Erasmus+ Past Continuous. Διδασκαλία στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο με θέμα ” Ανιχνεύοντας την προπαγάνδα στην περίοδο της Χούντας”
Στο πλαίσιο του προγράμματος Erasmus+ Past Continuous την Τρίτη 10 Δεκεμβρίου 2024 οι μαθήτριες και μαθητές του Α1 και Α5 του σχολείου μας επισκέφτηκαν για τρίτη φορά το τμήμα Ιστορίας του Ιονίου Πανεπιστημίου και παρακολούθησαν δειγματική διδασκαλία με θέμα « Η προπαγάνδα την περίοδο της Χούντας στην Ελλάδα (1967-1974)», συνοδεία των εκπαιδευτικών Μαρίας Ανυφαντή, Ευτυχίας Κούστα, Θεοδώρας Παπαδοπούλου και Ξανθής Λευθεριώτη, οι οποίες συμμετέχουν στο συγκεκριμένο πρόγραμμα.
Αυτή η δραστηριότητα διεξήχθη στο κτίριο του τμήματος Ιστορίας με την παρουσία του Αντιπρύτανη του Ιονίου Πανεπιστημίου, καθηγητή κ. Κωνσταντίνου Αγγελάκου και των διδασκόντων Ε. Πουλιάση και Σ. Μποζίκη.
Τη διδασκαλία πραγματοποίησαν ο κ. Λίβας Σωτήρης, Καθηγητής Διεθνών Σχέσεων στο τμήμα Ξένων Γλωσσών, Μετάφρασης και Διερμηνείας του Ιονίου Πανεπιστημίου και οι φιλόλογοι του σχολείου μας Θεοδώρα Παπαδοπούλου και Ξανθή Λευθεριώτη.
Ο κ. Λίβας ανέλυσε τους όρους Προπαγάνδα και Ψευδείς Ειδήσεις (fake news) δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στην άρνηση των γεγονότων, τη συνωμοσιολογία, την πρόσληψη των τρίτων για τον εαυτό μας, τη στοχοποίηση / δημιουργία εχθρών ως μέσα επιβολής και διατήρησης των δικτατοριών στην εξουσία. Στη συνέχεια έθεσε στις μαθήτριες και μαθητές τον προβληματισμό «ποια είναι η διαφορά του τότε και του σήμερα σε σχέση με την προπαγάνδα» και ακολούθησε γόνιμος διάλογος.
Τη σκυτάλη πήραν οι καθηγήτριες Θεοδώρα Παπαδοπούλου και Ξανθή Λευθεριώτη που παρουσίασαν πλούσιο οπτικοακουστικό και αρχειακό υλικό για την προπαγάνδα κατά τη διάρκεια της Δικτατορίας 1967-1974, τα μέσα που οι δικτάτορες χρησιμοποίησαν για να εδραιώσουν την εξουσία τους (ξύλινη γλώσσα, λογοκρισία , γιορτές /τελετές , ποδόσφαιρο, κινηματογράφος και τηλεόραση) καθώς και τη θέση του Γ. Παπαδόπουλου για την εξέγερση του Πολυτεχνείου και την ένοπλη καταστολή της με εντολή των Συνταγματαρχών.
Οι μαθήτριες και οι μαθητές παρακολούθησαν με αμείωτο ενδιαφέρον τη διδασκαλία και συμμετείχαν ενεργά αποδεικνύοντας έμπρακτα ακόμα μία φορά την αξία της διαλεκτικής ως μαθησιακής μεθόδου και μεθόδου προσέγγισης της Ιστορίας. Παράλληλα τους δόθηκε η ευκαιρία να θέσουν καίρια ερωτήματα, να ανταλλάξουν απόψεις και να διαμορφώσουν κριτική σκέψη. Η εμπειρία εμπλουτίστηκε με βιωματικές δραστηριότητες, όπως η προσέγγιση των ιστορικών πηγών και η δημιουργική γραφή ωθώντας τους να βιώσουν την Ιστορία ως μια δυναμική διαδικασία κατανόησης του παρελθόντος άρρηκτα συνδεδεμένης με το παρόν.
Η «αναμέτρηση» του Past Continuous με την προπαγάνδα
Η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών του σχολείου μας, στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος Erasmus+ Past Continuous, συνεχίζεται.
Την Παρασκευή 28 Νοεμβρίου τη σκυτάλη από τον Αντιπρύτανη, καθηγητή του τμήματος Ιστορίας του Ιονίου Πανεπιστημίου, κ. Κωνσταντίνο Αγγελάκο, πήραν οι εκπαιδευτικοί του σχολείου μας, Ευτυχία Κούστα, Παύλος Κουσουνής και Μαρία Ανυφαντή με την παρουσία και κομβική συμμετοχή της κ. Αναστασίας Παριανού, καθηγήτριας στο τμήμα Ξένων Γλωσσών, Μετάφρασης και Διερμηνείας και του κ. Ευστάθιου Πουλιάση, Ακαδημαϊκού Υπότροφου του τμήματος Ιστορίας. Ακολουθώντας τις οδηγίες του Πανεπιστημίου οι εκπαιδευτικοί του σχολείου κατήρτισαν ένα σχέδιο μαθήματος για τις τεχνικές προπαγάνδας των ναζί και του δωσιλογικού τύπου την περίοδο της κατοχής (1941-1944). Το μάθημα έγινε στον χώρο του Πανεπιστημίου και βασίστηκε στην ενεργή συμμετοχή των μαθητριών και μαθητών στην εκπαιδευτική διαδικασία. Αποδομώντας τα προπαγανδιστικά παραγόμενα των ναζί και των συνεργατών τους, αναδύθηκαν μπροστά μας τα μελανά χρόνια της κατοχής και οι τεχνικές και τα μέσα παραποίησης της πραγματικότητας με τα οποία προσπάθησαν να χειραγωγήσουν την κοινή γνώμη. Χάρη στη μεθοδολογία που ακολουθείται στο πρόγραμμα αναπόδραστα οδηγηθήκαμε στον κριτικό έλεγχο των ΜΜΕ και στη μύηση των τεχνικών που εφαρμόζονται σήμερα.
Έπεται συνέχεια και για τους εκπαιδευτικούς και για τα παιδιά του Α1 και Α5.
Μαθητές του σχολείου μας στην Ιταλία. Μια εμπειρία ζωής μέσα από το Erasmus+
Το 3ο Γενικό Λύκειο Κέρκυρας ολοκλήρωσε με επιτυχία στη μαγευτική Νάπολη
της Ιταλίας τη δεύτερη κινητικότητα του προγράμματος Erasmus+, στο πλαίσιο του
σχεδίου Our Future in One Water Drop.
Πέντε μαθητές της Β’ Λυκείου, οι
Χαράλαμπος Μπόχτης, Άρης Βωρός, Χριστόφορος Μπασιάς, Κατερίνα Παραμυθιώτη και Κατερίνα Γκουτζούκη, είχαν την ευκαιρία να ανακαλύψουν τη σημασία του νερού ως παγκόσμιου πόρου, ενώ παράλληλα απόλαυσαν την
πολιτιστική και φυσική ομορφιά της περιοχής.
Η ομάδα από την Κέρκυρα περιηγήθηκε σε εμβληματικά σημεία της περιοχής, όπως
η ιστορική Πομπηία, το υπέροχο παλάτι της Καζέρτα και το διάσημο Αρχαιολογικό
Μουσείο της Νάπολης, όπου ήρθαν σε επαφή με την ανεκτίμητη πολιτιστική
κληρονομιά της Ιταλίας. Επιπλέον, η αποστολή τους δέχθηκε θερμή υποδοχή από τον
δήμαρχο της Νάπολης, αναγνωρίζοντας τη σημασία της εκπαιδευτικής και
πολιτιστικής συνεργασίας των χωρών μέσα από τα προγράμματα Erasmus+.
Η ομάδα δεν έμεινε μόνο στις πολιτιστικές επισκέψεις· προχώρησε και σε
βιωματικές δραστηριότητες στις πανέμορφες λίμνες των Απεννίνων, όπου μαζί με
Ιταλούς και Πολωνούς μαθητές συμμετείχε σε πρωτότυπες δράσεις σχετικές με το
πρόγραμμα.
Μέσα από διαδραστικές συζητήσεις και εργασίες, οι μαθητές
εξερεύνησαν τη σημασία της διαχείρισης του νερού και της περιβαλλοντικής
ευαισθητοποίησης, κατανοώντας καλύτερα τις προκλήσεις του μέλλοντος.
Στο πλαίσιο της εκπαίδευσής τους, παρακολούθησαν μια ενδιαφέρουσα διάλεξη από
ειδικό του Ιταλικού Κέντρου Αεροναυπηγικής, ο οποίος τους μύησε σε τεχνολογίες
που στοχεύουν στην αειφορία και την προστασία του περιβάλλοντος. Η συνάντηση
αυτή έδωσε στους μαθητές μας τη δυνατότητα να μάθουν πώς η επιστήμη και η
καινοτομία μπορούν να συμβάλουν στη διατήρηση των φυσικών πόρων, εμπνέοντάς
τους να εξετάσουν πιθανές καριέρες στον χώρο των θετικών επιστημών.
Οι πέντε μαθητές του 3ου ΓΕΛ Κέρκυρας, με συνοδούς τους δύο καθηγητές τους,
Κοντοστάνο Σπυρίδων ΠΕ07 και Κομπολίτου Ιωάννα ΠΕ04, γύρισαν πίσω στην
Ελλάδα γεμάτοι με νέες γνώσεις και εμπειρίες που θα μείνουν χαραγμένες στη μνήμη
τους.
Η συμμετοχή τους στο πρόγραμμα Erasmus+ δεν τους έδωσε μόνο τη
δυνατότητα να εξερευνήσουν την πανέμορφη Νάπολη και τα τοπία της, αλλά και να
συνδεθούν με συνομηλίκους από άλλες ευρωπαϊκές χώρες, ανταλλάσσοντας απόψεις
και εμβαθύνοντας στις αξίες της συνεργασίας και της ενότητας.
Το ταξίδι αυτό ήταν για τους μαθητές του 3ου ΓΕΛ Κέρκυρας κάτι περισσότερο από
μια εκπαιδευτική εμπειρία· ήταν ένα παράθυρο σε έναν κόσμο που τους προσκαλεί να
ονειρευτούν και να δημιουργήσουν ένα καλύτερο μέλλον, ένα μέλλον που ίσως να
κρύβεται μέσα σε μία σταγόνα νερού.
Δύο μαθητές του σχολείου μας μέλη της Συμβουλευτικής Ομάδας Παιδιών και Νέων (Child & Youth Advisory Board – CYAB)
Η Αικατερίνη Γκουτζούκη, μαθήτρια του Β1 στο 3ο ΓΕΛ Κέρκυρας, επιλέχθηκε από το Γραφείο της UNICEF στην Ελλάδα ως μέλος της Συμβουλευτικής Ομάδας Παιδιών και Νέων (Child & Youth Advisory Board – CYAB) εκπροσωπώντας την Περιφέρεια Ιονίου! Αναπληρωματικό μέλος επιλέχθηκε επίσης μαθητής του σχολείου μας ο Γρηγόριος Ρούγκας.
H ομάδα θα λειτουργεί ως συμβουλευτικό όργανο του Γραφείου της UNICEF στην Ελλάδα, διασφαλίζοντας ότι οι ιδέες και οι προτάσεις των παιδιών και των νέων λαμβάνονται υπόψη στον σχεδιασμό, την υλοποίηση και την παρακολούθηση των προγραμμάτων της UNICEF, έτσι ώστε αυτά να ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες και προτεραιότητες των παιδιών και των νέων.
Η συμβουλευτική ομάδα αποτελείται πανελλαδικά από 16 μέλη 14-18 ετών, που θα εκπροσωπούν και τις 13 Περιφέρειες της Ελλάδας. Η θητεία των μελών της Ομάδας θα έχει διάρκεια 2 ετών, από τον Νοέμβριο του 2024 έως τον Δεκέμβριο του 2026.Ως μέλη της Συμβουλευτικής Ομάδας Παιδιών και Νέων θα συμμετέχουν:
- σε τακτικές συναντήσεις διαδικτυακά ή δια ζώσης τουλάχιστον 1 φορά το μήνα.
- σε σεμινάρια, εργαστήρια και δράσεις της UNICEF και των συνεργατών της για την ενίσχυση των δεξιοτήτων σου.
- ως συντονιστές/ομιλητές σε εκδηλώσεις της UNICEF
- σε διαβουλεύσεις με άλλα παιδιά και νέους μέσα από ομάδες εστιασμένης συζήτησης, συνεντεύξεις, δημοσκοπήσεις στην πλατφόρμα U-Report κ.λπ.
- Θα προωθούν τα προγράμματα της UNICEF στο σχολείο και την κοινότητά της.
- Θα συμβάλλουν στη δημιουργία και προώθηση περιεχομένου στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (social media) για την κινητοποίηση και ευαισθητοποίηση των συνομηλίκων τους.
Αρωγοί καθηγητές και υπεύθυνοι καθοδήγησής τους οι εκπαιδευτικοί σχολείου μας: Φωτεινή Χονδρογιάννη και Σπύρος Κοντοστάνος.
Η επιλογή των μαθητών ως μέλη της συμβουλευτικής ομάδας αποτελεί μια εξαιρετική ευκαιρία να αναπτύξουν δεξιότητες, μέσω των εκπαιδεύσεων και δράσεων που θα συμμετέχουν και παράλληλα να προωθήσουν τη φωνή των νέων διαμορφώνοντας μαζί τους σημαντικές πρωτοβουλίες. Πολλά συγχαρητήρια στους μαθητές μας!