3ο ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ: Είμαστε παρέα…επικοινωνούμε ωραία

1η δραστηριότητα (αφόρμηση):
Το εργαστήρι ξεκινάει με την ομάδα καθισμένη σε κύκλο. και συζήτηση για το πώς αισθάνονται τώρα που αρχίζει το 3ο εργαστήριο. Έπειτα γίνεται μια σύντομη αναφορά στην προηγούμενη συνάντηση, εστιάζοντας κυρίως στο πόσο σημαντική, αλλά δύσκολη μπορεί να γίνει η συνεργασία.
2η δραστηριότητα: «Μεταφέρουμε σωστά το μήνυμα»
Κάθε παιδί παίρνει από ένα χαρτάκι & γράφει το όνομα του και κρατώντας το χαρτάκι κινείται ελεύθερα στον χώρο. Μόλις  δοθεί “σήμα” από τη δασκάλα, συναντάει ο καθένας κάποιον, τον χαιρετάει, του δίνει το χαρτάκι με το όνομα του λέγοντας τρία στοιχεία για τον εαυτό του (π.χ. τι του αρέσει να κάνει στον ελεύθερο χρόνο του). Ο άλλος με την σειρά του κάνει το ίδιο. Μόλις το κάθε ζευγάρι τελειώνει τη συζήτηση αρχίζουν πάλι να κινούνται στο χώρο. Όταν δοθεί και πάλι το σήμα, τα παιδιά πλησιάζουν κάποιον άλλον. Γίνεται πάλι η ίδια διαδικασία, χαιρετιούνται, λένε το όνομα τους αλλά… στη συνέχεια δείχνουν με ποιον μιλήσανε προηγουμένως, δίνοντας το χαρτάκι με το όνομα του και τις πληροφορίες που τους έδωσε με όση περισσότερη ακρίβεια μπορούνε. Το ίδιο κάνει και ο άλλος. Με το τρίτο άτομο που θα ξανασυναντηθούν, θα του συστηθούν πάλι και θα μιλήσουν για το άτομο που γράφει το χαρτάκι τους.
Με το τέλος της διαδικασίας μαζεύονται πάλι σε κύκλο. Το κάθε παιδί παρουσιάζει αυτόν του οποίου το όνομα είναι γραμμένο πάνω στο χαρτάκι που κρατάει. Αυτός για τον οποίο μιλάει θ’ ακούσει πρώτα και στο τέλος θα διορθώσει και θα συμπληρώσει τυχόν πληροφορίες που άλλαξαν ή παραπληροφορήθηκαν στη διαδρομή.
Με την επιστροφή τους στον κύκλο ακολούθησε συζήτηση για τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν στο να μεταφέρουν το μήνυμα που άκουσαν.

 

 δραστηριότητα :«Επικοινωνούμε πλάτη με πλάτη»
Τα παιδιά διαλέγουν μια κάρτα που έχει γραμμένο το όνομα ενός ζώου (8 ζώα για 16 παιδιά). Κλείνουν τα μάτια τους και αρχίζουν να κάνουν τον χαρακτηριστικό ήχο που κάνει το ζώο που έχουν κινούμενα στο χώρο του γηπέδου και προσπαθώντας να ακούσουν προσεκτικά τον παρόμοιο ήχο που θα κάνει κάποιος άλλος ώστε να τον βρει και να γίνουν ζευγάρι.
Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας τα παιδιά κάθονται σε δυάδες πλάτη με πλάτη και τους δίνεται η εξής οδηγία… Πρώτα το ένα παιδί μιλάει για ένα λεπτό για το ποιες ήταν οι αγαπημένες του διακοπές και γιατί ή για όποιο άλλο θέμα επιθυμεί. Το άλλο παιδί δεν μιλάει, απλά προσπαθεί να ακούσει και μετά γίνεται το αντίθετο.
Με την ολοκλήρωση της δραστηριότητας τα παιδιά αναφέρθηκαν στο πως ένιωσαν και αν ήταν εύκολο να ακούσουν, αν τους φάνηκε εύκολο να μιλάνε στον αέρα …

 

4η δραστηριότητα :Επικοινωνούμε ταυτόχρονα
Τα παιδιά καθισμένα πάλι σε δυάδες αλλά αυτή τη φορά το ένα απέναντι με το άλλο μιλάνε ταυτόχρονα για το
τι είναι αυτό που τους αρέσει πάρα πολύ στο σχολείο και τι είναι αυτό που δεν τους αρέσει και τους δυσκολεύει ή για οποιοδήποτε άλλο θέμα επιθυμούν. Ενώ μιλάνε θα πρέπει να προσπαθήσουν να ακούσουν και το συμμαθητή τους.
Στο τέλος της δραστηριότητας ρωτήθηκαν τα παιδιά αν μπορούσαν να ακούσουν τι έλεγε το ταίρι τους και αν
αισθάνονταν ότι τους άκουγαν.
5η δραστηριότητα (παρουσίαση σεναρίων):«Αδιαφορούμε – ακούμε»
Αυτή τη φορά τα παιδιά καλούνται να εργαστούν πάλι σε ζευγάρια. Η οδηγία αυτή τη φορά είναι η εξής…Το ένα παιδί μιλάει για κάποιο θέμα που το ενδιαφέρει ενώ το ζευγάρι του αδιαφορεί και εκφράζει την αδιαφορία του με όποιον τρόπο επιθυμεί. Στη συνέχεια οι ρόλοι άλλαξαν.

 

6η δραστηριότητα: «Επικοινωνία & συναίσθημα μέσα από την έκφραση του προσώπου»
Τα παιδιά παίρνουν μέσα από τη “σοφή κουκουβάγια” από ένα χαρτάκι. Το κάθε χαρτάκι περιέχει μια φράση που θα πρέπει να λένε και ένα συναίσθημα το οποίο όμως θα το εκφράζουν. Το συναίσθημα που θα εκφράζουν είναι αντίθετο από αυτό που θα λένε, οπότε θα πρέπει να είναι καλοί ηθοποιοί. Ο καθένας με την σειρά του θα λέει την φράση του αλλά η έκφραση του προσώπου του θα είναι διαφορετική.
Φράση:                                                                  Συναίσθημα – Έκφραση προσώπου:
Eίμαι στεναχωρημένος!                                                          Χαμογελάω!
Eίμαι χαλαρός!                                                                Σφίγγω τα δόντια μου!
Eίμαι ήρεμος!                                                 Κουνάω νευρικά τα χέρια μου & το πόδι μου!
Eίμαι πολύ χαρούμενος!                                                  Έχω θλιμμένο ύφος!
Έχω κακή διάθεση!                                                                  Χαμογελάω!
Έχω καλή διάθεση!                                                              Έχω άγριο ύφος!
Σε συμπαθώ πολύ!                                                            Ξινίζω τα μούτρα μου!
Είμαι θυμωμένος!                                                                      Χαμογελάω!
Το καλοκαίρι πέρασα τέλεια!                                                       Κλαίω!
Στο τέλος της δραστηριότητας τα παιδιά συζήτησαν και κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι όταν οι άνθρωποι λένε κάτι δεν είναι απαραίτητα και αυτό που νιώθουν. Το ύφος που έχουμε όταν μιλάμε είναι εξίσου σημαντικό όσο αυτό που λέμε.

 

7η δραστηριότητα : “Επικοινωνούμε καλύτερα όταν…”
Σαν τελευταία δραστηριότητα ζητήθηκε από τα παιδιά να γράψουν πότε τελικά επικοινωνούμε καλύτερα. Αποφάσισαν μάλιστα να φτιάξουν αφίσα με τις αρχές μιας σωστής επικοινωνίας, την οποία θα μοιράσουν και στις άλλες τάξεις.
Οι δραστηριότητες του εργαστηρίου προέρχονται από παλαιότερη συνεργασία με το Κέντρο Πρόληψης «ΘΗΣΕΑΣ ΚΥΚΛΑΔΩΝ»