Στολίζουμε με… καλαμάκια!

Δραστηριότητα: Στολίζουμε με… καλαμάκια!

Δεξιότητες που εξασκούνται: αντιστοίχιση χρωμάτων, λεπτή κινητικότητα, οπτικό-κινητικός συντονισμός.

Υλικά: χρωματιστά καλαμάκια, μαρκαδόροι, ψαλίδι, κουτί από παπούτσια, πατρόν χριστουγεννιάτικου δέντρου.

Διαδικασία: σχεδιάζουμε στο καπάκι του κουτιού ένα χριστουγεννιάτικο δέντρο με την βοήθεια κάποιου πατρόν. Στην συνέχεια, ανοίγουμε τρύπες με ψαλίδι μέσα στο δέντρο που σχεδιάσαμε και σε κάθε τρύπα ζωγραφίζουμε με μαρκαδόρο το περίγραμμά της, επιλέγοντας τα χρώματα που θέλουμε. Έπειτα, κόβουμε καλαμάκια που έχουν τα ίδια χρώματα με τους μαρκαδόρους που χρησιμοποιήσαμε σε 4-5 κομμάτια το καθένα. Τέλος, προτρέπουμε το παιδί να περάσει τα καλαμάκια μέσα σε κάθε τρύπα, προσέχοντας να αντιστοιχίσει σωστά τα χρώματά τους.

Σχετικό βίντεο:

Τα Χριστούγεννα μέσα από τις 5 μου αισθήσεις (στο σχολείο ή στο σπίτι)

Θέμα: Χριστούγεννα και 5 αισθήσεις

Στόχοι: συμμετοχή σε συζήτηση, ακρόαση και κατανόηση εικονογραφημένης ιστορίας, παρατήρηση εικόνων και εμπλουτισμός προσληπτικού και εκφραστικού λεξιλογίου, εξάσκηση σε προ-μαθηματικές και αριθμητικές δεξιότητες, εξάσκηση λεπτής κινητικότητας και οπτικο-κινητικού συντονισμού, ενίσχυση δημιουργικότητας, επαφή με ποικίλα υλικά και υφές, ακρόαση και συμμετοχή σε τραγούδια, επαφή με μουσικά όργανα.

Ενδεικτικές δραστηριότητες:

  • Αφού παρουσιάσουμε τον κ. Πατάτα στα παιδιά (μπορεί να είναι κάποιο σχετικό παιχνίδι που έχουμε στην διάθεσή μας, μια αυστοσχέδια κούκλα σε σχήμα πατάτας ή ακόμα και η παρακάτω κατασκευή) και παίξουμε μαζί του, αφηγούμαστε την περιπέτεια που έζησε την προηγούμενη χρονιά και πως ανακάλυψε με τις 5 του αισθήσεις τα Χριστούγεννα!



Λήψη αρχείου

  • Αναζητούμε στο διαδίκτυο πληροφορίες και παρατηρούμε εικόνες σχετικές με τα έθιμα των Χριστουγέννων. Εστιάζουμε την συζήτηση στο τι μπορούμε να δούμε, να γευτούμε, να ακούσουμε, να αγγίξουμε, να οσφρανθούμε την περίοδο των Χριστουγέννων (μπορείτε να βρείτε πληροφορίες και εικόνες εδώ).
  • Παίζουμε παιχνίδια ομαδοποίησης, αντιστοίχισης και ταύτισης με τις 5 αισθήσεις (μπορείτε να εκτυπώσετε, να κόψετε και να πλαστικοποιήσετε το παρακάτω υλικό για να υλοποιήσετε τα παιχνίδια).

                                                                               

 

  • Ακούμε χριστουγεννιάτικα τραγούδια και συμμετέχουμε σε αυτά παίζοντας με διάφορα μουσικά όργανα.
  • Γινόμαστε «μικροί ζαχαροπλάστες» και φτιάχνουμε χριστουγεννιάτικα μπισκότα κανέλας και ζεστή σοκολάτα με ζαχαρωτά.
  • Βλέπουμε την χριστουγεννιάτικη ταινία “το ποντικάκι που ήθελε να αγγίξει ένα αστεράκι” (μπορείτε να την βρείτε εδώ).
  • Κάνουμε διάφορες χριστουγεννιάτικες κατασκευές με απλά υλικά (μπορείτε να βρείτε ιδέες εδώ).
  • Στολίζουμε το δέντρο μας με διάφορα στολίδια και φωτάκια, ακούγοντας χριστουγεννιάτικες μελωδίες.
  • Ετοιμάζουμε το προσωπικό μας «Χριστουγεννιάτικο βιβλίο των 5 αισθήσεων» και ερχόμαστε σε επαφή με ποικίλα υλικά και διαφορετικές τεχνικές (τυπώματα με τέμπερες, κολλάζ, πλαστελίνη κλπ).



Λήψη αρχείου

 

Απλές δραστηριότητες για…σπίτι!

Προκειμένου να ενισχύσουμε τις δεξιότητες των παιδιών, αλλά και να περάσουμε δημιουργικά και ποιοτικά τον χρόνο μας, όσο ΜΕΝΟΥΜΕ ΣΠΙΤΙ, μπορούμε να υλοποιήσουμε πλήθος απλών βιωματικών δραστηριοτήτων.

Παρακάτω προτείνονται ενδεικτικά κάποιες πολύ απλές και ευχάριστες δραστηριότητες, οι οποίες μπορούν να προσαρμοστούν στις δυνατότητες κάθε παιδιού:

  1. Διαβάζουμε ιστορίες και παραμύθια (σύντομα παραμύθια, με απλό περιεχόμενο και εικόνες δράσης). Αρχικά, δίνουμε στο παιδί το βιβλίο, ώστε να το επεξεργαστεί, το βοηθάμε να παρατηρήσει τις εικόνες και κατονομάζουμε ο,τι βλέπουμε σε αυτές. Έπειτα, αφηγούμαστε την ιστορία με παραστατικό τρόπο. Στο τέλος, μπορούμε να επικεντρωθούμε στο σημείο της ιστορίας που άρεσε στο παιδί και το προτρέπουμε να «αναπαραστήσει» τον ήρωα (π.χ. πώς χτύπησε ο λύκος την πόρτα; κλπ).
  2. Μέσα από την χρήση εκπαιδευτικών παιχνιδιών, επιτραπέζιων παιχνιδιών, ή κατασκευαστικού υλικού (τουβλάκια κλπ), μαθαίνουμε να καταμετράμε, αναγνωρίζουμε και μαθαίνουμε τα χρώματα και τα σχήματα, αλλά αναπτύσσουμε και κοινωνικές δεξιότητες (περιμένω την σειρά μου, ακολουθώ κανόνες κλπ). Ενδεικτικά, κάποια παιχνίδια που μπορούμε να έχουμε (ή να φτιάξουμε) στο σπίτι είναι: α) απλά παζλ με μεγάλα κομμάτια (4-5 κομματιών), β) ξύλινα παζλ ενσφηνωμάτων ανθρώπινης φιγούρας, γ) ενφηνώματα με τα χρώματα, με σχήματα, με ζώα, με αριθμούς, δ) αυτοσχέδια bingo με χρώματα, σχήματα, αριθμούς, ε) κατασκευές με τουβλάκια κλπ.
  3. Την ώρα της προετοιμασίας του φαγητού ή κάποιου σνακ (π.χ. τοστ), προτρέπουμε το παιδί να γίνει ο βοηθός μας. Συγκεντρώνουμε και κατονομάζουμε τα υλικά και τα μαγειρικά εργαλεία/σκεύη που θα χρειαστούμε, βοηθάμε το παιδί να τοποθετήσει όλα τα υλικά μαζί και το καθοδηγούμε κατά την διαδικασία εκτέλεσης της συνταγής (καλό είναι να χρησιμοποιήσουμε τις λέξεις πρώτα, μετά κλπ). Στο τέλος, αν είναι εφικτό, σερβίρουμε το γεύμα/σνακ μαζί με το παιδί.
  4. Φροντίζουμε το παιδί να αναλάβει συγκεκριμένα καθήκοντα στο σπίτι, κατάλληλα για την ηλικία του και σύμφωνα με τις δυνατότητές του. Με τον τρόπο αυτό ενισχύονται οι δεξιότητες αυτονομίας και αυτοεξυπηρέτησής του, αλλά ταυτόχρονα νιώθει και υπεύθυνο. Για παράδειγμα, το παιδί μπορεί να αναλάβει (με την βοήθειά μας ή υπό επίβλεψη): α) το συμμάζεμα των παιχνιδιών του σε συγκεκριμένους αποθηκευτικούς χώρους – ομαδοποίηση (π.χ. στο ένα κουτί τα αυτοκίνητα, στο άλλο κουτί τα τουβλάκια κλπ), β) το στρώσιμο του τραπεζιού – καταμέτρηση και αντιστοίχιση (4 άτομα στο τραπέζι –> 4 ποτήρια, 1 πιρούνι πάνω σε κάθε χαρτοπετσέτα κλπ), γ) να τοποθετήσει ή να αφαιρέσει τα μανταλάκια στα/από τα απλωμένα ρούχα – λεπτή κινητικότητα, δ) να τοποθετήσει τα ρούχα μέσα στο πλυντήριο κλπ.
  5. Αλλάζουμε την διακόσμηση του σπιτιού, για να αλλάξει και η διάθεσή μας. Παρέχουμε στο παιδί ποικίλα υλικά για κατασκευές (χαρτόνια, δαχτυλομπογιές, μαρκαδόρους, πηλό, πλαστελίνη…) και το βοηθάμε να φτιάξει χειροποίητα διακοσμητικά, όπως κάρτες, πίνακες ζωγραφικής, διάφορα «στολίδια» για τα παράθυρα ή το χριστουγεννιάτικο δέντρο κλπ.
  6. Είτε με μικρούς περιπάτους στην φύση, είτε μέσα στο σπίτι, γυμνάζουμε το σώμα μας και εξασκούμε την αδρή μας κινητικότητα, ακολουθώντας διαδρομές, ισορροπώντας και παίζοντας με διάφορα παιχνίδια/αντικείμενα (μπάλα, στεφάνια κλπ).

Καλή σας διασκέδαση!!!

 

*Αρχική ανάρτηση εδώ.

Αριθμό…μπερδέματα!

Δραστηριότητα: Αριθμό… μπερδέματα

Δεξιότητες που εξασκούνται: αντιστοίχιση, καταμέτρηση ποσοτήτων, αναγνώριση αριθμητικών ψηφίων, λεπτή κινητικότητα, οπτικό-κινητικός συντονισμός

Υλικά: χοντρό χαρτόνι, μαρκαδόρος, πλαστικά καπάκια, σιλικόνη, λωρίδες από χαρτί γκοφρέ, τσιμπίδα, χαρτονάκια

Διαδικασία: γράφουμε σε χαρτονάκια τους αριθμούς 1-5 και τα τοποθετούμε κάθετα στο χοντρό χαρτόνι. Δίπλα από κάθε αριθμό τοποθετούμε με την σιλικόνη τον αντίστοιχο αριθμό καπακιών. Στην συνέχεια, μαζί με το παιδί παίρνουμε τις λωρίδες από γκοφρέ χαρτί και φτιάχνουμε μικρές μπαλίτσες. Τέλος, προτρέπουμε το παιδί να πιάσει τις μπαλίτσες με την τσιμπίδα και να τοποθετήσει μια μέσα σε κάθε καπάκι. Ανάλογα με τις δυνατότητες του παιδιού, μπορούμε να το προτρέψουμε να μας δείξει συγκεκριμένους αριθμούς (π.χ. δείξε μου το 3, δείξε μου το 5 κλπ) ή να καταμετρήσει τις ποσότητες δίπλα από τους αριθμούς.

Σχετικό βίντεο:

 

Χρωματιστή Μπουγάδα

Δραστηριότητα: Χρωματιστή μπουγάδα

Δεξιότητες που εξασκούνται: λεπτή κινητικότητα, ομαδοποίηση χρωμάτων, αντιστοίχιση χρωμάτων, αναγνώριση και ονοματοδοσία χρωμάτων

Υλικά: κουτί παπουτσιών, λεπτό σχοινί, μανταλάκια και χαρτόνια σε χρώμα πράσινο, κόκκινο, κίτρινο και μπλε, ψαλίδι, καρφί, μαρκαδόρο ή μολύβι

Διαδικασία: αρχικά ο ενήλικας ανοίγει με το καρφί τρύπες στις δύο πλευρές του κουτιού και περνάει το σχοινί. Έπειτα, σχεδιάζει (ή τυπώνει) σε χρωματιστά χαρτόνια διάφορα ρούχα και τα κόβει (το παιδί συμμετέχει αν και όσο μπορεί στον σχεδιασμό και το κόψιμο των ρούχων). Τέλος, ο ενήλικας προτρέπει το παιδί να “απλώσει” τα ρούχα στο σχοινί, τοποθετώντας κάθε ρούχο, με το μανταλάκι που έχει το αντίστοιχο χρώμα. Ανάλογα με τις δυνατότητες του παιδιού, μπορεί να προηγηθεί ομαδοποίηση των ρούχων με κριτήριο το χρώμα ή ο ενήλικας να προτρέψει το παιδί να κατονομάσει το χρώμα κάθε ρούχου ή να επιλέξει κάποιο ρούχο που έχει συγκεκριμένο χρώμα (π.χ. πάρε μια κόκκινη μπλούζα).

Σχετικό βίντεο:

Βαμβακερός Χιονάνθρωπος

Δραστηριότητα: Βαμβακερός Χιονάνθρωπος

Δεξιότητες που εξασκούνται: συνεργασία, δημιουργικότητα, λεπτή κινητικότητα, οπτικό-κινητικός συντονισμός

Υλικά: πλαστικό μπουκάλι, πορτοκαλί και μαύρο χαρτόνι, κουμπάκια, χρωματιστή κορδέλα, βαμβάκι, τσιμπίδα, ψαλίδι, σιλικόνη ή κάποια δυνατή κόλλα.

Διαδικασία: μετατρέπουμε μαζί με το παιδί το εξωτερικό μέρος του μπουκαλιού σε χιονάνθρωπο, τοποθετώντας σε αυτό μάτια, μύτη, στόμα, κασκόλ και κουμπιά. Στην συνέχεια, κόβουμε μαζί με το παιδί το βαμβάκι σε μικρά κομμάτια και φτιάχνουμε μικρές μπαλίτσες. Τέλος, προτρέπουμε το παιδί να γεμίσει το μπουκάλι με τις μπαλίτσες από βαμβάκι που ετοιμάσαμε, χρησιμοποιώντας την τσιμπίδα.

Σχετικό βίντεο:

Ομαλή επιστροφή στο σχολείο

 

Λόγω των δύσκολων συνθηκών που έχουν διαμορφωθεί με την εμφάνιση του Covid-19, συχνά η καθημερινότητα μικρών και μεγάλων διαταράσσεται. Πολλά σχολεία παρέμειναν κλειστά, άλλα για μικρό και άλλα για μεγάλο χρονικό διάστημα, με αποτέλεσμα οι μικροί μαθητές να κληθούν να προσαρμοστούν σε νέα ρουτίνα. Ωστόσο, η μέρα της επιστροφής τους στο σχολείο πλησιάζει και είναι σημαντικό να επιστρέψουν σε αυτό χαρούμενοι και προετοιμασμένοι!

 

Ακολουθούν προτάσεις που θα βοηθήσουν τους γονείς να διαμορφώσουν τις συνθήκες για όσο το δυνατόν πιο ομαλή μετάβαση/επιστροφή των μαθητών στο σχολείο:

  • Καλή διάθεση! Εξοπλιστείτε με καλή διάθεση και μιλήστε στο παιδί για την επιστροφή στο σχολείο με ενθουσιασμό. Σε αυτό μπορεί να βοηθήσει η αξιοποίηση κάποιου παραμυθιού, η χρήση εικόνων ή ακόμα και φωτογραφιών του σχολείου του (μαθητών, εκπαιδευτικών, χώρων κλπ) που ενδεχομένως να έχετε στην κατοχή σας ή να είναι διαθέσιμες στην ιστοσελίδα του σχολείου.
  • Ανεξαρτησία! Βοηθήστε το παιδί να ανεξαρτητοποιηθεί, στον βαθμό των δυνατοτήτων του, μέσα από την καθημερινή εξάσκηση σε δεξιότητες αυτονομίας, όπως το ντύσιμο, η σίτιση, η προετοιμασία της σχολικής του τσάντας κλπ.
  • Ρουτίνα! Μπείτε ξανά στην καθημερινή ρουτίνα προετοιμασίας για το σχολείο. Προγραμματίστε τα γεύματα σε συγκεκριμένες ώρες, το ίδιο και την ώρα της μεσημεριανής ξεκούρασης και του βραδινού ύπνου.
  • Ενημέρωση και Πρόγραμμα! Αφιερώστε χρόνο για να εξηγήσετε το ωράριο του σχολείου και βοηθήστε το παιδί να μάθει τι πρέπει να περιμένει κάθε σχολική ημέρα. Φροντίστε να υπάρχει στο σπίτι ένα ημερήσιο πρόγραμμα με εικόνες, που το παιδί μπορεί να κατανοήσει, και συμπεριλάβετε σε αυτό και τη μετάβαση από και προς το σχολείο. Στο ημερήσιο πρόγραμμα του παιδιού, μπορείτε επίσης να προσθέσετε και εικόνες – οπτικές ενδείξεις, για τις διάφορες δραστηριότητες που πρέπει να γίνονται καθημερινά, πριν την μετάβαση στο σχολείο, όπως για παράδειγμα η προετοιμασία και τακτοποίηση της σχολικής τσάντας.

*Αρχική ανάρτηση εδώ.

Project “Με συντροφιά μας τα φυτά” όσο είμαστε σε… Καραντίνα! Ενδεικτικό Σχέδιο Εκπαιδευτικής Δράσης για μαθητές προσχολικής ηλικίας

Την δύσκολη αυτή περίοδο που διανύουμε, με το υποχρεωτικό κλείσιμο των σχολικών μονάδων προκειμένου να αποφευχθεί η εξάπλωση του Covid-19, οι μαθητές παραμένουν σπίτι. Οι εκπαιδευτικοί όλων των βαθμίδων, μέσα από σύγχρονες και ασύγχρονες μορφές τηλεκπαίδευσης, υποστηρίζουν μαθητές και γονείς, καθώς η εκπαίδευση δεν σταματά ποτέ!

Παρακάτω, γίνεται μια προσπάθεια παρουσίασης ενός ενδεικτικού Σχεδίου Εκπαιδευτικής Δράσης (project), το οποίο μπορεί να προσαρμοστεί, ανάλογα με τις ικανότητες και τα ενδιαφέροντα των παιδιών, να διαφοροποιηθεί και να υλοποιηθεί στο σπίτι, με την συνεργασία όλων των μελών της οικογένειας. Ο λόγος που προτείνεται η συγκεκριμένη μεθοδολογική προσέγγιση, είναι γιατί τις τελευταίες δεκαετίες, στην Προσχολική Εκπαίδευση, τυγχάνει ευρείας εφαρμογής και περιλαμβάνεται στο Δ.Ε.Π.Π.Σ., ενώ ακόμα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της μεθόδου είναι η συμμετοχή και εμπλοκή KAI των γονέων στην υλοποίησή του.

Το project, αφορά στη μελέτη ενός θέματος σε βάθος, έχει βιωματικό χαρακτήρα και βασίζεται στο αξίωμα ότι τα παιδιά μαθαίνουν καλύτερα, όταν το ενδιαφέρον τους είναι ενεργοποιημένο και επικεντρωμένο (Katz & Chard, 2009). Κατά τη διάρκεια εφαρμογής ενός project τα παιδιά ενθαρρύνονται να παίρνουν αποφάσεις και να κάνουν επιλογές. Βασικό στοιχείο στην εφαρμογή του είναι η επιλογή του θέματος, κριτήρια για την οποία αποτελούν: α) να υπάρχει άμεση σχέση του θέματος με τις εμπειρίες και την καθημερινή ζωή των παιδιών, β) να συνδέεται με το συνολικό πρόγραμμα και γ) να προετοιμάζει τα παιδιά για τη μετέπειτα ζωή τους (Ντολιοπούλου, 2004). Μετά την επιλογή του θέματος τίθενται επιμέρους στόχοι, ενότητες και δραστηριότητες προκειμένου να υλοποιηθεί. Μέσα από την υλοποίηση των project τα παιδιά οικοδομούν γνώσεις, ανακαλύπτουν και αποκτούν δεξιότητες (Αναγνωστοπούλου και Καρακασνάκη, 2008).

Project: Με συντροφιά μας τα φυτά

Οι στόχοι που τίθενται για τους μαθητές είναι: α) να γνωρίσουν τα μέρη του φυτού β) να εμπλακούν στην διαδικασία φυτέματος, γ) να μάθουν κάτω από ποιες συνθήκες φυτρώνει και αναπτύσσεται ένα φυτό, δ) να αναπτύξουν την ανεξαρτησία τους και το αίσθημα της ευθύνης. Μέσα από πλήθος δημιουργικών δραστηριοτήτων, τις οποίες μπορείτε να εμπλουτίσετε και να προσαρμόσετε, ενισχύονται όλες οι δεξιότητες των μαθητών (προφορικός λόγος, προ-μαθηματικές δεξιότητες, δεξιότητες προ-γραφής και προ-ανάγνωσης, αδρή και λεπτή κινητικότητα, κοινωνικές και επικοινωνιακές δεξιότητες, αυτό-εξυπηρέτηση, ακουστική μνήμη, οπτικο-κινητικός συντονισμός κ.α.).

Αφορμή για την υλοποίηση του project μπορεί να αποτελέσει κάποιος περίπατος στην φύση ή η παρατήρηση των κήπων και των λουλουδιών που την περίοδο αυτή βρίσκονται σε ανθοφορία.

Προτεινόμενες δραστηριότητες. Οι δραστηριότητες που προτείνονται για την προσέγγιση του θέματος είναι:

  • Παρατήρηση ενός φυτού που είτε έχετε στο μπαλκόνι ή τον κήπο σας, είτε μπορεί να συναντήσετε σε κάποιον περίπατο και πρόκληση συζήτησης, προκειμένου να διαπιστώσετε τι γνωρίζει ήδη το παιδί για το θέμα, τι άλλο θα ήθελε να μάθει και με ποιους τρόπους θεωρεί ότι μπορεί να γίνει αυτό
  • Αναζήτηση πληροφοριών (στο διαδίκτυο και σε βιβλία) για τα μέρη ενός φυτού, την διαδικασία του φυτέματος και τις ανάγκες του προκειμένου να αναπτυχθεί
  • Ανάγνωση σχετικών βιβλίων και ιστοριών για παιδιά
  • Επιτραπέζια παιχνίδια και μαθηματικές δραστηριότητες με λουλούδια (καταμέτρηση, σύγκριση μεγεθών, ομαδοποιήσεις ανάλογα με το είδος ή το χρώμα κλπ)
  • Ακρόαση και εκμάθηση σχετικών τραγουδιών
  • Αναζήτηση και παρακολούθηση βίντεο στο διαδίκτυο
  • Δραματοποίηση ή απόδοση μέσα από την κίνηση της ανάπτυξης ενός φυτού (από το σποράκι στο λουλούδι)
  • Ζωγραφική, χειροτεχνίες και κατασκευές (π.χ. λουλούδια από χαρτόνι για να στολίσουμε τα παράθυρα
  • Σπορά αρωματικών φυτών ή λουλουδιών σε γλαστράκια, παρατήρηση και καταγραφή της ανάπτυξής του
  • Αντιγραφή λέξεων με τα ονόματα των φυτών (για τα καρτελάκια που θα βάλουμε στις γλαστρούλες)
  • Δημιουργία ημερολογίου για την τήρηση της φροντίδας του φυτού
  • Δημιουργία πίνακα για την καταγραφή της εξέλιξής του

Tip!!! Κατά την υλοποίηση του project (όποτε το κρίνουμε σκόπιμο) απαθανατίζουμε με φωτογραφίες τις δράσεις μας. Κατασκευάζουμε κολλάζ ή άλμπουμ με τις φωτογραφίες, δίπλα από τις οποίες σημειώνουμε με λίγα λόγια τι κάναμε. Με το άνοιγμα των σχολείων, μπορούμε να φέρουμε την κατασκευή μας και να την παρουσιάσουμε στους συμμαθητές μας (εναλλακτικά το κοινοποιούμε σε ηλεκτρονική μορφή στον/στην νηπιαγωγό και τους συμμαθητές μας).

Βιβλιογραφία

Katz, L. & Chard, S., (2009). Η μέθοδος project: η ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και της δημιουργικότητας των παιδιών προσχολικής ηλικίας. Εκδόσεις Ατραπός.

Nτολιοπούλου, Ε., (2004). Σύγχρονες Τάσεις της Προσχολικής Αγωγής.  Αθήνα, εκδόσεις Τυπωθήτω.

Αναγνωστοπούλου, Ε. και Καρακασνάκη, Χ., (2008). Προσαρμογές Αναλυτικών Προγραμμάτων για το Νηπιαγωγείο. Σχέδιο Διαθεματικής Προσέγγισης και Πρόγραμμα Γλωσσικής Ανάπτυξης. ΥΠΕΠΘ.

 

 

Δημιουργικές δραστηριότητες για την περίοδο των πασχαλινών διακοπών

Τις φετινές πασχαλινές διακοπές καλούμαστε μικροί και  μεγάλοι να τις βιώσουμε διαφορετικά από ότι είχαμε συνηθίσει μέχρι τώρα. Δυστυχώς, δεν θα έχουμε την ευκαιρία να βρεθούμε με συγγενείς και φίλους, να κάνουμε κάποιο ταξίδι στην εξοχή ή  να συμμετέχουμε στα Θεία Πάθη πηγαίνοντας στην εκκλησία μας. Η παραμονή στο σπίτι “απαιτεί” προετοιμασία των γονέων, ώστε οι μέρες αυτές να περάσουν όσο το δυνατόν πιο δημιουργικά, αλλά και πιο κοντά στις μέχρι τώρα συνήθειές μας.

  • Συζητάμε τα γεγονότα της μεγάλης εβδομάδας. Ξεκινώντας από το Σάββατο του Λαζάρου και φτάνοντας στην Ανάσταση, γνωρίζουμε τα γεγονότα της Μεγάλης Εβδομάδας, τα σχολιάζουμε και εκφράζουμε τις σκέψεις και τα συναισθήματά μας για αυτά. Τα γεγονότα μπορούμε να τα προσεγγίσουμε μέσα από την ανάγνωση βιβλίων, την παρακολούθηση σχετικών παιδικών ταινιών ή την παρατήρηση και περιγραφή σχετικών εικόνων που εύκολα μπορούμε να βρούμε στο διαδίκτυο μαζί με το παιδί.
  • Αναβιώνουμε πασχαλινά έθιμα και συζητάμε για αυτά (βάφουμε κόκκινα αυγά, φτιάχνουμε πασχαλινά κουλουράκια, τσουρέκια, λαζαράκια κλπ).
  • Φτιάχνουμε πασχαλινές χειροτεχνίες και στολίζουμε το σπίτι (ευχετήριες κάρτες, καλαθάκια, γιρλάντες πασχαλινές κλπ).
  • Ημερολόγιο διακοπών. Καθημερινά ή όποτε το κρίνουμε σκόπιμο φτιάχνουμε μια ζωγραφιά (ή κολλάζ με εικόνες ή φωτογραφίες) και σημειώνουμε με λίγα λόγια τι κάναμε/είδαμε/φάγαμε/φτιάξαμε σχετικό με τα έθιμα του Πάσχα (π.χ. βάψιμο πασχαλινών αυγών, παρασκευή τσουρεκιών, δημιουργία πασχαλινών ευχετήριων καρτών ή χειροποίητης λαμπάδας κλπ). Με την κατασκευή αυτή μπορούμε να στολίσουμε προσωρινά το σπίτι μας, αλλά και να την παρουσιάσουμε αργότερα σε συγγενείς/φίλους με τους οποίους δεν καταφέραμε να μοιραστούμε χρόνο την περίοδο αυτή. Τέλος, σε συνεννόηση με τον/την νηπιαγωγό μας, μπορούμε να δημιουργήσουμε μια συλλογή αναμνήσεων των φετινών διακοπών και να την μοιραστούμε  με τους συμμαθητές μας.
  • Παρακολουθούμε παιδικές ταινίες σχετικές με το Πάσχα. Παρακολουθούμε μαζί με το παιδί την ταινία και στο τέλος συζητάμε για το περιεχόμενό της (τι μας έκανε εντύπωση, πως νιώσαμε, τι θα αλλάζαμε κλπ).
  • Διαβάζουμε ιστορίες με θέματα πασχαλινά. Κατά την αφήγηση, επικεντρώνουμε την προσοχή του παιδιού στα σημαντικά σημεία της ιστορίας, παρατηρούμε τις εικόνες, κατονομάζουμε ότι βλέπουμε, κάνουμε ερωτήσεις και προκαλούμε συζήτηση (ποίος ήταν ο βασικός ήρωας, τι έπαθε, τι έγινε στο τέλος κλπ).
  • Παίζουμε το παιχνίδι «πασχαλινό κυνήγι αυγών». Κρύβουμε σοκολατένια αυγουλάκια σε διάφορα σημεία μέσα στο σπίτι και το παιδί/τα παιδιά προσπαθούν να τα εντοπίσουν, είτε κάνοντας ερωτήσεις ναι/οχι (π.χ. είναι μέσα στο σαλόνι; Είναι μέσα στην ντουλάπα;), είτε πλησιάζοντας διάφορα σημεία του σπιτιού, βρίσκουμε τα αυγουλάκια με την βοήθεια των λέξεων ζεστό, αν το παιδί είναι κοντά στο αυγό και κρύο αν είναι μακριά από το αυγό. Στο τέλος βλέπουμε πόσα αυγουλάκια βρήκε ο καθένας.

Καλή Ανάσταση και Καλό Πάσχα!

Δραστηριότητες για μαθητές Νηπιαγωγείου – Ιδέες για τους γονείς

Παρακάτω θα βρείτε ιδέες για δραστηριότητες που μπορείτε να υλοποιήσετε στο σπίτι με παιδιά προσχολικής ηλικίας. Οι δραστηριότητες έχουν παιγνιώδη μορφή και στοχεύουν στην ενίσχυση όλων των δεξιοτήτων του παιδιού (προφορικός λόγος, προ-μαθηματικές δεξιότητες, δεξιότητες προ-γραφής και προ-ανάγνωσης, αδρή και λεπτή κινητικότητα, κοινωνικές και επικοινωνιακές δεξιότητες, αυτό-εξυπηρέτηση, οπτική και ακουστική μνήμη, οπτικο-κινητικός συντονισμός, φωνολογική ενημερότητα).

Παραμύθια/ιστορίες: Διαβάζουμε ιστορίες και παραμύθια, κατάλληλα για την ηλικία των παιδιών. Κατά την αφήγηση, επικεντρώνουμε την προσοχή του παιδιού στα σημαντικά σημεία της ιστορίας, παρατηρούμε τις εικόνες, κατονομάζουμε ό,τι βλέπουμε, κάνουμε ερωτήσεις (ποιος ήταν ο ήρωας, πού και πότε διαδραματίζεται η ιστορία, τι πρόβλημα αντιμετώπισε ο ήρωας, πως ένιωσε, τι έγινε στο τέλος κλπ). Εναλλακτικά, αφήνουμε ανολοκλήρωτη την αφήγηση και το παιδί καλείται να δώσει στην ιστορία το τέλος που επιθυμεί. Δραστηριότητες που μπορούν να προκύψουν μετά από την αφήγηση είναι η δραματοποίηση ενός μέρους ή όλης της/του ιστορίας/παραμυθιού ή η ζωγραφιά ενός σημείου της ιστορίας που άρεσε ή εντυπωσίασε περισσότερο το παιδί.

Επιτραπέζια παιχνίδια: Μέσα από την χρήση επιτραπέζιων παιχνιδιών (bingo με χρώματα ή σχήματα, φιδάκι, γκρινιάρης, taboo  κλπ), μαθαίνουμε να καταμετράμε, αναγνωρίζουμε και μαθαίνουμε τα χρώματα και τα σχήματα, ενισχύουμε την περιγραφική μας ικανότητα, αλλά αναπτύσσουμε και κοινωνικές δεξιότητες (περιμένω την σειρά μου, ακολουθώ κανόνες κλπ). Ιδέες για αυτοσχέδια επιτραπέζια παιχνίδια μπορείτε να βρείτε εδώ και να τα προσαρμόσετε ανάλογα.

«Κρυμμένος Θησαυρός»: Κρύβουμε παιχνίδια σε διάφορα σημεία μέσα στο σπίτι και κάθε παίκτης προσπαθεί να τα εντοπίσει, πλησιάζοντας διάφορα σημεία του σπιτιού, με την βοήθεια των λέξεων ζεστό, αν είναι κοντά στον κρυμμένο θησαυρό και κρύο αν είναι μακριά από αυτόν. Στο τέλος, καταμετράμε τα αντικείμενα που βρήκε κάθε παίκτης.

 «Αναδρομή στο παρελθόν»: Ανοίγουμε άλμπουμ με φωτογραφίες από σημαντικές στιγμές της ζωής μας, τις περιγράφουμε, τις βάζουμε σε χρονική σειρά. Επιπλέον,  προσπαθούμε να θυμηθούμε διάφορες αστείες στιγμές που απεικονίζουν κάποιες φωτογραφίες μας και να τις αναδιηγηθούμε.

Παίζουμε με τις «φωνούλες»: Επιλέγουμε μια «φωνούλα» (π.χ. «α») και καλούμαστε να βρούμε διάφορες λέξεις που αρχίζουν από αυτή. Μπορούμε να ανεβάσουμε το επίπεδο δυσκολίας του παιχνιδιού, ζητώντας να βρούμε μόνο ζώα ή μόνο ονόματα κλπ.

«Ποιός/τι είμαι;»: Κόβουμε λωρίδες από χαρτόνι και φτιάχνουμε ένα στεφανάκι για κάθε παίκτη. Εκτυπώνουμε εικόνες (ή κόβουμε από παλιά περιοδικά) με ζώα, φρούτα, παιχνίδια ή ήρωες παιδικών ταινιών/βιβλίων. Τοποθετούμε στο στεφανάκι κάθε παίκτη μια εικόνα με χαρτοταινία, χωρίς ο ίδιος να την δει και τον προτρέπουμε να μαντέψει τί ή ποιός είναι κάνοντας ερωτήσεις στους άλλους (π.χ. τι χρώμα είναι; Είναι αγόρι ή κορίτσι; κλπ).

«Εξερευνητές»: Γινόμαστε μικροί εξερευνητές και ψάχνουμε μέσα στο σπίτι να βρούμε 3 αντικείμενα που ανταποκρίνονται σε ένα κριτήριο (π.χ. βρες 3 κόκκινα αντικείμενα, βρες 3 τρίγωνα αντικείμενα κλπ).

«Πες μου τα νέα σου»: Στο τέλος της ημέρας καθόμαστε όλοι μαζί και συζητάμε για την ημέρα που πέρασε. Χρησιμοποιούμε και προτρέπουμε και το παιδί να χρησιμοποιήσει τις λέξεις «πρώτα, μετά, τέλος» ή τις φράσεις «το πρωί, το μεσημέρι, το απόγευμα, το βράδυ». Δεν ξεχνάμε να αναφέρουμε τα συναισθήματα που νιώσαμε (π.χ. το απόγευμα έφαγα το πρώτο μου παγωτό για φέτος και ένιωσα πολύ χαρούμενος κλπ).

«Γίνε τα μάτια μου»: Ένας παίκτης κλείνει τα μάτια του με ένα μαντήλι και ένας άλλος αναλαμβάνει να κοιτάξει έξω από το παράθυρο και να του περιγράψει τι βλέπει. Προτρέπουμε το παιδί να εστιάσει στον καιρό και γενικότερα στην περιγραφή της φύσης και του τοπίου. Επιπλέον, παρακινούμε το παιδί να ομαδοποιήσει και να καταμετρήσει όσα βλέπει (π.χ. βλέπω 3 κόκκινα αυτοκίνητα, βλέπω 2 μεγάλα δέντρα κλπ).

«Λεξομαχίες»: Κάθε παίκτης με την σειρά λέει μια λέξη και ο επόμενος προσπαθεί να βρει κάποια άλλη λέξη που να ομοιοκαταληκτεί με την λέξη που άκουσε (π.χ. θα σου πω «μήλο», θα μου πεις; – Ξύλο κλπ).

«Γλωσσο…μπερδέματα»: Λέμε γλωσσοδέτες και προσπαθούμε να δυσκολέψουμε τους άλλους. Ποιος θα τα καταφέρει καλύτερα;

«Μικροί ποιητές»: Κάθε παίκτης λέει μια λέξη (μπορούμε να συμφωνήσουμε και να πούμε λέξεις που αρχίζουν με την ίδια φωνούλα) και στο τέλος προσπαθούμε να φτιάξουμε ένα ποίημα με όλες τις λέξεις που ειπώθηκαν.

«Masterchefούληδες»: Την ώρα της προετοιμασίας του φαγητού ή κάποιου σνακ, προτρέπουμε το παιδί να γίνει ο βοηθός μας. Συγκεντρώνουμε τα υλικά, καταμετράμε ποσότητες, διαβάζουμε ή περιγράφουμε τα βήματα της συνταγής με την σειρά (πρώτα, μετά, τέλος) κλπ.

«Ώρα για… αγγαρείες»: Φροντίζουμε το παιδί να αναλάβει συγκεκριμένα καθήκοντα στο σπίτι, κατάλληλα για την ηλικία του. Με τον τρόπο αυτό ενισχύονται οι δεξιότητες αυτονομίας και αυτοεξυπηρέτησής του, αλλά ταυτόχρονα νιώθει και υπεύθυνο. Σε μαθητή προσχολικής ηλικίας μπορούμε να αναθέσουμε: α) το συμμάζεμα των παιχνιδιών του σε συγκεκριμένους αποθηκευτικούς χώρους – ομαδοποίηση (π.χ. στο ένα κουτί τα αυτοκίνητα, στο άλλο κουτί τα τουβλάκια κλπ), β) το στρώσιμο του τραπεζιού – καταμέτρηση και αντιστοίχιση (4 μέλη –> 4 ποτήρια, 1 χαρτοπετσέτα και 1 πιρούνι σε κάθε καρέκλα κλπ), γ) να τοποθετήσει ή να αφαιρέσει τα μανταλάκια στα/από τα απλωμένα ρούχα – λεπτή κινητικότητα, δ) να φροντίσει το κατοικίδιο ζώο, ε) να ποτίσει τα φυτά/λουλούδια κλπ.

«Cine-βραδιά»: Ένα μέλος της οικογένειας επιλέγει μια αγαπημένη του ταινία και την παρακολουθούμε όλοι μαζί. Εξηγεί για ποιόν λόγο επέλεξε την συγκεκριμένη ταινία και όταν ολοκληρωθεί η προβολή συζητάμε για το περιεχόμενό της (ποιος ήταν ο ήρωας, τι έπαθε, τι λύση βρήκε, τι έγινε στο τέλος κλπ), καθώς και για τα συναισθήματα που μας προκάλεσε. Tip! Ετοιμάζουμε ένα μπολ με pop-corn και απογειώνουμε την «cine-βραδιά» μας.

«Οικία και διακόσμηση!»: Αλλάζουμε την διακόσμηση του σπιτιού, για να αλλάξει και η διάθεσή μας. Παρέχουμε στο παιδί ποικίλα υλικά για κατασκευές και το προτρέπουμε να φτιάξει χειροποίητα διακοσμητικά, όπως κάρτες, καλαθάκια, πίνακες ζωγραφικής, διάφορα «στολίδια» για τα παράθυρα (π.χ. λουλούδια, αστεράκια, ζωάκια) κλπ.

«Νους υγιής εν σώματι υγιεί»:  Είτε με μικρούς περιπάτους στην φύση, είτε με το ποδήλατο στην αυλή του σπιτιού (όταν έχουμε την δυνατότητα), είτε με μουσικο-κινητικά παιχνίδια (π.χ. χόκι πόκι, μουσικές καρέκλες), είτε με κινητικά παιχνίδια και παιχνίδια στόχων (π.χ. μπάσκετ σπιτιού με λεκάνες και μπάλες από χαρτί κλπ), είτε τέλος, με απλές ασκήσεις, κατάλληλες για παιδιά προσχολικής ηλικίας, γυμνάζουμε το σώμα μας και εξασκούμε την αδρή μας κινητικότητα. Εναλλακτικά, μπορούμε να φτιάξουμε λαβύρινθο με έπιπλα και μαξιλάρια, να ακολουθήσουμε προσεκτικά συγκεκριμένες διαδρομές και να εξασκηθούμε στην ισορροπία.

«Τι κρύβεται μέσα στο κουτί;»: Επιλέγουμε 4-5 παιχνίδια/αντικείμενα και τα παρατηρούμε. Παίρνουμε ένα χαρτοκούτι και ανοίγουμε δυο μεγάλες τρύπες, ώστε να χωράνε μέσα τα χέρια μας. Ένας παίκτης κλείνει τα μάτια του. Οι υπόλοιποι επιλέγουν ένα αντικείμενο και το κρύβουν μέσα στο χαρτοκούτι. Ο παίκτης που έκλεισε τα μάτια του, αφού το επεξεργαστεί με την αφή, το περιγράφει (π.χ. είναι μεγάλο, είναι πλαστικό, έχει γωνίες κλπ) και προσπαθεί να μαντέψει τι είναι.

«Για θυμήσου»: Τοποθετούμε 4-5 (ή και περισσότερα) παιχνίδια/αντικείμενα μπροστά από έναν παίκτη. Στην συνέχεια αυτός κλείνει τα μάτια του και εμείς αφαιρούμε ένα παιχνίδι/αντικείμενο. Όταν ανοίξει τα μάτια του, προσπαθεί να θυμηθεί ποιο παιχνίδι/αντικείμενο λείπει.

«Μακριά και αγαπημένοι»: Αν (για όσο) δεν μπορούμε να βρισκόμαστε κοντά σε αγαπημένα μας πρόσωπα, προσπαθούμε να κρατήσουμε επαφή μαζί τους μέσα από το διαδίκτυο και το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο. Προτρέπουμε το παιδί να μας υπαγορεύσει ένα μήνυμα για κάποιο αγαπημένο του πρόσωπο και να γράψει μόνο του στον υπολογιστή (όπως μπορεί/αν μπορεί) το όνομά του. Τέλος, το προτρέπουμε να χρησιμοποιήσει την εφαρμογή της ζωγραφικής για να φτιάξει μια όμορφη εικόνα που θα συνοδεύσει το μήνυμα του και το αποστέλλουμε στο αγαπημένο μας πρόσωπο.

«Τα παπαγαλάκια»: Κάθε παίκτης λέει μια σειρά από λέξεις (τρεις έως πέντε) άσχετες μεταξύ τους και ο επόμενος καλείται να τις θυμηθεί και να τις επαναλάβει (π.χ. γάλα, κότα, πόδι). Το ίδιο μπορεί να γίνει και με φράσεις απλές ή σύνθετες (π.χ. θέλω παγωτό ή σήμερα πήγα στον φούρνο και αγόρασα ψωμί και κουλούρι).

«Οικογένεια έχεις… ταλέντο»: Κάθε παίκτης επιλέγει ένα από τα ιδιαίτερα ταλέντα του και το παρουσιάζει στην κριτική επιτροπή, η οποία έχει καρτελάκια και βαθμολογεί τον παίκτη. Ποιος συγκέντρωσε την μεγαλύτερη βαθμολογία; (ετοιμάζουμε καρτελάκια βαθμολογίας με αριθμούς ή κουκκίδες και έναν πίνακα συγκεντρωτικής βαθμολογίας, με τα ονόματα όλων των παικτών).

«Συνειρμοί»: Επιλέγουμε μια κατηγορία (π.χ. σούπερ μάρκετ) και κάθε παίκτης λέει μια λέξη που του έρχεται στο μυαλό, σχετική με την κατηγορία αυτή (π.χ. ταμείο, γάλα, καρότσι κλπ). Προσέχουμε να μην ακουστεί ή ίδια λέξη δεύτερη φορά!

Φυσικά οι ιδέες δεν εξαντλούνται εδώ. Αφήστε την φαντασία σας ελεύθερη και προτρέψτε και τα παιδιά να σκεφτούν δραστηριότητες για να γεμίσετε δημιουργικά τον χρόνο σας.

Καλή σας διασκέδαση!!!