1 1

Τσικνοπέμπτη 2025

Την Πέμπτη, 20 Φεβρουαρίου 2025, κατόπιν πρόσκλησης του Διευθυντή του συστεγαζόμενου Δημοτικού Σχολείου «Χαρίσιος Μεγδάνης» κ. Βασίλειου Τρίκου, οι μαθητές/μαθήτριες του Νηπιαγωγείου συμμετείχαν σε πολιτιστικές δράσεις σχετικές με την Τσικνοπέμπτη και τον παραδοσιακό τρόπο εορτασμού της αποκριάς στην Κοζάνη.
Αρχικά δέχτηκαν κέρασμα που τους προσφέρθηκε και, αφού έφαγαν, χόρεψαν παραδοσιακούς χορούς γύρω από τον Φανό και άκουσαν τραγούδια από το Μουσικό Σχολείο Σιάτιστας και την ορχήστρα του Φανού «Λάκος ντ Μάκγαν» με επικεφαλής τη Λαογράφο και Εκπαιδευτικό κ. Ματίνα Τσικριτζή-Μόμτσιου, που ήταν προσκεκλημένοι στο σχολικό μας συγκρότημα.

2

ΤΣΙΚΝΟΠΕΜΠΤΗ

Την Τσικνοπέμπτη είθισται οι νοικοκυρές να μαγειρεύουν κρέας, να το αφήνουν να «αρπάξει» και η μυρωδιά της τσίκνας να διαποτίζει τον αέρα. Συνήθως το βράδυ της ίδιας μέρας οι παρέες βγαίνουν στις ταβέρνες και τρώνε ψητό κρέας που έχει τσικνίσει. Στην Κοζάνη την Τσικνοπέμπτη γίνεται η επίσημη έναρξη της αποκριάς στην κεντρική πλατεία. Μασκαράδες ξεχύνονται στους δρόμους. Το βράδυ ανάβει και ο πρώτος φανός σε μια από τις γειτονιές της πόλης.

Χρόνια πολλά, καλή αποκριά!

Επαναληπτικό μάθημα-Παιχνίδια με τα σχήματα

  • Ονομασία σχημάτων, αναγνώριση σχημάτων, αναγνώριση λέξεων, διάκριση των γραμμάτων κάθε λέξης και του ήχου του αρχικού τους γράμματος, αντιστοίχιση σχημάτων λέξεων.

ΛΕΞΙΛΟΓΙΟ

  • Αναπαραγωγή ακολουθίας σχημάτων. Διάκριση σχημάτων και χρωμάτων σε κάθε καρτέλα και αναπαραγωγή της ακολουθίας με χρήση του υλικού των λογικών μπλοκ.

ΑΚΟΛΟΥΘΙΕΣ

  • Αντιγραφή/αναπαραγωγή μοτίβων με σχήματα.

ΣΥΝΘΕΣΕΙΣ

Σχηματούλης

  • Δημιουργία πάζλ με τρίγωνα. Σύνθεση ψηφιακού έργου του δημιουργού Τάκη Χάτσιου.

ΠΑΖΛ

  • Συμπλήρωση πίνακα διπλής εισόδου (κριτήρια: σχήματα-χρώματα).

ΠΙΝΑΚΑΣ ΔΙΠΛΗΣ ΕΙΣΟΔΟΥ

Αξιολόγηση θεματικού κύκλου “Φροντίζω το Περιβάλλον”

5Α

Αξιολόγηση
Αφού ολοκληρώθηκε η τρίτη θεματική ενότητα «Φροντίζω το Περιβάλλον» των εργαστηρίων δεξιοτήτων με τίτλο «Δέντρα Πηγή Ζωής. Το Τελευταίο Δέντρο», διαπιστώνουμε ότι οι στόχοι που τέθηκαν επιτεύχθηκαν.
Οι μαθητές/μαθήτριες συζήτησαν, μοιράστηκαν εμπειρίες, αντάλλαξαν πληροφορίες και απόψεις, έμαθαν τα μέρη από τα οποία αποτελείται ένα δέντρο, διέκριναν τα δέντρα σε «αειθαλή» και «φυλλοβόλα» κι εμπλούτισαν το λεξιλόγιό τους. Μέσω γλωσσικών παιχνιδιών, έμαθαν τη σημασία νέων λέξεων, τις συλλάβισαν, εντόπισαν τον ήχο του αρχικού τους γράμματος, αναγνώρισαν τα γράμματα που τις συνθέτουν και τις αντέγραψαν. Ψυχαγωγήθηκαν με την ανάγνωση παιδικών λογοτεχνικών κειμένων. Γνώρισαν την πορεία ανάπτυξης ενός δέντρου, κατασκεύασαν παιχνίδια.
Αντιλήφθηκαν τις αιτίες καταστροφής του δάσους, απέκτησαν θετική στάση και ενεργοποιήθηκαν για την προστασία του. Γνώρισαν τα έργα μεγάλων ζωγράφων, εκφράστηκαν καλλιτεχνικά μέσα από ατομικές και ομαδο-συνεργατικές δημιουργίες και μετέφεραν τις γνώσεις που απέκτησαν και σε γραφικό επίπεδο (φύλλα εφαρμογής).

Σχέδιο Δράσης Ενεργού Πολίτη 2024-2025

σχολικός κήπος

Το Πρόγραμμα Σπουδών Δράσεις Ενεργού Πολίτη διαρθρώνεται σε 17 θεματικές ενότητες, που αντιστοιχούν στους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης (ΣΒΑ) – Sustainable Development Goals (SDGs) και απευθύνεται σε μαθητές και μαθήτριες τεσσάρων (4) ηλικιακών επιπέδων, Νηπιαγωγείο έως Γ΄ τάξη του Δημοτικού, Δ΄ έως ΣΤ΄ τάξη του Δημοτικού, Γυμνάσιο και Λύκειο.

Με απόφαση του Συλλόγου Διδασκουσών (Πράξη 17η/14-02-2025) καθορίζεται το ετήσιο Σχέδιο Δράσης Ενεργού Πολίτη του 4ου Νηπιαγωγείου Κοζάνης για το σχολικό έτος 2024-2025 ως εξής:

Α. Θα εφαρμοστεί η παρακάτω δράση ενίσχυσης της ενεργού πολιτειότητας στο πλαίσιο του Προγράμματος Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» και για τα δύο τμήματα του Νηπιαγωγείου:

Τμήμα 1 και Τμήμα 2

Τίτλος δράσης: «Ανανεώνουμε τον σχολικό κήπο-συμβάλλουμε στο πράσινο»

Στις επιλεγμένες Δράσεις, καθώς αποτελούν μια δυναμική εκπαιδευτική διαδικασία, η επιλογή του εκπαιδευτικού υλικού θα γίνεται κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς ανάλογα με την εξέλιξη κάθε θεματικής ενότητας και ενδέχεται να υπάρξουν αναπροσαρμογές του αρχικού Προγραμματισμού.

Β. Θα συμπληρωθεί το Πρότυπο Ανάπτυξης Δράσεων Ενίσχυσης της Ενεργού Πολιτειότητας, σύμφωνα με υπόδειγμα του παραρτήματος της υπό στοιχεία 146472/ΓΔ4/06-12-2024 εγκυκλίου του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. με θέμα «Εφαρμογή του Προγράμματος Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» στο Νηπιαγωγείο, το Δημοτικό, το Γυμνάσιο και το Λύκειο».

Γ. Θα δημιουργηθεί ειδικός φάκελος, ο οποίος θα περιέχει υλικό των Δράσεων Ενίσχυσης της Ενεργού Πολιτειότητας που θα υλοποιούνται στη σχολική μονάδα.

5ο Εργαστήριο: «Το τελευταίο δέντρο»

δάσος

λουλούδι

5ο Εργαστήριο: «Το τελευταίο δέντρο»
❖ Επεξεργασία στην ολομέλεια υλικού από το αρχείο του σχολείου, το περιεχόμενό του οποίου υπάρχει στον ακόλουθο σύνδεσμο: “Το δέντρο της ζωής σε τέσσερις εποχές”(“Το δέντρο της ζωής σε τέσσερις εποχές”-Υπουργείο Πολιτισμού/ΥΠ.ΠΟ. 2008. Χρησιμοποιείται μόνο για εκπαιδευτικούς σκοπούς).
❖ Γνωριμία με έργα των Ελλήνων ζωγράφων Κώστα Τσόκλη και Γιώργου Ξένου. Περιγραφή αυτών, εντοπισμός στοιχείων που μας εντυπωσιάζουν, έκφραση συναισθημάτων που μας δημιουργούν.
❖ Εικαστική δημιουργία: ομαδική σύνθεση/δημιουργία με θέμα «Το τελευταίο δέντρο» ή/και ατομικά ιχνογραφήματα, που αποδίδουν τις πυρκαγιές.

ΚΟΛΛΑΖ

4ο Εργαστήριο: «Παιδική λογοτεχνία, τέχνη, λογικομαθηματικές συσχετίσεις και οικολογική συνείδηση» (Εργαστήριο εμπέδωσης).

4ο Εργαστήριο: «Παιδική λογοτεχνία, τέχνη, λογικομαθηματικές συσχετίσεις και οικολογική συνείδηση» (Εργαστήριο εμπέδωσης).
❖ Ακρόαση του παραμυθιού «Ο άνθρωπος που φύτευε δέντρα» (συγγραφέας: Jean Giono, εικονογράφηση: ΕΦΗ ΛΑΔΑ, εκδόσεις: Παπαδόπουλος), συζήτηση, περιγραφή εικόνων, ανα-αφήγηση αναγνώσματος, εμβάθυνση, προβληματισμός, αναστοχασμός.

ΠΑΡΑΜΥΘΙ
❖ Γνωριμία με έργα του Vincent van Gogh με θέμα τη σπορά. Περιγραφή αυτών, εντοπισμός στοιχείων που μας εντυπωσιάζουν, έκφραση των συναισθημάτων που μας δημιουργούν.

ΠΙΝΑΚΑΣ 1

ΠΙΝΑΚΑΣ 2

PINAKAS
❖ Σχετικό φύλλο εφαρμογής που εστιάζει στη Γλώσσα και στην Εικαστική έκφραση.



Λήψη αρχείου

Φ.Ε
❖ Επαναληπτικά παιχνίδια λογικομαθηματικών συσχετίσεων.

bee bot

ΛΟΓΙΚΟΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΣΥΣΧΕΤΙΣΕΙΣ

3ο Εργαστήριο: «Από τον σπόρο στο δέντρο»

ΚΑΡΤΕΛΕΣ 1

ΚΑΡΤΕΛΕΣ 2

3ο Εργαστήριο: «Από τον σπόρο στο δέντρο»
❖ Ακρόαση του παραμυθιού «Ένα δέντρο ζητάει αυλή» (συγγραφέας: Λίτσα Παναγιωτοπούλου, εικονογράφηση: Νίκος Μαρουλάκης, εκδόσεις: ΜΙΝΩΑΣ), συζήτηση, περιγραφή εικόνων, ανα-αφήγηση, επεξεργασία/εμβάθυνση.

παραμύθι
❖ Φύλλο εφαρμογής «Από το αμύγδαλο στην αμυγδαλιά».



Λήψη αρχείου
❖ Δημιουργία παιχνιδιού λογικομαθηματικών συσχετίσεων: καρτέλες χρονικής ακολουθίας με τα στάδια ανάπτυξης ενός δέντρου.

ΚΑΡΤΕΛΕΣ ΠΑΙΧΝΙΔΙ

ΣΕΤ 1

ΣΕΤ 2

❖ Άσκηση εμπέδωσης/παιχνίδι στον υπολογιστή: “Από τον σπόρο στο δέντρο. Βάζω τις κάρτες στη σωστή σειρά”.

ΤΠΕ

❖ Σχετικά φύλλα εφαρμογής που εστιάζουν στη Γλώσσα και στην Εικαστική έκφραση.Φ.Ε. ΓΡΑΦΗ ΣΠΟΡΟΣ

Φ.Ε. ΣΠΟΡΟΣ

2ο Εργαστήριο: «Δέντρα πηγή ζωής»

M

2ο Εργαστήριο: «Δέντρα πηγή ζωής»
❖ Συζήτηση στην ολομέλεια, αναζήτηση πληροφοριών, παρατήρηση. Ανταλλαγή απόψεων/εμπειριών σχετικών με την προσφορά του δάσους (οξυγόνο/σωματική υγεία, επαφή με τη φύση/ψυχική υγεία, παροχή ξυλείας, χαρτιού, φρούτων, βοτάνων, φαρμακευτικών φυτών).

K

Α

4
❖ Αναφορά στην ευεργετική επίδραση των δασών στη βελτίωση του κλίματος της περιοχής, στην προστασία από πλημμύρες, στη στέγαση ζώων.

ΔΑΣΗ 1

ΔΑΣΗ 2
❖ Αναφορά στους κινδύνους που απειλούν το δάσος (υπερβολική υλοτόμηση για ξυλεία/θέρμανση, πυρκαγιές από υψηλή θερμοκρασία, γυαλιά, εμπρησμό, ανθρώπινη απροσεξία/ανευθυνότητα).

ΚΑΜΜΕΝΑ 2

ΚΑΜΜΕΝΑ 2 1
❖ Εύρεση τρόπων προστασίας του δάσους (ανακύκλωση, συμμετοχή σε αναδασώσεις, ευαισθητοποίηση της κοινωνίας, κλήση άμεσης δράσης σε περίπτωση πυρκαγιάς).

Π

Δ

I

Οι εικαστικές δημιουργίες είναι έργα των μαθητών/μαθητριών με μαρκαδόρους και κηροπαστέλ. Το δίπτυχο αποδίδει την ευεργετική αξία του δάσους (αριστερή απεικόνιση) και τους κινδύνους/φυσικές καταστροφές (δεξιά απεικόνιση).

 

1ο Εργαστήριο: «Γνωριμία με το δέντρο»

ΦΥΛΛΑ ΚΟΛΛΑΖ

1ο Εργαστήριο: «Γνωριμία με το δέντρο»
❖ Αναζήτηση πληροφοριών σχετικών με το θέμα κι εμπλουτισμός γνώσεων με τη βοήθεια του βιβλίου «Το δέντρο είναι ζωή», εκδόσεις: μαργαρίτα.

ΒΙΒΛΙΟ ΔΕΝΤΡΟ
❖ Εκμάθηση των μερών που αποτελούν τα δέντρα, διάκριση αυτών σε αειθαλή και φυλλοβόλα, παρατήρηση δέντρων στον αύλειο χώρο του σχολείου.

ΦΥΛΛΟΒΟΛΑ Π

ΑΕΙΘΑΛΗ Π

ΑΥΛΗ ΚΟΛΛΑΖ
❖ Γλωσσικά παιχνίδια με καρτέλες, στις οποίες αναγράφονται τα μέρη του δέντρου (λέξεις: «ΡΙΖΕΣ», «ΚΟΡΜΟΣ», «ΚΛΑΔΙΑ», «ΦΥΛΛΑ», «ΑΝΘΗ», «ΚΑΡΠΟΙ») και τα γράμματα που τις συνθέτουν. Συλλαβισμός των λέξεων, αναγνώριση του ήχου του αρχικού τους γράμματος και των επιμέρους γραμμάτων.

ΚΟΛΛΑΖ 2

ΚΟΛΛΑΖ ΛΕΞΕΙΣ
❖ Φύλλο εφαρμογής: «Τα μέρη του δέντρου». Αντιγραφή λέξεων, ζωγραφική φύλλων, ανθέων, καρπών και χρωμάτισμα της δημιουργίας.

Φ.Ε. Χ

ΦΕ ΚΟΛΛΑΖ

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ: «Φροντίζω το Περιβάλλον»

ΙΧΝΟΓΡΑΦΗΜΑΤΑΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
Θεματική Ενότητα: «Φροντίζω το Περιβάλλον»
Υποθεματική: «Φυσικές καταστροφές, Πολιτική προστασία»
Τίτλος: «Δέντρα πηγή ζωής. Το τελευταίο δέντρο»
Σκοπός και στόχοι
Σκοπός του προγράμματος είναι οι μαθητές/μαθήτριες:
❖ να αντιληφθούν την ωφελιμότητα/ευεργετική αξία των δέντρων και των δασών,
❖ να ευαισθητοποιηθούν στο ζήτημα των πυρκαγιών και των φυσικών καταστροφών,
❖ να προτείνουν τρόπους προστασίας των δασών,
❖ να υιοθετήσουν συμπεριφορές υπευθυνότητας και οικολογική συνείδηση.
Οι δραστηριότητες που επιλέχθηκαν στόχο έχουν να καλλιεργήσουν την/τις:
❖ δεξιότητες μάθησης 21ου αιώνα (4cs: Κριτική σκέψη, Επικοινωνία, Συνεργασία, Δημιουργικότητα),
❖ παραγωγική μάθηση μέσω των τεχνών και της δημιουργικότητας,
❖ ικανότητα έκφρασης μέσω εικαστικών δημιουργιών, διαδραστικών παιχνιδιών, κατασκευών,
❖ κοινωνικές δεξιότητες.

Φεβρουάριος 2025-Μάρτιος 2025