Κατανόηση των Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων της Κατανάλωσης Ενέργειας.
Πρώτα από όλα πρέπει να μάθουν τα παιδιά – νήπια πως παράγεται η ενέργεια.
Σε χαρτόνι κάνσον έχουμε κολλήσει φωτογραφίες από άνθρακα και λιγνίτη, ανθρακωρύχους που σκάβουν άνθρακα,εργοστάσια παραγωγής ενέργειας από άνθρακα, αντλίες πετρελαίου, εξέδρα πετρελαιοπηγής στην θάλασσα.
Εξηγούμε για τα ορυκτά καύσιμα και εστιάζουμε την προσοχή των παιδιών στα εργοστάσια παραγωγής ενέργειας. Ότι αυτοί οι καπνοί που έχουν καλύψει τον ήλιο στον ουρανό είναι διοξείδιο του άνθρακα που μολύνει πάρα πολύ τον αέρα, την ατμόσφαιρα, προκαλεί αλλαγές στο κλίμα της γης και ανεβάζει την θερμοκρασία της. Εδώ έχουμε μεγάλο ενεργειακό αποτύπωμα.
Όσο μεγαλύτερη κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας έχουμε στα σπίτια, στις επιχειρήσεις τόσο μεγαλύτερο ενεργειακό αποτύπωμα αφήνουμε.
Πως η ενέργεια αυτή φτάνει στο Νηπιαγωγείο μας;
Βγήκαμε στην αυλή μας και παρατηρήσαμε τις κολώνες της ΔΕΗ και ότι υπήρχε καλώδιο που ξεκινούσε από την κολώνα και έφτανε στο Νηπιαγωγείο μας. Το ίδιο γινόταν και στα σπίτια γύρω από το νηπιαγωγείο μας.
-Εκτός όμως από τα ορυκτά στερεά καύσιμα ενέργεια παίρνουμε και από υγρά καύσιμα όπως είναι το πετρέλαιο.
Ερώτηση: Που χρησιμοποιούμε οι άνθρωποι υγρά καύσιμα;
-Στο αμάξι για να πηγαίνουμε βόλτα και στη δουλειά.
– Στα μηχανάκια.
– Στο καλοριφέρ για να μας ζεσταίνει.
– Στα πλοία.
– Στα λεωφορεία.
– Στα τρένα.
– Στα αεροπλάνα και στα εργοστάσια.
Ερώτηση: Όλα αυτά μολύνουν το περιβάλλον με διοξείδιο του άνθρακα; Αφήνουν μεγάλο αποτύπωμα ενέργειας;
Συμπέρασμα: Όσο μεγαλύτερη κατανάλωση καυσίμων για θέρμανση, μετακίνηση και βιομηχανική παραγωγή έχουμε τόσο μεγαλύτερο αποτύπωμα ενέργειας έχουμε.
Είδαμε το βίντεο ΄΄Τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα και η ρύπανση Βίντεο 2΄΄.
Ερώτηση:
Ο άνθρακας, ο λιγνίτης, το πετρέλαιο κινδυνεύουν κάποτε να εξαντληθούν, να τελειώσουν;
Στην τάξη και μια ομάδα παιδιών ζωγράφισε σπίτια που τα κόλλησαν στο κάνσον κάτω από τις εικόνες με τα εργοστάσια ηλεκτρικής ενέργειας, και άλλα παιδιά ζωγράφισαν κολώνες της ΔΕΗ και ένωσαν κάθε σπίτι με καλώδια.
ΑΝΑΝΕΩΣΙΜΕΣ ΠΗΓΕΣ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ (ΑΠΕ)
Ανεξάντλητες πηγές, όπως ο άνεμος, ο ήλιος, το νερό ή ανανεώσιμα καύσιμα υλικά.
Παρατηρήσαμε στο διαδίκτυο ανεμογεννήτριες και εξηγήσαμε ότι μετατρέπουν τον άνεμο σε ενέργεια. Γιαυτό και είναι τοποθετημένες σε κορυφές βουνών. Πολλά παιδιά είχαν δει καθώς ταξίδεψαν προς το νότιο μέρος του νομού περνώντας από τις κορυφές βουνών.
Στη συνέχεια παρατηρήσαμε φωτοβολταϊκά πάνω σε σκεπές σπιτιών. Βγήκαμε στην αυλή και παρατηρήσαμε στις ταράτσες των σπιτιών μικρά φωτοβολταϊκά από τους ηλιακούς θερμοσίφωνες.
Ερωτήσεις: Γιατί τα έχουν στις ταράτσες; γιατί δεν τα έχουν κάπου χαμηλά;
-Ποιος βοηθάει να ζεσταθεί το νερό;
Μετατρέπουν την θερμότητα του ήλιου σε ενέργεια.
-Κινδυνεύουν ο άνεμος και ο ήλιος να εξαντληθούν;
Ανεξάντλητες πηγές ενέργειας.
-Μολύνουν την ατμόσφαιρα;
Μηδαμινό αποτύπωμα ενέργειας.
Μπήκαμε στην τάξη ένα παιδί ζωγράφισε ένα μεγάλο σύννεφο του έβαλε μάτια και στόμα να φυσάει και πάνω έγραψε άνεμος. Άλλο ζωγράφισε ένα μεγάλο ήλιο. Άλλο τις ανεμογεννήτριες που είχε δει πάνω στο βουνά. Άλλα σπίτια που στη σκεπή σχεδίασαν φωτοβολταϊκά. Άλλο φωτοβολταϊκό πάρκο, εκτυπώσαμε και λίγες εικόνες από το διαδίκτυο. Σε κάνσον χαρτόνι γράψαμε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, κολλήσαμε ψηλά στην μια άκρη το σύννεφο που συμβόλιζε τον άνεμο και στην άλλη τον ήλιο. Τα παιδιά κόλλησαν ανάλογα την ζωγραφιά τους κάτω από τον άνεμο ή τον ήλιο.
Παράγοντες που επηρεάζουν το ενεργειακό αποτύπωμα στο νηπιαγωγείο μας.
Κατανάλωση ενέργειας στο νηπ/γείο μας.
Ερώτηση:Μέσα στην τάξη μας που χρησιμοποιούμε την ενέργεια;
Απαντήσεις;
– Το φως θέλει ρεύμα για να ανάψει.
– Το ηλεκτρικό ρεύμα βοηθάει τη κουζίνα να δουλέψει να ζεστάνει τα φαγητά.
– Το καλοριφέρ για να μας ζεστάνει.
– Το ψυγείο. Βάζουμε φαγητά να παγώσουν, να μη χαλάσουν.
– Χωρίς το ηλεκτρικό ρεύμα δεν μπορεί να δουλέψει το τάμπλετ.
– Ο υπολογιστής δεν δουλεύει χωρίς ρεύμα.
– Ο διαδραστικός πίνακας.
-Το αιρκοντίσιον μας ζεσταίνει το χειμώνα και το καλοκαίρι μας δρόσιζε.
– Ο εκτυπωτής χωρίς ρεύμα δεν θα τυπώνει χαρτιά.
– Το Be- bot δεν δουλεύει χωρίς να το φορτίσουμε.
Και στο σπίτι;
– Εάν δεν έχουμε ηλεκτρικό ρεύμα δεν μπορεί να δουλέψει η ηλεκτρική σκούπα και δεν θα σκουπίσουμε.
– Το θερμοσίφωνο ζεσταίνει το νερό.
– Η τηλεόραση.
-Η ηλεκτρική οδοντόβουρτσα.
– Το τηλέφωνο δεν δουλεύει χωρίς ρεύμα πρέπει να το φορτίσουμε.
Τρόπος Μεταφοράς μαθητών και προσωπικού.
Ερωτήσεις:
Εσείς πως έρχεστε από το σπίτι στο Νηπιαγωγείο;
Τα περισσότερα απάντησαν με τα αυτοκίνητα και λιγότερα με τα πόδια.
Ποια άλλα μέσα μετακίνησης γνωρίζεται που χρησιμοποιούν πετρέλαιο;
Όταν πηγαίνουμε εκδρομές ή κάνουμε εκπαιδευτικές επισκέψεις τι χρησιμοποιούμε;
Μολύνουν το περιβάλλον;
Πότε θα έχουμε λιγότερη μόλυνση όταν ο κάθε άνθρωπος για να πάει στην δουλειά του θα παίρνει το αυτοκίνητό του ή όταν όλοι θα χρησιμοποιούν το λεωφορείο που περνάει κοντά από το σπίτι τους;
Τεχνολογική Υποδομή
Ερώτησεις:
Τι πρέπει να κάνουμε ώστε στην τάξη μας να μη χάνεται η θέρμανση των καλοριφέρ και να μη ξοδεύουμε περισσότερο πετρέλαιο για να ζεσταθούμε;
Απαντήσεις:
Να κλείνουμε καλά τα παράθυρα.
Να κλείνουμε καλά την πόρτα όταν βγαίνουμε έξω για να πάμε στην τουαλέτα.
Να έχουμε στην τάξη μας καλή μόνωση στα παράθυρα και τις πόρτες.
Διαχείριση Αποβλήτων
Ερώτηση:
Ποιους κάδους ανακύκλωσης έχουμε μέσα στην τάξη για μείωση ανακυκλώσιμων υλικών;
Απαντήσεις:
Τον κάδο ανακύκλωσης Αφής που μαζεύουμε τις μπαταρίες.
Ερώτηση: Γιατί;
Παιδιά:
Γιατί τα υγρά που έχουν μπορεί να βάλουν φωτιά στο κάδο με τα σκουπίδια.
-Έχουμε και τον κάδο ανακύκλωσης χαρτιού.
Γιατί;
Παιδιά:
Για να σώσουμε τα δέντρα.
Τα εργοστάσια δεν θα ξοδεύουν ενέργεια για να φτιάξουν καινούργιο χαρτί.
Εκπαιδευτικές Δραστηριότητες
Δραστηριότητες που ευαισθητοποιούν τους μαθητές για την ορθή χρήση της ενέργειας για καθαρό περιβάλλον.
Εφαρμόζουμε πρακτικές εξοικονόμησης ενέργειας στην καθημερινή λειτουργία του νηπ/γείου π.χ. σβήσιμο λαμπτήρων και ηλεκτρικών συσκευών όταν δεν χρησιμοποιούνται.
ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗ ΕΝΕΡΓΕΙΑΣ
Τρόποι μείωσης του Ενεργειακού Αποτυπώματος
Στην ολομέλεια συζητάμε και βρίσκουμε πρακτικές που μπορούν μικροί και μεγάλοι να εφαρμόσουν στην καθημερινή τους ζωή για την εξοικονόμηση ενέργειας που αφορά την κατανάλωση ηλεκτρικής ενέργειας, τις μετακινήσεις, την ανακύκλωση και διαχείριση αποβλήτων.
Στη συνέχεια δημιουργούμε λίστα μείωσης Ενέργειας.
Δημιουργία λίστας μείωσης Ενέργειας
Σβήσιμο των λαμπτήρων όταν δεν χρησιμοποιούνται.
Χρησιμοποίηση λαμπτήρων χαμηλής κατανάλωσης.
Αποσύνδεση ηλεκτρικών συσκευών, όταν δεν χρησιμοποιούνται.
Χρήση φυσικού φωτός όσο το δυνατόν περισσότερο κατά τη διάρκεια της ημέρας.
Παρεμπόδιση ροής του αέρα γύρω από πόρτες και παράθυρα.
Διατήρηση της θερμοκρασίας θέρμανσης ή ψύξης σε λογικά επίπεδα.
Εγκατάσταση προγραμματισμένου θερμοστάτη.
Τις ηλιόλουστες μέρες το χειμώνα οι κουρτίνες και τα στόρια είναι ανοιχτά και τη νύχτα κλειστά, για να μειωθούν οι απώλειες θερμότητας.
Το καλοκαίρι κατά τη διάρκεια της ημέρας οι κουρτίνες και τα στόρια είναι κλειστά για να εμποδιστεί η είσοδος θερμότητας.
Επιπλέον συμβουλές για το σπίτι:
Ρυθμίζουμε τη θερμοκρασία της πλυντηρίου ρούχων στους 30-40οC για καθημερινά ρούχα.
Στεγνώνουμε τα ρούχα έξω, αν είναι δυνατόν, και όχι σε στεγνωτήριο.
Αποφεύγουμε την προθέρμανση του φούρνου όταν δεν είναι απαραίτητο και σβήνουμε τον φούρνο λίγο νωρίτερα, καθώς το φαγητό συνεχίζει να ψήνεται όσο ο φούρνος κρυώνει
Περιορίζουμε την κατανάλωση ζεστού νερού, π.χ. κάνουμε ντους αντί να γεμίζουμε τη μπανιέρα και μειώνουμε τη διάρκειά του.
Μεταφορές, μετακινήσεις:
Μετακίνηση με τα πόδια ή ποδήλατο, όταν είναι δυνατό.
Χρήση δημόσιων μέσων μεταφοράς αντί για ιδιωτικά οχήματα.
Ανακύκλωση και Διαχείριση Αποβλήτων
Χρήση και σωστή διάθεση των κάδων ανακύκλωσης.
Συλλογή και ανακύκλωση χαρτιού, πλαστικού, γυαλιού αλουμινίου.
Μείωση της χρήσης πλαστικών μιας χρήσης όπως πλαστικά μπουκάλια και σακούλες.
Σχεδιασμός και Υλοποίηση Δράσεων Ευαισθητοποίησης.
-Δώσαμε στους γονείς Ερωτηματολόγιο εξοικονόμησης ενέργειας που θα συμπλήρωναν μαζί με το παιδί ώστε να μεταβιβάσει αυτά που μάθαμε στην τάξη.
-Θέλοντας τα παιδιά να ευαισθητοποιήσουν παιδιά και γονείς του 20ου Νηπ/γείου και 6ου Δημοτικού σχολείου με τα οποία συστεγαζόμαστε σε κάνσον έφτιαξαν κολάζ με τίτλο ΄΄Ας βοηθήσουμε όλοι να σώσουμε τη γη μας΄΄. Ζωγράφισαν και κόλλησαν φωτογραφίες με οδηγίες με τρόπους εξοικονόμησης ενέργειας. Το αναρτήσαμε έξω από την τάξη να το δουν όλοι.
– Μοίρασαν φυλλάδια με οδηγίες εξοικονόμησης ενέργειας.
– Αναρτήσαμε τις εργασίες στο μπλοκ του Νηπιαγωγείου μας.


























































