ΚΓ’ ΚΑΤΑ ΜΑΤΘΑΙΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ ( Το παραμερισμένο)
Θεωρώ ότι έχουμε κοινωνική υποχρέωση να κοινολογούμε, να προβάλλουμε, και γενικά να
τονίζουμε θέματα που μπορούν να διορθώνουν την πορεία της κοινωνίας. ΄Αλλωστε, αν φταίει
κάτι σε τούτη τη ζωή, είναι η υποτίμηση ή η υπερεκτίμηση διαφόρων καταστάσεων, φαινομένων,
παραμέτρων.
Η υποκρισία, κατά την άποψή μου, είναι ένα εγκληματικό ελλάττωμα της
κοινωνίας.
Εκείνο το οποίο δε θα σου συγχωρήσει ποτέ ο κακοήθης, που θέλει να δείχνει και
καλοήθης και συνεπής και έντιμος και εργατικός και άγιος , είναι η α π ο κ ά λ υ ψ η.
Είχα πάντα την απορία γιατί στους ιερούς ναούς δεν ακούγεται κατά τις Κυριακές το ΚΓ΄
κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο. ΄Εχω την ευκαιρία να το ακούσω μόνο τη Μεγάλη Δευτέρα το βράδυ .
Εκείνο το οποίο ενόχλησε ιδιαίτερα τους Γραμματείς και Φαρισαίους, ήταν το ότι τους
τα είπε ο Χριστός έξω από τα δόντια , τους αποκάλυψε και το πλήρωσε με τη ζωή του.?
Ποιοι ήσαν οι Γραμματείς και Φαρισαίοι : « Οι Γραμματείς της Καινής Διαθήκης οι οποίοι
εμφανίζονται εις το Ευαγγέλιον μαζί με τους Φαρισαίους , απετέλουν δια τους Ιουδαίους
τους ερμηνευτάς και διδασκάλους του Μωσαϊκού νόμου» Νεώτερον Εγκυκλοπαιδικόν Λεξικόν
” ΗΛΙΟΥ ” Τόμος Ζ΄ σελ. 510.
Ας παρουσιάσω το ΚΓ΄κατά Ματθαίον Ευαγγέλιο όπως το αντέγραψα από το βιβλίο : « Η
ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ – ΤΑ ΤΕΣΣΕΡΑ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ ΚΑΙ ΑΙ ΠΡΑΞΕΙΣ ΤΩΝ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ – ΚΕΙΜΕΝΟΝ,?
ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΗ ΑΠΟΔΟΣΙΣ – ΥΠΟ ΙΩΑΝΝΟΥ Θ. ΚΟΛΙΤΣΑΡΑ ΄Εκδ. 1985ΚΓ΄. Κατά Ματθαίον
( Η επί του όρους ομιλία)
” Τότε ο Ιησούς κατά ένα τρόπο επίσημον και έντονον ελάλησε προς τα πλήθη του λαού και τους
μαθητάς του λέγων: « εις την διδασκαλικήν έδραν του Μωυσέως εκάθησαν οι Γραμματείς και οι
Φαρισαίοι. ΄Οσα λοιπόν αν σας διδάσκουν να τηρήτε, τηρείτε τα και πράττετέ τα. Μη
πράττετε όμως κατά τα έργα αυτών, διότι λέγουν αλλά δεν εφαρμόζουν όσα λέγουν. Διότι
δένουν φορτία βαρειά και δυσβάστακτα και επιβάλλουν αυτά εις τους ώμους των ανθρώπων, ενώ
οι ίδιοι ούτε με τον δάκτυλον δεν θέλουν να τα κινήσουν. ΄Όλα τα έργα των τα πράττουν
δια να επιδεικνύονται και δοξάζωνται από τους ανθρώπους. Διότι δένουν και κρεμούν από τα
χέρια των πλατειές λουρίδες με ρητά εκ του Νόμου και κατασκευάζουν μεγαλύτερα τα κρόσσια
γύρω από τα ιμάτιά των, δια να φανούν έτσι ότι είναι ευσεβείς και δια να κάμουν εντύπωσιν
εις τους ανθρώπους. Αγαπούν δε να καταλαμβάνουν τας πρώτας θέσειςεις τα δείπνα και τα
πρώτα καθίσματα εις τας συναγωγάς και να τους χαιρετούν οι άνθρωποι με βαθείας
υποκλίσειςκαι εκδηλώσεις σεβασμού και να προσφωνούνται από τους ανθρώπους : διδάσκαλε,
διδάσκαλε. Αλλά σείς μη επιδιώκετε να καλήσθε διδάσκαλοι, διότι ένας είναι ο διδάσκαλός
σας, ο Χριστός, όλοι δε σείς είσθε αδελφοί και άρα ίσοι μεταξύ σας. Και πατέρα είτε
σαρκικόν είτε πνευματικόν με την έννοιαν ότι αυτός έχει απόλυτο κύρος απέναντί σας και
απεριόριστον εξουσίαν μη καλεσετε κανένα εδώ εις την γήν, διότι ένας είναι ο πατήρ σας ο
εν τοις ουρανοίς. Ούτε να ονομασθήτε καθηγηταί, διότι ένας είναι ο μοναδικός και τέλειος
καθηγητής σας ο Χριστός, ( ο οποίος και μόνος διδάσκει ανόθευτον την αλήθειαν και
καθοδηγεί με ασφάλειαν τους ανθρώπους εις τον δύσκολον δρόμον της σωτηρίας). Και εκείνος
που είναι μεγαλύτερος μεταξύ σας ως προς την γνώσιν και το αξίωμα πρέπει με ταπείνωσιν
και καλοσύνην να υπηρετεί τους άλλους. ΄Οποιος δε υπερηφανευθή και υψώσει τον εαυτόν του
απέναντι των άλλων θα ταπεινωθεί και όποιος με χριστιανικήν αγάπην και συναίσθησιν
ταπεινώσει τον εαυτόν του και γίνη υπηρέτης των άλλων , θα εξυψωθή δοξασθή από τον Θεόν.
Αλλοίμονον δε εις σας, γραμματείς και Φαρισαίοι υποκριταί, διότι,άπληστοι και
πλεονέκται καθώς είσθε, κατατρώγετε τας οικίας των χηρών και συγχρόνως με το πρόσχημα της
ευλαβείας κάνετε μακράς προσευχάς δια τούτο και θα τιμωρηθήτε από την θείαν δικαιοσύνην
πολύ περισσότερο παρ όσο οι άλλοι άρπαγες και κλέπται.
Αλλοίμονό σας, γραμματείς και Φαρισαίοι υποκριταί, διότι με την διεστραμμένην
διδασκαλίαν σας, που την παρουσιάζετε ως διδασκαλίαν τάχα του Θεού, κλείετε την βασιλείαν
του Θεού εμπρός από τους ανθρώπους. ΄Ετσι και σεις δεν εισέρχεστε, αλλά και εκείνους που
θέλουν να εισέλθουν δεν τους αφίνετε.
Αλλοίμονόν σας, γραμματείς και Φαρισαίοι υποκριταί, διότι γυρίζετε εις όλα τα μέρη,
περιέρχεστε την θάλασσαν και την ξηράν, δια να κάμετε έναν ειδωλολάτρην προσήλυτον
Ιουδαίον. Και όταν γίνη, τον εξωθείτε εις την κακίαν και την πώρωσιν και τον κάνετε
γέννημα της κολάσεως δυό φορές χειρότερον από εσάς.
Αλλοίμονό σας, οδηγοί τυφλοί, που λέγετε : αν τυχόν ορκισθή κανείς εις τον ναόν, δεν
είναι τίποτε, όποιος όμως ορκισθή εις το χρυσάφι του ναού, οφείλει να τηρήση τον όρκον
του. Είσθε μωροί και τυφλοί ! Διότι ποιος είναι μεγαλυτέρας τιμής άξιος και σεβασμού ο
χρυσός ή ο ναός που αγιάζει τον χρυσόν ; Και πάλιν λέγετε όποιος τυχόν ορκισθή εις
το θυσιαστήριον είναι σαν να μην έχει κάνει όρκον, όποιος όμως ορκισθή εις το δώρο, που
έχει προσφερθή επάνω εις το θυσιαστήριον, οφείλει να τηρήση τον όρκον του.
Μωροί και τυφλοί ! Τι είναι ανώτερον και ιερώτερον, το δώρον ή το θυσιαστήριον που
αγιάζει το δώρον ; Μάθετε λοιπόν ότι εκείνος που ορκίζεται εις το θυσιαστήριον, ορκίζεται
εις αυτό και εις όλα όσα υπάρχουν επάνω εις αυτό. Και εκείνος που ορκίζεται εις τον ναόν,
ορκίζεται όχι μόνον εις αυτό, αλλά και εις τον Θεόν που τον έχει κάμει κατοικίαν του. Και
εκείνος που ορκίζεται εις τον ουρανόν, ορκίζεται συγχρόνως εις τον θρόνον του Θεού και
εις τον Θεόν, που κάθεται επάνω εις αυτόν.
Αλλοίμονο σε σας, γραμματείς και Φαρισαίοι υποκριταί, διότι δίδετε εις τον ναόν δια
τους ιερείς το δέκατον από το δύοσμον και τον άνηθον και τον κύμινον, τηρείτε δηλαδή τας
επουσιώδεις διατάξεις του Νόμου, και αφήσατε τα βαρύτερα και σπουδαιότερα , δηλαδή την
δικαίαν κρίσιν και την ευσπλαχνίαν και την αληθινήν πίστιν και αυτά έπρεπε να εφαρμόσετε
και εκείνα δεν έπρεπε να αφίνετε.
Οδηγοί τυφλοί, που περνάτε από λεπτό σουρωτήρι το κρασί και το νερό, μήπως καταπιήτε
κανένα κουνούπι, ενώ καταπίνετε ολόκληρη γκαμήλα. ( Τηρείτε τα μικρά και ασήμαντα και
αδιαφορείτε δια τα μεγάλα και σπουδαία).
Αλλοίμονό σας, γραμματείς και Φαρισαίοι υποκριταί, διότι καθαρίζετε το έξω από το
ποτήρι και το πιάτο, μέσα δε αυτά είναι γεμάτα από τροφάς, που προέρχονται από αρπαγές
και αδικίες.
Φαρισαίε τυφλέ, καθάρισε πρώτα αυτό που υπάρχει μέσα εις το ποτήρι και το πιάτο,
ώστε να μην προέρχεται από αδικίαν, αλλά από την τιμίαν εργασίαν σου, δια να γίνη και το
απ έξω καθαρόν. ( Μη προσπαθείτε, δηλαδή, εξωτερικώς μόνον να φαίνεστε ευσεβείς, αλλά
προσπαθείτε να αποκτήσετε και την εσωτερκήν καθαρότητα και αγιότητα).
Αλλοίμονό σας, γραμματείς και Φαρισαίοι υποκριταί, διότι ομοιάζετε με τάφους
ασβεστωμένους, οι οποίοι εξωτερικώς μεν φαίνονται ωραίοι, ενώ από μέσα είναι γεμάτοι με
κόκκαλα πεθαμένων και με κάθε ακαθαρσίαν. ΄Ετσι και σεις, εξωτερικώς μεν φαίνεστε εις
τους ανθρώπους δίκαιοι, ενώ από μέσα είσθε γεμάτοι από υποκρισίαν και κάθε παρανομίαν.
Αλλοίμονο σε σας, γραμματείς και Φαρισαίοι υποκριταί, διότι οικοδομείτε τους τάφους
των προφητών και στολίζετε τα μνημεία των δικαίων και λέτε, εάν εζούσαμε εις τας ημέρας
των προγόνων μας, δεν θα συμμετείχαμε εις την αιματοχυσίαν και τον άδικον θάνατον των
προφητών. ΄Ώστε εσείς οι ίδιοι βεβαιώνετε ότι είστε γνήσιοι και αντάξιοι απόγονοι
εκείνων, που εφόνευσαν τους προφήτας.
Λοιπόν ολοκληρώστε και εσείς το έργον των πατέρων σας, κάμετε όσα εκείνοι δεν έκαμαν,
φονεύσατε τον Μεσσίαν, δια να φθάσετε έτσι εις το έσχατον της κακίας.
Φίδια , οχιές, πως είναι δυνατόν να αποφύγετε την δικαίαν και τρομεράν καταδίκην της
γεένης; Δια να σας δώσω την τελευταίαν πολύτιμον ευκαιρίαν να σωθήτε, ιδού εγώ
στέλνω εις σας προφήτας και σοφούς και διδασκάλους του νόμου μου, τους Αποστόλους μου.
Σεις όμως άλλους από αυτούς θα φονεύσετε και θα σταυρώσετε και άλλους θα μαστιγώσετε εις
τας συναγωγάς σας και θα τους διώξετε από πόλιν εις πόλιν.
Δια να πέσει έτσι επάνω σας το αθώο αίμα που εχύθη άδικα εις την γήν, από το αίμα του
δικαίου ΄Αβελ έως το αίμα του Ζαχαρίου, του υιού Βαραχίου, τον οποίον εφονεύσατε μεταξύ
του ναού και του θυσιαστηρίου, χωρίς να φοβηθήτε ούτε του τόπου τούτου την ιερότητα.
Σας διαβεβαιώνω ότι όλα αυτά θα ξεσπάσουν εις την γενεάν αυτήν,
Ιερουσαλήμ, Ιερουσαλήμ, συ που φονεύεις τους προφήτας και λιθοβολείς εκείνους που ο
Θεός σου έχει στείλει! Πόσες και πόσες φορές ηθέλησα να περιμαζεύσω τα παιδιά σου , όπως
η κλώσσα συγκεντρώνει τα μικρά πουλιά της κάτω από τις φτερούγες της και δεν ηθελήσατε.
Ιδού προς τιμωρίαν της κακίας σας και καταστροφήν σας , αφίνεται έρημος και
απροστάτευτος από τον Θεόν η πόλις σας και ο ναός. Διότι σας λέγω ότι δε θα με δήτε
πλέον, έως ότου μετανοημένοι πήτε : Ευλογημένος είναι αυτός που έρχεται εν ονόματι του
Κυρίου.”
Για την αντιγραφή
Θανάσης Παριώτης