
Με αφορμή το κείμενο «Η Αργυρώ γελάει» από το μάθημα της Γλώσσας, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Γ΄ τάξης συμμετείχαν σε μια πολύ όμορφη και ουσιαστική δράση με θέμα την αναπηρία και τη διαφορετικότητα.
Το κείμενο αναφέρεται σε ένα κοριτσάκι, την Αργυρώ, που κινείται με αναπηρικό αμαξίδιο. Η αναπηρία της όμως φαίνεται μόνο σε μία εικόνα, ενώ το κείμενο τονίζει όλα όσα μπορεί να κάνει, υπενθυμίζοντας σε όλους μας πως οι δυνατότητες και τα χαρίσματα κάθε ανθρώπου είναι αυτά που έχουν πραγματικά σημασία.
Τη δράση οργάνωσε και παρουσίασε η κυρία Άννα, η δασκάλα της Παράλληλης Στήριξης, η οποία ετοίμασε μια πολύ ενδιαφέρουσα διαδραστική παρουσίαση. Με τη βοήθεια βίντεο και φωτογραφιών, η κυρία Άννα εξήγησε στα παιδιά τι είναι η αναπηρία, ποιες είναι οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα Άτομα με Αναπηρία (ΑμεΑ) στην καθημερινότητά τους, και ποια είναι τα δικαιώματά τους.

Συγκεκριμένα η παρουσίαση ξεκίνησε με αναφορά σε κάποιες παθήσεις των ΑμεΑ, παρουσιάστηκαν εικόνες με σύμβολα-σήματα-εξαρτήματα που χρησιμοποιούν τα ΑμεΑ για την διευκόλυνσή τους, δράσεις που ασχολούνται, δυσκολίες ως προς την προσβασιμότητά τους όπως και κάποια επιτεύγματά τους.
Στη συνέχεια παρουσιάστηκαν τρεις ταινίες κινουμένων σχεδίων μικρού μήκους, όπου σε συνδυασμό της οπτικής και της ηχητικής παρατήρησης τα παιδιά θα μπορούσαν να αναπτύξουν την ενσυναίσθηση τους προς τα ΑμεΑ.

Τέλος, οι μαθητές/τριες συμμετείχαν σε ένα παιχνίδι ρόλων με καθοδήγηση από τις δασκάλες της τάξης. Σε αυτό το παιχνίδι ενισχύεται η κατανόηση συναισθημάτων, η ενεργητική ακρόαση και η δημιουργία ενός ασφαλούς συναισθηματικού περιβάλλοντος. Συγκεκριμένα το ένα παιδί φορούσε μάσκα και έμπαινε στη θέση ενός τυφλού ατόμου, ενώ το άλλο παιδί γινόταν ο οδηγός του που το καθοδηγούσε για να πάρει ένα μπαλάκι μέσα από ένα κουτί και να το μεταφέρει μέσα σε ένα στεφάνι σε απόσταση περίπου τριών μέτρων. Στο τέλος του παιχνιδιού έγινε ένας καταιγισμός ιδεών με έμφαση στο συναίσθημα που κυριαρχούσε την ώρα του παιχνιδιού. Όλοι οι μαθητές πέρασαν και από τους δύο ρόλους, μαθαίνοντας στην πράξη πόσο σημαντική είναι η εμπιστοσύνη, η συνεργασία και η κατανόηση.
Η δράση ολοκληρώθηκε με μια πρωτότυπη δραστηριότητα, καθώς τα παιδιά έγραψαν το όνομά τους με τη γραφή Braille, γνωρίζοντας έτσι έναν διαφορετικό τρόπο επικοινωνίας.
Μέσα από αυτήν τη βιωματική δράση, τα παιδιά:
• συγκινήθηκαν και καλλιέργησαν την ενσυναίσθησή τους,
• εμπλούτισαν τις γνώσεις τους για την αναπηρία,
• και αποδόμησαν τα στερεότυπα που συχνά συνοδεύουν τη διαφορετικότητα.
Η δράση αυτή θύμισε σε όλους μας ότι η αναπηρία δεν είναι εμπόδιο, αλλά μια διαφορετική όψη της ζωής που αξίζει σεβασμό, αποδοχή, ισότητα και αγάπη.

από κ. Παγώνα Φωτακίδου και Μηλιοπούλου Άννα