ΔΡΑΣΕΙΣ ΕΝΕΡΓΟΥ ΠΟΛΙΤΗ

Εργαλειοθήκη για περίπτωση ανάγκης

Με αφορμή το κουτί πρώτων βοηθειών του σχολείου συζητήσαμε με τα παιδιά το λόγο ύπαρξης του στο χώρο και σε ποιες περιπτώσεις είναι αναγκαίο. Τα παιδιά ανέφεραν διάφορες περιπτώσεις, μια από αυτές ήταν η πυρκαγιά. Προσπαθήσαμε να σκεφτούμε και να απαντήσουμε στο ερώτημα “Τι θα μπορούσαμε εμείς να κάνουμε για να προστατευτούμε στην περίπτωση μιας πυρκαγιάς;” Τα παιδιά σκέφτηκαν πως θα ήταν χρήσιμο να προετοιμάσουμε ένα κουτί πρώτων βοηθειών για την περίπτωση αυτή και να το φυλάξουμε στο χώρο του σχολείου μας. Συζητήσαμε και αποφασίσαμε να απευθυνθούμε σε πυροσβέστες, ανθρώπους ειδικούς για το θέμα, ώστε να λύσουμε τις απορίες μας για το τι να βάλουμε μέσα καθώς και σε πηγές όπως το internet ώστε να συγκεντρώσουμε τις πληροφορίες που χρειαζόμαστε.

Βρήκαμε και παρακολουθήσαμε στο διαδίκτυο video σχετικά με το πώς συνήθως ξεκινάει μια πυρκαγιά, τις δράσεις που μπορούμε να κάνουμε για πρόληψη αλλά και την προστασία μας.

Έπειτα από πρόσκληση της ομάδας μας, εμπιστεύθηκε το χώρο μας ένας πυροσβέστης. Τα παιδιά με ενθουσιασμό του έκαναν ερωτήσεις που είχαν προετοιμάσει σχετικά με το επάγγελμά του. Ο πυροσβέστης απάντησε σε όλες τις απορίες των παιδιών, μας έδωσε πληροφορίες για την προστασία μας καθώς και τι μπορεί να χρειαστεί κάποιος αν βρεθεί αντιμέτωπος με μια φωτιά.. Έδειξε στην ομάδα άσκηση εκκένωσης του χώρου την οποία πραγματοποιήσαμε και μαζί με τα παιδιά παρατήρησαν και επισήμαναν τα σημεία που υπάρχουν οι πυροσβεστήρες στο σχολείο μας καθώς και το κουμπί συναγερμού πυροπροστασίας.

Αφού συγκεντρώσαμε  όλες τις πληροφορίες που χρειαζόμασταν και απαντήθηκαν όλες οι ερωτήσεις που είχε θέσει η ομάδα, συγκεντρώσαμε τα αντικείμενα που θεωρήσαμε πως πρέπει να έχει μέσα το κουτί πρώτων βοηθειών σε περίπτωση πυρκαγιάς και αποφασίσαμε να τοποθετηθεί σε ένα προσβάσιμο για όλους σημείο στο σχολείο μας.

Τελικό στάδιο της δράσης μας ήταν η δημιουργία ενημερωτικής αφίσας με κανόνες για την προστασία μας σε περίπτωση πυρκαγιάς, με στόχο την ενημέρωση των γονέων αλλά και καταγραφής όλων των στοιχείων που συγκεντρώσαμε.

 

 

 

 

 

ΕΥΡΩΠΑΙΚΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΚΩΔΙΚΑ

ΕΥΡΩΠΑΙΚΗ ΕΒΔΟΜΑΔΑ ΚΩΔΙΚΑ
1η Δραστηριότητα: Τοποθετούμε κάρτα με το αρχικό γράμμα ενός παιδιού στα πλακάκια στο πάτωμα. Το παιδί του οποίου το γράμμα έχει τοποθετηθεί παίρνει ένα παιδί για να παίξει το ρόλο του ρομπότ. Στέκονται στην αφετηρία –  σε ένα πλακάκι- και  το παιδί-αρχηγός φτιάχνει τη διαδρομή με τουβλάκια. Μετά δίνει οδηγίες στο παιδί-ρομπότ πόσα τετράγωνα να προχωρήσει, αν θα στρίψει δεξιά ή αριστερά, μέχρι να φτάσει στο αρχικό γράμμα.
2η Δραστηριότητα: Πάνω στο πλέγμα είναι διασκορπισμένα σταφύλια, η αλεπού και η Bee-Bot. Αφού αποφασίσουμε σε ποιο σταφύλι θέλει να πάει η αλεπού, τα παιδιά προγραμματίζουν τη Bee-Bot .Μετά δείχνουν τον δρόμο στην αλεπού με βελάκια κατεύθυνσης. Στο τέλος σε φύλλα εργασίας σχεδιάζουν βελάκια για να δείξουν τον δρόμο στην αλεπού.

 

3η Δραστηριότητα: Προγραμματίζω τη BeeBot να βρει την ελληνική σημαία.

 

ΤΟ ΠΟΔΗΛΑΤΟ ΜΟΥ

Ειρήνη Ρηνιώτη,<<Ποδηλασία>>

Άστραφτε το ποδήλατο στον ήλιο
Μια βόλτα μόνο! Είπα

Δεν ξέρω αν ισορροπώ
όμως τολμώ να πέσω για να μάθω
Άλλο αν δεν έμαθα

έτοιμη κάθε φορά
με βρίσκει η επιθυμία
καθώς σκορπίζουνε γι’ αλλού
η σέλα τα πετάλια το τιμόνι

Μονάχα το φωτάκι του οδηγού
μένει στο δρόμο

 (Από τη συλλογή<<Μια βόλτα μόνο>>,εκδ.Άγρα,2016>>

 

Μετάβαση στο Δημοτικό: 1η Δράση

Η μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό Σχολείο σηματοδοτεί ένα νέο και σημαντικό στάδιο εξέλιξης τόσο του ίδιου του παιδιού όσο και της οικογένειάς του και γι’ αυτό θεωρείται μια από τις κρισιμότερες περιόδους της παιδικής ηλικίας. Η περίοδος αυτή χαρακτηρίζεται από πολλά διαφορετικά συναισθήματα όπως ενθουσιασμό, ανησυχία, περιέργεια, ανυπομονησία. Το Νηπιαγωγείο έχει πολύ καθοριστικό ρόλο στην έκφραση αυτών των συναισθημάτων, και στην ομαλή και ασφαλή μετάβαση των παιδιών στο νέο περιβάλλον.

Οι βασικοί στόχοι του σχεδίου δράσης είναι οι εξής :

  • Η συνεργασία των εκπαιδευτικών των δύο βαθμίδων, των παιδιών και των γονέων, των διευθυντών, των στελεχών εκπαίδευσης,  των κοινωνικών υπηρεσιών, των κέντρων πρόληψης και των φορέων που διαμορφώνουν εκπαιδευτική και κοινωνική πολιτική.
  • Η γνωριμία των νηπίων με τους χώρους και τα πρόσωπα του Δημοτικού Σχολείου.
  • Η εξοικείωση των νηπίων με τις εκπαιδευτικές μεθόδους και δραστηριότητες της Α’ Δημοτικού.
  • Η  συνεργασία μεταξύ δασκάλων και νηπιαγωγών με την ανταλλαγή εμπειριών και με τον  σχεδιασμό κοινών δράσεων.
  • Η  καλλιέργεια  της ενσυναίσθησης ,της ασφάλειας, της εμπιστοσύνης, της αυτοπεποίθησης και της αυτοεκτίμησης που πρέπει να αποκτήσουν τα παιδιά ώστε να διαμορφώσουν θετική στάση για το σχολείο και να αποκτήσουν όλες εκείνες τις δεξιότητες που θα τους χρειαστούν στη ζωή τους.

ΟΙ ΔΡΑΣΕΙΣ ΜΑΣ…

1η Δράση: Γνωριμία με την Α’ Δημοτικού

Κατά την επίσκεψή μας στο Δημοτικό, συναντήσαμε τη δασκάλα της Α’ Δημοτικού και τους μαθητές της. Μας υποδέχθηκαμ με χαμόγελα, μας ξενάγησαν στην τάξη τους, μας μίλησαν για τα μαθήματα της Πρώτης, μας έδειξαν τα υλικά και τα τετράδια που χρησιμοποιούν και μας απάντησαν σε όλες μας τις απορίες. Εμείς με τη σειρά μας, τους κάναμε δώρο μια γλάστρα με ένα όμορφο λουλούδι, ώστε να τη φροντίζουν και να την ποτίζουν, για να τη βρούμε εμείς του χρόνου τον Σεπτέμβρη. Φεύγοντας, τους ευχαριστήσαμε πολύ για την θερμή και ευγενική υποδοχή τους.

Μετάβαση στο Δημοτικό: 2η Δράση

Η μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό Σχολείο σηματοδοτεί ένα νέο και σημαντικό στάδιο εξέλιξης τόσο του ίδιου του παιδιού όσο και της οικογένειάς του και γι’ αυτό θεωρείται μια από τις κρισιμότερες περιόδους της παιδικής ηλικίας. Η περίοδος αυτή χαρακτηρίζεται από πολλά διαφορετικά συναισθήματα όπως ενθουσιασμό, ανησυχία, περιέργεια, ανυπομονησία. Το Νηπιαγωγείο έχει πολύ καθοριστικό ρόλο στην έκφραση αυτών των συναισθημάτων, και στην ομαλή και ασφαλή μετάβαση των παιδιών στο νέο περιβάλλον.

Οι βασικοί στόχοι του σχεδίου δράσης είναι οι εξής :

  • Η συνεργασία των εκπαιδευτικών των δύο βαθμίδων, των παιδιών και των γονέων, των διευθυντών, των στελεχών εκπαίδευσης,  των κοινωνικών υπηρεσιών, των κέντρων πρόληψης και των φορέων που διαμορφώνουν εκπαιδευτική και κοινωνική πολιτική.
  • Η  συνεργασία μεταξύ δασκάλων και νηπιαγωγών με την ανταλλαγή εμπειριών και με τον  σχεδιασμό κοινών δράσεων.
  • Η  καλλιέργεια  της ενσυναίσθησης ,της ασφάλειας, της εμπιστοσύνης, της αυτοπεποίθησης και της αυτοεκτίμησης που πρέπει να αποκτήσουν τα παιδιά ώστε να διαμορφώσουν θετική στάση για το σχολείο και να αποκτήσουν όλες εκείνες τις δεξιότητες που θα τους χρειαστούν στη ζωή τους.

ΟΙ ΔΡΑΣΕΙΣ ΜΑΣ…

2η Δράση: Γνωριμία με την Ε’ Δημοτικού

Αφού συναντήσαμε την Α’ Δημοτικού, στο προαύλιο του σχολείο μας περίμενε η Ε’.

Ο κάθε μαθητής, τόσο του Νηπιαγωγείου όσο και της Ε’, είχε ζωγραφίσει ένα κομμάτι παζλ για να το δώσει σε ένα παιδάκι της άλλης τάξης. Αφού κάναμε σειρά, και καθίσαμε απέναντι από τα παιδιά της Ε’, ένας ένας ερχόταν μπροστά και ενώναμε το παζλ . Το παιδί της Ε’ που μας επέλεξε, θα είναι ο βοηθός μας για την επόμενη χρονιά! Οτιδήποτε χρειαστούμε, αν κάτι μας προβληματίζει ή αν έχουμε μια απορία, θα βρούμε τον βοηθό μας που του χρόνου θα είναι στην ΣΤ’ τάξη και θα μας καθοδηγήσει!

 

ΖΩ ΚΑΛΥΤΕΡΑ-ΕΥ ΖΗΝ:Τίτλος: «Μες στο σπίτι ας προσέχω ατυχήματα μην έχω»

Στη θεματική ενότητα του «Ζω καλύτερα – Ευ Ζην»

οι δεξιότητες στόχευσης είναι οι δεξιότητες μάθησης του
21ου αιώνα (συνεργασία, επικοινωνία, κριτική σκέψη & δημιουργικότητα)

και επιπρόσθετα ψηφιακές
δεξιότητες (ψηφιακή επικοινωνία και συνεργασία)

ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ

Το τελευταίο διάστημα στο σχολείο μας διεξήχθη ένα μεγάλο βιωματικό πρόγραμμα ανακύκλωσης.

Όλοι μαζί, υπεύθυνοι οργανισμοί, ενεργοί πολίτες, εκπαιδευτικοί, μαθητές και οικογένειες συνεργαστήκαμε και δραστηριοποιηθήκαμε σε προσωπικό και συλλογικό επίπεδο για τα θέματα που μας αφορούν, ώστε να δημιουργήσουμε έναν καλύτερο κόσμο για εμάς και τους γύρω μας!

Αρχικά, συζητήσαμε για την ανακύκλωση, τον ορισμό και τη σημασία της, τους διαφορετικούς κάδους, τη διαφοροποίηση, την ταξινόμηση και την ομαδοποίηση των απορριμμάτων ως προς τα υλικά τους.

Έπειτα, εκπαιδευτικοί, μαθητές και γονείς συνεργάστηκαν και ταξινομούσαν καθημερινά στα διαφορετικά καφάσια που είχαν τοποθετηθεί στην είσοδο του σχολείου, ανακυκλώσιμα απορρίμματα από την τάξη ή από το σπίτι τους.

Τα αντικείμενα αυτά, αξιοποιήθηκαν αργότερα από τα παιδιά προκειμένου να κατασκευάσουν δύο μεγάλα κολλάζ ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης για την ανακύκλωση και την οικολογική συνείδηση.

Τέλος, τα παιδιά με τις εκπαιδευτικούς βγήκαν από το σχολείο και επισκέφθηκαν τους κάδους ανακύκλωσης της γειτονιάς προκειμένου να πετάξουν στον σωστό κάδο όλα αυτά τα αντικείμενα που ανακύκλωναν στο σχολείο.

Η δράση αυτή είχε ως στόχο την ενημέρωση και  ευαισθητοποίηση όλων μας με σκοπό την υιοθέτηση υπεύθυνων πρακτικών που να συμβάλλουν στη βελτίωση της ποιότητας ζωής, αποσκοπώντας στη δημιουργία των ενεργών πολιτών του αύριο, αυτών που θα αναλάβουν δράση για να φέρουν την αλλαγή στον πλανήτη μας.

 

 

ΚΑΛΟ ΜΗΝΑ-ΚΑΛΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Λίγες μέρες πριν την Πρωτομαγιά, κοιτάζοντας το λιβάδι δίπλα στο σχολείο με τα αγριολούλουδα, τα παιδιά πρότειναν να πάμε μία εκδρομή για να συλλέξουμε πολύχρωμα λουλούδια για να φτιάξουμε μαγιάτικο στεφάνι, να στολίσουμε την εξώπορτα του σχολείο σύμφωνα με το έθιμο της Πρώτης του Μάη.

Τα παιδιά συνεργάστηκαν, τηρώντας τους κανόνες για ασφαλή μετακίνηση, και μάζεψαν σε ομάδες διάφορα λουλούδια.

Γυρίζοντας στο σχολείο, ανά ομάδα χώρισαν τα λουλούδια σε χρώματα και δημιούργησαν τις δικές τους συνθέσεις.

 

Easter Egg Hunt

Στο μάθημα των αγγλικών, πραγματοποιήθηκε το κυνήγι πασχαλινών αυγών, ένα παραδοσιακό πασχαλινό έθιμο των αγγλόφωνων χωρών.

Πρόκειται για ένα διασκεδαστικό “παιχνίδι θησαυρού”, στο οποίο τα παιδιά χωρισμένα σε ομάδες, συνεργάζονται, παρατηρούν και συγκεντρώνονται ώστε να βρουν τα πασχαλινά αυγά που έχει κρύψει το Πασχαλινό Λαγουδάκι (Easter Bunny) μέσα στην τάξη.