Επιτακτική ανάγκη στελέχωσης σχολείων με Βιολόγους

class-575×383

 

Η πραγματοποίηση 10.500 μόνιμων διορισμών στην Γενική Αγωγή της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης μετά από περισσότερα από 11 χρόνια χωρίς διορισμούς είναι μια σημαντική στιγμή που θα επηρεάσει την ποιότητα του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος τα επόμενα χρόνια.

Η ειδικότητα ΠΕ04.04 (Βιολόγοι) είναι ένας κλάδος μονίμως υποστελεχωμένος από την εποχή της ίδρυσής του. Οι λόγοι για αυτό το γεγονός ξεκινούν από την περίοδο που οι διορισμοί γίνονταν μέσω επετηρίδας και συνεχίζονται με τις (απαράδεκτα χαμηλές) ποσοστώσεις στους διαγωνισμούς ΑΣΕΠ της περιόδου 2005-2009 και τις συνταξιοδοτήσεις της τελευταίας δεκαετίας.

Σήμερα οι μόνιμοι Βιολόγοι που είναι τοποθετημένοι στα 1.679 Γυμνάσια είναι 377, στα 198 Γυμνάσια με Λυκειακές Τάξεις είναι 36, στα 1.060 Γενικά Λύκεια είναι 560 και στα 508 ΕΠΑΛ είναι μόνον 7! 

Στη Γενική Αγωγή της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σύμφωνα με τους υπολογισμούς κενών και πλεονασμάτων από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Παιδείας, τα οργανικά κενά Βιολογίας είναι 787, τα οργανικά κενά των Φυσιογνωστών που περιλαμβάνονται πλέον στις λίστες των Βιολόγων είναι 6 και τα οργανικά κενά Βιολογίας στα Μουσικά Σχολεία είναι 16. 

Τα αποτελέσματα της παραπάνω υποστελέχωσης είναι τα εξής:

  • Περίπου το 35% των ωρών του μαθήματος της Βιολογίας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση δεν διδάσκεται από Βιολόγους, ποσοστό πρωτοφανές για ευνομούμενο κράτος και με ότι αυτό συνεπάγεται για την ποιότητα της διδασκαλίας του μαθήματος. 
  • Πανελλαδικώς, σχεδόν τα μισά Λύκεια και περισσότερα από τα μισά Γυμνάσια δεν έχουν  μόνιμους Βιολόγους. Σε ορισμένες επαρχιακές πόλεις δεν υπάρχει ούτε ένας μόνιμος Βιολόγος (πχ. Σπάρτη, Καρπενήσι, Άμφισσα), ενώ ακόμα και σε κάποιους ολόκληρους νομούς οι μόνιμοι Βιολόγοι είναι από 0 εως 2. 
  • Υπάρχουν δυσκολίες στην στελέχωση των βαθμολογικών κέντρων από βαθμολογητές για το μάθημα της Βιολογίας.
  • Οι υπεράριθμοι του κλάδου ΠΕ04, βάση της διευκρινιστικής εγκυκλίου «111364/Ε2/3-7-2018», τοποθετούνται ενιαία σε οποιοδήποτε οργανικό κενό ΠΕ04, συχνότερα όμως σε κενό Βιολογίας λόγω ύπαρξης πολλών κενών. Αυτό με τη σειρά του οδηγεί σε συσσώρευση πολλών εκπαιδευτικών της ίδιας ειδικότητας στο ίδιο σχολείο, με αποτέλεσμα την υποβάθμιση της εκπαίδευσης των μαθητών, ιδίως σε ότι αφορά το βιολογικό εγγραμματισμό τους. Για παράδειγμα τα τελευταία 6 χρόνια 74  υπεράριθμοι καθηγητές άλλων ειδικοτήτων τοποθετήθηκαν σε οργανικό κενό Βιολογίας. Το ίδιο (δηλαδή η κάλυψη οργανικών κενών Βιολογίας από άλλες ειδικότητες) γίνεται σε πολλές περιπτώσεις βελτίωσης θέσης ή οριστικής τοποθετησης που νομικά δεν επιτρέπεται, αντίθετα προβλέπεται να γίνονται αυστηρά κατά ειδικότητα και όχι ενιαία στον κλάδο ΠΕ04. Πάλι για  παράδειγμα τα τελευταία 6 χρόνια επιπλέον 118 ΜΗ υπεράριθμοι καθηγητές άλλων ειδικοτήτων τοποθετήθηκαν σε οργανικά κενά Βιολογίας με τον τελευταίο παράτυπο τρόπο. Καλύπτοντας αυτά τα κενά Βιολογίας δημιούργησαν κενά της δικής τους ειδικότητας που άφησαν ακάλυπτα. Πρόκειται λοιπόν για μια μονόπλευρη εκμετάλλευση των κενών Βιολογίας προς όφελος των άλλων ειδικοτήτων.
    *Για να σταματήσουν αυτά τα φαινόμενα πρέπει να ανακληθεί η εγκύκλιος 111364/Ε2/3-7-2018 και ταυτόχρονα να εκδοθεί σαφής οδηγία από το Υπουργείο που να  υποχρεώνει να γίνονται όλες οι τοποθετήσεις με βάση την Α΄ανάθεση σε όλες τις περιπτώσεις, όπως είναι αυτονόητο για όλες τις ειδικότητες εκπαιδευτικών άρα και για τις ξεχωριστές ειδικότητες του κλάδου ΠΕ04.   

 

Τα συνολικά 809 οργανικά κενά Βιολογίας υπολογίστηκαν νομίμως με βάση τις ώρες Α΄ ανάθεσης και δείχνουν πέρα από πάσα αμφιβολία πόσοι Βιολόγοι χρειάζονται για να διδάξουν αποκλειστικά Βιολογία. Η στελέχωση της εκπαίδευσης, όπως και ολόκληρου του δημόσιου τομέα, πρέπει να γίνεται βάση των πραγματικών αναγκών και όχι στη βάση συντεχνιακών αντιλήψεων. Στο πλαίσιο αυτό δεν ζητούμε την εύνοια έναντι οποιουδήποτε άλλου κλάδου, αλλά την τήρηση της νομιμότητας, με δίκαιες και διαφανείς διαδικασίες, η οποία επιβάλλει οι διορισμοί να γίνουν σε αυτά τα νόμιμα υπολογισμένα οργανικά κενά. Από την στιγμή μάλιστα που οι 10500 διορισμοί δεν μπορούν να καλύψουν το σύνολο των οργανικών κενών, η αίσθηση δικαίου επιβάλλει να καλυφθεί ίδιο ποσοστό των κενών κάθε ειδικότητας. Δεν πρόκειται να δεχτούμε διορισμούς άλλων ειδικοτήτων σε μεγαλύτερο ποσοστό από άλλες και πολύ περισσότερο δεν πρόκειται να ανεχτούμε διορισμούς άλλων ειδικοτήτων σε κενά Βιολογίας, ιδιαίτερα όταν ήδη έχουν πάρει θέσεις Βιολογίας.

Τέλος οι λειτουργικές ανάγκες της εκπαίδευσης καθιστούν αναγκαίους τους 10500 διορισμούς σε μία φάση αυτή τη χρονιά.

Η τήρηση διαφανών και δίκαιων διαδικασιών είναι κρίσιμη, καθώς αφορά δεκάδες χιλιάδες υποψήφιους εκπαιδευτικούς, αλλά το κυριότερο επιδρά καταλυτικά στην προσφερόμενη εκπαίδευση στο ελληνικό σχολείο σε μια εποχή που ο ρόλος της για την επιβίωση και την πρόοδο της χώρας, σε ένα περιβάλλον στο οποίο αναδείχθηκε η αναγκαιότητα του βιολογικού εγγραμματισμού, είναι κρίσιμος.

 

Ομάδα Αναπληρωτών Βιολόγων