Τι κάνει μια πολική αρκούδα στην τάξη μας την Άνοιξη;

Εν τω μέσω της Άνοιξης η Λιζέτ η πολική αρκούδα επισκέφτηκε την τάξη μας για να μας διηγηθεί την ιστορία της, γιατί ο σχολικός εκφοβισμός δεν έχει εποχικότητα.

Συνεχίζοντας τις δράσεις μας στα πλαίσια της πρόληψης φαινομένων σχολικού εκφοβισμού, αυτή τη φορά αξιοποιήσαμε το υλικό που προτείνεται από το Ι.Ε.Π. (2020) με την επεξεργασία του παραμυθιού «Λιζέτ, η πολική αρκούδα».

Ας παρακολουθήσουμε όμως την πορεία που ακολουθήσαμε…

  1. Η Ειδική Παιδαγωγός, Σοφία Πανταζίδου, αφηγείται την ιστορία της Λιζέτ μέχρι το σημείο που η Λιζέτ έχει πέσει θύμα ενδοσχολικού εκφοβισμού και συγκεκριμένα ρατσιστικού λεκτικού εκφοβισμού από τις συμμαθήτριές της, τις καφέ αρκούδες. Το τέλος της ιστορίας παραμένει άγνωστο για τα παιδιά. Στο σημείο αυτό αναγνωρίζουμε περιγραφικά και χωρίς να αναφερόμαστε σε όρους (π.χ. θύμα, θύτης) τους διαφορετικούς ρόλους.20240425 093833Capture
  2. Μπαίνουμε στη θέση των άλλων. Πώς νοιώθω; Τι σκέφτομαι; Πώς αλλιώς θα μπορούσε να αντιδράσει ο ήρωας που υποδύομαι;

123

3. Πως θα ήθελες να τελειώσει η ιστορία;

4

4. Θυμηθήκαμε τα τρία βήματα διαχείρισης μιας ενοχλητικής συμπεριφοράς:

α) Λέω στον άλλο να σταματήσει με ευγενικό τρόπο

β) Με πιο δυνατή φωνή και με σοβαρό πρόσωπο λέω: «Στοπ! Δεν μ’ αρέσει αυτό που κάνεις, μην το ξανακάνεις»

γ) Αγνοώ, απομακρύνομαι και ενημερώνω έναν ενήλικα.

20240425 101156 20240425 101006

5. Σύνδεση με το προσωπικό βίωμα. Στον παρακάτω πίνακα φαίνονται οι σκέψεις των μαθητών με αφορμή το παραμύθι. Οι απαντήσεις τους αποτελούν εξαιρετικό υλικό στα πλαίσια της διαμορφωτικής αξιολόγησης και αποτελούν πηγή αναστοχασμού για τον εκπαιδευτικό σχεδιασμό. Επίσης, επειδή αυτές οι συζητήσεις γίνονται στην ολομέλεια αποτελούν πια κοινή γνώση για όλους τους μαθητές.

πινακακι

6.Ανάδυση καινούργιας διερεύνησης: Τι είναι το πείραγμα; Από την προηγούμενη συζήτηση χρειάστηκε να συζητήσουμε λίγο πιο αναλυτικά τι εννοούσε ο φίλος μας όταν μας είπε ότι τον πειράζει η φίλη της αδελφής του. Τι σημαίνει λοιπόν πείραγμα για τα παιδιά;

 

7. Ανάγνωση βιβλίου που λειτούργησε σαν κλείσιμο (προσωρινό).ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΠΕΙΡΑΓΜΑ COGGLE

 

Σοφία Πανταζίδου, Νηπιαγωγός Τμήματος Ένταξης

Πασχαλινή Δράση του Συλλόγου Γονέων και Κηδεμόνων του 2ου Ολοήμερου Νηπιαγωγείου Πικερμίου!

Ο σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων του σχολείου μας κατέφθασε το απόγευμα της Πέμπτης (25-04-2024) με το ζεστό του χαμόγελο και μεταμόρφωσε την τραπεζαρία μας σε πασχαλινό εργαστήρι, τον κοινόχρηστο χώρο σε μπουφέ και… για να πάρουμε μια μικρή γεύση…


ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ
ΚΕΡΑΣΜΑΤΑ

 

 

Με πολλή διάθεση συνεργάστηκαν μικροί και μεγάλοι

 

ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ 2 ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Το αίσθημα της δημιουργίας και του μοιράσματος στιγμών…

 

 

 

ΠΕΡΝΑΜΕ ΟΜΟΡΦΑ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Φυσικά οι εκπλήξεις συνεχίστηκαν και στην αυλή του σχολείου μας, με τη συμμετοχή των παιδιών σε ευφάνταστα παιχνίδια!

 

 


ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΣΤΗΝ ΑΥΛΗ

 

 

ΟΜΑΔΙΚΕΣ

 

 

Σε αυτό το σημείο θα ήθελα να εκφράσω προσωπικά, αλλά και εκ μέρους του Συλλόγου Διδασκουσών, τις ευχαριστίες για αυτό το τόσο όμορφο απόγευμα που διοργανώσατε και χαρίσατε απλόχερα σε όλα τα παιδιά που παρευρέθηκαν! Σας ευχαριστούμε για μια ακόμη φορά για την προσφορά σας!

 

Η Προϊσταμένη

Ελευθερία Μαλισιόβα

Ομαλή μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό Σχολείο_ Μέρος 2ο

Αφού επιστρέψαμε από την επίσκεψή μας στο Δημοτικό αποφασίσαμε να αποτυπώσουμε στο χαρτί τις εντυπώσεις μας. Μας έκαναν ιδιαίτερο ενδιαφέρον η ελιά στην είσοδο της αυλής, το γκαζόν στη μέση του σχολείου, εκεί που θα κάνουμε το διάλειμμά μας, τα θρανία με τις μεγάλες καρέκλες και το μπάσκετ στο προαύλιο. 

Το σχολείο με τις ελιές
Το γκαζόν που θα βγαίνουμε διαλειμμα
Τα θρανία με τις μεγάλες καρέκλες
Το μπάσκετ

Μέχρι την επόμενη επίσκεψη σκεφτήκαμε ότι θα ήταν ευγενικό να προσφέρουμε στους μαθητές «οικοδεσπότες» της Α’ Τάξης του Δημοτικού ένα δώρο. Και τί πιο χρήσιμο για τα παιδιά που έχουν βιβλία στο σχολείο;  Ένας σελιδοδείκτης! 

Φτιάχνοντας τους σελιδοδείκτες

 

Οι σελιδοδείκτες

Και οι μέρες κυλούν και έφτασε η στιγμή της επόμενης επίσκεψης  στο Δημοτικό Σχολείο.  Αυτή τη φορά ήμασταν πιο εξοικειωμένοι και άνετοι. 

Έτοιμοι!!!

Με χαρά μας υποδέχτηκαν στην τάξη της η Κα Εύη Θεοδώρου, δασκάλα της Α’ Τάξης, και οι μαθητές της. Βρήκαμε το χώρο μας στην αίθουσα, χαιρετήσαμε τους περσινούς συμμαθητές μας και παρακολουθήσαμε με ενδιαφέρον το μάθημα των μαθηματικών (Εισαγωγή στον πολλαπλασιασμό!). Δείξαμε τον καλύτερό μας εαυτό και μάλιστα τους βοηθήσαμε  προσφέροντας  να μετρήσουν τα δακτυλάκια μας. 

 Τι είναι ο πολλαπλασιασμός καλέ;

                                

Η επίσκεψή μας ολοκληρώθηκε με την έκπληξη των μεγάλων παιδιών: ΖΩΓΡΑΦΙΕΣ ΚΑΙ ΜΠΑΛΟΝΙΑ!!!

Τα δωράκια μας!

ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΑ ΝΗΣΙΑ ΤΩΝ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ

Το σχολείο ως χώρος προσωπικής ανάπτυξης και ενδυνάμωσης καθώς και απόκτησης ψυχοκοινωνικών δεξιοτήτων διασφαλίζει τις προϋποθέσεις για τον επιτυχή εκπαιδευτικό σχεδιασμό και τη θετική εφαρμογή του όσον αφορά το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού. Ειδικότερα, το Νηπιαγωγείο με το Νέο Αναλυτικό Πρόγραμμα (2022) δίνει ιδιαίτερη έμφαση στην ανάπτυξη των μαθητών τόσο σε ενδοατομικό όσο και διαπροσωπικό και κοινωνικό επίπεδο. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό γιατί οι σχετικές έρευνες αποδεικνύουν ως βασικά μέτρα πρόληψης τέτοιων φαινομένων την καλλιέργεια δεξιοτήτων αποτελεσματικής επικοινωνίας, την ανάπτυξη δεξιοτήτων βελτίωσης της αυτοπεποίθησης των μαθητών και την ενδυνάμωση των ικανοτήτων τους να διαπραγματεύονται, να θέτουν όρια και να προβαίνουν στις σωστές επιλογές (ΕΨΥΠΕ, 2010). Αναφερόμαστε δηλαδή σε όρους όπως η ψυχική ενδυνάμωση/ ανθεκτικότητα,  η διεκδικητική συμπεριφορά και η ανάπτυξη αλληλέγγυων και συνεργατικών πρακτικών.

Στη βάση όλων των παραπάνω βρίσκεται η αναγνώριση και η αλληλεπίδραση με τα συναισθήματα. Στο Νηπιαγωγείο έχουμε ξεκινήσει από νωρίς να “μιλάμε” για τα συναισθήματα (“τι νοιώθω τώρα εγώ;”, “υπάρχουν καλά/κακά συναισθήματα”, “πώς νοιώθει ο άλλος όταν…” κ.ά. ). Αξιοποιώντας εργαλεία όπως το Πρόγραμμα Ατομικών και Κοινωνικών Δεξιοτήτων για το Νηπιαγωγείο- Βήματα για τη ζωή (Κουρμούση, 2013) δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στην ψυχοσυναισθηματική ενδυνάμωση των μαθητών μας.

Η δράση που σας παρουσιάζουμε στη συγκεκριμένη ανάρτηση αποτελεί ένα μέρος από το puzzle που με πολύ προσοχή έχουμε διαμορφώσει για τους μαθητές μας. Αυτή τη φορά το Θεατρικό Παιχνίδι έρχεται να διευκολύνει την επεξεργασία του βιώματος των συναισθημάτων των παιδιών, αφού αποτελεί μια μέθοδο επικοινωνίας  και έκφρασης αλλά και ρυθμιστικό παράγοντα του συναισθηματικού φορτίου, των εντάσεων, της επιθετικότητας, της συνεργατικότητας, της κοινωνικοποίησης των παιδιών (ΙΕΠ, 2020).

Το συγκεκριμένο Θεατρικό Παιχνίδι έχει τίτλο: “Ταξίδι στα νησιά των συναισθημάτων” και εφαρμόστηκε σε όλα τα τμήματα των Νηπιαγωγείων Πικερμίου από την Ειδική Παιδαγωγό του Τμήματος Ένταξης, Σοφία Πανταζίδου. Η ιδέα για τα χρώματα των νησιών αντλήθηκε από το βιβλίο ¨Το τερατάκι των χρωμάτων” Llenas Anna, Εκδ. Πατάκη.

Αναλυτικά η περιγραφή και η πορεία της δράσης παρουσιάζεται στο παρακάτω video. Δημιουργός: Σοφία Πανταζίδου

 

Βιβλιογραφία

Ε.Ψ.Υ.Π.Ε., (2010). Ενδοσχολική Βία και Εκφοβισμός. Αιτίες, Επιπτώσεις, Αντιμετώπιση. ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΑΦΝΗ ΙΙ «Needs Assessment and Awareness Raising Program for Bullying in Schools».Ε.Ψ.Υ.Π.Ε. «ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΣΤΗΝ ΤΑΞΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΛΗΨΗ ΤΟΥ ΕΚΦΟΒΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΤΗΣ ΒΙΑΣ ΜΕΤΑΞΥ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ – ΕΓΧΕΙΡΙΔΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ». ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΔΑΦΝΗ ΙΙΙ.

Ι.Ε.Π. (2022). Πρόγραμμα Σπουδών για την Προσχολική Εκπαίδευση. Ανασύρθηκε από: http://iep.edu.gr/el/nea-ps-provoli

Ι.Ε.Π. (2020). Οδηγός Εκπαιδευτικού για την Ευαισθητοποίηση σε Θέματα Αποδοχής της Αναπηρίας και της Διαφορετικότητας και την Ανάπτυξη της Ενταξιακής Κουλτούρας στο Σχολείο. Ανασύρθηκε από: https://prosvasimo.iep.edu.gr/el/odhgos-ekpaideutikou-gia-thn-euaisthitopoihsh-se-themata-apodoxhs-ths-anaphrias-kai-ths-diaforetikothtas-kai-thn-anapyksh-entaksiakhs-koultouras-sto-sxoleio

Κουρμούση, Ν. (2013). Βήματα για τη ζωή. Πρόγραμμα ατομικών και κοινωνικών δεξιοτήτων για το Νηπιαγωγείο. Αθήνα: Σοκόλη- Κουλεδάκη.

Ομαλή μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό Σχολείο_ Μέρος 1ο

Η μετάβαση των νηπίων από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό σχολείο αποτελεί μια κρίσιμη εμπειρία, καθώς συνδέεται με αλλαγές ρόλων και περιβαλλοντικών συνθηκών όλων των εμπλεκόμενων μερών της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Η αναγνώριση της σπουδαιότητας των πρώτων εμπειριών του παιδιού κατά τη μετακίνησή του από ένα περιβάλλον αγωγής και εκπαίδευσης σε κάποιο άλλο, οδήγησε στην ανάδειξη του θέματος της μετάβασης ως ενός από τα κρίσιμα ζητήματα του εκπαιδευτικού συστήματος σε διεθνές επίπεδο.

Έτσι, την τρέχουσα σχολική χρονιά ο Σύλλογος Διδασκουσών της σχολικής μας μονάδας ανέλαβε ως Σχέδιο Δράσης την ομαλή μετάβαση των μαθητών-τριών από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό Σχολείο, αξιοποιώντας όλα τα εμπλεκόμενα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας (μαθητές/τριες-εκπαιδευτικούς Νηπιαγωγείου- εκπαιδευτικούς Δημοτικού- γονείς). Σε αυτό το σημείο, θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε την κα Παναγιώτα Αγγελίδου, Διευθύντρια του 2ου Δημοτικού Σχολείου Πικερμίου, που αποδέχτηκε την πρόσκληση μας σε συνεργασία για την υλοποίηση του παρόντος προγράμματος.

Έτοιμες λοιπόν για την εκκίνηση του προγράμματος μας… Ωστόσο προτού ξεκινήσουμε τις εκπαιδευτικές μας παρεμβάσεις, ήταν σημαντικό να διερευνήσουμε τις πρότερες διαισθητικές αντιλήψεις των παιδιών μας για το Δημοτικό.

Καθώς υπήρχαν διάφορες σκέψεις για το πώς μοιάζει το Δημοτικό,  προέκυψε η επιθυμία να δούμε τελικά πώς μοιάζει από κοντά το επόμενό μας σχολείο; Ήρθε λοιπόν η ώρα για την πρώτη γνωριμία με το χώρο του 2ου Δημοτικού Σχολείου Πικερμίου! Η ανυπομονησία ήταν μεγάλη!

1

Η κα Θεοδώρα Γιαννακούλη, εκπαιδευτικός του 2ου Δημοτικού Σχολείου Πικερμίου, ήταν εκεί για να μας καλοδεχτεί και για να μας ξεναγήσει στους χώρους του σχολείου και να απαντήσει σε όλες τις ερωτήσεις των μαθητών-τριών μας!

εικόνα Viber 2024 04 21 21 19 36 340

εικόνα Viber 2024 04 21 21 19 36 161

 

 

 

 

 

 

 

 

εικόνα Viber 2024 04 21 21 19 36 398εικόνα Viber 2024 04 21 21 19 35 939

Είδαμε τους χώρους που θα προαυλιζόμαστε, το εσωτερικό των τάξεων, τη “γωνιά της Ανακύκλωσης” (σα να μας θύμισε κάτι αυτό!) και ήδη πριν επιστρέψουμε στο Νηπιαγωγείο μας ανανεώσαμε το ραντεβού μας για την επόμενη επίσκεψη!

 

 

“The Wet Activity!”- Τμήμα Αγγλικών

Hello! My name is Molly, the water drop, and I am very tired because of my long journey of the water cycle. Έτσι, ξεκίνησε το ταξίδι μας στο κόσμο του κύκλου του νερού στο μάθημα των Αγγλικών μας!

photo6  photo10

Ακολουθήσαμε την Molly σε κάθε ένα από τα βήματα του κύκλου του νερού. Ζεσταθήκαμε από τον ήλιο (sun), συγκεντρωθήκαμε στα σύννεφα (clouds), πέσαμε στο έδαφος φωνάζοντας “It’s raining”  και συναντήσαμε κι άλλες πολλές σταγόνες (water drops) στον κόσμο του κύκλου του νερού στο μάθημα των Αγγλικών μας!

photo2
Η εκπαιδευτικός των Αγγλικών

Χαδούλη Θεοχαρία

Ο κύκλος του νερού αλλιώς…

Αυτή τη χρονιά το σχολείο μας στο πλαίσιο της εκπαίδευσης για την αειφορία, τη βιώσιμη ανάπτυξη και το περιβάλλον, έχει αναλάβει το σχεδιασμό και την υλοποίηση ενός Περιβαλλοντικού Προγράμματος με θέμα το νερό, θεματική που συνδυάζεται με το τρέχον Εργαστήριο Δεξιοτήτων.

Στη συγκεκριμένη ανάρτηση, η συντονίστρια εκπαιδευτικός του προγράμματος, Σοφία Πανταζίδου, μας παρουσιάζει την επεξεργασία του Κύκλου του Νερού μέσα από το Θεατρικό Παιχνίδι.

Μέσα από την προετοιμασία του χώρου, την ανεύρεση κατάλληλων υλικών και τη δημιουργία των σκηνικών αντικειμένων μαζί με τους μαθητές κατακτούνται στόχοι όπως:

  • Ανάπτυξη λεπτής κινητικότητας
  • Αίσθηση του σώματος στο χώρο
  • Σύνδεση με τις δημιουργικές πλευρές της προσωπικότητας
  • Υποστήριξη της αυτενέργειας και του πειραματισμού
  • Συνεργατική επίλυση προβλήματος που προκύπτει στη δράση
  • Βιωματική προσέγγιση αφηρημένων και δυσπρόσιτων εννοιών (π.χ. γίνομαι ο υδρατμός που εξατμίζομαι και πετάω ψηλά)
  • Να αναπτύξει τη συμβολική σκέψη

Ας μην ξεχνάμε ότι σύμφωνα με τις αρχές της Διαφοροποιημένης Παιδαγωγικής, είναι απαραίτητο να πραγματοποιούμε εκπαιδευτικούς σχεδιασμούς που να απευθύνονται σε όλους τους τύπους μάθησης των μαθητών μας. Η συγκεκριμένη δράση είχε στο «σκεπτικό» της τους πιο κιναισθητικούς μαθητές για τους οποίους η βιωματική μάθηση αποτελεί βασικό εργαλείο επεξεργασίας της γνώσης.

Ο ΣΚΗΝΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Για αρχή χρειαζόμαστε λίγες                     σταγόνες…
Οι σταγόνες βρίσκονται στη                      θάλασσα
3
Ο ήλιος ζεσταίνει τις σταγόνες…
12
…κι αυτές αρχίζουν να                        εξατμίζονται.
5
Πλησιάζουν η μια την άλλη…
….και σχηματίζουν ένα σύννεφο
Το σύννεφο έφερε βροχή
7
και γίναμε όλοι μας παπί!

8

9
Το ποταμάκι καλοδέχτηκε τις            νεοφερμένες σταγόνες.

10

11
και κάποιες δεν ήθελαν να                           βγούν.

12

‘Ηταν τέλειος ο κύκλος του νερού!!!

 

Σοφία Πανταζίδου, Νηπιαγωγός του Τμήματος Ένταξης

 

Τη Δευτέρα 15/4 επισκέφτηκε το Νηπιαγωγείο μας η θεατρική ομάδα “Πολύτεχνο” και παρουσίασε την διασκεδαστική και διαδραστική ιστορία:  “Ο Λαγός του Πάσχα και τα κόκκινα αυγά!”

Ο λαγός και η κοτούλα η Κοκό μαζί με τα παιδιά, μέσα από παιγνιώδεις δοκιμασίες, κατάφεραν να πάρουν πίσω τα πασχαλινά αυγά, που τα είχε κλέψει η μάγισσα Φρικελα  για να τους χαλάσει τη γιορτή του Πάσχα!

Μια ιστορία που εξαίρει την αξία της φιλίας και της συνεργασίας και μας διδάσκει ότι όλα μπορούμε να τα καταφέρουμε όταν υπάρχουν οι φίλοι!

Στο τέλος η θεατρική ομάδα πρόσφερε στα παιδιά από μια λαμπάδα ως δώρο κι εκείνα τη στόλισαν με διάφορα πασχαλινά διακοσμητικά!

Τους ευχαριστούμε πολύ!

IMG 20240415 0936162IMG 20240415 0920262

Επιμέλεια άρθρου:

Η Νηπιαγωγός

Μαγκουσακη Ειρήνη

Όταν το μουσείο συναντά τη συναισθηματική αγωγή

Η διδακτική παρέμβαση ξεκινάει από την ολομέλεια της σχολικής τάξης, όπου η εκπαιδευτικός με αφορμή την επεξεργασία της συμμετοχής της ομάδας στην Πανελλαδική Ετήσια Εκστρατεία “ΜΙΛΑ ΤΩΡΑ” (που διοργανώνουν το ΧΑΜΟΓΕΛΟ ΤΟΥ ΠΑΙΔΙΟΥ, το YOU SMILE, το Ευρωπαϊκό Εθελοντικό Δίκτυο Μαθητών και Μαθητριών του Οργανισμού με τη συνεργασία του Ευρωπαϊκού Δικτύου κατά του Σχολικού Εκφοβισμού) σε σχέση με την Παγκόσμια Ημέρα «Σχολική Ημέρα Ενάντια στην Ενδοσχολική Βία και τον Εκφοβισμό»  αξιοποιεί τις πρότερες γνώσεις των μαθητών-τριών της για να αναφερθεί σε ένα προσωπικό της βίωμα, ώστε να ενισχύσει- ενεργοποιήσει το ενδιαφέρον των παιδιών!

Πιο συγκεκριμένα, αναφέρεται στην επίσκεψη της στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης και πως της έκαναν εντύπωση τα κυκλαδικά ειδώλια. Επειδή όμως ήθελε να μοιραστεί την εμπειρία μαζί τους, σκέφτηκε το μουσείο να το φέρει στην τάξη, κάνοντας μια εικονική περιήγηση στα εκθέματα εστιάζοντας σε ένα κυκλαδικό ειδώλιο. Μέσα από συζήτηση, προκύπτει ως ζήτημα ότι δεν μπορούμε να καταλάβουμε πώς νιώθει αυτό το αγαλματίδιο, καθώς δεν έχει χαρακτηριστικά προσώπου αλλά και η  στάση του σώματός του, δε δίνει πολλές πληροφορίες (στοιχεία που μας βοηθούν να καταλάβουμε πως νιώθει ο-η φιλός-η μας, όπως είχαμε πει στη δράση “ΜΙΛΑ ΤΩΡΑ”). Έτσι, τίθεται το ερώτημα από τη νηπιαγωγό… «Αν αυτό το κυκλαδικό ειδώλιο ζωντάνευε… Πώς θα έμοιαζε; Πώς θα ένιωθε; Πού θα βρίσκονταν;». Τα παιδιά χωρίζονται σε ζευγάρια από την εκπαιδευτικό, ώστε το ένα να λειτουργεί για το  άλλο ως «σκαλωσιά» και καλούνται να συμφωνήσουν από κοινού, στο τι θα επιλέξουν να οπτικοποιήσουν στο κυκλαδικό ειδώλιο που τους δίνεται!

Ομαδοσυνεργατική 1

 

Με το πέρας του φιλοτεχνήματος των κυκλαδικών ειδωλίων ανά ζεύγη, τα παιδιά έρχονται στην ολομέλεια να παρουσιάσουν το έργο τους και παράλληλα να αναστοχαστούν ως προς τη συνεργασία τους. Τα παιδιά επιλέγουν είτε από το «ρολόι των συναισθημάτων», είτε από τις μάσκες των συναισθημάτων πώς ένιωσαν κατά τη διάρκεια αυτής τη διαδικασίας (Χαρά, Λύπη, Θυμό, Φόβο, Ντροπή). Στόχος είναι στην περίπτωση που εκδηλωθεί κάποιο δυσάρεστο συναίσθημα από τα ίδια, τα παιδιά να εμπλακούν σε διαδικασίες αναστοχασμού, με τη βοήθεια της εκπαιδευτικού για ανεύρεση διαφορετικών λύσεων («Τι θα μπορούσα να κάνω διαφορετικά, ώστε …»), ενώ παράλληλα επισημαίνονται οι ευεργετικοί τρόποι διαχείρισης της συνεργασίας κατά τη διαδικασία της εργασίας τους σε ζευγάρια! Ας απολαύσουμε λοιπόν παρακάτω την έκθεσή τους!

Ομαδοσυνεργατική έκθεση

Έπειτα από τα παραπάνω και με την ανάγνωση του παραμυθιού “Η παλέτα των συναισθημάτων” (Μουλάκη, Ε., 2004) αρχίσαμε να συνειδητοποιούμε πως την ίδια στιγμή μπορούμε να νιώθουμε πάνω από ένα συναισθήματα, ενώ εστιάσασαμε στο γεγονός ότι δεν υπάρχουν “κακά συναισθήματα”. Όλα τα συναισθήματα είναι φυσιολογικά. Μπορούμε να τα δείχνουμε με εξωτερικά σήματα και σωματικές ενδείξεις, όπως με εκφράσεις προσώπου, στάσεις σώματος και ήχους.

Άρχισε λοιπόν, η δική μας διερεύνηση… Πότε νιώθω χαρούμενος-η; Πότε νιώθω λυπημένος-η;

Διερεύνηση συναισθημάτων

Σε επόμενο μάθημα, με αφορμή το παραμύθι “Το σκοτάδι φοβάται το Νικόλα” (Παπαθεοδούλου, Α., 2013) αναφερθήκαμε στις περιπτώσεις που νιώθουμε φοβισμένοι ή τρομαγμένοι.

0 02 05 8a91b1c1ec4cc06eff275ea26828c38b40f171c42150edf0fcd0a545f596dc14 dae6aabfbd7c7a03 10 02 05 d71d938c2b0f2bcf71fad6feaf5bf5a69ad7cbf65155921239e11203662c0832 dc32fce3a6717d8e 1

Αισθανόμαστε φοβισμένοι ή τρομαγμένοι, όταν νιώθουμε ότι κινδυνεύουμε από κάτι. Όταν πιστεύουμε  ότι δεν  υπάρχει κανένας κίνδυνος, αισθανόμαστε ασφαλείς. Εστιάσαμε στο πώς ο φόβος είναι επίσης ένα χρήσιμο συναίσθημα, καθώς με την ορθή διαχείρισή του μπορεί να μας προφυλάξει από κινδύνους. Για παράδειγμα, αν φοβάμαι τα ψηλά κύματα,  είναι μια καλή ιδέα να μην πηγαίνω βαθιά ώστε να παραμένω ασφαλής, ενώ αν φοβάμαι το σκοτάδι, μια καλή λύση θα ήταν να έχω ένα φακό στο κομοδίνο μου και όταν φαντάζομαι ότι κάτι κρύβεται στο σκοτάδι να τον ανάβω και να ξεφυλλίζω ένα βιβλίο μέχρι να με ξαναπάρει ο ύπνος κοκ.

Σε συνέχεια των παραπάνω αναφερθήκαμε στο πόσο σημαντικό είναι να ακούμε το σώμα μας, καθώς πολλές φορές μας προειδοποιεί για πράγματα που δεν είμαστε υποχρεωμένοι να δεχθούμε. Αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι να μάθουμε να το ακούμε!

ΕΥΧΑΡΙΣΤΟ ΑΓΓΙΓΜΑ 2 1

Σε αυτό το σημείο θυμηθήκαμε πώς διαχειρίζομαστε δυσάρεστες συμπεριφορές. Είναι σημαντικό να πω “Σταματα! Δε μου αρέσει αυτο που κάνεις, μην το ξανακάνεις!” αλλά και με τη στάση του σώματός μας (με χαλαρό και αποφασιστικό τρόπο και όχι «μαζεμένοι» ή επιθετικοί). Για να καταλάβει κάποιος πώς όταν λέμε «ΟΧΙ» το εννοούμε, πρέπει να του το πούμε και με το πρόσωπο και με τα μάτια, καθώς και με τον τόνο και την ένταση της φωνής μας. Τέλος, είναι πολύ σημαντικό να ενημερώνουμε και τον εκπαιδευτικό που βρίσκεται μαζί μας (ανάλογα με το πλαίσιο που βρισκόμαστε) για να πραγματοποιηθεί η αντίστοιχη παρέμβαση, εφόσον χρειαστεί.

 

Η Νηπιαγωγός

Ελευθερία Μαλισιόβα

Αλλαγή μεγέθους γραμματοσειράς
Αντίθεση