Στο πλαίσιο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, οι μαθητές και οι μαθήτριες του νηπιαγωγείου μας συμμετείχαν στο πρόγραμμα «Το Δεντρόσπιτο με τα Ζωάκια των Δικαιωμάτων» που έχει σκοπό να εξοικειώσει με βιωματικό και ευχάριστο τρόπο τα παιδιά με τα δικαιώματα του παιδιού, όπως έχουν κατοχυρωθεί από τη Διεθνή Σύμβαση για τα Δικαιώματα του Παιδιού (ν.2101/92).
Τα παιδιά, μέσα από ιστορίες, συζητήσεις και βιωματικές δραστηριότητες προσέγγισαν με τρόπο προσαρμοσμένο στην ηλικία τους σημαντικά ζητήματα που αφορούν τα δικαιώματα κάθε παιδιού.
Στις αρχικές δραστηριότητες του προγράμματος τα παιδιά ήρθαν σε μια πρώτη επαφή με την έννοια των δικαιωμάτων . Αρχικά διαχώρισαν τις έννοιες «Θέλω» και «Έχω ανάγκη», και κατανόησαν τη διαφορά ανάμεσα στις προσωπικές επιθυμίες και στις βασικές ανάγκες .
Στη συνέχεια, μέσα από τη χρήση καρτών και φωτογραφιών που απεικόνιζαν παιδιά σε διαφορετικές συνθήκες ζωής, τα παιδιά παρατήρησαν, συζήτησαν, εξέφρασαν σκέψεις και συναισθήματα και προβληματίστηκαν σχετικά με το τι χρειάζεται κάθε παιδί για να μεγαλώσει. Μέσα από αυτή τη διαδικασία γνώρισαν με απλό και κατανοητό τρόπο την έννοια των δικαιωμάτων.
Στη συνέχεια πραγματοποιήθηκε η παρουσίαση των ηρώων του «Δεντρόσπιτου με τα Ζωάκια των Δικαιωμάτων» .
Τα παιδιά γνώρισαν τους ήρωες, παρατήρησαν τα χαρακτηριστικά τους, συζήτησαν για τον ρόλο τους και προσπάθησαν να βρουν τα δικαιώματα και τις αξίες που εκπροσωπεί ο καθένας.
Κατασκευάσαμε το “Δεντρόσπιτο των Δικαιωμάτων”, μια ομαδική δημιουργία, που αναρτήθηκε στην τάξη και φιλοξένησε σταδιακά όλους τους ήρωες του προγράμματος.
Το Συμβούλιο της Τάξης
Ιδιαίτερη θέση στο πρόγραμμα κατείχε το Συμβούλιο της Τάξης, μια διαδικασία που έδωσε στα παιδιά τη δυνατότητα να συμμετέχουν ενεργά στη ζωή της τάξης, να εκφράσουν ελεύθερα τη γνώμη τους, να αντιλαμβάνονται έννοιες όπως η συνεργασία, ο σεβασμός, η ισότητα και τι σημαίνει στην πράξη η δημοκρατία.
Κατά τη διάρκεια του συμβουλίου τα παιδιά αναλάμβαναν συγκεκριμένους ρόλους, όπως τον “Πρόεδρο- συντονιστή της συζήτησης”, τον “Γραμματέα-υπεύθυνο καταγραφής ιδεών”, τον “φύλακα χρόνου”. Οι αποφάσεις της ομάδας λαμβάνονταν με ανάταση χεριών και καταμέτρηση.
Μέσα από αυτούς τους ρόλους ενισχύθηκε η ενεργή συμμετοχή όλων των παιδιών και δόθηκε η ευκαιρία σε κάθε παιδί να νιώσει ότι αποτελεί σημαντικό μέλος της ομάδας.
Στο Συμβούλιο της Τάξης , τα παιδιά συζητούσαν θέματα που σχετίζονταν με τα δικαιώματα, όπως το δικαίωμα όλων στο παιχνίδι, στη συμμετοχή, στη φιλία, στον σεβασμό και στην έκφραση της γνώμης τους.
Παράλληλα, προβληματίζονταν πάνω σε καθημερινές καταστάσεις της τάξης και πρότειναν λύσεις ή έπαιρναν κοινές αποφάσεις για ζητήματα που τα αφορούσαν.
Οι δραστηριότητές μας
• Βιωματικά παιχνίδια – Παιχνίδια ρόλων
Φύλλα εργασίας
Τα παιδιά αναγνώρισαν και επεξεργάστηκαν τα δικαιώματα και εξέφρασαν τις σκέψεις τους, δουλεύοντας…
- Ατομικά
- Σε ζευγάρια
- Ομαδικά
Το πρόγραμμα «Το Δεντρόσπιτο με τα Ζωάκια των Δικαιωμάτων» αποτέλεσε ένα όμορφο ταξίδι γνώσης, συνεργασίας και δημιουργίας. Με βοηθούς τα ζωάκια του δεντρόσπιτου, μάθαμε ότι κάθε παιδί είναι μοναδικό, σημαντικό και αξίζει αγάπη, φροντίδα και σεβασμό.
























