Δημιουργικότητα, προγραμματισμός και συνεργασία χωρίς όρια
Η Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Προγραμματισμού είναι μία δυναμική πρωτοβουλία που δίνει τη δυνατότητα σε άτομα όλων των ηλικιών να εξερευνήσουν τον προγραμματισμό, τη δημιουργικότητα και την επίλυση προβλημάτων. Καταρρίπτει τα εμπόδια στις ψηφιακές δεξιότητες, καθιστώντας τον προγραμματισμό πιο προσιτό και συμπεριληπτικό.
Από μία σπίθα σε ένα κίνημα
Αυτό που ξεκίνησε το 2013 ως μια μικρή πρωτοβουλία έχει εξελιχθεί σε ένα κίνημα που διαρκεί όλο το χρόνο και που φτάνει σε εκατομμύρια ανθρώπους. Η Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Προγραμματισμού είναι πλέον μια συνεχής πρωτοβουλία, με χιλιάδες δραστηριότητες που λαμβάνουν χώρα καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους στην Ευρώπη και όχι μόνο. Η εκδήλωση διάρκειας δύο εβδομάδων κάθε Οκτώβριο είναι το αποκορύφωμα αυτών των προσπαθειών — ένας εορτασμός μιας ώθησης με γνώμονα την κοινότητα για να γίνει ο προγραμματισμός, η ψηφιακή δημιουργικότητα και η εκπαίδευση STEM προσβάσιμη σε όλους.
Με δεκάδες χιλιάδες δραστηριότητες και ένα διαρκώς αναπτυσσόμενο δίκτυο δασκάλων, μαθητών και συνεργατών, η Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Προγραμματισμού συνεχίζει να εμπνέει την καινοτομία και να εξοπλίζει την επόμενη γενιά με τις δεξιότητες για να διαμορφώσει το μέλλον.
Τίτλος Δραστηριότητας στο Νηπιαγωγείο μας :“Το ΟΧΙ της Bee-Bot: Προγραμματίζοντας την Ιστορία”
Στόχοι της Δραστηριότητας:
Με τη συμμετοχή τους στη δραστηριότητα, τα παιδιά επιδιώκεται να:
- Αναπτύξουν Προγραμματιστική Σκέψη: Να μάθουν να δίνουν διαδοχικές εντολές (αλγόριθμος) για να επιτύχουν έναν στόχο.
- Κατανοήσουν Χωροχρονικές Έννοιες: Να χρησιμοποιούν τις έννοιες “μπροστά”, “πίσω”, “δεξιά”, “αριστερά” για να προσανατολίσουν το ρομπότ στο πλέγμα.
- Εξασκηθούν στην Επίλυση Προβλήματος: Να εντοπίζουν και να διορθώνουν τα λάθη στον κώδικα (διαδρομή) της Bee-Bot.
- Εξοικειωθούν με την Επέτειο: Να μάθουν βασικές πληροφορίες και σύμβολα της 28ης Οκτωβρίου με βιωματικό και παιγνιώδη τρόπο
Καλλιεργήσουν Συνεργασία & Επικοινωνία: Να εργαστούν ομαδικά για τον προγραμματισμό και τη συζήτηση των ερωτήσεων.
Περιγραφή της Πίστας και των Σταθμών :Δημιουργήσαμε μια πίστα Bee-Bot (διαφανές χαλάκι) όπου τοποθετήσαμε, σε διάφορα τετράγωνα, εικόνες που σχετίζονται με την Εθνική Επέτειο της 28ης Οκτωβρίου 1940.
Εικόνες-Σταθμοί (Απαντήσεις):
Η Ελληνική Σημαία: Το σύμβολο της πατρίδας.
Η Ιταλική Σημαία: Η χώρα που κήρυξε τον πόλεμο.
Το 28: Ο αριθμός της ημερομηνίας.
Η Αφίσα “ΟΧΙ”: Η ηρωική απάντηση.
Πολεμικό Πλοίο «Ελλη»: Μέρος της μάχης και του αγώνα.
Άλλα Σύμβολα: Ειρήνη (σήμα), Η Γυναίκα της Πίνδου (μνημείο)
Αναλυτική Διαδικασία της Δραστηριότητας
Εισαγωγή: Συζητάμε για την 28η Οκτωβρίου. Βρίσκουμε αντιπροσωπευτικές εικόνες, που τις τοποθετούμε κάτω από το διαφανές πλέγμα Ρομποτικής. Η νηπιαγωγός ετοιμάζει σε καρτέλες ερωτήσεις – γρίφους εμπέδωσης του θέματος.
Το Παιχνίδι του Κώδικα: Η νηπιαγωγός κάνει μια εύκολη ερώτηση – γρίφο για την επέτειο.
Παράδειγμα Ερώτησης: “Ποιο ήταν το πρώτο έθνος που μας επιτέθηκε και είπαμε ΟΧΙ;”
Εύρεση Στόχου: Η ομάδα εντοπίζει στην πίστα τη σωστή απάντηση (π.χ. την Ιταλική Σημαία).
Υπολογισμός της Διαδρομής (Αλγόριθμος): Η ομάδα πρέπει να συμφωνήσει για τα βήματα που χρειάζεται η Bee-Bot για να φτάσει από τη θέση της εκκίνησης (ή την προηγούμενη θέση) στον στόχο. Π.χ. 1 βήμα μπροστά, στροφή δεξιά, 2 βήματα μπροστά.
Προγραμματισμός: Ο Προγραμματιστής πατάει τη σειρά των εντολών στη Bee-Bot.
Εκτέλεση και Αξιολόγηση: Πατάμε το κουμπί GO.
Επιτυχία: Αν η Bee-Bot φτάσει στον στόχο, συγχαίρουμε την ομάδα και συζητάμε την εικόνα/απάντηση.
Λάθος: Αν η Bee-Bot πάει αλλού, η ομάδα πρέπει να ξαναδεί τον κώδικα (τη σειρά των βημάτων) και να βρει πού έκανε λάθος (π.χ., δεν έβαλε τη στροφή, μέτρησε λάθος τα βήματα).
Επανάληψη: Επαναλαμβάνουμε τη διαδικασία με νέες ερωτήσεις (π.χ., “Ποιο είναι το σύμβολο της πατρίδας μας;” – Ελληνική Σημαία), μέχρι να επισκεφτούμε όλους τους σταθμούς.
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Μέσα από το παιχνίδι, τα παιδιά:
-
- Εισάγονται με τρόπο βιωματικό και παιγνιώδη στις έννοιες του προγραμματισμού και του αλγορίθμου.
- Αναπτύσσουν λογικομαθηματική σκέψη και την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων.
- Συνδέουν την πληροφορική με την ιστορική γνώση, καθιστώντας την μάθηση πιο ενδιαφέρουσα και πολυδιάστατη.
EU Code Week 2024-25Το ταξίδι μου στα συναισθήματα ,παρέα με τη beebot!!!
Καθημερινά τα συναισθήματα που βιώνουμε είναι ποικίλα ανάλογα τις καταστάσεις. Με αφόρμηση το παραμύθι «Η παλέτα των συναισθημάτων» των σχεδιάστηκε η συγκεκριμένη δράση που δίνει την ευκαιρία στα παιδιά προσχολικής ηλικίας να εκφράσουν τα συναισθήματά τους, να αναγνωρίσουν τα συναισθήματα τρίτων π.χ. των συμμαθητών τους αλλά και να εισαχθούν με παιχνιώδη τρόπο στην αλγοριθμική σκέψη και τον προγραμματισμό.
Δημιουργήσαμε έναν χάρτη Beebοt 4Χ3 όπου σε επιλεγμένα τετράγωνα υπάρχει η εικόνα ενός συναισθήματος. Συνολικά εικονίζονται 5 συναισθήματα (χαρά, αγάπη, φόβος, θυμός, λύπη). Κατόπιν ετοιμάσαμε αντίστοιχες κάρτες –αποστολών. Κάθε παιδί επιλέγει μία κάρτα, αναγνωρίζει το συναίσθημα και στη συνέχεια, αφού ορίσει με βελάκια τη διαδρομή που πρέπει να κάνει η μελισσούλα προς το εικονιζόμενο συναίσθημα, την προγραμματίζει και να την οδηγεί στο αντίστοιχο τετράγωνο.
1η δραστηριότητα: Σε επιδαπέδια πίστα τοποθετούνται φατσούλες των συναισθημάτων. Τα παιδιά προγραμματίζουν τον εαυτό τους ή τον συμμαθητή τους να οδηγηθεί στη φατσούλα που ταιριάζει με ότι νοιώθει τη συγκεκριμένη στιγμή.
2η Δραστηριότητα: Δημιουργούν μια πίστα με τις 5 φατσούλες συναισθημάτων για το Beebot και οδηγούν το ρομποτάκι στο συναίσθημα που νοιώθουν ή στα συναισθήματα που βίωσαν στην τάξη τη συγκεκριμένη μέρα. Καταγράφουν τον κώδικα της διαδρομής .
3η Δραστηριότητα :Εισάγουμε στην πίστα και μια άλλη μελισσούλα και οι δύο μελισσούλες διαλέγουν να πάνε σε διαφορετικά συναισθήματα, αλλά η προϋπόθεση είναι να μην συγκρουστούν .Τα παιδιά σχεδιάζουν τον κώδικα της δικής τους διαδρομής και προγραμματίζουν ταυτόχρονα τα ρομποτάκια που έχουν διαφορετική αφετηρία.
Ανακαλύπτοντας το σώμα μας με τη βοήθεια της Beebot
Βασικός στόχος μας ήταν να διεγείρουμε το ενδιαφέρον των παιδιών ώστε να εισαχθούν στις έννοιες της ρομποτικής και να εξοικειωθούν με τη λειτουργία και χρήση του ρομπότ και παράλληλα να υλοποιήσουμε δραστηριότητες προγραμματισμού για να φτάσουμε στο στόχο μας.
1η Δραστηριότητα:Σε πρώτη φάση προσπαθούμε να ανιχνεύσουμε τις ιδέες των παιδιών πριν και αφού τους παρουσιάσουμε το ρομπότ
2η Δραστηριότητα: Αφού κατασκευάσαμε την πίστα του ρομπότ με τετράγωνα 15χ15 και εξηγήσαμε ότι κάθε τετράγωνο είναι και μια κίνηση της Βeebot ,επιδιώξαμε να εξοικειωθούν τα νήπια με τις κινήσεις του ρομπότ κυρίως τη χρήση των συμβόλων και τον προγραμματισμό απλών και περισσότερο πολύπλοκων κινήσεων.
3η Δραστηριότητα: Αφορούσε κινήσεις της bee-bot στο χάρτη καθώς και φύλλα εργασίας για να ανιχνεύσουμε τον τρόπο σκέψης και τις αντιλήψεις των παιδιών για τον προγραμματισμό του ρομπότ.
4η Δραστηριότητα: Φτιάξαμε, με το περίγραμμα ενός παιδιού, το δικό μας ανθρωπάκι και ζωγραφίσαμε τα εσωτερικά του όργανα και το τοποθετήσαμε κάτω από τη διάφανη πίστα με τα τετράγωνα 15χ15.
5η Δραστηριότητα :Με τη ρομποτική μας μελισσούλα Βeebot προσπαθήσαμε να φτάσουμε σε κάποια εσωτερικά όργανα, σχεδιάζοντας τον αντίστοιχο αλγόριθμο π.χ. οδήγησε τη μέλισσα στην καρδιά ,στους πνεύμονες ,στον εγκέφαλο κτλ.
Αυτή τη φορά χρησιμοποιήθηκαν κάρτες οδηγίες προσανατολισμού. Αυτό βοήθησε ιδιαίτερα τα παιδιά και κυρίως τα προνήπια
Στόχος της δημιουργίας των αλγορίθμων στις δρατηριότητες μας είναι το παιδί :
· Να Συνδυάσει την τεχνολογία των πληροφοριών και των επικοινωνιών με την επιστήμη
· Να διευκολύνει την εξερεύνηση, το παιχνίδι, τη μάθηση, χρησιμοποιώντας τα τεχνολογικά εργαλεία.





















