Στα μονοπάτια ενός βιβλίου
Οι μαθητές της ΣΤ τάξης περιμένουν με μεγάλη χαρά σήμερα (22-01-2013 ),τον συγγραφέα Α. Παπαθεοδούλου για να τους παρουσιάσει το βιβλίο του “Οι καλοί και οι κακοί πειρατές”.
Πρωί πρωί (8.20) το ραντεβού μας στο θέατρο του σχολείου ! Λίγο που δεν έχουμε ξυπνήσει ακόμη λίγο το άγχος μας, η ανυπομονησία μας , είμαστε σε κατάσταση εκτάτου ανάγκης. Μέσα στον πανικό μας μια καλημέρααααα από ένα νέο άντρα αλλάζει το σκηνικό Ο συγγραφέας Α. Παπαθεοδούλου ήρθε , φορτωμένος με την “πραμάτεια” του και μ’ ένα φωτεινό χαμόγελο, αφού μας καλημέρισε και διαμόρφωσε ένα πολύ ευχάριστο κλίμα , μας είπε πως ένιωθε πολύ χαρούμενος που βρέθηκε κοντά μας γιατί η πρόσκληση μας ήταν πρόκληση για εκείνον, μια και το βιβλίο του πίστευε πως απευθυνόταν σε μικρότερα παιδιά.
Πριν ξεκινήσει όμως τα παιδιά του παρουσίασαν αυτά που είχαν ετοιμάσει αρκετό καιρό πριν με αφορμή το βιβλίο του .
Με λόγια…και εικόνες …… όσα συνέβησαν…
Στα πλαίσια των εκπαιδευτικών προγραμμάτων της φιλαναγνωσίας και στοπ στη βία, οι μαθητές της ΣΤ΄ τάξης προσκάλεσαν τον συγγραφέα Αντώνη Παπαθεοδούλου για να τους παρουσιάσει το βιβλίο του, “Οι καλοί και οι κακοί πειρατές”.
Ένα βιβλίο, που πραγματεύεται με ατάκα τη λεκτική βία, που τόσο έντονα βιώνεται από τα παιδιά στο σχολείο και μεταλλάσσεται σε μορφή και ένταση .
Η αισιόδοξη όμως ματιά του συγγραφέα, όπου με ελκυστικό και χιουμοριστικό τρόπο αποκρούει τη λεκτική βία μεταμορφώνοντας την σε συγκατάβαση και πρόσκληση για επικοινωνία, έδωσε μετά από έντονο προβληματισμό ένα δημιουργικό έναυσμα στους μαθητές.
Μετέτρεψαν την ανάγκη τους για συμμετοχή στην πρόληψη της βίας, σε δημιουργία. Πατώντας στα χνάρια του Αντώνη Παπαθεοδούλου , που τόσο τους ενθουσίασε έδωσαν τη δική τους οπτική, με δικές τους ατάκες και εικόνες.
Αλλαγή πλεύσης;
Όμως όλοι γνωρίζουμε που μπορεί να σε οδηγήσει ένα βιβλίο , που μπορεί να σε παρασύρει και πόσα μα πόσα ….. ….ανακαλύπτεις ….”ψάχνοντας”….παρέα με τα παιδιά!
Και ενώ όλα πήγαιναν με το “πλάνο ” , ξέρουμε εμείς οι εκπαιδευτικοί σε τι αναφέρομαι ,στόχοι ,σκοποί και ………” όταν ολοκληρώθηκε η μορφή του βιβλίου προέκυψε ένας νέος προβληματισμός και αναγκαιότητα.
Στη διαδρομή της ανάλυσης-έρευνας για τη λεκτική ενδοσχολική βία, ερευνώντας τα χαρακτηριστικά των θυτών αλλά και των θυμάτων, το ενδιαφέρον μας επικεντρώθηκε σε μια συγκεκριμένη ομάδα: τους μαθητές που “υπολείπονται” στη γνωστική απόδοση λόγω των μαθησιακών τους δυσκολιών και πολύ συχνά όχι μόνο στην αυλή αλλά και μέσα στην τάξη εισπράττουν (με ατάκα), λεκτική βία από τους συμμαθητές τους! Θύματα που πολλές φορές γίνονται θύτες στην αυλή του σχολείου ή στη γειτονιά αναπαράγοντας διάφορες μορφές βίαιης συμπεριφοράς. Το φαινόμενο παρατηρείται συχνότερα σε μεγαλύτερες τάξεις,ιδιαίτερα προς τους μαθητές που δε διαβάζουν καλά!
Με αφορμή αυτό το γεγονός το βιβλίο πήρε και μια άλλη μορφή.
Μια μορφή που θα είναι πολύ πιο εύκολο κατανοώντας τα μηνύματα, να διαβαστεί από μαθητές με δυσλεξία και να τους φέρει κοντά στον κόσμο των λογοτεχνικών βιβλίων.*
Η αφορμή δόθηκε από το βιβλίο του δυσλεκτικού μαθητή Χένρικ Ρίκο Ζούπαν «Πώς σχηματίστηκε η λίμνη Λεντ», ο οποίος έγραψε με έναν ξεχωριστό τρόπο το βιβλίο του, απευθυνόμενος σε δυσλεκτικούς μαθητές.
Στηριζόμενοι σ’ αυτό φτιάξαμε ένα βιβλίο με πράσινα γράμματα και με πορτοκαλί χρώμα γράφτηκαν τα «ιδιότροπα» γράμματα, που συνήθως μπερδεύουν τους δυσλεκτικούς μαθητές
Η αντίθεση μεταξύ του χαρτιού και των γραμμάτων δεν είναι πολύ έντονη, τα χρώματα είναι “ήσυχα” και μεταξύ των γραμμών και των γραμμάτων τα διαστήματα είναι μεγαλύτερα από τα συνηθισμένα
Με το συγκεκριμένο τρόπο αναζητώντας τη γνώμη των ειδικών, διαβάζοντας βιβλία, άρθρα, αλλά και με τη βοήθεια μαθητών που έχουν δυσκολίες στην ανάγνωση και εφαρμόζουν αυτό το project προσπαθήσαμε συνδυάζοντάς τα να αποφασίσουμε ποια γράμματα που δημιουργούν πρόβλημα θα γίνουν πορτοκαλί .
Κάπου εκεί συνειδητοποιήσαμε πως μάλλον η δυσλεξία δεν έχει μορφές, είδη ή καλύτερα έχει, είναι τόσα όσοι και οι δυσλεκτικοί μαθητές.
Η μοναδικότητα της κάθε περίπτωσης μοιάζει μοναδική!
Γι αυτό αποφασίσαμε να επιλέξουμε σε πρώτη φάση τα γράμματα που “βρίσκονται σ΄ένα κοινό τόπο “στις περισσότερες περιπτώσεις χωρίς όμως να έχει σταματήσει κάπου εδώ η έρευνα μας που περιμένουμε να φωτιστεί από τις δυσκολίες και τις ανάγκες των συγκεκριμένων μαθητών.(Σε μελλοντική δημοσίευση μας θα αναφερθούμε αναλυτικότερα)
…..προς το τέλος
Το τέλος αυτού του ταξιδιού το αφιερώσαμε με τους ήχους της καρδιάς μας ,σ΄όλους τους ξεχωριστούς -διαφορετικούς μας φίλους με μία θεατρική παράσταση στη νοηματική!
Η ολοκλήρωση της ιδέας μας άρεσε πολύ. Ελπίζουμε να αρέσει σ΄εσάς , στους μαθητές μας και στον κ. Αντώνη Παπαθεοδούλου, που τον ευχαριστούμε πολύ για την παρουσίαση του βιβλίου του.
*ΣΗΜΕΙΩΣΗ
Επιλέξαμε να δουλέψουμε αυτό το κομμάτι του προγράμματος με το συγκεκριμένο βιβλίο γιατί το θεωρήσαμε πολύ στοχευμένο προς το θέμα του προγράμματος , περιορισμένο ως προς την έκταση κειμένου της κάθε σελίδας ,καθώς τα παιδιά με δυσκολίες στην ανάγνωση απωθούνται από μεγάλες παραγράφους και για την εξαιρετική του εικονογράφηση η οποία παίζει σημαντικό ρόλο στην κατανόηση κειμένου για τα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες.
Ιδιαίτερα δε ο τρόπος που επέλεξε ο συγγραφέας , το χιούμορ , για να προσεγγίσει ένα τόσο φορτισμένο θέμα όπως αυτό της βίας μας απέδειξε μέσο της αποδοχής του από τα παιδιά πως ήταν το πιο ιδανικό για να προκαλέσουμε -προβληματίσουμε τους μαθητές.
ΣΤΑΔΙΑ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
- Ανάγνωση του βιβλίου και ανάλυση περιεχομένου
- Δραματοποίηση του βιβλίου
- Ανάγνωση άλλων βιβλίων , προβολή βίντεο με θέμα τη βία
- Κατασκευή σκηνικών από ανακυκλώσιμα υλικά ,εφημερίδες,περιοδικά,μπουκάλια,κουμπιά,υφάσματα,μαλλιά….
- Απόδοση της θεατρικής παράστασης στη νοηματική(Χωριστήκαμε σε δυο ομάδες με κόντρα ρόλους ,στους καλούς και κακούς πειρατές για την παράσταση. Τους κακούς πειρατές απέδωσαν οι πιο “ήσυχοι” μαθητές και τους καλούς πειρατές οι πιο “φασαριόζοι”.)
- Δημιουργία βιβλίου με δικές μας ατάκες και εικονογράφηση
- Προσαρμογή του βιβλίου για δυσλεκτικούς μαθητές
- Παιχνίδι
- Διαθεματικότητα
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ δεκαδικοί αριθμοί( μετατροπές δεκαδικών σε ακεραίους ,συμμιγείς, πολ/σια και υποπολ/σια ,άξονες συμμετρίας)
ΙΣΤΟΡΙΑ ιστορικοί περίοδοι παρουσίας πειρατών και η δράση τους( η βίαιη συμπεριφορά και τα αποτελέσματά της)
ΓΛΩΣΣΑ Η ποιητική απόδοση κειμένου στα παιδικά λογοτεχνικά βιβλία,στίχος ομοιοκαταληξία, συνηρημένα ρήματα και ρήματα με αρχαίες ελληνικές ρίζες (αφόρμηση από πειρατεία πειράω-ῶ)
Ανάγνωση βιβλίων με θέμα τη βία αλλά και τους πειρατές
ΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ κατασκευή σκηνικών,ζωγραφική ,παιχνίδι
Κ.Π.ΑΓΩΓΗ σύγχρονη πειρατεία (π.χ. πειρατεία μουσικής) , η ενδοσχολική βία (μορφές βίας με έμφαση στη λεκτική ,τρόποι πρόληψης και αντιμετώπισης), σεβασμός στη διαφορετικότητα, νοιάζομαι για το περιβάλλον.
Σχεδιάζουμε, μετράμε με δεκαδικούς αριθμούς , βρίσκουμε τους άξονες συμμετρίας, κόβουμε….
και τα σκαριά των πειρατικών μας καραβιών έτοιμα..
Συναγωνισμός για το ποιος θα φτιάξει το καλύτερο…….πανιά,χαρτιά μαλλιά στη μάχη
Το θέμα της διακόσμησης των πειρατικών καραβιών ήταν περιβαλλοντικό.
Το καράβι των κακών πειρατών στο κέντρο είχε το μάτι της γης που βλέπει την καταστροφή της
και το καράβι των καλών πειρατών στολίστηκε με υφάσματα στα χρώματα της γης εκπέμποντας ένα αισιόδοξο μήνυμα
Και το υποκριτικό μας ταλέντο επί σκηνής !
Η παράσταση αποδόθηκε και στη νοηματική με τη βοήθεια της δασκάλας των μαθητών Κας Βασιλειάδου
Ο συγγραφέας Α. Παπαθεοδούλου εν δράσει .
Συζητάει με τα
παιδιά ….
….δραματοποιεί το κείμενο του βιβλίου του…..
…..μηχανεύεται ένα απίστευτο παραμύθι με συνοδεια χειροποίητων σκηνικών
από εφημερίδα , που μεταμορφώνονται στο λεπτό ,από καπέλο σε πλοίο , από νιτσεράδα σε ναύαρχο , από…..
και σ΄ολο αυτό το ταξίδι με συνεπιβάτες τους μικρούς μαθητές
………που απ΄ότι φαίνεται το διασκέδασαν πολύ !
Κλικ εδώ για να δείτε την προσαρμογή του βιβλίου καλοί και κακοί πειρατές
με την εικονογράφιση των παιδιών
- Τα σχόλια του Α. Παπαθεοδούλου για εμάς στο blog του
Και ξυπνάς πρωί πρωί να επισκεφθείς μια ΣΤ’ Δημοτικού Δημόσιου Σχολείου που σε προσκάλεσε. Και διαβάζεις τις πρωτοβουλίες των παιδιών ενάντια στη βία και όσα έγραψαν και οργάνωσαν με αφορμή το βιβλίο σου τους προηγούμενους μήνες. Και το βλέπεις να ζωντανεύει στη σκηνή με δικάτους σκηνικά και σε δική τους διασκευή στη νοηματική γλώσσα! Και δεν το πιστεύεις! Ή μάλλον πιστεύεις ξανά…

ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
- ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΕΙΡΑΤΕΙΑ
3.
Οι Πειρατές της καμινάδας
Ευγένιος Τριβιζάς
Εκδόσεις Ψυχογιός
Οι πειρατές των Κυκλάδων
Χρυσούλα Μπουκουβάλα
Εκδόσεις Ψυχογιός
7.
Ο πρίγκιπας των πειρατών
Φιλίπ Κάβενεϊ
Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα
8.
Ο πειρατής Περπερούα στο στοιχειωμένο κάστρο
Μπίζη Αλεξάνδρα
Εκδόσεις Πατάκης
- ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ
κλικ ΕΔΩ > Διαθεματικό Project για τη βία 1ο μέρος
κλικ ΕΔΩ > Διαθεματικό Project για τη βία 2ο μέρος
κλικ ΕΔΩ > Διαθεματικό project για τη βία 3ο μέρος
Στην παραπάνω παρουσίαση θα βρείτε αρκετό εκπαιδευτικό υλικό και όχι μόνο.
- ΓΙΑ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ
- ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΞΕΟΙΚΕΙΩΣΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ ΜΕ ΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΙΔΕΑ ΤΗΣ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟΤΗΤΑΣ-ΑΝΑΠΗΡΙΑΣ
- Βιβλία στη νοηματική
- Ειδικό σχολείο Κωφών Πάτρας
- Δυσλεξία ΔΕΠΥ
- Ακου ένα βιβλίο, ένας τρόπος για να έρθουν πιο κοντά στη λογοτεχνία τα παιδιά που δυσκολεύονται στη ανάγνωση
- ΠΑΙΧΝΙΔΙ
Οι μαθητές κάθονται όλοι γύρω από ένα τραπέζι (ή ενώνουμε τα θρανία δημιουργώντας το).
Δίνουμε σ΄ένα μαθητή ένα κουβάρι σπάγκο . Κρατώντας την άκρη του στα δαχτυλά του , πετάει το κουβάρι σ΄ένα συμμαθητή του φωνάζοντας και μια άσχημη λέξη, μια κοροϊδία, ένα κουτσομπολιό σαν εκείνα που έχει πει ή έχει ακούσει. Ο μαθητής που παίρνει το κουβάρι κρατάει κι αυτός στα δάχτυλά του το σπάγκο και πετάει το κουβάρι στον επόμενο και συνεχίζεται…..Όταν φτάσει και στον τελευταίο μαθητή θα έχει δημιουργηθεί ένας μπερδεμένος από σπάγκο “πίνακας” που καλούνται να τον ξεμπερδέψουν.
Ο τελευταίος μαθητής που πήρε στα χέρια του το κουβάρι , λέγοντας μια λέξη που θα απευθύνεται σε κάποιον συμμαθητή του που τον είχε κάνει να νιώσει άσχημα ,όπως συγνώμη ,δεν κατάλαβα πως θα σε πείραζε τόσο κ.α θα ψάξει να βρει την προηγούμενη άκρη του σπάγκου που κράτά κάποιος συμμαθητής του για ν΄αρχίζει σιγά σιγά να τυλίγεται το κουβάρι . Είναι δύσκολη αυτή η φάση του παιχνιδιού αλλά με προσπάθεια τα καταφέρνουν!
Ο στόχος του παιχνιδιού είναι η πρόληψη της ενδοσχολικής βίας.
Μεσα από το παιχνίδι που είναι ένα από τα σημαντικότερα εργαλεία βιωματικής μάθησης εκτος από τη φαντασία και τη διασκέδαση,την επικοινωνία , την καλλιέργεια της ηθικής συμπεριφοράς τηρώντας τους κανόνες και της ευκαιρίας να γνωρίσουν τις διαστάσεις της εντιμότητας, της αμεροληψίας, του σεβασμού και της ομαδικής αλληλεγγύης, αντιλαμβάνονται τις επιπτώσεις της λεκτικής βίας ( το μπέρδεμα που δημιουργείται στο συναισθηματικό κόσμο του κάθε παιδιού από βίαιες συμπεριφορές ) και όχι μόνο και τις δυσκολίες αντιμετώπισης της. Έχοντας απότερο σκοπό την καλλιέργεια της αλληλεγγύης , της αλληλοβοήθειας, της κατανόησης και του σεβασμού στη διαφορετικότητα .
Υλοποίηση του εκπαιδευτικού προγράμματος Στέλλα Πρωτοπαπά
Διαχείριση project για τη δυσλεξία , Σ. Πρωτοπαπά,Α. Στύλου
Επιμέλεια απόδοσης της παράστασης στη νοηματική Α.Βασιλειάδου
Αφήστε μια απάντηση