Οι μαθητές της Ε΄ και Στ΄ Δημοτικού Σχολείου Καλαβρύτων Αγλαΐα Κόντη-Ελένη Χάμψα και του Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Καλαβρύτων είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν, στο χώρο του σχολείου, ένα βιωματικό σεμινάριο του Κέντρου Πρόληψης Εξαρτήσεων και Προαγωγής Ψυχοκοινωνικής Υγείας Περιφερειακής Ενότητας Αχαΐας.
Το σεμινάριο εκπονήθηκε από την κοινωνική λειτουργό κα Βίκυ Κυρίτση. Η θεματική του σεμιναρίου ήταν «Υπολογιστής και Διαδίκτυο: διατηρώντας τη σύνδεση με τα παιδιά μας ανοιχτή». και είχε ως στόχο:
- την εννοιολογική αποσαφήνιση του όρου εξάρτηση, έτσι όπως προκύπτει μέσα από τις διάφορες μορφές της, καθώς και από τις συνέπειες που προκαλεί στην καθημερινή λειτουργικότητα του ατόμου, είτε στην παιδική είτε στην ενήλικη ζωή.
- την ενημέρωση των μαθητών για την εξάρτηση από το διαδίκτυο και τους εν δυνάμει κινδύνους που ελλοχεύουν από την «κακή» χρήση του.
- τον προβληματισμό των μαθητών για την ασφάλεια τους κατά τη χρήση του διαδικτύου για ψυχαγωγικούς ή ενημερωτικούς σκοπούς.
- την ψυχική ενδυνάμωση των μαθητών, έτσι ώστε να υιοθετήσουν αποτελεσματικές στρατηγικές χρήσης του διαδικτύου και διαχείρισης των κινδύνων που προκύπτουν.
Το σεμινάριο είχε βιωματικό χαρακτήρα και εκπονήθηκε με τα εξής βήματα:
- Γνωριμία της ομάδας: πραγματοποιήθηκαν 2 παιχνίδια γνωριμίας με την ομάδα προκειμένου οι μαθητές να αισθανθούν άνετα και να είναι σε θέση να ανοιχτούν και να εξωτερικεύσουν τις απόψεις τους. Κατά τη διάρκεια των δραστηριοτήτων διερευνήθηκαν: α) οι τρόποι με τους οποίους οι μαθητές περνούν τον ελεύθερό τους χρόνο, β) ο αριθμός των μαθητών που κατέχουν κάποια συσκευή νέας τεχνολογίας (υπολογιστή, laptop, κινητό Smartphone, tablet), γ) ο χρόνος και ο τρόπος ενασχόλησης των μαθητών με το διαδίκτυο.
- Ενημέρωση-συμβουλευτική των μαθητών: Οι μαθητές ενημερώθηκαν για το τι σημαίνει εξάρτηση, για τις μορφές που μπορεί να πάρει, για το πότε η ενασχόληση με το διαδίκτυο αγγίζει τα όρια της εξάρτησης και ποιες συνέπειες μπορεί να έχει αυτό στην καθημερινότητά τους, εντός και εκτός σχολικής ζωής. Μέσα στο ίδιο πλαίσιο, τους δόθηκαν χρήσιμες συμβουλές για τη χρονική διάρκεια και τον τρόπο ενασχόλησης με το διαδίκτυο. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στους εν δυνάμει κινδύνους του διαδικτύου, όπου οι μαθητές εξέφρασαν προσωπικές τους εμπειρίες και απορίες. Στο σημείο αυτό, η κοινωνική λειτουργός ενημέρωσε και εξήγησε στους μαθητές με άμεσο και πρακτικό τρόπο πως μπορούν να προφυλάσσονται από αγνώστους κατά τη διάρκεια online ομαδικών παιχνιδιών και πως μπορούν να ελέγχουν την καταλληλότητα των παιχνιδιών με βάση το Πανευρωπαϊκό Σύστημα Πληροφόρησης για τα Ηλεκτρονικά Παιχνίδια (PEGI).
- Παιχνίδι γνώσης: Οι μαθητές χωρίστηκαν σε ομάδες και με παιγνιώδη μορφή κλήθηκαν να δώσουν απαντήσεις σε προβληματικές καταστάσεις που προκύπτουν κατά τη χρήση του διαδικτύου. Με τον τρόπο αυτόν, όχι μόνο ενεργοποιήθηκαν αλλά και προβληματίστηκαν για τη μέχρι τώρα συμπεριφορά τους ως χρήστες.
Η παραπάνω δράση ήταν ιδιαίτερη σημαντική για τα παιδιά, καθώς όχι μόνο ενημερώθηκαν για θέματα ασφάλειας του διαδικτύου αλλά και προβληματίστηκαν εξέφρασαν απορίες και επαναπροσδιόρισαν τον τρόπο με τον οποίο χειρίζονται την τεχνολογία.
Είναι γεγονός ότι «Ζούμε σε μια κοινωνία απολύτως εξαρτώμενη από την επιστήμη και την τεχνολογία, όπου σχεδόν κανένας δεν ξέρει τίποτα για την επιστήμη και την τεχνολογία» (Καρλ Σαγκάν, 1934-1996) και σ’ αυτού του είδους την κοινωνία οφείλουμε να οπλίσουμε τους μαθητές μας με γνώσεις που θα τους καταστήσουν ικανούς να χρησιμοποιούν τα οφέλη του διαδικτύου με ασφάλεια, χωρίς να τίθεται σε κίνδυνο η προσωπική τους ζωή.