Μάθαμε για το επάγγελμα του παγωτατζή στα πλαίσια του εργαστηρίου δεξιοτήτων και τα παλιά επαγγέλματα. Ακούσαμε ”Τον παγωτατζή της Σοφίας Παπάζογλου
Επισκεφτήκαμε εργαστήριο παρασκευής παγωτών και ενημερωθήκαμε από τον θρυλικό κ. Λάτσιο μαθαίνοντας τα μυστικά της ξεχωριστής γεύσης, το κέρασμα στο τέλος ήταν ”το κερασάκι στην τούρτα”
Παίξαμε παιχνίδια ρομποτικής στο 3ο Νηπιαγωγείο
Μάθαμε για τα έντομα και ζήσαμε στο μικρόκοσμό τους
Είδαμε τι ξέρουμε και τι θέλουμε να μάθουμε
κάναμε γλωσσικές ασκήσεις
τα παρατηρήσαμε με μεγεθυντικό φακό
παίξαμε και ταΐσαμε με την πολύ πεινασμένη κάμπια
Ξεκινήσαμε κατασκευές για να στολίσουμε φακέλους, να κάνουμε κάρτα- πρόσκληση για την καλοκαιρινή γιορτή και μια θαλασσινή δημιουργία
Η κάρτα- πρόσκληση για την καλοκαιρινή γιορτή
Τα αποχαιρετιστήρια καλοκαιρινά δωράκια του Συλλόγου Διδασκόντων για το σπίτι
ΤΙΤΛΟΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ: ‘’Δεν πετώ ανακυκλώνω τον πλανήτη μας το σώζω’’
Στόχοι του προγράμματος:
• Να καταλάβουν τα παιδιά ότι τα σκουπίδια βλάπτουν το περιβάλλον. • Να μάθουν πως πολλά σκουπίδια μπορούν να ξαναχρησιμοποιηθούν ή να γίνουν καινούργια πράγματα, μέσα από κατασκευές και παιχνίδια. • Να ευαισθητοποιήσουν τους γονείς και την τοπική κοινωνία για την ανακύκλωση και την προστασία της φύσης. • Να γνωρίσουν με απλό τρόπο τι είναι η ρύπανση και γιατί πρέπει να προστατεύουμε τη Γη μας. • Να καταλάβουν ότι οι πράξεις μας επηρεάζουν τη φύση και όλα τα ζώα και φυτά γύρω μας. • Να αλλάξουν τις καθημερινές τους συνήθειες και να φέρονται πιο φιλικά προς το περιβάλλον. • Να μάθουν πώς να πετούν σωστά τα σκουπίδια και να ξεχωρίζουν τι μπορεί να ανακυκλωθεί. • Να αγαπήσουν τη φύση και να αποκτήσουν οικολογική συνείδηση μέσα από το παιχνίδι, τη συνεργασία με άλλα σχολεία και τις ομαδικές δραστηριότητες.
Σχεδιασμός δράσης
Α’ Φάση Διερεύνηση:
Ολομέλεια της τάξης 2-3 Διδακτικές ώρες
Η 18η Μαρτίου είναι μια ημέρα αφιερωμένη στο μέλλον του πλανήτη. Είναι μια ημέρα που αναδεικνύει τον σημαντικό ρόλο που διαδραματίζει η βιομηχανία ανακύκλωσης στην επίτευξη ενός βιώσιμου μέλλοντος και αποτελεί μια ευκαιρία για να ευαισθητοποιηθούμε για τη σημασία της ανακύκλωσης.
Με αφορμή την ημέρα αυτή , διαβάζουμε παραμύθια (Ο Μπεν, η Μου και τα σκουπίδια της Σοφίας Ζαραμπούκα)
Γίνεται επεξεργασία πληροφοριών, ακολουθεί καταιγισμός ιδεών και δημιουργία εννοιολογικού χάρτη.
Μετά το πέρας του παραμυθιού ενθαρρύναμε τα παιδιά να εκφράσουν όσα γνωρίζουν για τα απορρίμματα με ερωτήσεις του τύπου «Τι είναι τα σκουπίδια;», «Πώς δημιουργούνται τα σκουπίδια;», «Που νομίζετε ότι πηγαίνουν τα σκουπίδια;». Στη συνέχεια προσανατολίζουμε τα παιδιά και επιχειρούμε να προκαλέσουμε το ενδιαφέρον των παιδιών προβάλλοντας στο υπολογιστή μας εικόνες που απεικονίζουν απορρίμματα. Έτσι τα παιδιά ενθαρρύνονται να περιγράψουν και να εκφράσουν τα συναισθήματά που τους δημιουργούνται παρατηρώντας τις εικόνες. Στο τέλος ζητάμε από τα παιδιά να ζωγραφίσουν αυτό που τους έκανε εντύπωση από το παραμύθι ή από τις εικόνες που είδαμε στον υπολογιστή μας.
Β’ Φάση Σχεδιασμός:
1 Διδακτική ώρα
Σχεδιάζουμε προσεκτικά τη δράση με τους μαθητές μας και αποφασίζουμε πώς θα την υλοποιήσουμε βήμα-βήμα και με ποιους φορείς θα συνεργαστούμε.
Συναποφασίζουμε να εμπλακούν σε δραστηριότητες για να προσδιορίσουν από τί υλικά είναι κατασκευασμένα τα προϊόντα που χρησιμοποιούμε καθημερινά. Στη συνέχεια, να δημιουργήσουμε και εμείς κάδους ανακύκλωσης, καθώς και γωνιάς υλικών και απορριμμάτων. Να κατανοήσουν τί είναι τα σκουπίδια και αν υπάρχουν χρήσιμα σκουπίδια. Επίσης να αντιληφθούν το περιεχόμενο που αποδίδουν στην έννοια «σκουπίδια» και ότι έχουν τη δυνατότητα επαναχρησιμοποίησης αυτών. Από πού ξεκινούν τα σκουπίδια και που καταλήγουν. Θα συνεργαστούμε με τους γονείς καθώς και με φορείς του Δήμου και της Περιφέρειας (ΔΙ.Α.ΔΥ.ΜΑ.Α.Ε. Cluster Βιοοικονομίας και Περιβάλλοντος Δυτικής Μακεδονίας (CluBE))
Γ’ Φάση Υλοποίηση:
6 Διδακτικές ώρες
-Από τί είναι φτιαγμένο
Τα παιδιά παρατηρούν φωτογραφίες από διάφορα προϊόντα καθημερινής χρήσης. Ενθαρρύνονται να εντοπίσουν τα διάφορα υλικά από τι είναι κατασκευασμένα
(χαρτί, πλαστικό γυαλί, μέταλλο, ύφασμα). Παρατηρούν αντικείμενα και προϊόντα που υπάρχουν στην τάξη και προσδιορίζουν το υλικό, μετά την προβολή του βίντεο
δημιουργούμε και εμείς κάδους ανακύκλωσης, όπως η Πέππα. Στον ένα κάδο μπαίνουν τα πλαστικά αντικείμενα, στον άλλο τα χάρτινα, στον επόμενο τα τενεκεδένια και αυτά από λευκοσίδηρο και στον τελευταίο τα γυάλινα. Έτσι τα παιδιά έρχονται σε επαφή με την έννοια της ανακύκλωσης και επαναχρησιμοποίησης και καλούνται και εκείνα να ομαδοποιήσουν τα διαφορετικά υλικά στον ανάλογο κάδο. Ύστερα μετράμε μαζί με τα παιδιά τις συσκευασίες που τοποθετήθηκαν στον κάθε κάδο και λέμε προφορικά τον αριθμό που βρήκαμε.
-Δημιουργία γωνιάς υλικών και απορριμμάτων
Οι μαθητές και οι μαθήτριες ενθαρρύνονται να συγκεντρώσουν και να φέρουν στο σχολείο μας άδειες συσκευασίες προϊόντων που χρησιμοποιούν στην καθημερινή τους ζωή. Έπειτα επιλέγουν το χώρο που θα συγκεντρώνονται αυτά τα υλικά και το διαμορφώνουμε. Τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες και ταξινομούν τα προϊόντα έχοντας ως κριτήριο το υλικό κατασκευής τους και τα χαρακτηριστικά τους , όπως για παράδειγμα αυτά που έχουν λάμψη αυτά που είναι σκληρά κλπ. Στη συνέχεια καταγράφουμε την ταξινόμηση σε μορφή πίνακα διπλής εισόδου, προϊόντα- υλικό κατασκευής και χρησιμοποιούμε κάποιο σύμβολο για κάθε υλικό. Τα παιδιά μέσα από ανάλογες ερωτήσεις ενθαρρύνονται να διατυπώσουν τα κριτήρια που ταξινόμησαν τα υλικά. Κατόπιν οι πίνακες ταξινόμησης αναρτώνται στη γωνιά των υλικών. Δημιουργούμε γωνιά ανακύκλωσης , όπου τα παιδιά συγκεντρώνουν απορρίμματα και τα τοποθετούν στον αντίστοιχο κάδο, ανάλογα με το υλικό από το οποίο είναι φτιαγμένα, αναγνωρίζοντας ταυτόχρονα το χρώμα του κάδου και τα σήματα ανακύκλωσης που βρίσκονται πάνω του.
Βίντεο
και εν συνεχεία κατασκευάζουμε ομαδική εργασία με θέμα υλικά που ανακυκλώνονται και υλικά που δεν ανακυκλώνονται.
-Τί είναι σκουπίδια
Μέσα από βιβλία γνώσεων, από το διαδίκτυο αναζητούμε πληροφορίες για τους φυσικούς πόρους από τους οποίους είναι κατασκευασμένα τα υλικά συσκευασίας (δέντρα – χαρτί, ορυκτά – αλουμίνιο, άμμος – γυαλί, πετρέλαιο – πλαστικό). Μέσα από ερωτήματα όπως για παράδειγμα « Τι μας προσφέρουν τα δέντρα;» , «Τι προσφέρουν τα δέντρα στα ζώα και τα πουλιά;» , «Τι μπορεί να συμβεί στο δάσος αν σκάψουμε το χώμα για να φτιάξουμε μεταλλικά αντικείμενα;» προσανατολίζουμε τους μαθητές και τις μαθήτριες να κατανοήσουν τη σημασία των πόρων αυτών και την ανάγκη διατήρησής τους.
Μέσα από κατάλληλες ερωτήσεις ενθαρρύνουμε τους μαθητές και τις μαθήτριες να μας πουν πως αντιλαμβάνονται τη λέξη «σκουπίδια». Κατόπιν καταγράφουμε τις σκέψεις τους πάνω στον πίνακα. Στη συνέχεια βοηθούμε τα παιδιά να ανακαλύψουν από τι υλικά είναι κατασκευασμένα τα προϊόντα που τα χαρακτηρίζουν «σκουπίδια». Έπειτα αναζητούμε τρόπους επαναχρησιμοποίησης αυτών και από άχρηστα υλικά να τα μετατρέψουμε σε χρήσιμα. Καταγράφουμε πάντα τις προτάσεις των παιδιών. Παρακολουθούμε
-Από πού ξεκινούν τα απορρίμματα
Αφήνουμε τα παιδιά να παρατηρήσουν και να εντοπίσουν σκουπίδια στο χώρο του σχολείου. Τα φωτογραφίζουμε και τα τοποθετούμε σε πίνακα και τα ταξινομούμε ανάλογα με το είδος και το υλικό κατασκευής τους. Με τη βοήθεια της οικογένειάς τους ενθαρρύνουμε τα παιδιά να καταγράψουν τα «σκουπίδια» που παράγονται στο σπίτι τους κάθε μέρα για μία εβδομάδα. Έπειτα αφού τα καταγράψουν πάντα με τη βοήθεια των γονιών τους συζητούμε και ταξινομούμε τα υλικά ανάλογα με το είδος και τις ποσότητες. Ενθαρρύνουμε τους μαθητές
και τις μαθήτριες να συζητήσουν σε ομάδες τα αποτελέσματα και να συγκρίνουν τα είδη και τις ποσότητες των σκουπιδιών που παράγονται στο σχολείο και στο σπίτι. Στο τέλος μαζί με τα παιδιά προσπαθούμε να βρούμε λύσεις για τη μείωση των σκουπιδιών τόσο όσον αφορά την ποσότητα αλλά και το είδος των σκουπιδιών.
-Συνεργασία με τον Δήμο και επίσκεψη ειδικών στο Νηπιαγωγείο
Εκπόνηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων στο χώρο του σχολείου από ΔΙ.Α.ΔΥ.ΜΑ. Α.Ε. καθώς και Cluster Βιοοικονομίας και Περιβάλλοντος Δυτικής Μακεδονίας (CluBE) με θέμα ‘’Δημιουργώντας ανθεκτικές κοινωνίες’’. Επίσης ζητάμε από τον Δήμο να τοποθετήσουν κάδους ανακύκλωσης έξω από το σχολείο μας.
Δ’ Φάση Διάχυση:
– Έκθεση έργων από ανακυκλώσιμα υλικά
-Μουσικοχορευτική παράσταση
Μοιραζόμαστε τα αποτελέσματα της δράσης στην κοινότητα, στο Δήμο, τους γονείς και στους συναδέλφους εκπαιδευτικούς, με αφορμή την Ημέρα Περιβάλλοντος 2025 του Δήμου Εορδαίας στο χώρο Εκτάκτων Αναγκών, στα παιδιά των όμορων Νηπιαγωγείων, 3ο, 14ο, 18ο, Ειδικό Δημοτικό, 4ο Δημοτικό, δείχνοντας σε έκθεση τις ομαδικές και ατομικές κατασκευές μας από ανακυκλωμένα υλικά, παρουσιάζουμε χορευτικά των παιδιών καθώς και φωτογραφίες της δράσης ενώ ανεβάζουμε και σχετικό υλικό στην ιστοσελίδα του σχολείου.
Ε’ Φάση Αναστοχασμός:
2 Διδακτικές ώρες
Κατασκευάζουμε ένα τελικό ιστόγραμμα και το συγκρίνουμε με το αρχικό για να βγάλουμε χρήσιμα συμπεράσματα σε σχέση με τις αρχικές μας απόψεις για το θέμα της ανακύκλωσης Εξετάζουμε αν επιτεύχθηκαν οι στόχοι του προγράμματος. Εστιάζουμε στα παιδιά αν πήραν γνώσεις, οικολογική συνείδηση και αλλαγή συμπεριφοράς. Χρησιμοποιούμε την παρατήρηση, την προσομοίωση, παιχνίδια ρόλων και φύλλα εργασίας. Επίσης έχουμε πολύ καλή επικοινωνία με τις οικογένειες των παιδιών. Μοιραζόμαστε με τους υπεύθυνους του Δήμου τις προτάσεις μας.
Φωτογραφίες :
Με χρονολογική σειρά, με ανακυκλωμένα υλικά φτιάξαμε χριστουγεννιάτικα στολίδια, στολίσαμε το παρκάκι και γίναμε ”Οι φύλακες του Πάρκου” και σπείραμε δικά μας φυτά
Οι κουμπαράδες μας με μπουκάλια αναψυκτικού
Πασχαλινές κατασκευές από αβγοθήκες και ρολά υγείας
Βιωματική ενδοσχολική δράση με Το clube clolaster βιοοικονομίας Δ. Μακεδονίας
Ευχαριστούμε τη ΔΙΑΔΥΜΑ Α.Ε. για το Πρόγραμμα Ανακύκλωσης και τα αναμνηστικά δώρα
Αναζητώντας τους κάδους ανακύκλωσης του Δήμου μας
Οι δημιουργίες μας για τη συμμετοχή μας στην Ημέρα Περιβάλλοντος 2025 Δήμου Εορδαίας
Διαβάσαμε το χιονάνθρωπο που δεν ήθελε να λιώσει του Κοντολέοντα Μάνου, βάλαμε το βιβλίο στο κουτί, κάναμε ομαδικές κατασκευές και με αφορμή το παραμύθι κάναμε εισαγωγή στον κύκλο του νερού
Κάναμε χιονάνθρωπο και πειραματιστήκαμε με την πήξη και τήξη του νερού
Επεξεργαστήκαμε το παραμύθι με ιδέες και υλικό της Βίλλυς Παπαδοπούλου και αξιοποιήσαμε την ιστορία για δραστηριότητες μαθηματικών
Ευχαριστούμε πολύ τη συγγραφέα παιδικών βιβλίων Αφρούλα Μπερέα για τη βιωματική διαδραστική παρουσίαση του βιβλίου της ”Μια πιπεριά με ξεχωριστή ομορφιά”
Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία στη σελίδα μας. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε τη σελίδα, θα υποθέσουμε πως είστε ικανοποιημένοι με αυτό.ΕντάξειΔιαβάστε περισσότεραΜη αποδοχή