ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: STEAM
«Δημιουργώ και Καινοτομώ»
Τίτλος προγράμματος: «Ο αέρας»
3ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ: Γλωσσικά παιχνίδια
(εκτίμηση διάρκειας: 5 ώρες)
ΜΕΣΑ ΚΑΙ ΥΛIΚΑ:
- Καρτέλες με ονομασίες του αέρα: ΑΕΡΑΣ, ΑΝΕΜΟΣ, ΑΓΕΡΑΣ, ΑΥΡΑ και κάρτες με τα γράμματα που συνθέτουν αυτές.
- Εικόνες και καρτέλες με σύνθετες λέξεις.
- Παροιμίες σχετικές με τον αέρα.
- Χαρτιά Α4 και ποικίλα χρώματα.
- Φύλλο εργασίας/εμπέδωσης.
ΣΤΟΧΟΙ:
- Να συζητούν, να μοιράζονται εμπειρίες, να μαθαίνουν, να ανταλλάσσουν απόψεις, να επικοινωνούν. (γλώσσα, προφορική επικοινωνία)
- Να γνωρίσουν τον αέρα και τις διαφορετικές του ονομασίες. (γλώσσα, μελέτη περιβάλλοντος)
- Να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους με καινούριες λέξεις και έννοιες. (γλώσσα)
- Να δουλέψουν ομαδικά και δημιουργικά τηρώντας τους κανόνες λειτουργίας της ομάδας. (κοινωνικοποίηση, προφορική επικοινωνία)
- Να εκφραστούν καλλιτεχνικά μέσα από το θέμα. (εικαστικά)
- Να μεταφέρουν τις γνώσεις που απέκτησαν και σε γραφικό επίπεδο, φύλλα εργασίας/εμπέδωσης. (γλώσσα, μελέτη περιβάλλοντος)
ΔΡΑΣΕΙΣ:
Γλωσσικά παιχνίδια:
- Χρησιμοποιώντας καρτέλες, στις οποίες αναγράφονται οι διαφορετικές ονομασίες του αέρα (λέξεις: ΑΕΡΑΣ, ΑΝΕΜΟΣ, ΑΓΕΡΑΣ, ΑΥΡΑ) και των γραμμάτων που τις συνθέτουν, οι μαθητές/τριες συλλαβίζουν τις λέξεις, εντοπίζουν τον ήχο του αρχικού τους γράμματος, αναγνωρίζουν τα επιμέρους γράμματά τους και τις απομνημονεύουν.
- Με την βοήθεια εικόνων προσπαθούν να αναγνωρίσουν, να «διαβάσουν» τις λέξεις και να διακρίνουν, να μαντέψουν την σύνθετη λέξη που προκύπτει.
- Οι μαθητές/τριες έρχονται σε επαφή με παροιμίες και εκφράσεις με τον αέρα και συζητάμε την σημασία τους: α)Όπου φυσάει ο άνεμος, πάει (παρασύρεται), β)Περί ανέμων και υδάτων (λόγια, συνομιλίες άνευ σημασίας), γ)Ώρα καλή στην πρύμνη σου και αέρα στα πανιά σου (να μην βρεθεί κανένα εμπόδιο στο δρόμο σου).
- Δημιουργία παραμυθιού από τους μαθητές/τριες. Οι μαθητές/τριες ξεκινώντας με την φράση: «Μια μέρα με πολύ αέρα….» συνεχίζουν την ιστορία και δημιουργούν το δικό τους παραμύθι. Στη συνέχεια, χωρισμένοι σε ομάδες εικονογραφούν το παραμύθι τους.
Το παραμύθι του αέρα
Ένα παραμύθι που έγραψαν και εικονογράφησαν οι μαθητές του Τμήματος 1
Περισσότερες λεπτομέρειες κι ένα παιχνίδι με τις εικόνες του παραμυθιού εδώ
- Φύλλο εργασίας/εμπέδωσης για τους φακέλους (portfolio) των μαθητών/μαθητριών: «Βάψε κίτρινα τα μπαλόνια του ήλιου και γαλάζια του αέρα».
(Πηγή φύλλου εργασίας: το βιβλίο «Σχέδια εργασίας για το νηπιαγωγείο και το δημοτικό, Χριστόγερου Κατερίνα & Αρμενάκου Κωνσταντίνα», εκδόσεις: ΚΕΔΡΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ. Τα πνευματικά δικαιώματα ανήκουν στους δημιουργούς, χρησιμοποιείται μόνο για εκπαιδευτικούς σκοπούς.)
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ
Η αξιολόγηση θα γίνει μέσω του βαθμού εκδήλωσης ενδιαφέροντος των μαθητών/τριών γύρω από το θέμα, του βαθμού συμμετοχής τους στις συζητήσεις και δράσεις που έχουν επιλεγεί, καθώς και μέσω των γνώσεων που αποκτήθηκαν μετά το πέρας του εργαστηρίου.