ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ 2022-2023
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: Δημιουργώ και Καινοτομώ – Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία.
Τίτλος προγράμματος: «Γενηθήτω Φως».
1ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ: Η σκιά και το σκοτάδι.
(εκτίμηση διάρκειας: 4 ώρες)
ΜΕΣΑ ΚΑΙ ΥΛΙΚΑ:
- Βιβλίο: «Δε φοβάμαι το σκοτάδι, η ιστορία της μέρας και της νύχτας», Κατερίνα Γιαννίκου, εκδ. Μοντέρνοι Καιροί.
- Ποικίλα υλικά δημιουργικής εικαστικής έκφρασης, όπως χαρτιά, μπογιές, πινέλα.
- Πλαστικά ποτήρια, μαρκαδόροι, ζελατίνα, λαστιχάκια, φακός.
- Ποικίλα αντικείμενα κατασκευασμένα από διαφορετικά υλικά τα οποία είναι διαφανή, ημιδιαφανή ή αδιαφανή.
- Σχετικό φύλλα εργασίας/εμπέδωσης (πηγή: «Σχέδια εργασίας για το νηπιαγωγείο και το δημοτικό», Κ.Χριστόγερου και Κ. Αρμενιάκου, εκδ. Κέδρος).
ΣΤΟΧΟΙ:
- Να συνδέσουν το σκοτάδι και τη σκιά με την έλλειψη του φωτός.
- Να πειραματιστούν, να κάνουν υποθέσεις, να τις επαληθεύσουν και να εξάγουν συμπεράσματα.
- Να ανακαλύψουν βιωματικά την ιδιότητα της διαπερατότητας του φωτός.
- Να ομαδοποιήσουν διάφορα υλικά με βάση αυτή την ιδιότητα.
- Να εκφραστούν δημιουργικά μέσα από ατομικές ή/και ομαδο-συνεργατικές εικαστικές δημιουργίες.
- Να αποτυπώσουν όσα διδάχτηκαν και σε γραφικό επίπεδο/φύλλα εργασίας (οι σκιές των αντικειμένων).
ΔΡΑΣΕΙΣ:
- Διαβάζουμε το βιβλίο της Κ. Γιαννίκου, «Δε φοβάμαι το σκοτάδι». Παρατηρούμε και περιγράφουμε τις εικόνες. Αντλούμε πληροφορίες και γνώση. Εκφράζουμε δικές μας σκέψεις και συναισθήματα.
- Εκτελούμε το πείραμα «Δημιουργία σκιάς»: τα παιδιά ζωγραφίζουν σε μεμβράνη στερεωμένη με λαστιχάκι στο στόμιο του ποτηριού. Κόβουμε τον πάτο του ποτηριού και τοποθετούμε τον φακό. Η σκιά της ζωγραφιάς τους προβάλλεται στον τοίχο.
- Συγκεντρώνουμε από την τάξη και την αυλή μας ποικίλα αντικείμενα που προκαλούν την περιέργειά μας. Τα ομαδοποιούμε, όπως πιστεύουμε, σε τρεις κατηγορίες: διαφανή (γυαλί, ζελατίνα), ημιδιαφανή (χαρτί, ύφασμα), αδιαφανή (μέταλλο, ξύλο, πέτρα). Με τη βοήθεια του φακού επαληθεύουμε τις υποθέσεις μας.
- Δημιουργούμε ομαδικά ή ατομικά μία «σκοτεινή» ζωγραφιά (δέντρο με σκοτεινό φόντο ή σκιά δέντρου με φωτεινό φόντο).
- Αντιστοιχίζουμε στο φύλλο εργασίας κάθε αντικείμενο με τη σκιά του (πηγή: «Σχέδια εργασίας για το νηπιαγωγείο και το δημοτικό», Κ.Χριστόγερου και Κ. Αρμενιάκου, εκδ. Κέδρος).
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ:
Η επιτυχία του εργαστηρίου θα εξαρτηθεί από τον βαθμό συμμετοχής των μαθητών/μαθητριών:
– σε παρατηρήσεις, πειραματισμούς, διερευνήσεις, εξαγωγή συμπερασμάτων και από την προσπάθειά τους να προσεγγίσουν τον επιστημονικό τρόπο σκέψης.
– σε δράσεις ομοδο-συνεργατικές (εικαστικές δημιουργίες, έκφραση μέσω της τέχνης) και από τον τρόπο που θα αποτυπώσουν τη γνώση που απέκτησαν σε σχετικά φύλλα εργασίας/εμπέδωσης.