Στα ίχνη της ιστορίας

Πόλεμος του ’40

1ο εργαστήριο: Β΄ Παγκόσμιος πόλεμος

Αρχικά οι  μαθητές παρακολούθησαν  ντοκιμαντέρ για τον Β΄ παγκόσμιο πόλεμο και τον πόλεμο του 1940 με τίτλο “Σχολικό Ντοκιμαντέρ για την 28η Οκτωβρίου και Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο – Μέρος 1o” και “Σχολικό Ντοκιμαντέρ για την 28η Οκτωβρίου και Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο – Μέρος 2o

Έπειτα ακολούθησε συζήτηση στηριζόμενη σε όσα παρακολούθησαν στο ντοκιμαντέρ αλλά και στο βιβλίο της ιστορίας και συγκεκριμένα στα μαθήματα «Το Αλβανικό Έπος» και «Η γερμανική επίθεση και ο Β΄ Παγκόσμιος πόλεμος». Ανάμεσα σε αυτά που συζητήθηκαν ήταν και ο βομβαρδισμός στο Ναγκασάκι. Προβλήθηκαν μάλιστα και σχετικά βίντεο «Βομβαρδισμός στο Ναγκασάκι»   και « Σαν σήμερα η ατομική βόμβα εξαφανίζει την Χιροσίμα –Πριν από 73 χρόνια».

Στο τέλος δημιουργήσαμε μια γραμμή του χρόνου  με  σημαντικές ημερομηνίες του Β΄ Παγκοσμίου πολέμου.

2ο εργαστήριο: Η Κατοχή και οι θηριωδίες των κατακτητών

Οι μαθητές διαβάζουν το κείμενο του βιβλίου τους «Ήρθαν (Και όλα έγιναν σαν ξένα)» και επικεντρώνονται στις δυσκολίες που αντιμετώπιζαν οι άνθρωποι στα χρόνια της Κατοχής. Αμέσως μετά ακούνε ηχητικό ντοκουμέντο για τα δύσκολα χρόνια της Κατοχής (πείνα, φτώχια, μαύρη αγορά…). Ακολουθεί συζήτηση γύρω από τις πληροφορίες που τους δόθηκαν από την ακρόαση και δεν τις γνώριζαν.

Ακολούθησε η προβολή της ταινίας «Τα λουλούδια μαράθηκαν νωρίς» (9ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Χανίων, 20/10/2021-30/10/2021). Η ταινία αφορά το μαρτυρικό χωριό των Χανίων Κακόπετρο και τις θηριωδίες στις οποίες προέβησαν οι Γερμανοί στις 28 Αυγούστου του 1944. Μετά το τέλος της προβολής οι μαθητές σχολίασαν μεταξύ άλλων τα δεινά που επιφέρει ο πόλεμος. Κάποια μαθήτρια μάλιστα ευχήθηκε να μη ζήσει ποτέ κάποιον πόλεμο και ανέφερε ότι τώρα που γνωρίζει τι προκαλεί ο πόλεμος θα προσπαθήσει να πείσει τους μεγάλους να μην κάνουν πολέμους.

Οι μαθητές είχαν συγκεντρώσει σημαντικές ημερομηνίες  που σχετίζονταν με τον πόλεμο, την κατοχή και την απελευθέρωση της Ελλάδα κι έτσι φτιάξαμε μια ακόμη γραμμή του χρόνου.

3ο εργαστήριο: Τα παιδιά στην Κατοχή

Αρχικά, μελετήσαμε τα κείμενα με τίτλο «Παιδιά που σαλτάρουν» και «Ο φόβος έχει πόδια», τα οποία αναφέρονται στα παιδιά και στη δράση τους στην Κατοχή. Ακολούθησε προβολή της ταινίας «Το ξυπόλητο τάγμα» και συζήτηση γύρω από το θέμα.  Στο τέλος αποφασίσαμε να φτιάξουμε κι εμείς ένα «έκτακτο παράρτημα» με τίτλο «Η κατοχή, εικόνες και σκέψεις των παιδιών…». Τα παιδιά έγραψαν για το σκοπό αυτό τις σκέψεις τους και έπειτα έφτιαξαν και μια ζωγραφιά.

4ο εργαστήριο

Στο κλείσιμο των δραστηριοτήτων οι μαθητές παρακολούθησαν το animation με τίτλο «Ο Ντούτσε αφηγείται». Ολοκληρώνοντας παρακολουθήσαμε απόσπασμα από το θέατρο σκιών του Θανάση Σπυρόπουλου με τίτλο «Ο Καραγκιόζης Γερμανοκρατούμενος και ο Τορπιλισμός της Έλλης».

 

Ολοκαύτωμα των Εβραίων

Οι μαθητές ρωτήθηκαν τι τους φέρνει στο μυαλό η λέξη “Ολοκαύτωμα”, δημιούργησαν ένα συννεφόλεξο και έπειτα παρακολούθησαν το βίντεο με τίτλο “Ολοκαύτωμα”, το οποίο έχει δημιουργηθεί από την κ. Αλεξάνδρα Μούρτζη. Αμέσως μετά χωρίστηκαν σε 4 ομάδες μέσω στης λειτουργίας breakoutseason της webex και μελέτησαν τα εξής κείμενα: Αλέξανδρος Σιμχά, Σήφης Βεντούρας, Μωρίς Γκατένο, Ροζίνα Πάρδο, τα οποία αφορούν στη ζωή Ελλήνων Εβραιόπουλων την περίοδο και της Κατοχής.

Μέσα από τα κείμενα αυτά μελέτησαν:

  • Ποια δικαιώματα κάθε οικογένειας καταπατήθηκαν.
  • Με ποιους τρόπους αντέδρασε κάθε οικογένεια στην καταπάτηση των δικαιωμάτων.
  • Με ποιους τρόπους μπορούμε να δράσουμε σήμερα για να αποτρέψουμε τέτοια φαινόμενα.

 

Εικονική Ξενάγηση στο Μουσείο Ελληνικής Παιδείας

 

Η Χάρτα του Ρήγα Φεραίου στον ψηφιακό κόσμο

Με την ολοκλήρωση της Γ΄ ενότητας της Ιστορίας “Η Μεγάλη Επανάσταση (1821-1830)” πραγματοποιήθηκε εικονική ξενάγηση στο Μουσείο Ελληνικής Παιδείας που βρίσκεται στην Καλαμπάκα. Οι μαθητές-τριες εμπλούτισαν τις γνώσεις τους σε σχέση με την Ελληνική Επανάσταση του ’21. Έμαθαν για το κρυφό σκολειό, για τα βιβλία που χρησιμοποιούσαν οι μαθητές… Μίλησαν για τον Μεγάλο Σπορέα, τον Ρήγα Φεραίο ή Βελεστινλή και τους παρουσιάστηκε η Χάρτα του Ρήγα, η οποία τυπώθηκε στη Βιέννη (1796-97). Επιπρόσθετα, ανέλυσαν κάποιους από τους 24 πίνακες που ζήτησε ο Μακρυγιάννης να δημιουργηθούν και οι οποίοι χαρίστηκαν στις Μεγάλες Δυνάμεις. Τέλος, έγινε αναφορά στη Φιλική Εταιρεία και στον κώδικα που χρησιμοποιούσαν οι Φιλικοί για να μπορούν να αναγνωρίζονται μεταξύ τους  και να επικοινωνούν.

ΠΑΤΗΣΤΕ ΕΔΩ

 

 

25η Μαρτίου

Προβολή των εγκεκριμένων από το Υπουργείο Παιδείας ταινιών “Πολιορκία” και “Έξοδος 1826” στις 22 και 23 Μαρτίου. Ενασχόληση με τα “Παιδιά της Σαμαρίνας” και την αυτοθυσία τους.

thumbnail 1

thumbnail

 

Παρακολούθηση του θεατρικού έργου “Μαντώ-Η ηρωίδα της Μυκόνου”

20220407 095954

20220407 100452