Το σχολικό έτος 2015-2016 υλοποιήθηκε το Περιβαλλοντικό πρόγραμμα με τίτλο “Περισσότερη παιδεία-Λιγότερη ρύπανση-Καλύτερη ποιότητα ζωής Ενεργός Πολίτης για το περιβάλλον και την αειφορία: Γύρω γύρω όλοι… τρέχει, τρέχει, τρέχει το νερό… κάτι τρέχει με το νερό!!!”, σε συνεργασία με το Γυμνάσιο Βρυσών.
Υπεύθυνη της Περιβαλλοντικής ομάδας ήταν η καθηγήτρια Δήμητρα Λάμπου (ΠΕ04-01) και συμμετείχε η καθηγήτρια Ειρήνη Μαρκάκη (ΠΕ04-01). Στην ομάδα συμμετείχαν 33 μαθητές.
Oι στόχοι του προγράμματος:
Γενικοί στόχοι:
- Να υπάρχει σύνδεση του προγράμματος
- με την καθημερινότητα,
- την εκπαίδευση στην αειφορία,
- με την τέχνη
- με τα μαθήματα των θετικών και θεωρητικών επιστημών
Παιδαγωγικοί στόχοι:
1) Να κατανοήσουν οι μαθητές-τριες τις λέξεις- κλειδιά :
- νερό
- σύσταση Nερού
- υδάτινα οικοσυστήματα
- βροχή –όξινη βροχή
- ΡΗ (πεχά)
- ρύπανση-μόλυνση νερού
- ρύποι
- δειγματολήπτες-δειγματοληψίες
- οριακή τιμή για τους ρύπους
- όριο συναγερμού για τους ρύπους
- ρύπανση του νερού
- Βιοσυσσώρευση
- ευτροφισμός
- λιπάσματα
- κύκλος νερού
- χρήσεις του νερού
- επιστήμη
παραδόσεις -μύθοι - μαντινάδες
- τραγούδια
- παιχνίδια-πειράματα
2) Η συναισθηματική εγρήγορση των μαθητών για το περιβάλλον.
3) Η διαμόρφωση συναισθηματικών στάσεων και αξιών.
4) Η καλλιέργεια περιβαλλοντικής κουλτούρας και οικολογικής συνείδησης μέσω της δυνατότητας επαφής με τη φύση.
5) Η κατανόηση της δομής και της λειτουργίας του φυσικού περιβάλλοντος και ειδικά της υδρόσφαιρας
6) Ο εντοπισμός της σύστασης του νερού
7) Ο εντοπισμός ποιοτικών και ποσοτικών χαρακτηριστικών του νερού.
8) Σχεδίαση και πραγματοποίηση δράσεων για την ενημέρωση της τοπικής κοινωνίας σε ότι αφορά την προστασία του πόσιμου νερού από την γεωργική ρύπανση
9) Σχεδίαση και πραγματοποίηση από τους/τις μαθητές/τριες της ομάδας σειράς πειραμάτων για την κατανόηση του κύκλου του νερού και τη μελέτη της πορείας των λιπασμάτων στον υπόγειο υδροφόρο ορίζοντα.
10) Να τονιστεί η δυνατότητα συσχέτισης του φυσικού περιβάλλοντος με τις ανθρώπινες δραστηριότητες.
11) Η ανάπτυξη δεξιοτήτων παρατήρησης, καταγραφής και επεξεργασίας των πληροφοριών που θα συλλέξουν οι μαθητές μας από τις διάφορες δραστηριότητες του προγράμματος .
12) Η ανάπτυξη της ιδέας για την προστασίας της οικολογικής ισορροπίας και της ποιότητας ζωής.
13) Η προσπάθεια οικοδόμησης βιωματικών σχέσεων ‘κοινότητας’ μεταξύ μαθητών και μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών.
Μεθοδολογία υλοποίησης:
- Έγινε ενημέρωση των μαθητών για το πρόγραμμα και τις δραστηριότητες του με παρουσίαση power-point
- Μετά από την επιλογή των μαθητών της περιβαλλοντικής ομάδας, οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες και κάθε ομάδα ανάλαβε το δικό της τμήμα έρευνας και παρατήρησης.
Οι ομάδες συλλέγουν υλικό από τη βιβλιοθήκη του σχολείου, από το διαδίκτυο, από συνεντεύξεις από το Δημοτικό Σύμβουλο της περιοχής τους που είναι υπεύθυνος για το πόσιμο νερό καθώς και από επισκέψεις στο πεδίο. Tα παιδιά μέσω της τέχνης και της ανάγκης τους για δημιουργία και έκφραση απέδωσαν το θέμα της έρευνας τους με παρουσιάσεις power point, με βίντεο και με αφίσες.
- Το κάθε παιδί είχε ένα ντοσιέ με πληροφορίες για το πρόγραμμα και για τη φύλαξη φυλλαδίων.
- Η κάθε ομάδα :
- Καταγράφει τις παρατηρήσεις της στο τετράδιο παρατηρήσεων.
- Παίρνει τις φωτογραφίες που θέλει
- Στο τέλος κάθε δράσης συμπληρώνει φυλλάδιο πολλαπλής επιλογής για την καλύτερη εμπέδωση της δραστηριότητας.
Η μέθοδος που ακολουθήθηκε για την προσέγγιση του θέματος συζήτησης είναι η «Μαιευτική» μέθοδος του Σωκράτη και η Διερευνητική μέθοδος
Στα πλαίσια του προγράμματος οι μαθητές επισκέφθηκαν το ΚΠΕ Ιεράπετρας , όπου παρουσίασαν τις εργασίες τους και παρακολούθησαν το διήμερο πρόγραμμα του ΚΠΕ.
Εκπαιδευτικές Επισκέψεις:
- ΚΠΕ Ιεράπετρας (8 – 9 / 2 / 2016) : παρακολούθηση του εκπαιδευτικού προγράμματος : «Σταλαγματιά σταλαγματιά …αδειάζει η στάμνα η πλατιά»
- Ρέθυμνο(21/4/2016 ) :παρακολούθηση της ‘’Ημερίδας Σταδιοδρομίας’’ και του προγράμματος “Φοιτητής Φυσικών Επιστημών για μια μέρα” καθώς και ξενάγηση στα εργαστήρια Φυσικών Επιστημών του Παιδαγωγικού Τμήματος του Πανεπιστημίου Κρήτης που διοργάνωσε η κ Καλαθάκη Σχ Σύμβουλος Φυσικών επιστημών.
Δράσεις που πραγματοποιήθηκαν:
- Επίσκεψη των μαθητών στην γεώτρηση από όπου αντλείται το πόσιμο νερό της πόλης του Αλικιανού με σκοπό να αντιληφθούν την πιθανή σχέση της αυξημένης περιεκτικότητας νιτρικών στο πόσιμο νερό (γεγονός που διαπιστώθηκε από τη συνεργασία της περιβαλλοντικής ομάδας της σχ. χρονιάς 2014-15 με το Παν. Κρήτης Τμήμα Χημείας) με την αγροτική ρύπανση. Εκεί μας περίμενε ο υπεύθυνος για το νερό Δημοτικός Σύμβουλος της περιοχής, ο οποίος μας ενημέρωσε για την γεώτρηση ( πότε και πώς έγινε) και τονίστηκε η ανάγκη κατάργησής της και αντικατάστασης της με γεώτρηση σε περιοχή που δεν θα επηρεάζεται από την γεωργική ρύπανση.
- Πείραμα για την πορεία των λιπασμάτων στο νερό και την ανίχνευση νιτρικών ιόντων στο νερό. Το πείραμα παρουσιάστηκε στο θεματικό σεμινάριο του ΚΠΕ ΙΕΡΑΠΕΤΡΑΣ – ΝΕΑΠΟΛΗΣ : «ΘΑΛΑΣΣΑ ΚΑΙ ΓΛΥΚΟ ΝΕΡΟ» ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 15 – ΣΑΒΒΑΤΟ 16 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2016.
- Δημιουργία 10 αφισών με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα για το νερό. Έκθεση των αφισών σε χώρο του σχολείου με σκοπό την ευαισθητοποίηση της σχολικής κοινότητας σε ότι αφορά τη ρύπανση, την εξοικονόμηση και τη διαχείρηση του νερού ως κοινωνικού αγαθού. Εκτύπωση αρκετού αριθμού αφισών (με την ενίσχυση του Συλλόγου Γονέων) και αφισοκόληση από τους μαθητές στην πόλη του Αλικιανού και σε άλλες περιοχές από όπου προέρχονται οι μαθητές του σχολείου με σκοπό την ενημέρωση-ευαισθητοποίηση της τοπικής κοινωνίας με αφορμή την παγκόσμια ημέρα για το νερό στις 22 Μάρτη. Παράδοση αφισών στο ΚΠΕ Ιεράπετρας καθώς και στη συνεργαζόμενη Περιβαλλοντική ομάδα του Γυμνασίου Βρυσσών (τους στείλαμε τις αφίσες, μας στείλανε το φυλλάδιο τους)
- Επίσκεψη στο ΚΠΕ Ιεράπετρας για την παρακολούθηση του εκπαιδευτικού προγράμματος : «Σταλαγματιά σταλαγματιά …αδειάζει η στάμνα η πλατιά» . Παρουσίαση στο ΚΠΕ power point και βίντεο που δημιούργησαν οι μαθητές. (8&9 Φεβρουαρίου 2016)
- Ένταξη στο δίκτυο «υγροτ(ρ)οπο… ποιώ τη συμπεριφορά μου» του ΚΠΕ Ιεράπετρας
- Δημιουργία από μαθητές της ομάδας ενός βίντεο με θέμα τη λειψυδρία και ενός με τραγούδια για το νερό.
Συνεργασίες με άτομα και φορείς:
- Συνεργασία και συνεχής επικοινωνία – ενημέρωση –κοινές δράσεις με την περιβαλλοντική ομάδα του Γυμνασίου Βρυσών με υπ. καθ: κ Αρχοντάκη Νεκταρία ΠΕ04-02
- ΚΠΕ Ιεράπετρας
- Δήμος Πλατανιά
- Σύλλογος Γονέων του σχολείου
Παρουσίαση:
Α. Στο Φεστιβάλ Μαθητικής Δημιουργίας 2016 ΔΔΕ Χανίων
Παρουσίαση Προγραμμάτων Σχολικών Δραστηριοτήτων – Έκθεση Αφίσας 19- 20 Απριλίου 2016 .
Β. Η συνεργασία των δύων σχολείων παρουσιάστηκε στο θεματικό σεμινάριο του ΚΠΕ ΙΕΡΑΠΕΤΡΑΣ – ΝΕΑΠΟΛΗΣ : «ΘΑΛΑΣΣΑ ΚΑΙ ΓΛΥΚΟ ΝΕΡΟ» ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 15 – ΣΑΒΒΑΤΟ 16 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2016, Η Εισήγηση είχε τίτλο : “ΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ ΤΩΝ ΓΥΜΝ. ΒΡΥΣΩΝ & ΑΛΙΚΙΑΝΟΥ» ΣΤΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΤΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ ΥΓΡΟΤΟΠΩΝ”
Αποτελέσματα:
Η σύνδεση της καθημερινότητας με τις Φυσικές Επιστήμες και τη γνώση.
Ελπίζουμε και ευχόμαστε να γίνουν οι μικροί μαθητές, οι αυριανοί πολίτες που αγαπούν και γνωρίζουν την φύση, που αγαπούν τον τόπο τους χωρίς να τον φθείρουν και γενικά αγαπούν τη ζωή τους, φροντίζοντας να υπάρχει ένα καλό φυσικό περιβάλλον για τις επόμενες γενιές. Το ημερολόγιο, τα ενημερωτικά φυλλάδια, οι αφίσες βοήθησαν στη επαφή της μαθητικής κοινότητας με την τοπική κοινωνία.
Η προσπάθεια για συνεργασία των περιβαλλοντικών ομάδων των δύων σχολείων παρά τις δυσκολίες , ήταν μοναδική… ανταλλάξαμε τις εργασίες μας ,τις ιδέες μας… πειραματιστήκαμε και το χαρήκαμε.
Οι κοινές δράσεις μας
1. Δημιουργία ημερολογίου με θέμα το νερό
2.Δημιουργία αφισών με αφορμή την παγκόσμια ημέρα νερού
- Δημιουργία ενημερωτικού φυλλαδίου για τη χρήση του νερού
με αφορμή την παγκόσμια ημέρα νερού - Πείραμα για την πορεία των λιπασμάτων στο νερό και την ανίχνευση νιτρικών ιόντων στο νερό
- Ένταξη των δύο σχολείων στο δίκτυο «υγροτ(ρ)οπο… ποιώ τη συμπεριφορά μου» του ΚΠΕ Ιεράπετρας
- Δημιουργία βίντεο με θέμα τη λειψυδρία και βίντεο με τραγούδια για το νερό
- Χαρτογράφηση της περιοχής
Τεχνητή βροχή – προσομοίωση εδάφους – πορεία λιπασμάτων στο νερό – ανίχνευση νιτρικών ιόντων