6ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Επηρεάζω και επηρεάζομαι

1η δραστηριότητα: «Είμαι ξεχωριστός…»

Στον κύκλο όπως κάθονται οι μαθητές ξεκινάει κάποιος λέγοντας την φράση: «Νιώθω ότι είμαι ο μοναδικός σε αυτόν τον κύκλο γιατί …» και  ψάχνει να βρει κάτι το οποίο το έχει μόνο αυτός ή το έχει κάνει μόνο ο ίδιος και κανένας άλλος μέσα στον κύκλο. Αν κάποιος ή κάποιοι έχουν αυτό που λέει τότε πηγαίνουν και κάθονται κοντά του. Σκοπός του παιχνιδιού είναι να κερδίσει αυτός στον οποίο δίπλα δεν θα καθίσει κανένας και θα είναι μοναδικός στον κύκλο.

 2η δραστηριότητα: «Τώρα αποφασίζω εγώ!»

Ένα παιδί σηκώνεται στη μέση του κύκλο απ’ όπου  έχει την εποπτεία όλου του χώρου και αποφασίζει για ένα διάστημα τι πρέπει να κάνουν τα άλλα παιδιά. Τα υπόλοιπα παιδιά πρέπει να ακούνε τις οδηγίες του και να κάνουν όλα όσα τους ζητά χωρίς να παραπονιούνται. Αν σε ένα παιδί δεν έρχονται ιδέες για το τι εντολές να δώσει, μπορεί να ορίσει έναν σύμβουλο που θα τον βοηθήσει με μερικές καλές ιδέες. Αφού εκτελεστούν χωρίς μουρμούρες οι εντολές του, είναι η σειρά ενός άλλου παιδιού να μοιράσει εντολές.

Μετά κάθονται στον κύκλο και ανταλλάσσουν τις εμπειρίες τους.

  • Πώς νιώθει κανείς όταν είναι αρχηγός;
  • Μήπως υπάρχουν καταστάσεις στη ζωή όπου τα παιδιά αισθάνονται έτσι και έχουν πράγματι τόσο μεγάλη δύναμη;
  • Για ποιο λόγο οι γονείς θέλουν να αποφασίζουν πάντα για τόσα πολλά;
  • Πως αισθάνεται κανείς όταν είναι υποχρεωμένος να κάνει πάντα ότι τον διατάζουν;
  • Σε τέτοιες συνθήκες υπάρχουν καλά και καλά συναισθήματα;
  • Αν τα παιδιά μπορούσαν να κανονίζουν πάντα ένα πράγμα, τι θα ήταν αυτό;

 3η δραστηριότητα: Βασική δραστηριότητα: «Επιρροές – επιλογές»

Με καταιγισμό ιδεών οι μαθητές λένε για τις αποφάσεις που παίρνουν καθημερινά στην ζωή τους. Οι αποφάσεις αυτές μπορεί να είναι από τις πιο απλές που παίρνουν αυτόματα χωρίς να σκεφτούν πολύ (π.χ. τι θα φορέσουν στο σχολείο, αν θα δουν τηλεόραση ή θα παίξουν στον ελεύθερο χρόνο) αλλά και αποφάσεις που είναι πιο σημαντικές και χρειάζονται περισσότερο χρόνο (π.χ. τι θέλουν να γίνουν όταν μεγαλώσουν)20211111 112625

Σε ένα χαρτί Α4 ζητείται από τους μαθητές να σχηματίσουν έναν κύκλο μέσα στον οποίο γράφουν «Ποιος μας επηρεάζει» & διάφορες ακτίνες που θα οδηγούν στα άτομα αυτά. Τα παιδιά  γράφουν σε κάθε ακτίνα ποιος τους επηρεάζει στις διάφορες αποφάσεις που λαμβάνουν καθημερινά (π.χ. ο εαυτός μας, συγγενείς, δάσκαλοι, οι φίλοι μας, τα ΜΜΕ, η τηλεόραση και τα περιοδικά).

Έπειτα ζητάμε να σηκωθούν 5 εθελοντές. Δίνονται ανακατεμένες πέντε κάρτες, η καθεμία από τις οποίες περιέχει μια συλλαβή από τη λέξη ΕΠΙΛΟΓΗ. Όταν τα παιδιά να σχηματίσουν την λέξη γίνεται συζήτηση για τη σημασία της… Ποια είναι η αξία της στην καθημερινή μας ζωή… Με ποιον τρόπο κάνουμε τις επιλογές μας…

 20211111 104504

Βήματα επιλογής

Ζητάμε στη συνέχεια από ένα παιδί να σηκωθεί και να γυρίσει από την άλλη πλευρά την πρώτη συλλαβή και να διαβάσει την λέξη που βλέπει να κρύβεται από πίσω. Σχολιάζουμε το πρώτο βήμα «σταματώ και σκέφτομαι» και βοηθάμε για την κατανόηση του, με παραδείγματα από την καθημερινότητα. Το ίδιο γίνεται και με τις υπόλοιπες συλλαβές και τα βήματα που κρύβονται από πίσω. Στο τέλος πραγματοποιείται συζήτηση για τη σειρά με την οποία είναι τοποθετημένες οι λέξεις που είδαν:

  1. σταματώ και σκέφτομαι,20211111 110354
  2. προβλέπω τις συνέπειες,
  3. ζυγίζω τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα,
  4. προχωρώ,
  5. σκέφτομαι και αξιολογώ

Το εργαστήριο ολοκληρώνεται λέγοντας κάθε μαθητής  ένα σημαντικό πράγμα που κρατάει για τον εαυτό του από τη σημερινή συνάντηση.

Οι δραστηριότητες του εργαστηρίου προέρχονται από παλαιότερη συνεργασία με το Κέντρο Πρόληψης «ΘΗΣΕΑΣ ΚΥΚΛΑΔΩΝ»