, χρησιμοποιούν τα καλάθια απορριμμάτων.
  • Διατηρούν το θρανίο τους καθαρό, σε άριστη κατάσταση.

Επισημαίνεται ότι, μαθητής/ μαθήτρια που προκαλεί φθορά στην περιουσία του Σχολείου, ελέγχεται για τη συμπεριφορά αυτή και η δαπάνη αποκατάστασης βαρύνει τον κηδεμόνα του.

Διάλειμμα

Κατά τη διάρκεια του διαλείμματος οι μαθητές/ μαθήτριες οφείλουν να βγαίνουν στον αύλειο χώρο, ώστε να αποφεύγεται ο συνωστισμός στις αίθουσες διδασκαλίας και στους διαδρόμους και να μειώνεται η πιθανότητα ατυχημάτων.

Με την ολοκλήρωση κάθε διδακτικής ώρας, ο/η εκπαιδευτικός εξέρχεται τελευταίος/α, αφού κλειδώσει την αίθουσα.

Σε περίπτωση κακοκαιρίας ορίζονται από το Σύλλογο Διδασκόντων/ουσών οι πλέον κατάλληλοι χώροι για την παραμονή των μαθητών/ μαθητριών.

Το διάλειμμα είναι χρόνος παιχνιδιού, ανάπτυξης κοινωνικών σχέσεων αλλά και χρόνος ικανοποίησης σωματικών αναγκών (φαγητό, νερό, τουαλέτα). Οι μαθητές/ μαθήτριες αλληλεπιδρούν, παίζουν αρμονικά και για οποιοδήποτε πρόβλημα ή δυσκολία αντιμετωπίζουν, απευθύνονται στον/ στην εφημερεύοντα/ ουσα εκπαιδευτικό που βρίσκεται εκεί.

Εμφάνιση

Η εμφάνιση των μαθητών/ μαθητριών/τριών οφείλει να χαρακτηρίζεται από ευπρέπεια. Θα πρέπει να αποφεύγονται φαινόμενα επίδειξης∙ οι υπερβολές δεν συνάδουν με τη μαθητική ιδιότητα.

Πρόληψη σχολικής βίας.

  • Η συμπεριφορά όλων των παραγόντων της σχολικής ζωής, μαθητών/ μαθητριών – καθηγητών/ -ιών – βοηθητικού ή επικουρικού προσωπικού, πρέπει να είναι σύμφωνη με το ήθος του σχολείου και τις αρχές που διέπουν τις σχέσεις των ανθρώπων μιας πολιτισμένης κοινωνίας. Οι αρχές αυτές πρέπει να τηρούνται από όλους, τόσο κατά τη διάρκεια του μαθήματος όσο και στο διάλειμμα, αλλά και σε κάθε δραστηριότητα του σχολείου.
  • Η χειροδικία ή η άσκηση οποιασδήποτε μορφής βίας (σωματικής ή ψυχολογικής) από μεμονωμένα άτομα ή ομάδες θεωρείται παραβατική συμπεριφορά και παρέκκλιση από το κοινώς και νομίμως αποδεκτό επισύροντας πειθαρχικές ποινές.
  • Σεβόμαστε το δικαίωμα του συμμαθητή/ συμμαθήτριάς μας να έχει διαφορετικές ιδέες, απόψεις και θρησκευτικές αντιλήψεις. Σεβόμαστε την διαφορετικότητά του/ της στην γλώσσα, το χρώμα του δέρματος το φύλο ή τη δομή του σώματος.
  • Λύνουμε τις διαφορές μας με διάλογο και δεν καταφεύγουμε σε χρήση βίας, σωματικής ή ψυχολογικής.
  • Σε περίπτωση που κάποιος/-α μαθητής/ μαθήτρια δεχτεί σωματική ή λεκτική βία από συμμαθητή/ συμμαθήτριά του, τόσο ο ίδιος όσο και οι συμμαθητές/ συμμαθήτριες που ήταν παρόντες/ ούσες στο περιστατικό οφείλουν να το αναφέρουν στον εφημερεύοντα/ ουσα καθηγητή/ καθηγήτρια, στον/ στην υπεύθυνο/ -η του τμήματος ή στη Διεύθυνση του σχολείου. Δεν αποσιωπούμε το περιστατικό.
  • Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι τα περιστατικά βίας σε οποιαδήποτε μορφή και έκφραση επισύρουν διαδικασίες, που εμπλέκουν την μαθητική κοινότητα, το σύλλογο διδασκόντων, τους γονείς – κηδεμόνες έως και τις δομές υποστήριξης και διώκονται πειθαρχικά, αλλά και νομικά.
  • Τα παραπάνω ισχύουν και στις περιπτώσεις εκφοβισμού.

Συμπεριφορά – Δικαιώματα – Υποχρεώσεις

Ο/Η Διευθυντής/-ια

  • Είναι υπεύθυνος/-η, μαζί με τους/ τις εκπαιδευτικούς, για την καθαριότητα και αισθητική των χώρων του σχολείου, καθώς και για την προστασία της υγείας και ασφάλειας των μαθητών/ μαθητριών.
  • Ενημερώνει τον Σύλλογο των Διδασκόντων/ουσών για την εκπαιδευτική νομοθεσία, τις εγκυκλίους και τις αποφάσεις, που αφορούν τη λειτουργία του Σχολείου και την εφαρμογή των προγραμμάτων εκπαίδευσης.
  • Συμβάλλει στη δημιουργία κλίματος δημοκρατικής συμπεριφοράς των διδασκόντων/ουσών και των μαθητών/ μαθητριών και είναι υπεύθυνος/-η, σε συνεργασία με τους διδάσκοντες/ ουσες, για την τήρηση της πειθαρχίας.
  • Απευθύνει στους διδάσκοντες/ ουσες, όταν είναι απαραίτητο, συστάσεις σε πνεύμα συναδελφικής αλληλεγγύης.
  • Λαμβάνει μέριμνα για την εξασφάλιση παιδαγωγικών μέσων και εργαλείων, την καλή χρήση τους στη σχολική τάξη, τη λειτουργικότητα και την αντικατάστασή τους, σε περίπτωση φθοράς

Οι εκπαιδευτικοί

Οι εκπαιδευτικοί επιτελούν έργο υψηλής κοινωνικής ευθύνης. Στο έργο τους περιλαμβάνεται η εκπαίδευση −διδασκαλία, μάθηση και διαπαιδαγώγηση των μαθητών/ μαθητριών. Η πρόοδος, η οικονομική ανάπτυξη, ο πολιτισμός και η συνοχή της κοινωνίας εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την ποιότητα της εκπαίδευσης και κατ’ επέκταση από τη συμβολή και την προσπάθεια των εκπαιδευτικών. Τα καθήκοντα και οι αρμοδιότητες των εκπαιδευτικών οφείλουν να εναρμονίζονται με τους στόχους αυτούς. Ειδικότερα οι εκπαιδευτικοί οφείλουν να:

  • Διασφαλίζουν την ασφάλεια και την υγεία των μαθητών/ μαθητριών εντός του σχολείου, καθώς και κατά τις σχολικές εκδηλώσεις και εκδρομές.
  • Αντιμετωπίζουν τους/ τις μαθητές/ μαθήτριες με ευγένεια, κατανόηση και σεβασμό προς την προσωπικότητα τους.
  • Συμβάλλουν στην διαμόρφωση ενός σχολικού κλίματος που δημιουργεί στους/ στις μαθητές/ μαθήτριες αισθήματα ασφάλειας, εμπιστοσύνης και άνεσης να απευθύνονται στους εκπαιδευτικούς για βοήθεια όταν αντιμετωπίζουν τυχόν πρόβλημα.
  • Αντιμετωπίζουν τους/ τις μαθητές/ μαθήτριες με δημοκρατικό πνεύμα, ισότιμα και δίκαια και να μην κάνουν διακρίσεις υπέρ ή σε βάρος ορισμένων μαθητών/ μαθητριών.
  • Καλλιεργούν και εμπνέουν σ’ αυτούς, κυρίως με το παράδειγμά τους, δημοκρατική συμπεριφορά.
  • Διδάσκουν στους/ στις μαθητές/ μαθήτριες τα διάφορα γνωστικά αντικείμενα σύμφωνα με το ισχύον πρόγραμμα σπουδών και να διαπαιδαγωγούν και εκπαιδεύουν τους/ τις μαθητές/ μαθήτριες σύμφωνα με τους σκοπούς και τους στόχους του εκπαιδευτικού μας συστήματος, με την καθοδήγηση των ΣEE και των Στελεχών της διοίκησης της εκπαίδευσης
  • Προετοιμάζουν το μάθημα της ημέρας έτσι ώστε να κινεί το ενδιαφέρον των μαθητών/ μαθητριών και να εφαρμόζουν σύγχρονες και κατάλληλες μεθόδους διδασκαλίας, με βάση τις ανάγκες των μαθητών/ μαθητριών και τις ιδιαιτερότητες των γνωστικών αντικειμένων.
  • Αξιολογούν αντικειμενικά την πρόοδο και την επίδοση των μαθητών/ μαθητριών και ενημερώνουν σχετικά τους γονείς ή κηδεμόνες καθώς και τους ίδιους τους/ τις μαθητές/ μαθήτριες.
  • Ενδιαφέρονται για τις συνθήκες ζωής των μαθητών/ μαθητριών τους στην οικογένεια και στο ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον, λαμβάνουν υπόψη τους παράγοντες που επηρεάζουν την πρόοδο και τη συμπεριφορά των μαθητών/ μαθητριών τους και υιοθετούν κατάλληλες παιδαγωγικές ενέργειες, ώστε να αντιμετωπιστούν πιθανά προβλήματα.
  • Ενθαρρύνουν τους/ τις μαθητές/ μαθήτριες να συμμετέχουν ενεργά στη διαμόρφωση και λήψη αποφάσεων για θέματα που αφορούν τους ίδιους και το σχολείο και καλλιεργούν τις αρχές και το πνεύμα αλληλεγγύης και συλλογικότητας.
  • Είναι συνεπείς στην προσέλευσή τους στο σχολείο και στην ώρα έναρξης και λήξης των μαθημάτων.
  • Συνεργάζονται με τον Διευθυντή, τους γονείς και τους αρμόδιους ΣΕΕ για την καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπιση προβλημάτων συμπεριφοράς, σεβόμενοι την προσωπικότητα και τα δικαιώματα των μαθητών/ μαθητριών.
  • Συμβάλλουν στην επιτυχία όλων των εκδηλώσεων που οργανώνονται από την τάξη και το Σχολείο.
  • Ανανεώνουν και εμπλουτίζουν τις γνώσεις τους, σχετικά με τα διάφορα γνωστικά αντικείμενα και τις επιστήμες της αγωγής τόσο μέσω των διαφόρων μορφών επιμόρφωσης και επιστημονικής παιδαγωγικής καθοδήγησης, που παρέχονται θεσμικά από το σύστημα της οργανωμένης εκπαίδευσης, όσο και με την αυτοεπιμόρφωση.
  • Μεριμνούν για τη δημιουργία κλίματος αρμονικής συνεργασίας, συνεχούς και αμφίδρομης επικοινωνίας με τους γονείς και κηδεμόνες των μαθητών/ μαθητριών και τους ενημερώνουν για τη φοίτηση, τη διαγωγή και την επίδοση των παιδιών τους.

Τα ανωτέρω κρίνονται απαραίτητα, διότι οι ανάγκες της κοινωνίας μεταβάλλονται με γρήγορους ρυθμούς. Για να μπορεί η εκπαίδευση να ανταποκριθεί σ’ αυτούς τους ρυθμούς, πρέπει ο εκπαιδευτικός να παρακολουθεί τις εξελίξεις με διαρκή και έγκυρη επιμόρφωση.

Οι μαθητές/ μαθήτριες

Η συμπεριφορά των μαθητών/ μαθητριών πρέπει να διέπεται από δημοκρατικό ήθος, σεβασμό στο εκπαιδευτικό, διοικητικό και βοηθητικό προσωπικό, στους συμμαθητές/ συμμαθήτριές τους, στη σχολική περιουσία, καθώς και στην δική τους προσωπικότητα. Απαγορεύεται κάθε είδος βίας, λεκτικής, σωματικής, ψυχολογικής ή άλλης μορφής. Οι μαθητές/ μαθήτριες θα πρέπει να:

  • Αποδίδουν σεβασμό, με τα λόγια και τις πράξεις τους, προς κάθε μέλος της σχολικής κοινότητας.
  • Αποδέχονται πως κάθε μάθημα έχει τη δική του ιδιαίτερη παιδευτική αξία και αποδίδουν στο καθένα την απαιτούμενη προσοχή.
  • Υποστηρίζουν και διεκδικούν τη δημοκρατική συμμετοχή τους στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων που τους δίνει η νομοθεσία, συμβάλλοντας στην εφαρμογή αυτών των αποφάσεων.
  • Συμβάλλουν στην εμπέδωση ενός ήρεμου, θετικού, συνεργατικού, συμπεριληπτικού, εποικοδομητικού σχολικού κλίματος.
  • Προσέχουν και διατηρούν καθαρούς όλους τους χώρους του Σχολείου.
  • Η προστασία του σχολικού κτιρίου και της περιουσίας του είναι υπόθεση όλων. Αν προκαλέσουν κάποια βλάβη-ζημιά, αυτή πρέπει να αποκατασταθεί από τον/την υπαίτιο/α.
  • Επιδιώκουν και συμβάλλουν στην υιοθέτηση αειφορικών πρακτικών, όπως η εξοικονόμηση ενέργειας, η ανακύκλωση υλικών και η συνετή χρήση των εκπαιδευτικών μέσων.
  • Προσπαθούν να λύνουν τις αντιθέσεις ή διαφωνίες με διάλογο, ακολουθώντας διαδοχικά τα παρακάτω βήματα:
  1. Συζητούν άμεσα και ειρηνικά με αυτόν που έχουν τη διαφορά.
  2. Απευθύνονται στον/ στην υπεύθυνο/ η εκπαιδευτικό τμήματος ή στον Σύμβουλο Σχολικής Ζωής.
  3. Απευθύνονται στον Διευθυντή.
  • Σε περιπτώσεις που γίνονται αποδέκτες ή παρατηρητές βίαιης λεκτικής, ψυχολογικής ή και σωματικής συμπεριφοράς, αντιδρούν άμεσα και ακολουθούν τα παραπάνω βήματα.
  • Κατά τη διάρκεια των μαθημάτων τηρούν τους κανόνες της τάξης. Συμμετέχουν ενεργά στην καθημερινή εκπαιδευτική διδακτική διαδικασία και δεν παρακωλύουν το μάθημα, σεβόμενοι το δικαίωμα των συμμαθητών/ συμμαθητριών για μάθηση.
  • Απευθύνονται στους/ στις καθηγητές/ ριες και στη Διεύθυνση του Σχολείου και ζητούν τη βοήθειά τους, για κάθε πρόβλημα που τους απασχολεί και τους δημιουργεί εμπόδιο στην ήρεμη, αποδοτική σχολική ζωή και πρόοδό τους.
  • Όταν υπάρχει ανάγκη, μπορούν να επικοινωνούν με τους γονείς τους, μέσω των τηλεφώνων του Σχολείου, αφού ζητήσουν άδεια.
  • Στις σχολικές εκδηλώσεις και γιορτές αλλά και στις διδακτικές επισκέψεις εκτός Σχολείου ακολουθούν τους/ τις συνοδούς εκπαιδευτικούς και συμπεριφέρονται με ευγένεια και ευπρέπεια.
  • Τα σχολικό βιβλίο είναι πνευματικό δημιούργημα, παρέχεται δωρεάν από την πολιτεία και δεν πρέπει να καταστρέφεται.

Ειδικότερα παρακάτω, επισημαίνονται, ακολουθούν οι κανόνες που κρίνονται απαραίτητοι, για να εξασφαλίζεται το ανάλογο παιδαγωγικό και διδακτικό κλίμα, το οποίο να επιτρέπει τη συνεργασία στα πλαίσιο της σχολικής ζωής, χωρίς εντάσεις και συγκρούσεις δημιουργώντας ένα κλίμα αμοιβαίου σεβασμού και κατανόησης. Μέσα σε αυτά τα πλαίσια, η σχολική πειθαρχία αποκτά δημοκρατικό περιεχόμενο και μετατρέπεται σε ένα εξαιρετικό βασικό ποιοτικό στοιχείο του σύγχρονου σχολείου.

  • Η ώρα του σχολείου ξεκινάει από τη στιγμή που εισέρχεται ο/ η μαθητής/ μαθήτρια σε αυτό και ολοκληρώνεται με την αναχώρησή του από το σχολείο. Τόσο στο σχολείο όσο και έξω από αυτό οι μαθητές/ μαθήτριες οφείλουν να φέρονται πάντα με σεβασμό και ευγένεια. 
  • Πρέπει να αποφεύγονται  οι διενέξεις ανάμεσα στους/ στις μαθητές/ μαθήτριες και να λύνονται  οι οποιεσδήποτε διαφορές τους  με το διάλογο. 
  • Κανείς/ Καμιά μαθητής/ μαθήτρια δεν έχει δικαίωμα να ασχημονεί, να προσβάλλει τον/ την συμμαθητή/ συμμαθήτριά του, για κανένα λόγο, είτε λεκτικά, είτε με χειροδικία. Για οποιοδήποτε πρόβλημα που δεν μπορούν να αντιμετωπίσουν θα πρέπει να καταφεύγουν στον διδάσκοντα/ ουσα καθηγητή/ ρια, στον εφημερεύοντα καθηγητή, στον υπεύθυνο/ -η τμήματος καθηγητή/ ρια ή τέλος στον διευθυντή. 
  • Δεν είναι επιτρεπτές οι βωμολοχίες και οι βλάσφημες εκφράσεις εντός του χώρου του σχολείου.
  • Προκρίνεται η αποφυγή των εντάσεων, η αρμονική συνύπαρξη και η αμοιβαία ευγένεια και ο σεβασμός  ανάμεσα στους/ στις μαθητές/ μαθήτριες  για την εξασφάλιση της απρόσκοπτης λειτουργίας της Σχολικής ζωής. 

Οι μαθητές/ μαθήτριες:

  • οφείλουν να κάνουν σεβαστό  το δικαίωμα των συμμαθητών/ συμμαθητριών τους για μάθηση καθώς και το δικαίωμα και την υποχρέωση των καθηγητών να διδάξουν. Επομένως θα πρέπει να μην προβαίνουν σε ενέργειες που εμποδίζουν τη διεξαγωγή των μαθημάτων και των υπόλοιπων σχολικών εκδηλώσεων. 
  • Είναι υποχρεωμένοι να σέβονται τους συμμαθητές/ συμμαθήτριές τους, τα προσωπικά τους αντικείμενα και την περιουσία του σχολείου. Μαθητής/ Μαθήτρια που προκαλεί φθορές ελέγχεται πειθαρχικά και η δαπάνη για τις ζημιές που προκάλεσε βαρύνει τον ίδιο. Επιπλέον, έχουν την υποχρέωση να φροντίζουν και να προσέχουν τα βιβλία που τους παρέχει το κράτος δωρεάν, να μην τα σκίζουν και να μην τα καταστρέφουν. Το αντίθετο αποτελεί παράπτωμα.
  • Είναι απαραίτητο να δείχνουν τον απαραίτητο σεβασμό στους καθηγητές του σχολείου. Θα πρέπει να υπακούουν με ευγένεια στις υποδείξεις των καθηγητών/ ιών τους.
  • Στο διάλειμμα θα πρέπει να τηρείται η μη παραμονή των μαθητών/ μαθητριών στις αίθουσες διδασκαλίας και τους διαδρόμους.
  • Να αποφεύγουν πρακτικές και συμπεριφορές που υποβαθμίζουν το κύρος των μαθητικών συνελεύσεων και να περιφρουρούν την ποιότητα των εκδηλώσεων αυτών. 
  • Ουσιαστικά θα πρέπει να συμπεριφέρονται με ευπρέπεια και τρόπους που τιμούν τους ίδιους ως άτομα, τους γονείς τους και το σχολείο το οποίο φοιτούν. 

VΙ. Άλλα θέματα

Επισημαίνεται ότι:

  • Η χρήση κινητού τηλεφώνου για συνομιλία, βιντεοσκόπηση ή οποιαδήποτε άλλη χρήση εντός των σχολικών χώρων – κτιρίων και υπαίθριων χώρων – απαγορεύεται.
  • To κάπνισμα, η λήψη αλκοόλ και η χρήση άλλων εξαρτησιογόνων ουσιών είναι καταστροφικές για την πνευματική και τη σωματική υγεία των μαθητών/ μαθητριών. Για τον λόγο αυτό απαγορεύονται. Η παρέκκλιση από τους κανόνες αυτούς συνεπάγεται την άμεση αξιοποίηση αυστηρών παιδαγωγικών μέτρων.

VIΙ. Παιδαγωγικός έλεγχος

H ανάπτυξη θετικού σχολικού κλίματος είναι ένας σημαντικός παράγοντας της διαδικασίας αντιμετώπισης της παραβατικότητας στον σχολικό χώρο. Τα χαρακτηριστικά του θετικού και υγιούς σχολικού κλίματος είναι τα ακόλουθα:

  • προαγωγή ατμόσφαιρας αμοιβαίου σεβασμού, ενθάρρυνσης και υποστήριξης
  • απαγόρευση της βίας
  • δημιουργία προστατευτικού περιβάλλοντος που να αποτρέπει τον εκφοβισμό
  • καλλιέργεια του σεβασμού της διαφορετικότητας
  • προώθηση της συνεργατικής μάθησης
  • σύνδεση του Σχολείου με την οικογενειακή ζωή
  • προαγωγή της ισότητας και της συμμετοχής όλων.

Αρκετές όμως είναι οι περιπτώσεις που οι μαθητές/ μαθήτριες προβαίνουν σε μη αποδεκτές συμπεριφορές σε σχέση με τον κανονισμό λειτουργίας. Τα θέματα μη αποδεκτής συμπεριφοράς των μαθητών/ μαθητριών στο Σχολείο αποτελούν αντικείμενο συνεργασίας των γονέων/κηδεμόνων με τον/την εκπαιδευτικό της τάξης, τον/τη Σύμβουλο Σχολικής ζωής, τον Διευθυντή της σχολικής μονάδας, τον Σύλλογο Διδασκόντων/ουσών και τον/τη Συντονιστή/ρια Εκπαιδευτικού Έργου, προκειμένου να υπάρξει η καλύτερη δυνατή παιδαγωγική αντιμετώπιση του θέματος. Σε κάθε περίπτωση και πριν από οποιαδήποτε απόφαση, λαμβάνεται υπόψη η βασική αρχή του σεβασμού της προσωπικότητας και των δικαιωμάτων του παιδιού. Οι σωματικές ποινές δεν επιτρέπονται.

Το Σχολείο, ως φορέας αγωγής, έχει καθήκον να λειτουργεί έτσι ώστε οι μαθητές/ μαθήτριες να συνειδητοποιήσουν ότι κάθε πράξη τους έχει συνέπειες, να μάθουν να αναλαμβάνουν την ευθύνη των επιλογών τους και να γίνουν υπεύθυνοι πολίτες. Αν η συμπεριφορά του μαθητή και της μαθήτριας δεν εναρμονίζεται με την ιδιότητά του και αποκλίνει από την τήρηση του εσωτερικού κανονισμού του Σχολείου, τότε αντιμετωπίζει τον παιδαγωγικό έλεγχο, σύμφωνα με τις αρχές της ψυχολογίας και παιδαγωγικής που διέπουν την ηλικία του.

Τα θέματα παραβατικής συμπεριφοράς των μαθητών/ μαθητριών στο Σχολείο αντιμετωπίζονται. με βάση την κείμενη νομοθεσία.

Ειδικότερα, δεν επιτρέπονται:

  • Το κάπνισμα σε όλους σε όλους τους χώρους του σχολείου, σε όλη τη διάρκεια του σχολικού προγράμματος 
  • Η κατανάλωση καφέ και αλκοολούχων ποτών
  • Η κατανάλωση τροφίμων, ποτών και ροφημάτων μέσα στις τάξεις και τα εργαστήρια. Στα εργαστήρια απαγορεύεται και η κατανάλωση νερού. 
  • Η χρήση κινητού τηλεφώνου και οποιουδήποτε Ηλεκτρονικού Μέσου στο χώρο του σχολείου
  • Κατά τη διάρκεια της λειτουργίας του σχολείου η επικοινωνία των μαθητών/ μαθητριών με άτομα ξένα προς τη σχολική κοινότητα, άτομα που πολλές φορές μπορεί να είναι επικίνδυνα για τους ίδιους ή τους συμμαθητές/ συμμαθήτριές τους
  • Η απομάκρυνση από το χώρο του σχολείου σε κανένα μαθητή/ μαθήτρια για κανένα λόγο π.χ διάλειμμα, πιθανό κενό, κ.λ.π. παρά μόνο μετά από άδεια της διεύθυνσης του σχολείου και μετά από επικοινωνία με τους γονείς, οι οποίοι θα πρέπει να δηλώνουν την παρουσία τους στη διεύθυνση του σχολείου. Δεν επιτρέπεται  για οποιονδήποτε λόγο να παραλάβουν το παιδί τους πριν το πέρας του προγράμματος χωρίς να το γνωρίζει ο Διευθυντής ή η υποδιευθύντρια  του σχολείου. 
  • Η είσοδος στην αίθουσα του μαθήματος μετά την έναρξή του  από κάποιον μαθητή/ μαθήτρια αργοπορημένο, εάν προηγουμένως δεν αιτιολογήσει επαρκώς την αργοπορία του και λάβει την άδεια του διδάσκοντα. 
  • Η απρεπής συμπεριφορά μαθητή/ μαθήτριας απέναντι στους διδάσκοντες.
  • Η προσβλητική συμπεριφορά μαθητή/ μαθήτριας απέναντι σε συμμαθητή/ συμμαθήτρια για κανένα λόγο είτε με λόγια είτε με χειροδικία. Όποιος/-α αδικείται  θα απευθύνεται στον διδάσκοντα/ ουσα καθηγητή/ καθηγήτρια, είτε στον υπεύθυνο/ η τμήματος καθηγητή/ καθηγήτρια, είτε στον εφημερεύοντα/ ουσα καθηγητή/ καθηγήτρια, εφόσον προκύψει κάποια διένεξη κατά τη διάρκεια του διαλείμματος, ή τέλος στη διεύθυνση του σχολείου για διευθέτηση του προβλήματος. 
  • Οι βωμολοχίες και οι βλάσφημες εκφράσεις εντός του χώρου του σχολείου
  • Η χρήση και φθορά πραγμάτων των συμμαθητών/ συμμαθητριών τους 
  • Η μη ευπρεπής ενδυμασία των μαθητών/ μαθητριών
  • Οι ζημιές και φθορές στους χώρους του σχολείου. Εκτός από των πειθαρχικών επιπτώσεων θα βαρύνεται με τα έξοδα αποκατάστασης της ζημίας. Επιπλέον επιβάλλεται η διατήρηση καθαρών των χώρων του σχολείου, πράγμα που αποτελεί δείγμα πολιτισμού.

 Η συμπεριφορά των μαθητών/ μαθητριών ελέγχεται σύμφωνα με τους νόμους και τον εσωτερικό κανονισμό του σχολείου, πάντα όμως με κυρίαρχο κριτήριο τις παιδαγωγικές αρχές:

α) Από τους διδάσκοντες καθηγητές, οι οποίοι έχουν δικαίωμα  παρατήρησης, επίπληξης, επιβολής τιμωρίας μίας (1) ώρας αποβολή από το μάθημα στους/ στις μαθητές/ μαθήτριες που διαταράσσουν την ησυχία και το ήρεμο κλίμα στην αίθουσα διδασκαλίας και δεν επιτρέπουν να παραχθεί σοβαρό σχολικό έργο. Αυτοί θα προσέρχονται στον διευθυντή/-ια για ενημέρωση του ιδίου και εν συνεχεία του κηδεμόνα, και την καταγραφή της ωριαίας αποβολής στο βιβλίο των ποινών. Όσοι μαθητές/ μαθήτριες επανειλημμένα διαταράσσουν το ομαλό κλίμα της τάξης, θα αντιμετωπίζουν μεγαλύτερες ποινές.

β) Από τα όργανα διοίκησης του σχολείου (διευθυντής, σύλλογος διδασκόντων).

Επιπλέον στο πλαίσιο της διασφάλισης της υγείας των μαθητών/ μαθητριών και των εκπαιδευτικών με βάση τις οδηγίες της πολιτείας θα πρέπει να τηρείται το ακόλουθο πρωτόκολλο που έχει ως στόχο την ελαχιστοποίηση της πιθανότητας διασποράς του κορωνοϊού.

Συγκεκριμένα, εάν και εφόσον υπάρχουν ανάλογες οδηγίες από το ΥΠΑΙΘ, θα πρέπει να τηρούνται τα παρακάτω μέτρα:

  • Υποχρεωτική χρήση προστατευτικής μάσκας (υφασμάτινης ή απλής χειρουργικής) στους εσωτερικούς χώρους για όλους, εκπαιδευτικούς, μαθητές/ μαθήτριες και επισκέπτες. Σε περίπτωση που μαθητής/ μαθήτρια δεν τηρεί τις υποχρεώσεις του ως προς την υποχρεωτική χρήση της μάσκας,  δεν του επιτρέπεται η είσοδος στη σχολική τάξη, λαμβάνει απουσία και παραμένει σε ειδικό χώρο με τήρηση όσο το δυνατόν επαρκούς απόστασης και των λοιπών μέτρων προστασίας, μέχρι την παραλαβή του από τους γονείς/ κηδεμόνες του.
  • Αποφυγή  του συγχρωτισμού των μαθητών/ μαθητριών.
  • Συχνός καθαρισμός των χεριών με χρήση νερού και σαπουνιού ή με αλκοολούχο αντισηπτικό διάλυμα. 
  • Καλός αερισμός των αιθουσών, καθαριότητα χώρων και τακτική εφαρμογή απολυμαντικού σε επιφάνειες 
  • Αποφυγή επίσκεψης στο σχολείο γονέων και κηδεμόνων όταν αυτό δεν είναι απολύτων απαραίτητο.   

Σχολικές Δραστηριότητες

Το Σχολείο οργανώνει μια σειρά δραστηριοτήτων, εντός και εκτός Σχολείου που στόχο έχουν τη σύνδεση σχολικής και κοινωνικής ζωής, και γι’ αυτό είναι αναγκαίο να υπάρχει στην αρχή του σχολικού έτους σχεδιασμός που θα λαμβάνει υπόψη παιδαγωγικά κριτήρια. Μέσα από αυτές τις δραστηριότητες τα παιδιά εμπλουτίζουν τις ήδη υπάρχουσες γνώσεις, τις συνδέουν με την καθημερινή ζωή, αποκτούν δεξιότητες ζωής, ευαισθητοποιούνται σε διάφορα κοινωνικά θέματα, διευρύνουν τους ορίζοντες τους και κάνουν πράξη όσα μαθαίνουν στα Προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων και στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων. Το Σχολείο επιδιώκει την ευαισθητοποίηση των γονέων/κηδεμόνων και τη συμμετοχή όλων των μαθητών/ μαθητριών στις επετειακές, μορφωτικές, πολιτιστικές, αθλητικές εκδηλώσεις.

Σχολικές δραστηριότητες-εκδρομές

  • Οι εκδηλώσεις που διοργανώνει το σχολείο αποτελούν κομμάτι της εκπαιδευτικής διαδικασίας και προσφέρουν μορφωτικό αποτέλεσμα στους/ στις μαθητές/ μαθήτριες  και σε όσους άλλους αποφασίσουν να τις παρακολουθήσουν. Ο καλός σχεδιασμός και η συμμετοχή όλων των μελών της σχολικής κοινότητας καθιστούν τις εκδηλώσεις κοινωνικό γεγονός και το σχολείο μορφωτικό πόλο που μεταδίδει πολιτισμό και γνώση.
  • Οι σχολικές εκδηλώσεις μπορούν να προγραμματιστούν από τον Σύλλογο Διδασκόντων και τα θέματα επιλέγονται από όλους τους φορείς της σχολικής ζωής οι οποίοι μπορούν να υποβάλλουν τις προτάσεις τους. Στις εκδηλώσεις του σχολείου μπορούν να συμμετέχουν ενεργά και οι γονείς και κηδεμόνες προσφέροντας ηθική και οικονομική βοήθεια.

Αριστεία-έπαινοι-βραβεία

  • Στους/ Στις μαθητές/ μαθήτριες που διακρίνονται για την διαγωγή και την επίδοσή τους στα μαθήματα απονέμονται τιμητικές διακρίσεις (βραβεία και αριστεία προόδου) από το Υπουργείο Παιδείας.
  • Επίσης απονέμονται ιδιαίτερες τιμητικές διακρίσεις σε μαθητές/ μαθήτριες για πράξεις αυτοθυσίας ή πράξεις που εκφράζουν πνεύμα ανιδιοτέλειας και φιλαλληλίας (ειδικοί έπαινοι).

Σχολικές εορτές

  • Οι σχολικές γιορτές (θρησκευτικές, εθνικές, ή άλλου τύπου π χ τελετή λήξης του σχολικού έτους) καθώς και οι διδακτικές επισκέψεις αποτελούν μέρος της σχολικής ζωής και βοηθούν στην αποτελεσματική πραγμάτωση του σχολικού έργου γι’ αυτό οι μαθητές/ μαθήτριες απουσιάζουν από αυτές μόνο αν έχουν σοβαρό λόγο.
  • Η συμπεριφορά και οι υποχρεώσεις των μαθητών/ μαθητριών κατά τη διάρκειά τους είναι ανάλογη με το υπόλοιπο σχολικό πρόγραμμα.
  • Σε περίπτωση διδακτικής επίσκεψης- περιπάτου τηρείται γενικά το ημερήσιο σχολικό διδακτικό ωράριο ενώ θα υπάρχει ενημέρωση εκ των προτέρων για κάθε περίπτωση αλλαγής του προς γονείς και μαθητές/ μαθήτριες.
  • Στις σχολικές γιορτές το ωράριο διαμορφώνεται κατά περίπτωση και οι γονείς ενημερώνονται εκ των προτέρων για το πρόγραμμα της γιορτής (στις Εθνικές γιορτές ορίζεται η ώρα έναρξης και διάρκειας της γιορτής).

Περίπατοι 

  • Οι πέντε (5) περίπατοι των μαθητών/ μαθητριών γίνονται προγραμματισμένα ύστερα από απόφαση του Συλλόγου Διδασκόντων και κατόπιν συνεννοήσεως του Δ/ντή/-ιας, των καθηγητών του Συλλόγου και των οργάνων της μαθητικής κοινότητας. Ο τόπος επιλέγεται κατά τον ίδιο τρόπο.
  • Με τον ίδιο τρόπο οργανώνονται οι εκπαιδευτικές επισκέψεις – εκδρομές στο πλαίσιο των σχολικών μαθημάτων ή των εκπαιδευτικών προγραμμάτων.
  • Όταν πραγματοποιείται ένας περίπατος ή σχολική εκδρομή οι μαθητές/ μαθήτριες δεν πρέπει να ξεχνούν ότι μετακινούνται ως ομάδα που εκπροσωπεί το σχολείο μας. Επομένως, δεν επιτρέπεται σε κανέναν με πράξεις ή παραλείψεις του να θέσει σε κίνδυνο την υγεία ή τη ζωή τη δική του ή των συμμαθητών/ συμμαθητριών του, να προκαλεί προβλήματα στους καθηγητές/ καθηγήτριες του και να προσβάλλει τη φήμη του σχολείου.

Ειδικότερα:

  • Κατά τη διάρκεια των σχολικών περιπάτων και εκδρομών δεν επιτρέπεται η χρήση ποδηλάτων ή και άλλων τροχοφόρων, για την αποφυγή ατυχημάτων.
  • Για κάθε πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι μαθητές/ μαθήτριες οφείλουν να απευθύνονται στους συνοδούς καθηγητές.
  • Οφείλουν να συμμορφώνονται σε όλες τις υποδείξεις των καθηγητών/ καθηγητριών τους και να φροντίζουν να είναι συνεπείς ώστε να εφαρμόζεται το ωράριο του προγράμματος.
  • Οι μαθητές/ μαθήτριες δεν απομακρύνονται από τον χώρο που έχει επιλεγεί για να πραγματοποιηθεί ο σχολικός περίπατος- επίσκεψη και δεν καταναλώνουν τρόφιμα και ποτά που  βάζουν σε κίνδυνο την υγεία τους (αλκοολούχα, καφεϊνούχα κλπ).
  • Κατά τον σχολικό περίπατο-επίσκεψη δεν επιτρέπεται η χρήση του κινητού καθώς ισχύουν  οι κανόνες λειτουργίας του σχολείου και πραγματοποιείται κατά τη διάρκεια των μαθημάτων. Επιτρέπεται η λελογισμένη χρήση του κινητού κατά τις ολοήμερες διδακτικές επισκέψεις εκτός Νομού.
  • Οποιαδήποτε μετακίνηση μαθητών/ μαθητριών με λεωφορεία ακολουθεί πιστά τις προβλεπόμενες διατάξεις του Υπουργείου Παιδείας.

Λοιπές εκδηλώσεις-διαγωνισμοί-δράσεις

  • Το σχολείο πραγματοποιεί συχνά Προγράμματα Σχολικών Δραστηριοτήτων σύμφωνα με τους θεματικούς κύκλους που προτείνει το Υπουργείο Παιδείας κάθε χρόνο και συμμετέχουν σε αυτά ομάδες μαθητών/ μαθητριών οι δράσεις των οποίων υλοποιούνται εκτός ωραρίου διδασκαλίας.
  •  Η συμμετοχή σε αυτά είναι προαιρετική αλλά αναμφίβολα ενισχύει την πνευματική αναζήτηση των συμμετεχόντων/ ουσών και διευρύνει τους πολιτιστικούς ορίζοντες των εφήβων καθώς και ενισχύει την κοινωνικοποίηση τους μέσα από επισκέψεις σε φορείς, μέσω της ομαδο-συνεργατικής μάθησης αλλά και μέσω της διάχυσης των αποτελεσμάτων της δράσης τους προς την κοινωνία.
  • Η επιλογή του θέματος καθώς και η επιλογή των συμμετεχόντων/ ουσών γίνεται αποκλειστικά από τον διδάσκοντα εκπαιδευτικό- υπεύθυνο της σχολικής δράσης με παιδαγωγικά κριτήρια που θέτει ο ίδιος για την συγκεκριμένη δράση. Η όλη δράση ακολουθεί τις σχετικές διατάξεις για τη συμμετοχή των μαθητών/ μαθητριών αλλά και την μετακίνησή τους στο πλαίσιο αυτής με έγκριση των γονέων-κηδεμόνων και τήρηση πιστά της νομοθεσίας.
  • Τέλος το σχολείο δύναται να συμμετάσχει σε διαγωνισμούς εθνικούς αλλά και ευρωπαϊκούς (ρητορικοί αγώνες, ξενόγλωσσα μαθητικά συνέδρια MUN, προγράμματα ΕRASMUS, αθλητικοί αγώνες κλπ ) για τους οποίους ισχύουν όλα τα παραπάνω κριτήρια επιλογής ομάδων και μετακινήσεων σύμφωνα με τις κείμενες νομοθεσίες.

Άλλα θέματα

Απώλεια χρημάτων ή αντικειμένων αξίας

Το Σχολείο δεν φέρει ευθύνη σε περίπτωση απώλειας χρημάτων ή αντικειμένων αξίας που οι μαθητές/ μαθήτριες φέρουν τυχόν μαζί τους.

Επικοινωνία και Συνεργασία Γονέων/Κηδεμόνων-Σχολείου

Ι. Σημασία της επικοινωνίας και της συνεργασίας Σχολείου-οικογένειας

Πολύ σημαντική παράμετρος της συνολικής λειτουργίας του Σχολείου και του κλίματος που δημιουργείται είναι η επικοινωνία και η εποικοδομητική συνεργασία με τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/ μαθητριών και με τον Σύλλογο Γονέων. Η εμπιστοσύνη του παιδιού στο Σχολείο ενισχύεται από τη θετική στάση των γονέων/κηδεμόνων προς το Σχολείο και τον εκπαιδευτικό.

Οι γονείς/κηδεμόνες είναι σημαντικό να συνεργάζονται στενά με το Σχολείο, προκειμένου να παρακολουθούν την αγωγή και την επίδοση των παιδιών τους σε τακτική βάση, συμμετέχοντας στις ενημερωτικές συναντήσεις που οργανώνονται από το Σχολείο. Θεωρείται αυτονόητη η στενή συνεργασία και επικοινωνία των γονέων/κηδεμόνων με τους εκπαιδευτικούς και τον Διευθυντή του Σχολείου στην επίλυση ζητημάτων που τυχόν προκύψουν.

Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων

Οι γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/ μαθητριών κάθε Σχολείου συγκροτούν τον Σύλλογο Γονέων/Κηδεμόνων, που φέρει την επωνυμία του Σχολείου και συμμετέχουν αυτοδικαίως σε αυτόν. Ο Σύλλογος Γονέων/Κηδεμόνων βρίσκεται σε άμεση συνεργασία με τον/τη Διευθυντή/-ια, τον Σύλλογο Διδασκόντων/ουσών του Σχολείου, αλλά και με τον/την Πρόεδρο της Σχολικής Επιτροπής του Δήμου.

Ο Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του Ημερήσιου Γυμνασίου Σκάλας πάντοτε αποτελούσε πρότυπο άριστης συνεργασίας με το σχολείο ηθικά και οικονομικά και η άριστη σχέση με τους γονείς αποτελεί πάντα βασικό πυλώνα της καλής λειτουργίας του. Γι’ αυτό οι γονείς καλούνται να πλαισιώνουν τον Σύλλογο, να συμμετέχουν στις εκλογές, στις δραστηριότητες και τις υποχρεώσεις του Συλλόγου και να  συμβάλλουν προσωπικά με τη συμμετοχή τους σ’ αυτόν. 

Επίσης, εκπρόσωπος του Συλλόγου Γονέων συμμετέχει στις από το νόμο προβλεπόμενες  διαδικασίες και επιτροπές που άπτονται της υπό καθεστώς διαφάνειας λειτουργίας του σχολείου.

Ενημέρωση γονέων – συνεργασία με τους Καθηγητές

  • Οι γονείς των μαθητών/ μαθητριών έχουν την ευθύνη για την παρακολούθηση της φοίτησης και της επίδοσης των παιδιών τους. Υπάρχουν καθορισμένες στο πρόγραμμα ώρες στις οποίες οι εκπαιδευτικοί δύνανται να ενημερώνουν τους γονείς.
  • Λόγω της πανδημίας καλό είναι να αποφεύγεται η άνευ σοβαρού λόγου επίσκεψη των γονέων στο σχολείο και να αναζητηθούν άλλοι τρόποι ενημέρωσης, όπως το τηλέφωνο και το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο.
  • Οι γονείς οφείλουν να επικαιροποιούν τα στοιχεία επικοινωνίας τους, όταν αλλάζουν.
  • Για θέματα λειτουργίας του σχολείου οι γονείς μπορούν επίσης να ενημερώνονται και από το δικτυακό τόπο του σχολείου.
  • Αν κάποιος από τους γονείς μαθητή/ μαθήτριας δεν έχει την κηδεμονία του, πρέπει να ενημερώνεται άμεσα το σχολείο.
  • Σε περίπτωση απουσίας μαθητή/ μαθήτριας, και ιδιαίτερα μακροχρόνιας ή επαναλαμβανόμενης, είναι απαραίτητο να ενημερώνεται έγκαιρα το σχολείο, όπως επίσης εάν ο/ η μαθητής/ μαθήτρια πάσχει από σοβαρό νόσημα ή αλλεργίες, καλό είναι ο/ η μαθητής/ μαθήτρια να φέρει μαζί του τη σχετική φαρμακευτική αγωγή και να είναι ενημερωμένο το σχολείο τι πρέπει να γίνει σε περίπτωση ανάγκης λήψης κάποιου φαρμάκου ή παροχής πρώτων βοηθειών. 
  • Επίσης οφείλουν να ενημερώνουν το σχολείο στην περίπτωση που πέσει στην αντίληψή τους περιστατικό άσκησης σωματικής ή ψυχολογικής βίας.
  • Ο γονέας-κηδεμόνας μαθητή/ μαθήτριας που συλλαμβάνεται να προκαλεί βανδαλισμούς στη σχολική περιουσία οφείλει να πληρώσει στη  σχολική επιτροπή  την αποκατάσταση των ζημιών. 
  • Οι γονείς και κηδεμόνες οφείλουν να συμμετέχουν στις συνεδριάσεις των συλλογικών οργάνων και να συνδράμουν στη εύρυθμη λειτουργία του σχολείου.

Σχολικό Συμβούλιο

Σε κάθε σχολική μονάδα λειτουργεί το Σχολικό Συμβούλιο, στο οποίο συμμετέχουν ο Σύλλογος Διδασκόντων/ουσών, το Διοικητικό Συμβούλιο του Συλλόγου Γονέων/Κηδεμόνων, ο εκπρόσωπος της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και τρεις εκπρόσωποι των μαθητικών κοινοτήτων, που ορίζονται με απόφαση του Συμβουλίου τους.

Έργο του Σχολικού Συμβουλίου είναι η εξασφάλιση της ομαλής λειτουργίας του Σχολείου με κάθε πρόσφορο τρόπο, η καθιέρωση τρόπων επικοινωνίας διδασκόντων/ουσών και οικογενειών των μαθητών/ μαθητριών και του σχολικού περιβάλλοντος.

Η σημασία της σύμπραξης όλων

Ένα ανοιχτό, συνεργατικό, συμπεριληπτικό και δημοκρατικό Σχολείο έχει ανάγκη από τη σύμπραξη όλων −μαθητών/ μαθητριών, εκπαιδευτικών, Διευθυντή, Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων, Σχολικής Επιτροπής, Τοπικής Αυτοδιοίκησης−, για να επιτύχει στην αποστολή του.

Πολιτική του Σχολείου για την προστασία από πιθανούς κινδύνους

Ι. Αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών

Ο/Η Διευθυντής/-ια του Σχολείου, στην αρχή του σχολικού έτους σε συνεργασία με τον Σύλλογο Διδασκόντων/ουσών του Σχολείου, προβαίνει σε όλες τις απαιτούμενες ενέργειες που προβλέπονται για την αντιμετώπιση των έκτακτων αναγκών εντός του σχολικού χώρου.

img095

Στις περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης, κανένα παιδί δεν αποχωρεί από το Σχολείο μόνο του. Τα παιδιά παραδίδονται στους γονείς/κηδεμόνες τους. Όσον αφορά την προστασία από σεισμούς και φυσικά φαινόμενα, επικαιροποιείται τακτικά το Σχέδιο Μνημονίου Ενεργειών για τη Διαχείριση του Σεισμικού Κινδύνου του Σχολείου, με την υλοποίηση ασκήσεων ετοιμότητας κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους. Επίσης, ο Διευθυντής/-ια ενημερώνει τους/τις μαθητές/ μαθήτριες, καθώς και τους γονείς/κηδεμόνες, για τους βασικούς κανόνες και τρόπους αντίδρασης κατά την εκδήλωση των φαινομένων αυτών.

img094

Τέλος, σε καταστάσεις πανδημίας ή ακραίων-επικίνδυνων φαινομένων οι εκπαιδευτικοί, μαθητές/ μαθήτριες, γονείς/κηδεμόνες, Διευθυντές/Διευθύντριες, Προϊστάμενοι/Προϊστάμενες οφείλουν να συμμορφώνονται και να ακολουθούν ρητά τις οδηγίες που εκδίδουν οι εκάστοτε αρμόδιοι φορείς/υπηρεσίες: π.χ. ΕΟΔΥ, ΥΠΑΙΘ, Υπουργείο Πολιτικής Προστασίας, κ.λ.π. για την εύρυθμη λειτουργία της σχολικής μονάδας και την ασφάλεια των μελών της.

Ειδικό σχέδιο αποχώρησης λόγω έκτακτων συνθηκών

Σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης, για την ασφάλεια των παιδιών έχει καταρτιστεί σχέδιο διαφυγής και προς τούτο πραγματοποιούνται τακτικά ασκήσεις ετοιμότητας.

Ποιότητα του σχολικού χώρου

Η προστασία του σχολικού κτιρίου και της περιουσίας του είναι υπόθεση όλων μας. Οι μαθητές/ μαθήτριες οφείλουν να προσέχουν τον εξοπλισμό και τις εγκαταστάσεις του σχολείου. Κάθε καταστροφή εκτός από τη δυσκολία και το κόστος αποκατάστασης ασχημίζει και υποβαθμίζει το χώρο που ζουν και λειτουργούν καθημερινά. Συγκεκριμένα:

  • Όλοι οι χώροι του σχολείου καθώς και τα θρανία, τα καθίσματα κ.λ.π. πρέπει να διατηρούνται καθαρά, και να μην προξενούνται φθορές. Οι μαθητές/ μαθήτριες δεν γράφουν ούτε χαράζουν τους τοίχους και τα θρανία του σχολείου.
  • H θέση κάθε μαθητή/ μαθήτριας στην τάξη ορίζεται από τον υπεύθυνο καθηγητή. Οι μαθητές/ μαθήτριες δεν καταναλώνουν εντός των αιθουσών  τρόφιμα και αναψυκτικά. Στο διάλειμμα οι μαθητές/ μαθήτριες αποχωρούν και η αίθουσα κλειδώνεται. 
  • Οι μαθητές/ μαθήτριες φροντίζουν να πετούν τα σκουπίδια τους στους κάδους και όσα ανακυκλώνονται στους ειδικούς κάδους, ώστε οι τάξεις και το σχολείο να είναι καθαρά.
  • Ο ηλεκτρονικός εξοπλισμός του Σχολείου και όλα τα εποπτικά μέσα τόσο στις αίθουσες όσο και στα εργαστήρια πρέπει να χρησιμοποιούνται με προσοχή ώστε να αποφεύγονται φθορές. Χρησιμοποιούνται μόνο κατά τη διάρκεια της διδακτικής πράξης και της εκπαιδευτικής διαδικασίας γενικότερα και μόνο υπό την εποπτεία/επίβλεψη του/ της εκπαιδευτικού. Απαγορεύεται η αλλαγή ρυθμίσεων καθώς και η εγκατάσταση ή απεγκατάσταση ή αλλαγή προγραμμάτων
  • Για να ελαχιστοποιηθούν οι κίνδυνοι κατά την παραμονή μας στο σχολείο, οι διάδρομοι και οι σκάλες δεν χρησιμοποιούνται καταχρηστικά  ως χώροι παιχνιδιού ή φαγητού
  • Το αθλητικό υλικό του Σχολείου πρέπει να χρησιμοποιείται με προσοχή και πάντοτε με την άδεια και την επίβλεψη του καθηγητή Φυσικής Αγωγής.
  • Οι μαθητές/ μαθήτριες συμμετέχουν σε περιοδικές ομαδικές  δράσεις σε συνεργασία  με τους/ τις εκπαιδευτικούς που αφορούν την καθαριότητα των σχολικών χώρων με στόχο την καλλιέργεια του αισθήματος ευθύνης και του πνεύματος συνεργασίας.

Μαθητής/ Μαθήτρια που θα προκαλέσει  ζημιά ή κάποια φθορά ελέγχεται πειθαρχικά. Η αποκατάσταση της ζημιάς βαρύνει τον ίδιο ή τον κηδεμόνα του. Σε περίπτωση που οι δράστες είναι άγνωστοι, το κόστος αποκατάστασης της ζημιάς θα βαρύνει ισόποσα όλους τους/ τις μαθητές/ μαθήτριες της τάξης ή του σχολείου, αν πρόκειται για κοινόχρηστο χώρο.

Η διατήρηση των διάφορων χώρων του σχολείου καθαρών και σε καλή κατάσταση είναι θέμα που μας αφορά όλους και αποτελεί δείγμα πολιτισμού.

Εσωτερικός Κανονισμός Λειτουργίας- Διαδικασίες διασφάλισης της εφαρμογής του

Ο κοινά συμφωνημένος Κανονισμός βασίζεται στην ισχύουσα νομοθεσία και στις σύγχρονες παιδαγωγικές και διδακτικές αρχές. Η τήρηση του από τους/τις μαθητές/ μαθήτριες, τους/ τις εκπαιδευτικούς και τους γονείς/κηδεμόνες με αμοιβαίο σεβασμό στον διακριτό θεσμικό ρόλο τους, ώστε να έχει πληρότητα, γενική αποδοχή και εφαρμογή, αποτελεί προϋπόθεση της εύρυθμης λειτουργίας του Σχολείου. Είναι το θεμέλιο πάνω στο οποίο μπορεί το Σχολείο να οικοδομήσει για να πετύχει τους στόχους και το όραμά του.

Θέματα που ανακύπτουν και δεν προβλέπονται από τον Κανονισμό, αντιμετωπίζονται κατά περίπτωση από τον Διευθυντή και τον Σύλλογο Διδασκόντων/ουσών, σύμφωνα με τις αρχές της παιδαγωγικής επιστήμης και την εκπαιδευτική νομοθεσία, σε πνεύμα συνεργασίας με όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας.

Ο κανονισμός κοινοποιείται σε όλους τους γονείς/κηδεμόνες των μαθητών/ μαθητριών προς ενημέρωσή τους.

25 Σεπτεμβρίου 2022

 

Η αναπληρώτρια 

διευθύντρια

ΜΙΧΕΛΑΚΟΥ ΑΦΡΟΔΙΤΗ