Οι φυσικές επιστήμες είναι ένα θεματικό πεδίο που προσφέρει στα παιδιά του νηπιαγωγείου την ευκαιρία να εξερευνήσουν και να κατανοήσουν τον κόσμο που τα περιβάλλει. Μέσα από την παρατήρηση, την εξερεύνηση και την πειραματική δράση, τα παιδιά αναπτύσσουν την ικανότητά τους να κατανοούν φυσικά φαινόμενα και να αναγνωρίζουν σχέσεις αιτίου και αποτελέσματος. Το νηπιαγωγείο αποτελεί το ιδανικό περιβάλλον για την εισαγωγή τους στις βασικές αρχές των φυσικών επιστημών, αφού μέσω της βιωματικής μάθησης και της κοινωνικής αλληλεπίδρασης οικοδομείται η γνώση, ενώ οι μικροί μαθητές αναπτύσσουν τη φυσική τους περιέργεια και τη δημιουργικότητα.
Στο νηπιαγωγείο μας υλοποιήθηκε δράση για το φυσικό φαινόμενο του μαγνητισμού,στο 5ο τμήμα, με υπεύθυνη εκπαιδευτικό την κ.Βίκυ Δεσίκου. Τη δράση παρακολούθησαν όλοι οι μαθητές/τριες του νηπιαγωγείου με τις εκπαιδευτικούς τους, στα πλαίσια της συνεργασίας μεταξύ των τμημάτων και της ανταλλαγής καλών πρακτικών.Η δράση, είχε στόχο τα παιδιά να αποκτήσουν γνώσεις σχετικά με την έννοια του μαγνητισμού, να κατανοήσουν ποια αντικείμενα έλκονται και ποια απωθούνται και ότι οι αντίθετοι πόλοι έλκονται ενώ οι όμοιοι απωθούνται.Μέσα σε ένα διερευνητικό περιβάλλον και με τη συνεργασία των γονέων, δημιουργήθηκε αρχικά το κέντρο μάθησης για το Μαγνητισμό,το οποίο περιείχε μαγνήτες, υλικά που έλκονται από το μαγνήτη και άλλα που απωθούνται,βιβλία, σχετικές ζωγραφιές των παιδιών και φυσικά…τον κ.Ρομέο τον επιστημονικό μας συνεργάτη!Ο εμπλουτισμός της γωνιάς έγινε με τη συμμετοχή των γονέων,τους οποίους ευχαριστούμε θερμά!

Η δράση σχεδιάστηκε και οργανώθηκε ακολουθώντας τις εξής φάσεις:
Η πρώτη φάση είχε τίτλο « Ο Ρούντολφ κολλημένος, βοήθεια ζητά απεγνωσμένος». Μέσω της online εφαρμογής VOKI, στην οθόνη της τάξης μας παρουσιάστηκε ο Ρούντολφ, ο οποίος ζητούσε τη βοήθεια των παιδιών. Είχε κολλήσει στο χιόνι από τις ημέρες των γιορτών και δεν μπορούσε να γυρίσει πίσω, στον Βόρειο Πόλο. Κι όλα αυτά γιατί ένας κρυμμένος μαγνήτης που υπήρχε στο χιόνι, τον τράβηξε και δεν τον άφηνε να φύγει. Εκείνη την ημέρα μάλιστα ο ίδιος φορούσε και τα καινούρια του σιδερένια παπούτσια! Τα παιδιά προβληματίστηκαν και εξέφρασαν τις αρχικές του ιδέες για τον μαγνητισμό, οι οποίες καταγράφηκαν σε πίνακα. Εδώ πρέπει να τονιστεί ότι όλες οι απόψεις των παιδιών καταγράφονται, και οι λανθασμένες, γιατί αποτελούν αφορμή για διερεύνηση και αναζήτηση.
Στη δεύτερη φάση με τίτλο «Με γνώση και παιχνίδι απάντηση θα βρούμε τον φίλο μας τον Ρούντολφ να βοηθήσουμε μπορούμε», ο Ρομέο, η κούκλα επιστημονικός συνεργάτης της τάξης μας εμφανίζεται στην παρεούλα και ενημερώνει τα παιδιά ότι θα δουν ένα εκπαιδευτικό βίντεο για τον μαγνητισμό και μετά θα συζητήσουν. Στο τέλος του βίντεο, ο Ρομέο ρωτάει τα παιδιά τι θέλουν να μάθουν σχετικά με τον μαγνητισμό και οι ερωτήσεις τους καταγράφονται στον πίνακα.
Ακολουθεί παιχνίδι με τα παιδιά να χωρίζονται σε ομάδες και να δοκιμάζουν με τους μαγνήτες που υπάρχουν στα τραπεζάκια διάφορα υλικά, για να δουν ποια είναι αυτά που μαγνητίζονται και ποια όχι. Μετά το παιχνίδι αυτό ,συγκεντρώνονται στην παρεούλα και συμπληρώνουν πίνακα διπλής εισόδου, βάζοντας στη σωστή στήλη. Επίσης έπαιξαν παιχνίδι στον υπολογιστή μέσω της εφαρμογής wordwall σχετικό με τον μαγνητισμό.
Στην επόμενη φάση με τίτλο «Πειράματα που μοιάζουν μαγικά» τα παιδιά παρακολούθησαν στο You Tube 5 σύντομα βίντεο με πειράματα που τα δοκιμάσαμε στη συνέχεια και στην τάξη. Ο Ρομέο πρότεινε στα παιδιά να μάθουν κάποια λόγια και να κάνουν μια ”πειραματογιορτή” στην τάξη την οποία θα παρακολουθούσαν τα παιδιά από τα υπόλοιπα τμήματα του σχολείου. Τα παιδιά ετοίμασαν προσκλήσεις για τα άλλα τμήματα.
Στη φάση που ακολούθησε με τίτλο «Η πειραματογιορτή μας», τα παιδιά παρουσίασαν στις υπόλοιπες τάξεις του σχολείου τα πειράματα. Η πρώτη ομάδα παρουσίασε το πείραμα «ΤΑ ΜΑΓΝΗΤΟΨΑΡΕΜΑΤΑ», η δεύτερη το πείραμα « Η ΜΑΓΝΗΤΟΖΩΓΡΑΦΙΚΗ», η τρίτη «ΤΟ ΚΙΝΟΥΜΕΝΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑΚΙ», η τέταρτη «ΤΑ ΚΡΕΜΑΣΤΑ ΚΕΡΜΑΤΑ» και η τελευταία «ΤΟ ΣΛΑΙΜ ΠΟΥ ΤΡΩΕΙ ΜΑΓΝΗΤΕΣ». Στο τέλος του κάθε πειράματος η κάθε ομάδα απαντούσε σε ερωτήσεις για το πείραμα που παρουσίασαν. Οι καλεσμένοι των τμημάτων ψήφισαν με σχετικές φατσούλες αν τους άρεσαν τα πειράματα πολύ, λίγο ή καθόλου και ποιο ήταν το πείραμα που τους άρεσε περισσότερο. (Σε όλους τους καλεσμένους μας άρεσαν πολύ τα πειράματα και ποιο δημοφιλές βγήκε το πείραμα «ΤΟ ΣΛΑΙΜ ΠΟΥ ΤΡΩΕΙ ΜΑΓΝΗΤΕΣ»).
Στην τελευταία φάση του προγράμματος με τίτλο «Τι μας άρεσε και πώς νιώσαμε», τα παιδιά συζήτησαν για το πώς ένιωσαν σε όλη τη φάση του προγράμματος, τί τους άρεσε και τί όχι, ενώ συμπλήρωσαν και τις δύο τελευταίες στήλες του πίνακα με το τί έμαθαν και πώς. Κάναμε σύγκριση τις αρχικές με τις τελικές γνώσεις μας, ενώ στο τέλος απάντησαν πώς θα ξεκολλήσει ο Ρούντολφ από το χιόνι. Την απάντηση υποσχέθηκε να μεταφέρει ο Ρομέο στον Ρούντολφ!
Οδηγίες προς τους γονείς:
Σαν μια μικρή εργασία για το σπίτι, τα παιδιά θα θέλαμε να συμπληρώσουν ένα φύλλο εργασίας σχετικό με τον μαγνητισμό. Εσείς το μόνο που έχετε να κάνετε είναι να τους διαβάσετε τι ζητάει η κάθε στήλη και να τα αφήσετε ελεύθερα να εκφράσουν με ζωγραφική αυτό που πιστεύουν.
