Με χαρά σας ανακοινώνουμε τη φετινή μας συμμετοχή στο πρόγραμμα που οργανώνει το Γραφείο Παιδείας του Δήμου Νεάπολης Συκεών “Σκυταλοδρομία παιχνιδιών” με υπεύθυνη προγράμματος την αφηγήτρια κ. Μαρίνα Χατζηκυριάκου. Στο πρόγραμμα αυτό συνδυάζεται το παιχνίδι με τον λόγο( λαχνίσματα, γλωσσοδέτες, στιχάκια).

Η φωτογραφία από την επίσκεψη της υπεύθυνης στο χώρο του σχολείου για υποστήριξη των δράσεων

400099416 6924499777670957 6889605723821734290 n

ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΚΑΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ (ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΗ ΣΥΝΤΟΝΙΣΤΡΙΑ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ)

Στο αναλυτικό πρόγραμμα την πρώτης επαφής των παιδιών με την εκπαίδευση,
περιλαμβάνεται η ενασχόληση με τον προφορικό λόγο, (ομιλία και ακρόαση) και
αργότερα, στο δημοτικό, στο γυμνάσιο και στο λύκειο με την διδασκαλία γλώσσας,
λογοτεχνίας αλλά και του θεάτρου που περιλαμβάνει την κιναισθητική διάσταση του
λόγου. Παρ’ όλα αυτά, παρατηρείται σε επίπεδο κοινωνικής πρακτικής η διαρκής
απομάκρυνση από την προφορικότητα και την ενσώματη λειτουργία του λόγου, καθώς
και η υποβάθμιση του, ως φορέα γνώσης και επικοινωνίας.
Η γνώση και τα νοήματα όλο και περισσότερο εικονοποιούνται και ο λόγος ταυτίζεται με
την γραφή και τις συμβολικές αναπαραστάσεις του (εικόνα, βίντεο κλπ) ενώ αποκόπτεται
από την μακραίωνη σωματική διάσταση του .
Ιδιαίτερα στην εποχή μας που έχει χαρακτηριστεί ως εποχή της εικόνας, ο λόγος
εκπίπτει, δημιουργώντας σταδιακά και πλέον ορατά, ένα κενό που βρίσκεται στη βάση
της γλωσσικής, νοηματικής, νοητικής, ψυχοσυναισθηματικής και κοινωνικής ανάπτυξης.
Το νηπιαγωγείο, η πρώτη κοινωνικοποίηση των παιδιών έχει σημαίνοντα ρόλο στον τρόπο
που αντιλαμβάνονται τα παιδιά τον λόγο και την σύνδεσή του με το σώμα τους και την
δραστηριότητά τους.
Η προφορικότητα, η ποιητικότητα και η αφήγηση, συνδυασμένη με το παραδοσιακό
ομαδικό παιχνίδι, αποτελεί άριστο εργαλείο γλωσσικής ανάπτυξης και αγωγής του
λόγου, χτίζοντας την επικοινωνία και το κοινωνικό άτομο
Η φιλοσοφία της προτεινόμενης δράσης εστιάζει στην βιωματική σύνδεση της κινητικής
δράσης του παιχνιδιού με τον λόγο και είναι σύμφωνη με το παιδαγωγικό πλαίσιο και τις
μαθησιακές περιοχές του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής
Συγκεκριμένα:
α) στην κιναισθητική ανάπτυξη, την αυτοέκφραση και την κοινωνική αλληλεπίδραση με το
παιχνίδι
β) στην επαφή των παιδιών με τον λογοτυπικό ρυθμό και τον προφορικό λόγο αλλά και
την φαντασία των παραδοσιακών λεκτικών σκαρφισμάτων
γ) την τέχνη του θεάτρου και την βιωματική, κινητική της αναπνοής με το σώμα, της
κίνησης με τον λόγο
Τα Παραδοσιακά Παιχνίδια της παρέας, ταξιδεύουν όπως και οι ιστορίες της
προφορικότητας, μέσα στα χρόνια, έχουν τα ίδια χαρακτηριστικά καθώς διακρίνονται
από την απλότητά τους, την οικουμενικότητα με παραλλαγές, την κοινωνική και
εκπαιδευτική χρησιμότητα, καθώς επίσης αποτελούν πρόπλασμα της θεατρικής παιδείας.

Οι δράσεις θα υποστηρίζονται από τη συντονίστρια του προγράμματος σε όλη τη διάρκεια του χρόνου και χωρίζονται σε τρία επίπεδα εργασίας

  1. Επίπεδο εργασίας Α: Παίζουμε παραδοσιακά παιχνίδια με τα παιδιά, μαθαίνουμε λαχνίσματα  και επιλέγουμε ποια αρέσουν πιο πολύ!
  2. Επίπεδο εργασίας Β :Μαθαίνουμε τα λεκτικά μαζί με το παιχνίδι, σε σχέση με τον χώρο, τον συντονισμό της  κίνησης και των λεκτικών.(Είσοδος- παιχνίδι με τα λεκτικά- Έξοδος με λεκτικό και κίνηση)
  3. Επίπεδο εργασίας Γ: O κύριος στόχος του τρίτου επιπέδου εργασίας είναι να παραχθεί αισθητικό αποτέλεσμα και να παίζουν τα παιδιά όλο το σκηνοθετικό ως ένα ενιαίο σύνολο.

Βιογραφικά Στοιχεία της επιμελήτριας της δράσης

Η Μαρίνα Χατζηκυριάκου είναι Αφηγήτρια. Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη, στις Συκιές,
σπούδασε πληροφορική και παράλληλα με αυτή, μυήθηκε στην τέχνη της Αφήγησης από
παραδοσιακούς Αφηγητές στην Μ. Βρετανία και στην Συρία από το 1992 Ασχολήθηκε με
το θέατρο και ιδιαίτερα με το αφηγηματικό θέατρο και το θέατρο δρόμου. Γράφει
ποίηση και παραμύθια και ασχολείται συστηματική με την μελέτη του προφορικού λόγου
Ως performer, ίδρυσε στο ανοιχτό σχήμα Αφήγησης «Dum Spiro Λόγια Σπέρνω»,
συνδέοντας τα αφηγηματικά κείμενα με άλλες τέχνες, μουσική, ζωγραφική, χορός.
Προσεγγίζει την αφήγηση όπως αυτή μας παραδόθηκε από τους προθεατρικούς χρόνους,
την εποχή της προφορικότητας, με ραψωδικές συνθέσεις διαφορετικού τύπου κειμένων
που αφορούν όλο το φάσμα του γραπτού και προφορικού λόγου, από την ποίηση, τους
μύθους και τα παραμύθια έως λογοτεχνικά και θεατρικά κείμενα
Διδάσκει την τέχνη της Αφήγησης στο «Γυμναστήριο Φαντασίας και Λόγου», την Ομάδα
Αφηγηματικής Δράσης Μεταμορφώσεις που ασχολείται με την αφήγηση και τη
μυθοπλασία ως ενιαίο σύνολο και τον λόγο ως κινητικό μέλος τους σώματος.
Επινόησε και εισηγείται την αφηγηματική μέθοδο «Φανταστικά Τοπία – 45 Κινήσεις για
την Αφήγηση», που αντλεί από τις αρχές της προφορικότητας, τη σύνδεση του
αφηγηματικού σώματος με τον λόγο και αποτελεί μια σύντομη οδό ανακάλυψης των
εκφραστικών μέσων και σύνδεσης με το “φανταστικό σώμα” των ιστοριών, καθώς επίσης
μεταφέρει τα βασικά στοιχεία θεατρικής αγωγής και φώνησης.
Εργάζεται κυρίως με το παραμύθι και την ποίηση που αποτελούν τον συντομότερο δρόμο
για την προφορικότητα. Στην ομάδα συμμετέχουν άνθρωποι που εργάζονται ή έχουν σαν
αντικείμενο σπουδής τον Λόγο και τις παραστατικές τέχνες αλλά και άλλοι στο πλαίσιο της
αναζήτησης τους, αντλώντας από την παρηγορητική και θεραπευτική δύναμη του
παραμυθιού και του λόγου
Τα παραδοσιακά παιχνίδια της παρέας, μαζί με τα προφορικά λεκτικά που είτε τα
συνοδεύουν είτε είναι αυθύπαρκτα και μεταφέρονται από γενιά σε γενιά σε ανθρώπους
μικρής ηλικίας αποτελεί μέρος της έρευνας και της εργασίας της.
Έχει δώσει πλήθος παραστάσεων στην Ελλάδα και το εξωτερικό καθώς και διαλέξεις
σχετικά με την τέχνη της αφήγησης, την προφορικότητα και τον προφορικό λόγο στις μέρες μας.

Το πρόγραμμα παρουσιάστηκε στη γιορτή λήξης του 8ου νηπιαγωγείου Νεάπολης στον αναδιαμορφωμένο χώρο της σχολικής αυλής με παρουσία αντιπροσώπου του Δήμου που έκανε και την απονομή των Βεβαιώσεων

Φωτογραφίες προσεχώς….

Αυτή η εργασία έχει άδεια χρήσης Creative Commons Αναφορά-Μη Εμπορική Χρήση 4.0.