ΕΥΘΥΝΗ ΓΟΝΙΩΝ
Ευθύνη γονιών
( Πρωτοδημοσιεύτηκε στην εφημερίδα “ΑΡΓΟΛΙΚΗ ΦΩΝΗ” Αριθμ. φύλλου 1224 στις 14 Νοεμβρίου 1985)
Κάθε ζευγάρι είναι γεννήτορες. Είναι όμως και ΓΟΝΕΙΣ;
Είναι γονείς με την έννοια ότι αποτελούν υπεύθυνα άτομα να εφοδιάσουν τη νέα γενιά με όλα αυτά τα στοιχεία που είναι απαραίτητα για να διαμορφωθεί μια σωστή και ολοκληρωμένη Κοινωνία;
Δεν έχω υπ’ όψη μου να έχει διεξαχθεί κάποια έρευνα μ’ ένα σχετικό ερωτηματολόγιο, ανάμεσα στα ζευγάρια. Θα ’θελα να ρωτιούνταν τα άτομα που απαρτίζουν τα ζευγάρια, χωριστά το καθένα, με ουσιαστικές αλλά σκληρές ερωτήσεις. Χρειάζεται οι γονείς να απαντήσουν χωρίς αναστολές. Να πειστούν ότι θα τηρηθεί η ανωνυμία και να πιστέψουν ότι οι ειλικρινείς απαντήσεις τους θα βοηθήσουν στη σωστή αντιμετώπιση της Κοινωνίας, τη λύση των προβλημάτων και την υπερπήδηση των εμποδίων.
Ασυνήθιστα ερωτήματα θα φανούν, είναι όμως τέτοια που οριοθετούν τον τελικό σκοπό. Είναι αυτοί οι προβληματισμοί που πρέπει να τίθενται από κάθε νέο ζευγάρι ή και να τεθούν τώρα (ποτέ δεν είναι αργά) ώστε να αποκτήσει οντότητα, περιεχόμενο μα και ενδιαφέρον η μεγάλη πραγματικά αποστολή, η αποστολή του ΓΟΝΙΟΥ.
Ας παρουσιάσουμε μερικά τέτοια ερωτήματα που πρέπει και συ να θέσεις στον εαυτό σου και να απαντήσεις με κάθε ειλικρίνεια μετά από πολλή περίσκεψη.
—Γιατί ήλθες σε Γάμου Κοινωνία (παντρεύτηκες;).
—Τι σε έκανε να ενώσεις τη ζωή σου μ’ αυτό το πρόσωπο;
—Θέλησες να λύσεις με το γάμο σου το οικονομικό σου πρόβλημα;
—Θέλησες με το Γάμο σου να βοηθήσεις στη διαμόρφωση μιας ολοκλη-ρωμένης Κοινωνίας;
—Θέλεις τα παιδιά σου να γεννηθούν υγιή;
—Έχεις πληροφορηθεί ποια είναι η καταλληλότερη ηλικία για γάμο ώστε να έχεις λιγότερες πιθανότητες να αποκτήσεις άρρωστα παιδιά;
—Φρόντισες να αποφύγεις την περίπτωση να έχει το παιδί σου μεσογειακή αναιμία;
—Θέλησες με το γάμο σου να λύσεις το δημογραφικό πρόβλημα της Ελλάδας;
—Θέλεις να αποκτήσεις αγόρια ή κορίτσια και γιατί;
—Έχεις δίκαιο στην επιλογή σου; Ερεύνησέ το.
—Ξέρεις ότι τα παιδιά που θα αποκτήσεις θα είναι εκείνα που θα εργάζονται και θα παράγουν για να έχεις εσύ τη δυνατότητα να πάρεις σύνταξη;
—Θέλεις να παιδιά σου να γίνουν τεχνίτες, γεωργοί, υπάλληλοι, κτηνοτρόφοι, επιστήμονες και γιατί;
—Σκέφτηκες ποτέ τα παιδιά σου να γίνουν επιστήμονες τεχνίτες, επιστήμονες γεωργοί, επιστήμονες κτηνοτρόφοι;
—Θέλεις τα παιδιά σου να είναι καλά κι ο «κόσμος ας γίνει στάχτη », ή θέλεις τα παιδιά σου να ζήσουν καλά σ’ ένα ζωντανό κόσμο;
—Θέλεις μια κοινωνία δίκαιη ή μια κοινωνία όπου ο ένας θα τρώει τον άλλον;
—Σκέφτηκες ότι σε μια κοινωνία όπου ο ένας θα τρώει τον άλλο το παιδί σου μπορεί να είναι ο θύτης αλλά μπορεί και το θύμα;
—Πιστεύεις ότι κα οι θύτες ίσως είναι θύματα της κοινωνίας;
—Γνωρίζεις ότι η διαμόρφωση της όλης ψυχοδυναμικής του παιδιού αρχίζει από την ημέρα της σύλληψης;
—Νομίζεις ότι αφού ασχολείσαι με την ανατροφή του παιδιού σου πρέπει να γνωρίζει:
*Τα αναπτυξιακά στάδια του παιδιού.
*Ό,τι έχει σχέση με την προληπτική ιατρική.
*Την αναπτυξιακή ψυχολογία του παιδιού.
—Ξέρεις πως όταν εσύ πιστεύεις και λες ότι το παιδί δεν καταλαβαίνει τίποτα, αυτό τα καταλαβαίνει όλα και αντιγράφει;
—Ξέρεις ότι το παιδί «ρουφάει την περιρρέουσα ατμόσφαιρα»;
—Ξέρεις ότι αυτά που εσύ χαρακτηρίζεις μικροκαυγάδες σημαδεύουν τη ζωή του παιδιού σου και την προσανατολίζουν;
—Είσαι πάντοτε διατεθειμένος να συζητάς με το παιδί σου;
—Προσπαθείς να το πείθεις ή το καταπιέζεις;
—Μήπως ξεφεύγεις τις δύσκολες περιπτώσεις δίνοντάς του χρήματα για να αγοράζει ό,τι θέλει;
—Μήπως το έχεις αφήσει ελεύθερο να κάνει ό,τι θέλει;
—Ξέρεις ότι ελευθερία δεν είναι η αναρχία;
—Το θέλεις υπεύθυνο Πολίτη ή ανεύθυνο;
—Χρησιμοποιείς τη βία (ξυλοδαρμό, απειλή, μάλωμα) επειδή πιστεύεις σ’ αυτά ή γιατί ξεμπερδεύεις εύκολα – πιστεύεις;
—Φρόντισες να του εξασφαλίσεις πρότυπα και τι; «Ο καθένας ας διαλέξει τον ήρωά του κι ας τον ακολουθήσει εις την προς τον Όλυμπο οδόν» (Γκαίτε).
—Λες στο παιδί σου «πήγαινε να διαβάσεις», ή του λες, «έλα παιδί μου να διαβάσουμε;».
—Όταν το παιδί σου διαβάζει εσύ μήπως βλέπεις τηλεόραση;
—Επιλέγεις τα προγράμματα που θα δείτε το παιδί σου και συ;
—Ανάμεσα σε επιστημονικό θέμα στην τηλεόραση και σε άλλου είδους θέμα ποιο θα επιλέξεις;
—Οδηγείς το παιδί σου σε διαλέξεις;
—Σε ενδιαφέρουν τα άμεσα (φαινομενικά) αποτελέσματα ή τα ριζικά;
—Τηρείς για τη διαπαιδαγώγηση του παιδιού σου την παροιμία που έλεγε η γιαγιά σου ότι: «περισσότερο ψωμί τρως με το μέλι παρά με το ξύδι;»
—Θέλεις το παιδί σου να γίνει υποκριτής;
—Μήπως έχεις γίνει αντιληπτός να υποκρίνεσαι;
—Σε ενδιαφέρει ο τύπος ή η ουσία;
—Πιστεύεις ότι κυνηγώντας πολλά χρήματα συναντάς την ευτυχία;
—Πιστεύεις ότι είναι αγχώδης η σύγχρονη ζωή;
—Διαθέτεις για τον εαυτό σου ελεύθερο χρόνο;
—Πως εκμεταλλεύεσαι τον ελεύθερο χρόνο σου;
—Προτιμάς παρακολούθηση ποδοσφαίρου ή διάλεξη;
—Θέλεις το παιδί σου να ζει έντιμα και ικανοποιητικά (οικονομικά) ή άτιμα και πλουσιοπάροχα (οικονομικά);
—Πιστεύεις ότι το παιδί σου πρέπει να αγωνιστεί στη ζωή ή να τα πετύχει όλα εύκολα χωρίς προσπάθεια;
—Επάγγελμα για το παιδί σου προτιμάς αυτό που έχει κοινωνική προσφορά ή αυτό που πιθανόν του εξασφαλίζει οικονομική άνεση;
—Φρόντισες να μεταδώσεις στο παιδί σου την αγάπη για την εργασία όχι μόνο με λόγια αλλά με έργα;
—Μήπως εκδηλώνεσαι πάντοτε μετανοιωμένος για το επάγγελμα που εξασκείς;
—Αυτά που διδάσκεις εσύ στο παιδί σου, τα εφαρμόζεις; π.χ. «Γύρνα νωρίς στο σπίτι, -Μαζί θα βγούμε περίπατο, -Μην ξημεροβραδιάζεσαι στα καφενεία, -Μην ξοδεύεις πολλά χρήματα, – Μην εκνευρίζεσαι, – Χρησιμοποίησε λέξεις εύηχες» κ.λπ.
—Συστήνεις στο παιδί σου να αγοράζει ελληνικά προϊόντα ή ξένα;
—Πετάς σκουπίδια στο δρόμο αδιαφορώντας για το κοινωνικό σύνολο;
—Φροντίζεις να εξασφαλίσεις για τα παιδιά σου πόλεις και οικισμούς με λειτουργικότητα; (Ελεύθερους χώρους, παιδικές χαρές, χώρους πράσινου, γυμναστήρια κατά γειτονιές, παιδικές θεατρικές σκηνές, πόλεις αποσυμφορη-μένες απ’ την κυκλοφορία, κατάλληλα διδακτήρια, κ.ά.).
—Είσαι βέβαιος γονέα ότι εξαφανίζοντας τον ακάλυπτο χώρο, που πρέπει να αφήσεις εκεί που κτίζεις την κατοικία σου, προσφέρεις μεγαλύτερη υπηρεσία στο παιδί που έχεις ή σ’ αυτό που πρόκειται, ν’ αποκτήσεις;
—Εσύ γονέα που επιδιώκεις να φαίνεσαι Χριστιανός ξέρεις ότι και ο Χριστιανισμός είναι αντίθετος με τον προσωπικό πλουτισμό αδιαφορώντας για το συνάνθρωπο; Παραθέτω ρήσεις της Καινής Διαθήκης:
*«Ου δύνασαι δυσοίν κυρίοις δουλεύειν και Θεόν και μαμωνά».
*«Ευκοπώτερον γαρ εισελθείν κάμηλος δια τριμαλιάς ραφίδος, παρά πλούσιος εις τον παράδεισον».
—Έχεις συνειδητοποιήσει γονέα ότι το παιδί σου βρίσκεται, στο σπίτι σου τις δεκαοκτώ απ’ τις είκοσι τέσσερις ώρες της ημέρας;
—Ενώ υποστηρίζεις ότι «όλη την ημέρα σκοτώνεσαι για το παιδί σου», πόσες ώρες διαθέτεις την ημέρα για να συζητάς με το παιδί σου, την ελπίδα σου;
—Φρόντισε να γίνεις και φίλος του παιδιού σου;
—Είσαι βέβαιος γονέα ότι εξασφαλίζοντας στο παιδί σου εκατομμύρια του εξασφαλίζεις και τη γονεϊκή στοργή;
—Ξέρεις ότι έχει ανάγκη τη στοργή σου όσο και τα φυτά τον ήλιο;
—Αν το παιδί σου ήταν δυνατό να εξασφαλίσει:
*Εργασία
*Πλήρη ιατροφαρμακευτική περίθαλψη
*Ίσες ευκαιρίες για πρόοδο και ποιότητα ζωής, θα ήσουν και περήφανος και ικανοποιημένος και ήρεμος;
—Γνωρίζεις ότι ο Μεγάλος Διανοητής Αριστοτέλης έχει πει: «Ο ελεύθερος χρόνος δεν είναι το τέλος της δουλειάς, αντίθετα η δουλειά είναι το τέλος του ελεύθερου χρόνου. Αυτός πρέπει να αφιερώνεται στην τέχνη, στην επιστήμη και, κατά προτίμηση στη φιλοσοφία».
Αριστοτέλης, «Ηθικά, Νικομάχεια».
—Γνωρίζεις πως σε πρόσφατο συνέδριο παιδοψυχιάτρων στην Αθήνα ανακοινώθηκε ότι πολλές χιλιάδες ελληνόπουλα έχουν ψυχολογικά προβλήματα;
—Συμφωνείς με τη συγκέντρωση του μισού περίπου πληθυσμού της χώρας μας στην Αθήνα;
—Έχεις αναρωτηθεί τι είναι ποιότητα ζωής ώστε να τη διεκδικήσεις και να την κατακτήσεις;
—Έχεις συνειδητοποιήσει γονέα, ότι για να εξασκήσεις ένα οποιοδήποτε επάγγελμα μαθητεύεις και θητεύεις αρκετά χρόνια ωσότου καταστείς αυτοδύναμος;
—Για να ασκήσεις τη μεγάλη αποστολή του Γονέα, την τόσο πολυσύνθετη πού, πότε και πώς έλαβες πληροφορίες;
—Δεν σε προβληματίζει το ότι έχεις μείνει απληροφόρητος;
—Γνωρίζεις ότι ορισμένοι που έχουν μεγάλες οικονομικές δυνατότητες έχουν στο σπίτι τους:
Τον (την) παιδοψυχίατρο.
Τον (την) παιδαγωγό.
Τον (την) ψυχολόγο.
Τον (την) καθηγ. Ξένων γλωσσών.
Τον (την) ιδιαίτερο δάσκαλο (α) για όλα τα μαθήματα;
—Πιστεύεις στη μοίρα (γραμμένο) ή στην αποτελεσματικότητα που μπορεί να έχει η προσωπική σου παρέμβαση;
—Θέλεις τα Δημοτικά σχολεία να έχουν άλλες τρεις ώρες διάρκειας και να διδάσκονται ακόμη:
*Ξένη γλώσσα
* Μουσική (όργανο)
*Χορός
—Συνεργάζεσαι με τους δασκάλους των παιδιών σου;
—Ποιος είναι ο βαθμός συμμετοχής σου στα κέντρα λήψης των αποφάσεων ώστε διατυπώνοντας και τις δικές σου απόψεις να βοηθήσεις στη διαμόρφωση μιας πιο ολοκληρωμένης κοινωνίας;
—Πόσες φορές παρακολούθησες τις συνεδριάσεις του Νομαρχιακού Συμβουλίου και του Δημοτικού Συμβουλίου;
—Πόσες φορές έκφρασες τη γνώμη σου σ’ αυτές τις συνεδριάσεις για να διορθώσεις εκείνα που θεωρείς στραβά;
—Εκείνα που κριτικάρεις, και καλά κάνεις, στα καφενεία ή σε οικογενειακές συζητήσεις γιατί δεν τα διατυπώνεις στα κέντρα λήψης των αποφάσεων (Νομαρχιακά Συμβούλια, Δημοτικά ή Κοινοτικά Συμβούλια) για να τα διορθώσεις, αφού μπορείς;
—Ξέρεις ότι πολλές σοφές ιδέες έχουν χαθεί επειδή δεν τις έκφρασες στα κέντρα λήψης των αποφάσεων;
—Ποια είναι η συμμετοχή σου στους Συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων;
—Μήπως πηγαίνεις, αν πηγαίνεις εκεί, μόνο για να ψηφίσεις;
—Ξέρεις ότι έχεις την ικανότητα μα και τη δυνατότητα, που απορρέει απ’ το νομικό πλαίσιο, να επηρεάσεις καθοριστικά τις αποφάσεις;
—Ξέρεις ότι από κάποιες αποφάσεις καθορίζεται το μέλλον των παιδιών σου;
—Ξέρεις ότι ο «ωχαδερφισμός» είναι κοινωνικός καρκίνος;
ΠΡΟΤΑΣΗ
Απ’ τα μέσα μαζικής ενημέρωσης ή στην τελευταία τάξη της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, να γίνει σωστή ενημέρωση των νέων ως αυριανών γονιών; Με κατανοητές εκπομπές ή μαθήματα να προληφθούν όσο είναι δυνατόν διάφορες ασθένειες ή παθήσεις (μεσογειακή αναιμία, μογγολισμός κ.λπ.).
Απ’ τις Νομαρχίες να καταγράφονται τα νέα ζευγάρια στο Νομό. Εκείνα να φιλοξενούνται, με κοινωνική μέριμνα, σε μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες του Νομού για είκοσι (20) μέρες. Απ’ το συνολικό αριθμό των ζευγαριών τα μισά να φιλοξενούνται το Φλεβάρη και τα άλλα μισά το Νοέμβρη. Προτείνω εκείνους τους μήνες γιατί τότε δεν υπάρχει μεγάλο ρεύμα περιηγητών και είναι και λιγότερες οι γεωργικές εργασίες.
Ο χρόνος βέβαια πραγματοποίησης εκείνων των φιλοξενιών – σεμιναρίων θα καθορίζεται ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες του κάθε Νομού.
Σ’ εκείνη τη φιλοξενία – σεμινάριο να διδάσκονται τα νέα ζευγάρια Προληπτική ιατρική, Βασικές Παιδαγωγικές αρχές, Αναπτυξιακή Ψυχολογία, Γενική Ψυχολογία, Κοινωνιολογία, Οικογενειακός Προγραμματισμός, Θέματα σχέσεων των δύο φύλων.
Προτείνω η Φιλοξενία – Σεμινάρια να έχει τη μορφή της υποχρεωτικότητας.
Παριώτης Θανάσης
diogenis@sch.gr