ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ
ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: STEM
«Δημιουργώ και Καινοτομώ»
Τίτλος προγράμματος: «Ο αέρας»
1ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ: Ο άνεμος και τα σημεία του ορίζοντα
(εκτίμηση διάρκειας: 5 ώρες)
ΜΕΣΑ ΚΑΙ ΥΛIΚΑ:
- Βιβλίο Μυθολογία 5 «Οι Μοίρες, ο Προμηθέας, η Πανδώρα, ο Δευκαλίωνας και οι Άνεμοι», Σοφία Ζαραμπούκα, εκδόσεις: Κέδρος.
- Αυτοσχέδια πυξίδα.
- Πυξίδα.
- Bee-bot.
- Ποικίλα χρώματα και υλικά για εικαστικές δημιουργίες.
ΣΤΟΧΟΙ:
- Να ψυχαγωγούνται με την ανάγνωση κειμένων της μυθολογίας. (μυθολογία, παιδική λογοτεχνία, γλώσσα)
- Να αναγνωρίζουν τα σημεία του ορίζοντα και τα ονόματα των ανέμων που αντιστοιχούν σε αυτά. (μελέτη περιβάλλοντος)
(οι άνεμοι: κολλάζ, Τμήμα 1ο)
- Να εκφράζονται ατομικά και ομαδο-συνεργατικά μέσω της εικαστικής τέχνης. (εικαστικά)
- Να εξοικειώνονται με την παρατήρηση, τον πειραματισμό και τη χρήση απλών ρομπότ. (Bee-bot, ρομποτική)
- Να δίνουν και να ακολουθούν απλές οδηγίες μετακίνησης, αρχικά βιώνοντας την κίνηση του ρομπότ με το σώμα τους και κατόπιν κινώντας τη Bee-bot στο χώρο. (μαθηματικά: χωροχρονικές σχέσεις, ρομποτική)
ΔΡΑΣΕΙΣ:
- Ανάγνωση μυθολογίας. Ανάγνωση από την παιδαγωγό του μύθου που αναφέρεται στο πως ο Δίας έκλεισε τους τέσσερεις ανέμους σε ασκό και ανέθεσε στον Αίολο να τους φυλάει, από το βιβλίο της Ζαραμπούκα. Συζήτηση με τους μαθητές/τριες ,περιγραφή εικόνων και ανα-αφήγηση του μύθου από αυτούς/αυτές.
- Παρατήρηση της πυξίδας. Προβληματισμοί για το τι σημαίνουν τα γράμματα που φέρει, σε τι χρησιμεύει και σε ποιον.
- Κατασκευή αυτοσχέδιας πυξίδας.
(κατασκευή αυτοσχέδιας πυξίδας: τα σημεία του ορίζοντα και οι άνεμοι, Τμήμα 1ο)
- Χρήση Bee-bot. Βίωση της κίνησης ενός ρομπότ με το σώμα τους. Χρήση της Bee-bot αρχικά ακολουθώντας τις οδηγίες της εκπαιδευτικού και στη συνέχεια δίνοντας οδηγίες στους συμμαθητές/τριες τους.
- Εικαστική δημιουργία. Δημιουργία ατομικών ιχνογραφημάτων ή ομαδικών συνθέσεων (ανάλογα με τα ενδιαφέροντα των μαθητών/τριών) με τις προσωποποιημένες μορφές των ανέμων κι έχοντας ως έμπνευση την εικονογράφηση του βιβλίου της Ζαραμπούκα.
(ατομικά ιχνογραφήματα, απεικόνιση των ανέμων, Τμήμα 1ο)
- Φύλλο εργασίας/εμπέδωσης για τους φακέλους των μαθητών/μαθητριών (portfolio): «Πυξίδα-άνεμοι»
(Πηγή: “Σχέδια εργασίας για το νηπιαγωγείο και το δημοτικό, Χριστόγερου Κατερίνα & Αρμενάκου Κωνσταντίνα”, εκδόσεις: ΚΕΔΡΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ. Τα πνευματικά δικαιώματα ανήκουν στους δημιουργούς, χρησιμοποιείται μόνο για εκπαιδευτικούς σκοπούς)
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ:
Η επιτυχία του εργαστηρίου θα εξαρτηθεί από το ενδιαφέρον και από τον βαθμό συμμετοχής των παιδιών στις συζητήσεις, στο παιχνίδι με τη Bee-bot, στις εικαστικές δημιουργίες, καθώς και από τις γνώσεις που θα έχουν αποκτήσει μετά την ολοκλήρωσή του.