“Η σκιά και το σκοτάδι”

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ 2022-2023

ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Δημιουργώ και Καινοτομώ – Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία.

Τίτλος προγράμματος: «Γενηθήτω Φως».

ΚΟΛΛΑΖ

1ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ: Η σκιά και το σκοτάδι.

(εκτίμηση διάρκειας: 4 ώρες)

ΜΕΣΑ ΚΑΙ ΥΛΙΚΑ:

  • Βιβλίο: «Δε φοβάμαι το σκοτάδι, η ιστορία της μέρας και της νύχτας», Κατερίνα Γιαννίκου, εκδ. Μοντέρνοι Καιροί.
  • Ποικίλα υλικά δημιουργικής εικαστικής έκφρασης, όπως χαρτιά, μπογιές, πινέλα.
  • Πλαστικά ποτήρια, μαρκαδόροι, ζελατίνα, λαστιχάκια, φακός.
  • Ποικίλα αντικείμενα κατασκευασμένα από διαφορετικά υλικά τα οποία είναι διαφανή, ημιδιαφανή ή αδιαφανή.
  • Σχετικό φύλλα εργασίας/εμπέδωσης (πηγή: «Σχέδια εργασίας για το νηπιαγωγείο και το δημοτικό», Κ.Χριστόγερου και Κ. Αρμενιάκου, εκδ. Κέδρος).

ΣΤΟΧΟΙ:

  • Να συνδέσουν το σκοτάδι και τη σκιά με την έλλειψη του φωτός.
  • Να πειραματιστούν, να κάνουν υποθέσεις, να τις επαληθεύσουν και να εξάγουν συμπεράσματα.
  • Να ανακαλύψουν βιωματικά την ιδιότητα της διαπερατότητας του φωτός.
  • Να ομαδοποιήσουν διάφορα υλικά με βάση αυτή την ιδιότητα.
  • Να εκφραστούν δημιουργικά μέσα από ατομικές ή/και ομαδο-συνεργατικές εικαστικές δημιουργίες.
  • Να αποτυπώσουν όσα διδάχτηκαν και σε γραφικό επίπεδο/φύλλα εργασίας (οι σκιές των αντικειμένων).

ΔΡΑΣΕΙΣ:

  • Διαβάζουμε το βιβλίο της Κ. Γιαννίκου, «Δε φοβάμαι το σκοτάδι». Παρατηρούμε και περιγράφουμε τις εικόνες. Αντλούμε πληροφορίες και γνώση. Εκφράζουμε δικές μας σκέψεις και συναισθήματα.

ΠΛΑΙΣΙΟ

  • Εκτελούμε το πείραμα «Δημιουργία σκιάς»: τα παιδιά ζωγραφίζουν σε μεμβράνη στερεωμένη με λαστιχάκι στο στόμιο του ποτηριού. Κόβουμε τον πάτο του ποτηριού και τοποθετούμε τον φακό. Η σκιά της ζωγραφιάς τους προβάλλεται στον τοίχο.

2

  • Συγκεντρώνουμε από την τάξη και την αυλή μας ποικίλα αντικείμενα που προκαλούν την περιέργειά μας. Τα ομαδοποιούμε, όπως πιστεύουμε, σε τρεις κατηγορίες: διαφανή (γυαλί, ζελατίνα), ημιδιαφανή (χαρτί, ύφασμα), αδιαφανή (μέταλλο, ξύλο, πέτρα). Με τη βοήθεια του φακού επαληθεύουμε τις υποθέσεις μας.

1.1

1.2

  • Δημιουργούμε ομαδικά ή ατομικά μία «σκοτεινή» ζωγραφιά (δέντρο με σκοτεινό φόντο ή σκιά δέντρου με φωτεινό φόντο).

.jpg

.jpg

.jpg

  • Αντιστοιχίζουμε στο φύλλο εργασίας κάθε αντικείμενο με τη σκιά του (πηγή: «Σχέδια εργασίας για το νηπιαγωγείο και το δημοτικό», Κ.Χριστόγερου και Κ. Αρμενιάκου, εκδ. Κέδρος).

.Ε.ΣΚΙΑ

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ:

Η επιτυχία του εργαστηρίου θα εξαρτηθεί από τον βαθμό συμμετοχής των μαθητών/μαθητριών:

– σε παρατηρήσεις, πειραματισμούς, διερευνήσεις, εξαγωγή συμπερασμάτων και από την προσπάθειά τους να προσεγγίσουν τον επιστημονικό τρόπο σκέψης.

– σε δράσεις ομοδο-συνεργατικές (εικαστικές δημιουργίες, έκφραση μέσω της τέχνης) και από τον τρόπο που θα αποτυπώσουν τη γνώση που απέκτησαν σε σχετικά φύλλα εργασίας/εμπέδωσης.

Αφήστε μια απάντηση